Kuljetuskustannusten nousu tietysti arveluttaa jonkin verran - miten ne muualla maailmassa ovat pärjänneet vuosikymmenet ilman maailman parasta suomalaista verotusta? Joku käsittämätön vero/tukihimmeli tuosta varmaan vielä saadaan aikaan.
Kuljetusala varmasti kitisee ja pyrkii nostamaan hintojaan. Toisaalta silloin ei olla köyhiä eikä kipeitä kun kalustoa hankitaan..
Tuota...se kalusto on se työkalu millä sitä työtä tehdään.
Kyllä itekkin korjaamolle hain mielummin IKH:lta Bahcoa, milwaukeeta tms. työkalua, kuin biltemasta 80cnt hylsyjä.
Tässähän se suurin hätä ainakin itsellä on. Se 30cnt menee sitten ihan suoraan ruokakauppaan. Ja koska se menee ruokakauppaan, vähenee ostovoima ---> keinotekoinen paikallinen inflaatio paikallisesti EU-alueella pahenee. Tätä ei kukaan päätöksentekijä mieti ikinä.
Uutisoidaan juuri "jää tän verran enemmän kun ajat sen ajosuoritteen mitä XX% väestöstä", unohtaen, että niillä rekkavetureilla tämä kansa saa ruokansa.
Raskasliikenne polttoaine-verovapaaksi (PÖ), niin olisi jotain järkeä. Nyt tuo vain kasvattaa sitä inflaation noidankehää.
En ole perehtynyt niin paljoa, että onko tuo arvoioitu 30cnt vain suora korotus, vai kaikkine lisineen? Nimittäin se polttoainekkin liikkuu rekoilla. Kun kuljetuskustannukset nousevat (tommonen pienikin nousu tekee kuljetusliikenteessä aika pirusti), niin kuljetusten hinnat nousevat. Kun kuljetusten hinnat nousevat, myös myytävien hyödykkeiden hinnat nousevat. Ja taas kun hinnat nousevat, saat eurolla vähemmän kuin ennen, eli ostovoima vähenee.
Ihan peruskoulumatematiikalla.