Carcom Oy  Ateho

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 495 Vastauksia
  • 137400 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #135 : 27.06.2017, 10:52:23 »
Täytyy sanoa että ennen tätä ei ollut aavistustakaan, kun en ole nähnyt pyöränsuuntausta livenä... Mutta näköjään takapyöristä, jos nyt oikein ymmärsin ;) Mutta mitenkäs sinne tänne vinksottavat takapyörät vaikuttavat asiaan jos niitä ei voi säätää? Vai ottaako laite tuolllaiset asiat huomioon?
Auto on taka-akseliohjautuva -> taka-akseli pitää huomioida, että saa mm. kulkukulman määritettyä.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #136 : 27.06.2017, 12:31:56 »
Monessa paikkaa menee tuntityönä itse säätötyö.
Täytyy sanoa että ennen tätä ei ollut aavistustakaan, kun en ole nähnyt pyöränsuuntausta livenä... Mutta näköjään takapyöristä, jos nyt oikein ymmärsin ;) Mutta mitenkäs sinne tänne vinksottavat takapyörät vaikuttavat asiaan jos niitä ei voi säätää? Vai ottaako laite tuolllaiset asiat huomioon?
Ottaa tai ainakin pitäisi. Etupää suunnataan taka-akselin kulkukulman mukaisesti, kylläkin tehtaan ohjearvoihin. Tietysti jos takapää on aivan päin sitä itteään, ei pelkkä etupään säätö tilannetta korjaa.

Ja kyllä tuohon pösöönkin saa taka-akselin suunnattua. Hienosäätö vääntelemällä ja iso säätö säätöpaloilla.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #137 : 27.06.2017, 21:11:32 »
Jaa-a... Haiskahtaa siltä että ihan joka pajalla ei säätöpaloja ehkä käytetä...

27.6.2017, 248988 km. Öljynvaihto. 41 e

Hyllyssä oli Valvoline Engine Flush -niminen purnukka, kaadoin koneeseen ja käyttelin tyhjäkäynnillä vähän aikaa. Laskin öljyt pihalle:



Kuvassa myös Motonetista ostamani alkuperäinen PSA-suodatin, tuote 15-0163, 9.90 euroa. Tulppa kiinni ja uusi suodatin vanhan tilalle, koneeseen 4 litraa Motox FullSyn 5W-40:iä totuttuun tapaan. Ja perään vielä Motox öljyvuodonestoa purkillinen, ei siitä varmaan mitään hyötyä ole mutta jos nyt ei haittaakaan... Eikös nykyöljyissä luulisi olevan tiivisteita hoitavat aineet jo valmiina?

Tarkistin myös vaihteistoöljyt, oli tarpeeksi huolimatta siitä, että edellisessä remontissa TAAS onnistuin vahingossa lipsauttamaan kuskin puolen vetarin irti laatikosta ja valuttamaan vähäsen öljyä maahan...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #138 : 27.06.2017, 23:02:08 »
Jaa-a... Haiskahtaa siltä että ihan joka pajalla ei säätöpaloja ehkä käytetä...
Ei tietenkään, on aika arvokas sarja ja yleensä melkein joka autoon pitäisi se hankkia. :D Kiinnityspisteissä on aavistus löysää, sieltä voi myös muutaman asteen kymmenyksen saada.

Mutta jokatapauksessa tuo takapää on senverran tasaisesti perseellään, ettei aiheuta toimenpiteitä. Itseasiassa aivan pakasta vedetyissäkin autoissa on heittoja enempi (joskus, ei aina). Jos on kolariauto, niin silloin onkin "kivaa" kun täytyy saada "vihreä lappu" mikä on käytännössä mahdotonta (ja nykyään myös alustasarjan kanssa).

Onnet leimasta tietenkin!

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #139 : 27.06.2017, 23:39:02 »
Kiitos!

Täten päättelen pyöränsuuntauksen salatieteeksi kuten Jeremy Clarkson turboahtimet...

Lainaus
Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens, and you go faster

Sovitaan että ne loput asteen kymmenykset eivät minun ajojani estä, eivätkä yöuniani vie  :P

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #140 : 28.06.2017, 01:29:23 »
Jossei senttitolkulla aurauksessa heittoa haittaa auton eteenpäinviemistä niin ne asteen kymmenykset juuri missään näy  :2funny:
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #141 : 28.06.2017, 19:42:21 »
Otin ghettopiuhat pois etuparkeilta...





Nyt pitäisi sitten vielä keksiä että mistä ihmeestä löytyy ne varsinaiset piuhat :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 10.07.2017, 14:34:07 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #142 : 10.07.2017, 14:50:08 »
Ruotsin kierros suoritettu, n. 1600 km, keskikulutus 9.13 eli puolisentoistasataa litraa ysivitosta poltettu taivaalle. Siitäkin huolimatta, että joutui hidastelemaan auton vapinan takia. Käytännön maksiminopeus koko reissulla oli n. 105-110 mittariin, sen jälkeen alkoi tuntua turhan epämukavat vibrat ratissa. Varmaankin kuskinpuolen etuvanne on ottanut itseensä vähäsen, tökkäsin sillä viime talvena pikku pusun rotvallin reunaan.



Kyllä ne on matalia nuo nykyajan farmarit:



Saattaa olla haastavia tunnistettavia, ainakin tuo jälkimmäinen... Mutta kysytään nyt huvikseen: Kuka tunnistaa mistä kuvat?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #143 : 10.07.2017, 15:11:40 »
Alempi Bilteman parkkipaikalta? ;D

s73

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #144 : 10.07.2017, 16:46:20 »
Alempi Bilteman parkkipaikalta? ;D
Ruotsista molemmat kuvat.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #145 : 10.07.2017, 18:21:15 »
Älkää nyt turhan tarkkoja olko, eikö oikea planeetta olisi riittänyt... :P Matkareittihän oli LPR-HKI-Tukholma-Göteborg-Örebro-Tukholma-HKI-LPR.

Tukholma-Göteborg eteläisempää reittiä erilaisten "köping"-loppuisten paikkojen kautta (Nyköping, Norrköping, Linköping, Jönköping,...). Ja toisinpäin tosiaan Örebron kautta eli noiden Ruotsin isojen järvien pohjoispuolelta.

Matkaohjelmaan ei mahtunut edes visiittiä Volvo-museossa :'( Ensi kerralla sitten...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
(Kuva poistettu lainauksesta.)

John Deere 3130. Aivan huikean pitkän tuntuinen traktori, ja ohjaamo on tosi kummallinen. Lyhyen koeajon kävin suorittamassa, ajoa haittasi lähinnä ohjauksen valtava välys. Nivelien metsästykseksi menee.

Kutoskone kehrää nätisti ja tässä ei voimansiirto jollota kuten Valmetissa. Ergonomia on kylläkin huonompi, lattiakepit keskellä ohjaamoa ja hytin muoto tekevät kuskin paikalle kipuamisesta todella vaikeaa. Toisaalta vaihteet löytyvät lattiakepeillä napakasti näin vanhanakin, samaa ei voi sanoa tuosta uudemmasta Jontikasta, jossa ykkönen on jatkuvasti hukassa - liikaa niveliä vaihteensiirrossa ilmeisesti, se on sitä ergonomiaa. Tarkka, ergonominen, edullinen valmistaa - valitse kaksi :)

3130 lähti vuorostaan vaihtoon, tilalle tuli MF 390. Uudempi Jontikka on yllättäen korjattavana, taitaa viettää enemmän aikaa pajalla kuin kotitallissa... Tuossa uusi tulokas:





Aina kun joku mainitsee traktorit, juuri tämä malli on se mikä ensimmäisenä tulee mieleen. Oikein näppärä pikkutraktori, ergonomiakin on melko hyvin jo kohdillaan tässä mallissa:



Melkein samanlaisella tuli reilu kymmenisen vuotta sitten ajeltua aika paljon, kun isän maatila oli vielä aktiivisena. Aika oli ehkä vähän kullannut muistoja, tämä tuntui nyt todella äänekkäältä kun kävin koeajamassa. Ja kytkinpolkimen liike on aivan käsittämättömän pitkä, eikä mitään tunnu tapahtuvan ennenkuin viimeisen puolen senttimetrin matkalla - siinä vaiheessa kytkinjalan polvi on jo n. korvan kohdalla menossa ;D Kaiken huipuksi kaasupolkimen löytääkseen saa oikeaa jalkaa kiertää sellaiset 270 astetta oikealle :buck2: Noh, kun noihin tottuu niin kyllähän tuolla ajelee ihan mielikseen, traktoriluokan huippunopeuksia ei kylläkään metsäteillä hätyytellä, sen verran pomppivaa kyyti on tämän ikäisellä ja kokoisella. Ja kaveria ei voi ottaa kabiiniin kyytiin, on melkoisen pieni tuo hytti.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #147 : 16.07.2017, 23:15:51 »
Fiat 110-90 on kaasupoljin yhtä typerästi sijoitettu. Suosittelen ajamaan käsikaasulla, niin ei polvea pakota yhtä paljon. En ymmärrä miksi se kaasupoljin on pitänyt sijoittaa tuolla tavalla, vaikka sen olisi voinut laittaa samaan linjaan, noiden jarru ja kytkinpolkimien kanssa kuten esim. Valmeteissa on aina ollut. Silloin sitä voi painaa suoralla jalalla normaalisti. Oli tuossa fiatissa myös nostolaitevivut sijoitettu todella typerästi.

On tuossa MF:ssä nuo jarrupolkimetkin melko oudosti sijoitettu...

Toisen brittimerkin ohjaamossa on mielestäni polkimet sijoitettu paljon paremmin:

« Viimeksi muokattu: 16.07.2017, 23:18:46 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #148 : 24.11.2017, 19:49:51 »
Pulla on ollut ajossa koko kesän ja syksyn enkä ole sille antanut minkäänlaista huomiota ennen tätä päivää. Nyt oli pakko ruveta tutkimaan pissapojan säiliötä, vuoti mokoma nesteet pihalle. Etupuskuri, tai oikeastaan pelkkä kuori siis pois ja eikun tutkimaan. Säiliö oli hieman haljennut ajovalopesurin pumpun kohdilta, korjasin sitkofleksillä:



Josko tuo paaliin asti kestäisi... Tuolla teipillähän voi urbaanin legendan mukaan kiinnittää vaikka silikonia tefloniin, että ei jää siitä kiinni ainakaan. Niin, kuvastakin ehkä huomaa että laitoin uuden ajovalopesurin pumpun varaosanumerolla "M12" ::) Sitten pitääkin alkaa katselemaan black friday tarjouksia vetonivelistä, on näköjään katkennut vänkärin puolen panta:


Poissa zamierm

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #149 : 15.12.2017, 21:31:41 »
Mä ostin samanlaisen harrasteauton. Saapa nähä joutuuko tekemään samat temput kuin sinä. Just katsastettu auto, mutta kolisee silti. Jotain jarrupuolen vikavaloa välillä jne. Mutta on siinä tilaa :-)

 

Elekma  Autoracing