Futurez  Kulkukoira

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 494 Vastauksia
  • 136452 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #150 : 27.12.2017, 14:55:29 »
Harrastetta varmasti riittää näiden kanssa, mutta toisaalta minkäpä kanssa ei riittäisi... Itse jos jaksaa tehdä ja etsiä edullisimmat varaosien ostopaikat niin mielestäni on ihan mahdollista ylläpitää ykköskäyttiksenä isoa jellonaa vaikkei miljonääri olisikaan :D

Tässä maassa kun ollaan jostakin syystä vähän kallellaan tuonne germaanien maahan päin, niin nämä "kalliit ja eksoottiset" ovat autokannassa jääneet hiukan harvinaisiksi. Motonetin valikoima on aika laiha tämän mallin kohdalla ja pösön marmoritiskillä hinnat ovat aika naurettavia - toki poikkeuksiakin löytyy. Onneksi nykyisin on helppo tilata ulkomaisista nettikaupoista varaosia. Esimerkkinä mainittakoon vetonivel, jota turhaan etsin Motonetin luettelosta... Päädyin tilaamaan Autodocilta kokonaisen vetoakselin 150 eurolla - osan laadusta en osaa vielä sanoa mitään. Löbron paketissa se tuli eli ison eurooppalaisen osavalmistajan tuotos lienee kyseessä, jos se nyt mikään laadun tae on...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #151 : 04.01.2018, 23:17:46 »
Kirjataan huoltomerkintä 257270 km: Öljynvaihto (+suodatin ja oikea vetoakseli).

Edelleen tutulla linjalla eli Motox FullSynth 5W-40 ja Purflux LS923.

Koska suojattomalla ulkonivelellä oli ajeltu ties kuinka kauan ja irtoniveliä ei kerta kaikkiaan tuntunut löytyvän mistään, laitoin vaihtoon siis koko vetarin oikealle puolelle. Eikä ollut edes kallis:

https://www.autodoc.fi/lobro/7888385

~150 euroa tuosta joutui siis köyhtymään, plus pantti 18.70 e (enpä taida jaksaa lähetellä vanhaa akselia mihinkään...)

Vanha irti (tulee muuten yli litra lootaöljyä pihalle kun kiskaisee vetarin irti...):





Sai hakata ihan tunteella, tukilaakeri oli tarttunut pesäänsä melko tiukkaan. Tuossa pesä (putsattuna):



Uusihan olisi ollut helppo laittaa paikalleen, mutta onnistuin hävittämään toisen tukilaakeria paikoillaan pitävistä "jääkiekkomailapulteista". Taoin uuden Volvon tinakoneen pultista, lienee termarikopasta alunperin - isohko pyöreä torx-kanta muutti muotoaan tuollaiseksi:



Noiden ideana on siis pitää laakeri pesässään:



Paikoilleen sujahti:







Sisempi pätkä oli paljaalla metallipinnalla, joten parempien ideoiden puutteessa rasvasin sen. Ulompi pätkä on huomattavan paljon paksumpi kuin vanhassa kepissä, joten nappasin saksilla hieman roiskesuojamuoviin koloa:



Ajoin 20 km ja auto EI syttynyt palamaan, joten remontti lienee onnistunut! Tosin vaihteistoöljyä pitänee käydä ostamassa lisää, sain vain n. 8 dl täydennettyä omista varannoista. Ainakin pari desiä jäi siis vajaaksi.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #152 : 06.03.2018, 21:12:09 »
Viime aikoina on tullut poikkeuksellisen paljon kilometrejä Peugeotiin, ja hyvinhän tuo on kulkenut pakkaskeleistä huolimatta. Mitä nyt pieniä ärsyttäviä asioita tämän kanssa joutuu sietämään: Öljyä saa lisäillä parin tuhannen kilometrin välein, kuskin penkki alkaa olla todella lintassa, käsijarru se vaan jatkaa jumittelemistaan ja oikean puolen liukuoven yläosa on vissiin vääntynyt... Katolta lumia harjatessa löytää osan niistä lumista takapenkiltä :P Kerran kiinni paiskaamisen yhteydessä ko. liukuovi meni jotenkin huonosti "väärälle puolelle etuovea", varmaan sen takia nyt irvistää yläpäästä.

Jalkatilaa on kuskilla liian vähän jo 185-senttiselle. Kiva että on 5 kuutiota selän takana ja silti pitää istua jalat koukussa, tai ottaa kengät jalasta ja yrittää oikoa niitä poljinten väliin. Muutenhan tää on oikein mainio auto ajella pitkääkin matkaa, eikä paljoa urista tai loskasta säikähdä. Automaattilootallinen jos olisi niin saisi edes kytkinpolkimen pois häiritsemästä jalkatilaa... Ja ajonvakautus olisi kiva olla. Alustahan tässä on muuten oikein mainio, perää ei oikein saa karkaamaan yrittämälläkään ja keulakin _yleensä_ menee sinne minne haluaa... Mutta auta armias, jos alkaa puskemaan - on muuten avuton olo kun ei saa menopeliä kääntymään ei sitten millään, siihen sitä digitaalielektronista ajonhallitsijaa kaipaisi kovin. Onneksi auto ei ole kuitenkaan pahimmasta päästä tuonkaan ominaisuuden kannalta, vaatii käytännössä melkein räikeää tahallisuutta tai kesärenkaat talvikelissä että tuo tapahtuu. "Vaariajotyylillä" tuskin koskaan kävisi yllätyksiä ::)

Sisätilan lämmittimen ostin Prisman tarjouslaarista (Defa Termini 1900), olipa vaikea löytää sille asennuspaikka. En oikein keksinyt muuta kuin tuon keskilokeron kannen etupenkkien välissä:



Isommissa heitoissa tuon paino saattaa rojauttaa lootan auki:



Mutta muutakaan paikkaa ei oikein ollut, kun hanskalokeronkin pitää mokoman mahtua avautumaan... Sai sentään johdon pujoteltua melko nätisti verhoilujen takaa:





Moottorinlämmitin on ollut mykkä jo pitkään, sen uusimistakin olen harkinnut... Hyvinhän tämä tärähtää kylmiltäänkin käyntiin, ja kun hetken aikaa tyhjäkäyttää ennen liikkeellelähtöä niin ei edes nyvi juurikaan :P Noin -25 pakkasasteen pahemmalla puolella saattaa ekat käynnistysyritykset jo ruveta epäonnistumaan ja ilmestyy kaikennäköistä Antipollution faulttia ja Catalytic converter faulttia, mutta eivätpä nekään ole kulkuun vaikuttaneet tai pihaan jäämistä aiheuttaneet toistaiseksi.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #153 : 16.06.2018, 20:18:52 »
Löytyi muutama korjattava kohde:



Viimeisenä mahdollisena päivänä käytin leimalla, enkä oikein ehtinyt tarkistella mitään ennen sitä. Pakoputki on pörissyt jo pitkään, täytyy näköjään taas paikata sitä... Alatukivarren laitoin tilaukseen, josko tuo välys tällä kertaa olisi alapallossa eikä raidetangon päässä kuten viime vuoden katsastuksessa havaittu "pieni välys alapallossa" ::)

Rasvailin kuskin ikkunamekanismia:















Positiivisena puolena ikkuna näyttäisi nyt nousevan ylös asti joka ikinen kerta, kun aikaisemmin sai yrittää keskimäärin 10 kertaa, ennenkuin mokoma suostui lopulta nousemaan loppuun asti. Negatiivisena puolena ikkuna on vaseliini/silikonisotkussa aina kun sen käyttää alhaalla...

Ovipahvin irroitusresepti:
- Etsi torx-kärkisarja
- Kampea kahvan pohjalta tulppa auki, avaa ruuvi
- Kampea punainen heijastin pois, avaa sen alta ruuvi
- Avaa vielä kaksi ruuvia ovipahvin alaosasta keskeltä ja edestä
- Vetele napakasti pahvin ulkoreunoista, kunnes kaikki klipsit ovat irti
- Vedä avausvaijeri irti sisäkahvasta
- Irroita lasinnostimien kytkinpaneelin liitin ja kaiuttimen liitin - inhottavan tiukassa ovat ja meisselillä piti vääntää klipsiä kun ei sormissa voima piisannut
- Keräile maahan tippuneet roskat, kolikot ja kumiset prikat talteen
- Laita kumiprikat takaisin klipseihin
- Hanki uudet klipsit rikkoutuneiden tilalle - itellä kävi tuuri ja säilyivät ehjinä

Siivosin samalla autoa sisältä pitkästä aikaa. Olipa kertynyt hiekoitushiekkaa, koivunlehtiä ja kaikkea muuta roskaa varsin mittavat määrät... Lukkoihin suihkutin aseöljyä ja saranoihin ja liukuovien kiskoihin sprayvaseliinia. Liukuovet liikkuvat taas herkästi, vaikka rullat ovatkin kuluneet kulmikkaiksi ja alakiskoista on maalit hilseilleet pois jo ajat sitten ja ovat tukevasti ruosteessa... Myös liukuovien suhinatiivisteet ovat antautuneet molemmilta puolilta. Eivät kerta kaikkiaan enää halua kestää kyydissä mukana, joten nyppäisin ne sitten kokonaan pois.

Alatukivartta odotellessa sitten pakoputken kimppuun...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #154 : 10.07.2018, 14:44:31 »
Tämän vuoden katsastus meni näin:





Sitten noiden lappujen välissä tapahtunutta... Ensin pyöräkotelon pesu:





Uuden tukivarren jumppaaminen paikalleen ja kotelosuojaa sinne tänne:





Noin 3 ja puoli vuotta ja reilut 30 tkm sitten laitoin molemmin puolin eteen Febi Bilsteinin tukivarret, joista kuskinpuoleiseen oli alapalloon ilmestynyt nyt välystä suojakumin pettämisen johdosta (siinä oli pari-kolme pientää reikää...). Laitoin hylkyyyn menneen tilalle erittäin laadukkaaksi haukutun Lemförderin tuotteen. Raotin siitä suojakumia uteliaisuuttani, ainakin hyvän näköistä tummaa rasvaa oli pallonivelelle laitettu runsaasti..

Putken tiivistystä:



Uudet piuhasarjat etuparkeille (ne alkuperäiset on yhä hukassa...):





Hienosti ryöstetty samasta liittimestä mistä se alkuperäinen piuhoituskin lähtisi:



Ja toimivathan ne:



Aamulla auto käyntiin ja antipöllöhän sieltä tuli:



Vikakoodeina P0132 "O2 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 1 Sensor 1)" ja P3200, noista ei juuri löytynyt kokemuksia netistä...  Auto sammuksiin, nollaus torquella ja uudelleen käyntiin => Eivät ilmestyneet takaisin, joten eikun leimaamaan ja hyvinhän tuo meni :P

Nykyisin saa leimalle viedä milloin huvittaa, kuten kaikki nyt viimeistään tiedämme:


Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #155 : 17.07.2018, 16:16:00 »
Kävin päristelemässä Fudella tiluksia tarkastamassa, mukavaa puuhaa kun kelit ovat kohdillaan 8)





Mokoma jaksaa vielä mennä, vaikka ajo on vähemmän säästeliästä ja tietkin aika kuluttavia:





Tuo voisi olla pienellä vaivalla saatettavissa tieliikennekelpoiseksi - pitääköhän tuommoiset katsastaa vai voiko vaan hakea kilvet? On ollut rekisterissä ja vakuutettuna varmaankin 5-6 vuotta sitten. Ja on 50 cc laite.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #156 : 17.07.2018, 20:24:34 »
Kokeile runkonumerolla hakea trafilta tietoja. Mie ostin sillon sen kymcon joka oli poistettu 2012-2013 rekisteristä nii sai hakemalla kilven takas omistajavaihdon yhteydessä. Tollanenhan on omalla tavalla kätevä kulkupeli jos ei ihmeitä tarvitse, itekkin pari viikkoa ajoin skootterilla töihin. :D

Poissa evilracer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #157 : 17.07.2018, 20:26:17 »
Jos on 2007 jälkeen ollut kilvissä ja kilpi omatoimisesti palautettu (eli ei poliisin viemä  :2funny:) niin hakemalla saa takasin.
Jos se mopo ei ole sun nimissä, niin alkuun pääsee runkonumerolla ja https://asiointi.trafi.fi/fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/tarkista-ajoneuvon-rekisteritiedot

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #158 : 23.07.2018, 16:56:18 »
Käyttökokemus-tyyppinen juttu 807:sta... Polttoainemittarin mukaan ainetta mahtuu 80 litraa, mikä lienee aika lähellä totuutta: Tankkasin tänään 79.48 litraa. Range näytti pelkkää viivaa useamman kilometrin, viisari oli ehkä yhden tai kahden leveytensä päässä nollasta.

Tuo range-näyttö pomppasi vajaasta 30 kilsasta suoraan viivoille, hiukan kuumottava näky oli se  :o Varsinkin kun polttoainemittari joskus aikoinaan hieman reistaili, tosin siihen suuntaan että näytti liian vähän. Nykyisin näyttää ihan loogisesti kaikesta päätellen, täyteen tankkaamisen jälkeen tasan täyttä tankkia jne...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #159 : 27.07.2018, 15:26:29 »
Kokeile runkonumerolla hakea trafilta tietoja. Mie ostin sillon sen kymcon joka oli poistettu 2012-2013 rekisteristä nii sai hakemalla kilven takas omistajavaihdon yhteydessä. Tollanenhan on omalla tavalla kätevä kulkupeli jos ei ihmeitä tarvitse, itekkin pari viikkoa ajoin skootterilla töihin. :D

Jos on 2007 jälkeen ollut kilvissä ja kilpi omatoimisesti palautettu (eli ei poliisin viemä  :2funny:) niin hakemalla saa takasin.
Jos se mopo ei ole sun nimissä, niin alkuun pääsee runkonumerolla ja https://asiointi.trafi.fi/fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/tarkista-ajoneuvon-rekisteritiedot

Totta turisette, löytyi tiedot ja kävin uuden kilven hakemassa:





Aikaisempi kilpi oli kyllä parempi, FD-745 jos muistan oikein. Tämä laitehan on myyty "Fude Classic"-nimellä 10 vuotta sitten, kun sen hankin. Liikennevakuutus on Lähitappiolassa jonkun reilun pari sataa, eli huomattavasti enemmän kuin minun autoissa keskimäärin.

Vuosien varrella kertyneiden osalaatikoiden uumenista löytyi ehjä starttirele, nyt saa mopon napista käyntiin... Tähän asti käynnistys on tapahtunut ottamalla satula kaukaloineen pois ja tökkäämällä sopiva metallikappale releen napojen väliin - hieman rasittavaa pidemmän päälle :P Löysin myös jonkinnäköisen peilin ja ruuvasin paikoilleen. Eilen illalla kävin kymmenisen kilometriä päristelemässä hiekkateitä pitkin - aika kamalaa puuhaa tällä 10-tuumaisella... Tarkoitus on jatkossa ajella kestopäällysteellä, siihen tämä soveltuu hieman paremmin.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #160 : 29.07.2018, 15:52:55 »
Fudeen öljynvaihto, kilometrejä 8819.



Aluksi tyhjensin varsinaisesta öljypropusta, eli tuo iso tuossa:



Sen mukana tulee jousi ja sihti, jonka putsasin jarrukliinerillä. Ei siinä sihdissä mitään kuonaa kyllä koskaan ole tainnut olla.

Vastakkaisella puolella on toinen proppu, josta tulee vielä vähän öljyä pois:



Peräöljyn täyttötulppa on ylin kuvassa (osittain auki kierretty), tyhjennysroppu on auki:



Valutusasento eli mopo kallellaan vasemmalle:



Peräöljyn täyttöasento:



Öljyiksi cocktail kannunpohjalle jääneitä: Mobil Delvac 15W-40 + Motox FullSynth 5W-40, Teboil Outboard Gear SAE 90 + Mobilube HD 80W-90... Eiköhän tuolle vehkeelle kelpaa mitkä vaan liukasteet... Perä kylläkin huutaa hieman vedätettäessä. Käsittääkseni se on jossakin määrin ominaisuus näissä, joskin voisi sitä jollakin toisella öljyvalinnalla koittaa vaimentaa... Tai sahanpuruilla :P

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #161 : 03.08.2018, 21:47:28 »
Eka työviikko loman jälkeen takana, joka päivä päristelin mopolla töihin ja takaisin. Ja joka päivälle oon keksiny jotain fiksailtavaa :P Jouduin tuossa yksi ilta jopa työntöhommiin, kun alkoi meno hyytymään ja loppui sitten kokonaan - onneksi melko lähellä kotia. Ei ollut mitään vakavaa, "joku" oli vaan asentanut bensaletkun vähän huonosti... :P

Korjasin töötin ja vasemman etuvilkun, piuhat olivat poikki:



Tästähän alkuperäinen johtosarja mätäni muutama vuosi sitten aika pahasti, joten laitoin uuden - joka ei ollut ihan täysin samanlainen kuin vanha, eli liitin yms. jumppaa joutui tekemään... Ja siltä jäljiltä tuo töötin piuhakin oli yhdistämättä ja vilkun johto puolestaan oli jäänyt johonkin väärään väliin ja katkennut.

Yritin korjata katolleen kipannutta käynnistyspoljinta:



Polkimen mekanismi on näissä aika onneton:





Poljin oli hetken toimintakuntoinen ja oikeassa lepoasennossaan:



...mutta kesti vain muutaman käynnistyksen, sitten pyörähti taas yli... On vaan liian kulunut kestääkseen kasassa. Sähköstartti pyörittää hyvin, joten hitoille koko polkusin:



Laitoin variaattoriin 6 gramman liukurullat...



...ja laadukkaan remmin (mittarissa 8978 km):



Ihmeelliseksi muuttui ajo, ei oikein jaksanut kulkea ja huippunopeuskin tippui. Ennen noita liukupaloja laitos kiihtyi 5 gramman perinteisillä pyöreillä rullilla suhteellisen hyvin ja huippunopeutta löytyi jopa turhankin paljon...

Tänään selvittelin asiaa, ja väärinhän nuo palikat olivat menneet:



Kuvassa kahdesta alimmaisesta vasemmanpuoleinen on väärin - "nokan" pitää osoittaa koneeseen (eli kuvaajaan) päin eikä akselista poispäin:



Tilanteen korjattuani pörräsin tuossa pihalla hetken, ja ihan lupaavalta kulkupuoli vaikutti - tarkempi testaus kunhan pääsen tästä irtoamaan vähän pitemmälle lenkille.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #162 : 27.08.2018, 21:34:48 »
Ken arvaa seuraavan huoltomerkinnän... Vihjeenä tänään heti toimenpiteen jälkeen otettu kuva:


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #163 : 27.08.2018, 21:45:24 »
Pakoröörin, savuhormin, pakokaasulaitteiston tai ihan vaikka pakoputkiston rassausta?

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #164 : 27.08.2018, 21:54:19 »
Vaikka ei ole katsastus edes tulossa? Ei sentään... Vähän ylemmäs sijoittuu...

 

Carcom Oy  Ateho