Proturbo  Autodiagnoosi

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 495 Vastauksia
  • 137689 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Läpivientikumia ei Motonetista löytynyt, mutta pitääpä laittaa niitä seuraavaan Viron tilaukseen mukaan...

Itte oon hakenu noita tarpeen mukaan koneliikeiden lajitelmista/"IKH" -akselilta. Joskus taisin tehdä tubeless-venttiilistä...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
..
Moderneissa autoissa ei kaikki tekniikka mahdu käden ulottuville :buck2: Vai meinasitko että kastuu kun pesunestesäiliö vuotaa - onhan tuo yksikkö lähtökohtaisesti vesitiivis :P

Juurikin tuota kastumisen mahdollisuutta senkin kantilta että pitkään kestänyt vuoto voisi mädättää esim noi putkiliitokset. Ja se vesitiiviys... nooh.  ::)

Mut nythän ei näin ollut käynyt.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
W124 on ollut seisonnassa nyt melko pitkään... Eräänä aamuna käyttelin jonkin aikaa - kuten kuvasta näkee niin lämmityslaitteen sielunelämään tarvinnee tutustua... (Lämmöt oli täysillä molemmille puolille).



Katsastusajankohtakin alkaa painaa päälle...

Loppukevennyksenä: Viikonloppuna kotipaikalla käydessäni löysin oikein sopivan näköisen autonhoitotuotteen:


Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Autotallia pitäisi saada tyhjennettyä...



163:n etusiipien alanurkat puhalsin ja maalasin. Sisäpuolelle kotelosuojaa ja autoon kiinni:



Uudet etulyhdyt (132 €/kpl):



Auto kasassa ja pyörillään taas:



Roiskeläpät laitoin, mielestäni sopivat tyylillisesti hyvin tällaiseen autoon:



Tilasin tuolta, n. 20€/pari eli yht. 40 euroa maksoivat (koko 6):
https://www.virtasenkauppa.fi/roiskelappa-2-kpl-42999

Yleismalli, mutta sopivuus 163:een varsin hyvä.

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Tässäpä vielä pari kuvaa miten toteutin roiskeläppien kiinnityksen 163:een.

Edessä:



Takana:



Olihan noissa aikamoinen säätäminen... Silmämääräinen asettelu, mihin sitä uskaltaisi reikiä laittaa... No kynällä jotain merkkiä ja 10 mm reikämeistillä roiskeläppään kolot... Sitten taas sovitus => Hyvältä näyttää... 8 mm poralla reikää autoon vaan sitten :o Sitten muovinastoilla kiinni ja yleisilmeen tarkastus => Hmm... ihan ok mutta pari reikää jouduin laittamaan uusiksi, olisi muuten jäänyt yksi läppä häiritsevän paljon eri asentoon kuin muut...

Muovinastat hankin motonetista:
https://www.motonet.fi/tuote/muoviniitti-10735-psa-10-kpl?product=47-1798

Restagraf 10735 = loistava tuote. Käy ja tarttuu 8mm reikään kuin tauti, kestää ikuisesti ja on helppo purkaa ja koota. Soveltuu myös esim. 163:n pohjamuovien kiinnitykseen, käy suoraan alkuperäisten (huonompien) kiinnikkeiden tilalle. Maksavat noin luokkaa euron per kappale.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Hyvä idea, just potkin mun kuraläppiä ja mietin kestääkö kiinnitykset
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Hyvä idea, just potkin mun kuraläppiä ja mietin kestääkö kiinnitykset

Noita samoja 10735-nastoja olen tosiaan laittanut aika moneen autoon - ikinä ei ole yksikään irronnut omia aikojaan, eikä hajonnut. Vaikka joskus joutunut vähän väkivaltaa käyttämään irroittaessa/asentaessa...

Katsastuksessa käytin:



Eli melkein 8000 km kesti FAG:n osa (sisempi raidetangon pää)... Valot olisin voinut tietty tarkistaa ja vaihtaa etukäteen, ei vaan sääolosuhteet oikein suosineet niin jäi tekemättä... Kilven valot eivät lie ole toimineet koko omistusaikana, niistä on tainnut tulla korjauskehotus joka kerta... Jostain syystä ko. valot aina syynäävät tarkkaan, sen sijaan nyt tai edelliselläkään kerralla ei tullut huomautusta toimimattomasta oikean puolen peilivilkusta... Kai sekin pakollinen varuste olisi?

Lumentulo otti sen verran päähän että vein ihan pajalle vikalistan kanssa:



Kallista on tuo korjaustyön teettäminen... Rapiat sata euroa tunti näköjään. Korkeuden säätö ja kilven valojen toimimattomuus johtuisi siis korkeussäädön katkaisijasta, joka olisi oikosulussa... Jotain kahdeksan kymppiä maksaisi kuulemma osa, jätin vielä mietintämyssyyn korjatako vai ei... Itselle ihan sama toimivatko kilven valot ja ajovalojen korkeussäätöäkään en ole ikinä tarvinnut missään autossani...

Suuntausraportti:



Eli ilmeisesti vaan säätivät aurauksen... Tuntuma ei muuttunut mielestäni mihinkään suuntaan, edelleen vaeltelee suoralla tiellä kuten ennenkin...

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Edestä camberit kohdilleen ja takapäästä auraus niin rauhoittuu kyllä.
Oleellisena takapään auraus.

"Takapää ohjaa, etupää korjaa"  ;)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Eiks tuo takapää nyt pitäisi olla arvoissaan ??? Jos löytyis joku verstas missä saavat tällaisen kulkemaan suoraan niin vinkkejä otetaan vastaan…

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Arvot on kyllä 'vihreällä' mutta ei samat molemmin puolin.

Toki renkaat / rengaspaineet vaikuttaa myös paljon ajettavuuteen.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Pitää tarkistaa paineet vielä ja kokeilla vaikka eri paineilla…  Sit tarttis vielä löytää se paja joka osaa säätää nuo kulmat kuntoon… Nää pari missä oon käyttäny ei oikein ole vakuuttaneet suorituksillaan. Imatran Vianoria joku suositteli, ehkä sinne seuraavaksi… Siis sitten vuoden päästä kun seuraavassa katsastuksessa hylätään taas jostain väljästä nivelestä  ;D

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Mitä muita pyöräkohtaisia arvoja siitä mersusta pystyy säätämään kuin tuon aurauksen?
Isolla lekalla tietysti mitä vain, mutta onko siellä tukivarsille mitään, että saisi camberit kohdilleen. Vasen etu kulkee ulkosyrjällään ja oikea pahasti sisäsyrjällään, noin niinkuin liioiteltuna.
Kulkukulmankin pitäisi olla nolla, ajelet nyt kahva edellä koko ajan.  :D   Toisaalta mikään ihme, kun takapyörissä noin paljon heittoa toisiinsa nähden.
Se saattaa kyllä olla vaikeeta löytää hyvä paikka, missä ymmärretään alustageometrian päälle.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Pystyy säätämään auraukset ja ylätukivarsien sisäpäät on ”pitkissä rei’issä”.

Samalla tavalla sekä edessä että takana. Takana aurauksen säätö ”kiinteällä raidetangolla” ja epäkeskopultilla.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Sittenhän se on helppo säätää kallistukset kohdilleen, jos siis vain osaava henkilö. Noo, helppo ja helppo, pultit tietysti jumissa, mutta säädettävissä siis.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Valitettavan paljon näkee noissa vianoreissakin, että kunhan saadaan arvot jotenkin rimaa hipoen viitearvoihin, eli "vihreälle", niin se välttää asiakkaalle...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Futurez  Kulkukoira