Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: mikkor97 - 22.02.2017, 20:16:19
-
Moro!
Pitkän harkinnan jälkeen aattelin aloittaa projektitopicin tänne. Elikkäs, ostin tuossa lokakuussa 2016 tämän 940in kun sattui löytymään sopuhintaan. Eli -97vm 940 kyseessä b230ft+m90 kombolla
Tarkoituksena oli toimia talviautona jonka olisin pienen ehostelun jälkeen kesällä myynyt pois. Nyt kuitenkin ollaan siinä tilanteessa että volvo on jäänyt pysyvästi taloon :2funny:
Tavoitteena olis enskesäksi saada vähän enemmän tehoa pellin alle ja ulkokuorelle vanteet ja madallus.
Laitetaampa tähän nyt ostokunnosta muutama kuva.
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20161022_090143_zpsex4jy6ka.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20161022_090143_zpsex4jy6ka.jpg.html)
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20161022_122614_zpssjtn1x6d.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20161022_122614_zpssjtn1x6d.jpg.html)
Jonku aikaa mentiin tässä kunnossa inttibudjetin takia :idiot2:
Lunta alko tulla ja piti ruveta talvirenkaita ehtimään nii sattu löytymään tallista yhet 16 tuumaset nastat ja ooppelin peltivanteet niin tottakai ne piti yhdistää, toki vanteet levitettynä ;)(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20161202_174308_zpsitacg09n.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20161202_174308_zpsitacg09n.jpg.html)
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20161222_094131_zpsvnh0sdi3.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20161222_094131_zpsvnh0sdi3.jpg.html)
Madallustahan se vaati ja tilaukseen laitettiin hyväksi todettu bc racingin br setti.
Tekniikkaan en aluksi meinannut koskeakkaan, kunnes sattu facebookissa silmään sopuhintaan tuommonen borgwarnerin turbo. Siitä se ajatus sitten lähtikin S*
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20170215_174044_zpsk5eyu3y0.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20170215_174044_zpsk5eyu3y0.jpg.html)
Nyt päästäänki aikalailla tämänhetkiseen tilanteeseen. Bc on alla ja osia on haalittu kasaan.
Tekniikaksi tulee seuraavaa:
- alakerta wisecot + h profiilit ON
- 531 kansi ON
- Borgwarner s200g 50/65mm siivillä ON
- pulssipakosarja ON
- pottapyörä, sre763 ja massalevy ON
- 1200cc suuttimetPUUTTUU
- 600x300x76 välijäähy + 2,5" ahtoputketON
- hukkaportti PUUTTUU
- Atecu v3 ON
Loppuun vielä muutama kuva siitä missä nyt mennään. Saa kommentoida/neuvoa/kysyä mitä nyt sattuu mieleen tulemaan. Rakentamista haittaa reissutyö ruotsin puolella mutta pikkuhiljaa :)(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20170217_172648_zpshh5zatg7.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20170217_172648_zpshh5zatg7.jpg.html)(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20170217_145529_zps7c8sgznm.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20170217_145529_zps7c8sgznm.jpg.html)
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20170222_152944_zpsn1xqlhyx.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20170222_152944_zpsn1xqlhyx.jpg.html)
-
Jos kerran oot Ruotsissa töissä niin tuo tullessas tohon kunnon vanteet sieltä ja heitä noi pellit lepikkoon.. :D
Hyvä siitä tulee!
-
Jos kerran oot Ruotsissa töissä niin tuo tullessas tohon kunnon vanteet sieltä ja heitä noi pellit lepikkoon.. :D
Hyvä siitä tulee!
Joo pellit lentää kyllä kesäksi lepikkoon :2funny: jotain 17 tuumaa korkeaa ja 9-10" leveää koottavaa hakusessa mutta näistä lisää lähempänä kesää ;)
-
Joo elikkäs mitään kummempia ei oo tapahtunu muutaku että suunnitelmat vähän muuttunut. Kone käytetään siis auki ja sinne laitetaan h profiilit ja perus koneremppa, laakerit, tiivisteet, m renkaat yms. Moottorinohjauskin vaihtuu ja näillänäkymin tulee atecu v3. Viinalla ois tarkotus laittaa käymään nii jos kärsis ahtaakki vähä enemmän :)
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20170306_102504_zpsi9tw1uxx.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20170306_102504_zpsi9tw1uxx.jpg.html)
Pakosarjasta joutu laippaa vähä kääntämään että ahdin asettui paremmin
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/IMG-20170306-WA0017_zpsa76zqfks.jpeg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/IMG-20170306-WA0017_zpsa76zqfks.jpeg.html)
H profiilit tuli tosiaan hommattua (http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20170309_163933_zpsqaruxios.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20170309_163933_zpsqaruxios.jpg.html)
Samalla ku kone käytetään irti niin fiksataan konehuone/mahdollisesti maalataan myös. Hitaasti osia hankkien hommat etenee :idiot2:
-
Nostellaampa tätäki välillä. Hommathan lähti taas tunnetusti vähä enempi lapasesta :D sattu löytymään halvalla wisecon takomännillä ja h profiileilla oleva alakerta niin piti hakea se. Eilen nakattiin alakerta pottapyörä+sre763+d24tic levyn kans paikalleen.
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20170417_211802_zpszcfqgtrl.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20170417_211802_zpszcfqgtrl.jpg.html)
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/IMG-20170507-WA0006_zpsd5hzdubt.jpeg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/IMG-20170507-WA0006_zpsd5hzdubt.jpeg.html)
531 kansi pitäs käyttää remontissa ja siihen näillänäkymin tulossa isommat pakovenat, r seetit, porttaus ja a nokka.
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20170505_110301_zpsjozbkpqz.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20170505_110301_zpsjozbkpqz.jpg.html)
Ei malttanu olla mallailematta osia konehuoneeseen :D
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20170506_114109_zpsvt2zfugx.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20170506_114109_zpsvt2zfugx.jpg.html)
Tulevia vanteitakin on tullu mietittyä ja yhtenä vaihtoehtona ois tehä tuommosista 16" volvon aluista 18" 3 osaiset koottavat. Kuvissa mallailtu 17" lipan kans. Mielipiteitä näistä sais antaa? Jatketaan näitten suunnittelua kuhan tekniikka rokkaa :idiot2:
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/FB_IMG_1494147979896_zpshp6bdqqm.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/FB_IMG_1494147979896_zpshp6bdqqm.jpg.html)
Suuttimiksi varmaan tulossa jotku 1200cc -> suuttimet ja re85. Moottorin ohjauksena atecu v3 hukkakipinällä ja paukulla tottakai ???
Sitte yks kysymys, mihin väliin porukka on laittanu nuita 044 pumppuja? Ku ostin tuommosen linjojen väliin tulevan niin mihin se kannattais laittaa.
Pääsiskö tällä setupilla sinne +400 heppaan :idiot2:
Heittäkää kommenttia!
-
Olis kannattanu hommata Walbro 255lph tankin sisäinen pumppu, olis menny melkein suoraan vanhan tilalle ja riittää 400hp. En ole varma mutta kai tuonkin voi tankkiin upottaa, vaatii vähän askartelua. Ja jos haluaa hyvän ja varmasti pelaavan tuosta pumpusta. nii vedät uudet paksummat piuhat suoraan releeltä pumpulle nuo volvon omat piuhat on vähä mitä on.
-
Vaikka moni noita 044 viinalla käyttänyt niin bosch sanoo sen kestävän maksimissaan 500h tuntia e85.
Ettei tule sitten yllärinä jos sippaa... Sori jos olen pessimisti. :D
http://www.bosch-motorsport.de/media/catalog_resources/Fuel_Pump_FP_200_Datasheet_51_en_2776426379pdf.pdf
-
Paljo ei oo taaskaan tapahtunut. Pikku näpräilyä mitä pystynyt tekemään, 3" downpipe ja screameri hitsailtu.
Screameri tulee siis sivulokarista ulos.
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/IMG-20170522-WA0005_zpsj65mvokq.jpeg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/IMG-20170522-WA0005_zpsj65mvokq.jpeg.html)
Syyläriä siirsin n.3cm koneeseen päin nii mahtuu kuuleri paremmin. Vanteet ja nahkapenkit myös tuli 8)
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/IMG-20170517-WA0015_zps4ql1bgi3.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/IMG-20170517-WA0015_zps4ql1bgi3.jpg.html)
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/IMG-20170517-WA0011_zpscrcygl4o.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/IMG-20170517-WA0011_zpscrcygl4o.jpg.html)
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20170519_161320_zpszqfn1vqe.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20170519_161320_zpszqfn1vqe.jpg.html)
work equip 05 koossa 8x17 ja 9,5x17.
Kansi lähti hegeh:ille remonttiin. Tulee siis 531 isommilla pakovenoilla ja r seeteillä. Puristuksiksi laskin 9,3-9,5:1. Lienee aivan hyvä re85 kans käytettäväksi?
1300cc suuttimet, atecun johtosarjan ja mappi anturin tilasin.
Kommentteja, mielipiteitä ja ehotuksia kaivataan!
-
Vähänkö on siistimmät vanteet ku ne pellit S*
-
Oisin melkein käyttäny mallikohtaista cooleria. Kaikki olisi mennyt paikalleen ilman lisähommia ja riittää ainakin 650hp asti.
Bensapumpuksi kannattas laittaa vaikka 450 walbro tankin sisälle vakio paikalle. Sähköjohot kannaittas melkeen laittaa uusiksi ja paksummiksi.
Kytkin ei todennäköisesti tule pitämään, tuolla kompolla pitää sen 500nm vääntöä.
-
Cuuleriksi tulee tuo mikä on jo.
Bensapumppu näillänäkymin vaihtuu tankin sisäiseksi. Minkälaisella kikkailulla tuommonen walbro menee sinne?
Kytkin ei pidäkkään. Tarkotuksena oliki että enskesä ajetaan niillä tehoilla mitä kytkin pitää. Ei tuolla m90:lläkään pitkälle pötkitä niin enstalvena sitte jämympää kytkintä, isoa zffää ja isompaa turboa :D
Sitte yks kysymys. Minkälaista huohotusta porukka on käyttäny näissä? Ei just nyt muistu mieleen ees minkälainen se vakio oli :idiot2:
-
Screameri tulee siis sivulokarista ulos.
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/IMG-20170522-WA0005_zpsj65mvokq.jpeg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/IMG-20170522-WA0005_zpsj65mvokq.jpeg.html)
On muuten ihan h*lvetin laiton. Et ikinä saa leimasta läpi tuolla -mikäli yrität tätä liikenteeseen. Radalle ei niin väliä ::)
-
Kansi tuli tänään. Siitä isot kiitokset -hegeh:ille.
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/IMG-20170604-WA0020_zpslurnj2lv.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/IMG-20170604-WA0020_zpslurnj2lv.jpg.html)
Atecuun tilasin puolivalmiin johtosarjan ja vähä ehtiny jo johtoille paikkoja. Tänään sai aika paljon kasailtua ku tuo kansi tuli. Enää öljynpaluu askarrella ja kasata loppuun. Sitte saaki keskittyä sähköjen kanssa painimiseen :idiot2:
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20170602_133918_zpsklwbbnjw.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20170602_133918_zpsklwbbnjw.jpg.html)
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20170607_171812_zps3v58j1tt.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20170607_171812_zps3v58j1tt.jpg.html)
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20170607_210630_zpsb0rytqym.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20170607_210630_zpsb0rytqym.jpg.html)
-
Alkais tämäkin olla muutamaa liitintä, ahtoputkien hitsailuja ja paria sähköhommaa vaille valmis käynnistettäväksi. Tankkiin vaihoin pumpun. Tuli siis walbro 450. Tankkiin jäi n.5 l bensaa mutta liekkö haittaa mitään ku lyö re85 tankkiin. Tarkotus ois ite/ jonku avustuksella vähän säädellä että sais jonku verran sisäänajettua nii sais viiä sitte penkkiin.
Tässäpä tämänhetkinen tilanne
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/IMG_20170621_170126_879_zpswivboprf.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/IMG_20170621_170126_879_zpswivboprf.jpg.html)
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/20170617_212254_zpsq7wbzaxh.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/20170617_212254_zpsq7wbzaxh.jpg.html)
Sitte tuli otettua paremmalla kameralla vähä kuvia. Ihan hyvältä omaan silmään näyttää. 8) 850r spoileria saa kaupata!
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/IMG-20170530-WA0028_zpsxbkmnheg.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/IMG-20170530-WA0028_zpsxbkmnheg.jpg.html)
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/IMG-20170530-WA0033_zpsnjr97imc.jpg) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/IMG-20170530-WA0033_zpsnjr97imc.jpg.html)
Kommentoikaa niin ei mee yksinpuheluksi :)
-
Asiallisen näköinen laite 8) mistäs oot noi etuvilkku/parkit hommannu?
-
Siistin olonen projekti on O0 Ja muutenkin kiva lukea kun joku sentään virittää vehkeitä eikä vaan hinkkaa rätillä jotain rumia vanteita ;D
-
Perus 940 usa vilkut ovat :) vaatii pikkusen modausta näille euro umpioille. Esim skruvatista muistaakseni löytyy.
Asiallisen näköinen laite 8) mistäs oot noi etuvilkku/parkit hommannu?
-
Eilen kokeiltiin ensimmäistä kertaa volvoa käyntiin. Vähän jännitti ku ensimmäinen isompi projekti autojen tekniikan kans mutta niihän se käyntiin lähti :) ainoastaan tps:än johtojen kans painittiin vähä aikaa ku toimi väärinpäin. Eka starttailtiin vähä öljynpainetta moottoriin ja tuntu ettei nouse millään. No turbon banjohan oli löysällä ja sieltä vuoti aika raakasti pakosarjan päälle. Melkeen vois sanoa että ekalla startilla hörähti. Kyllähän niitä ongelmiaki tuli vaan yllättävän vähällä selvittiin, mitä nyt auto meinas kerran palaa ku lämpökääre sytty :D
Hukkaportti vuotaa ja turbon paineletku vuotaa prässätystä liittimestä.
Saatiin säädettyä karttoja alipaine alueelle kohtuulliseksi. Isot kiitokset tästä pete881!
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/IMG_20170815_094153_684_zpshnqfkd3n.jpg~original) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/IMG_20170815_094153_684_zpshnqfkd3n.jpg.html)
(http://i32.photobucket.com/albums/d10/Mikko_Rautakoski/IMG-20170730-WA0007_zpswund2gym.jpg~original) (http://s32.photobucket.com/user/Mikko_Rautakoski/media/IMG-20170730-WA0007_zpswund2gym.jpg.html)
-
Kuvat ei näy, tuo photobucket on kyllä niin hyvä kuvasivusto, että silmiä kirvelee.
Kokeile lisätä kuvan osoitteen eteen ~original teksti, jotkut kuvat saattaa tulla näkyviin sillä
Edit: nyt näkyy edellisen postauksen kuvat, muut ei
-
Kuvat ei näy, tuo photobucket on kyllä niin hyvä kuvasivusto, että silmiä kirvelee.
Kokeile lisätä kuvan osoitteen eteen ~original teksti, jotkut kuvat saattaa tulla näkyviin sillä
Mulla näkyy, näkyykö muilla?
-
Mulla näkyy, näkyykö muilla?
ei näkynyt ennenkö kävin korjaamassa tuohon viimeseen postaukseen. muut kuvat ei näy muille.
-
Nyt on ysiä säädelty ajamalla ja hyvin tuntus pelavan. Taas kiitokset tästä pete881!
0,9bar paineelle säädetty aika hyvin nyt. Oikeastaan mitään isompaa vikaa ei oo ollu vielä. Ainoastaan ohjaustehostimen letku 3 kertaan vaihdettu ja öljynpaine anturin nippa vuoti öljyä vaan ei pitäs enää vuotaa. Tavote ois tämänvuoden puolella käydä rullilla säädättämässä auto kuntoon. Ja tosiaan penkissä nostetaan paineet sinne 1,8-2bar
(http://i2.aijaa.com/m/00502/14452691.jpg) (http://aijaa.com/atGScL)
Omin voimin jo tankilla :)
(http://i1.aijaa.com/m/00981/14452695.jpg) (http://aijaa.com/JEsCLq)
(http://i4.aijaa.com/m/00790/14452697.jpg) (http://aijaa.com/hIczcW)
(http://i6.aijaa.com/m/00033/14452696.jpg) (http://aijaa.com/68oePd)
Ostin tosiaan jo hyllyyn varalle tuommosen hx40 holsetin ku sopivasti sai. Myös bemarin zffää sais kaupitella tännepäin vaikka yv:llä!
-
Joo elikkäs penkissäki kerettiin käymään, yks veto 0,8bar paineella rajottimelle ja tuloksena kadonnut tyhjäkäynti ja imusarjan paine, noh puristukset mitattiin ja oli ok. Sitte katottiin jakopään merkit triggeripyörältä niin nehän oli pyörähtäny. Penkkireissu jäi siihen ja auto trailerilla kotia. Penkkilappu kuitenki saatiin ensimmäisestä ja ainoasta vedosta :D
(http://i5.aijaa.com/m/00257/14473411.jpg) (http://aijaa.com/3mBrDN)
Eli 296hv/426nm 0,8bar paineella.
Kotona otin jakopään auki niin ala rattaasta molemmat kiilat poikki :-\
(http://i1.aijaa.com/m/00203/14473412.jpg) (http://aijaa.com/AAIE8t)
Onneksi ei käyny pahemmin, ei muutaku uus ratas paikalleen ja uutta aikaa varailemaan. Tyytyväinen silti ku pikkupaineella jo liki 300hv. Eiköhän se enskerralla mee sinne +400hv :)
-
Kampiakselin pultti ollut löysällä/päässyt löystymään? Pulttihan tuon taitaa loppujen lopuksi pitää aloillaan eikä niinkään kiila
-
Ei oo paljoa tapahtunu muutako että kl racingilta tuli teräs ratas irtokiilalla, se laitettiin paikalleen niin sehän hörähti käyntiin :) vanteet vaihtu ja muitaki suunnitelmia on enskesälle. Tarkotus ois fiksata konehuonetta, maalata auto, isommat imuventtiilit kanteen, hx40, bmw zf, sre765, plenumi ja kaikkea muutaki tulee tehtyä, niistä lisää myöhemmin ;) lähetään sillä tavotteella liikkeelle että +200hv pitää enskesänä saada penkkilappuun nykyisestä
-
Joo elikkä suurin muutos enskesäksi tulee olemaan ilmajousitus. Eteen kerkesin jo pussit asennella. Pitää tilata vielä 4kpl venttiileitä niin saa nelipiirisen tehtyä. Vanteetkin on kerennyt vaihtua :D
(http://i9.aijaa.com/m/00980/14499786.jpg) (http://aijaa.com/NTcXwC)
(http://i9.aijaa.com/m/00174/14499787.jpg) (http://aijaa.com/LfgH0Y)
Vielä pitää vähän hieroa että saa apurungon maahan pussit tyhjänä 8)
Heittäkää ihmeessä kommenttia! :idiot2:
-
Siisti peli kaikin puolin!,
-
Siististi erilainen. Ekan sivun kuvat ei toimi joten ei hajuakaan mitä siellä on.
~300hv -> ~500hv on jo aika hyppy. Saa kaikenlaista jo puuhaila, hyvä että on tavoitetta 8)
Onko tää kesäauto?
-
Joo en osaa laittaa nuita kuvia toimimaan :D
Ihan täysin kesäauto on. Motivaatio vähä hukassa ku pieni talli jossa voi joskus tehä jotaki :D iso kynnys lähtä aina lumihangesta kaivamaan esiin talliin. Mutta eiköhän se enskesänä liiku taas.
-
Siististi erilainen. Ekan sivun kuvat ei toimi joten ei hajuakaan mitä siellä on.
~300hv -> ~500hv on jo aika hyppy. Saa kaikenlaista jo puuhaila, hyvä että on tavoitetta 8)
Onko tää kesäauto?
Miettii että nykyisellä kokoonpanolla 0.8 paineella se ~300hv. Tavoitteena oli varmaan kuitenkin korkeammat ahdot? Kokoluokkaa isompi ahdin, enemmän ahtoja sekä virtauksien oletettu paraneminen niin luulisin että konetehona irtoaa tuo 500hv mukisematta.
-
Joo kyllä on hx40, plenumi, isommat imuvenat ja joku hyvä nokka on tulossa :) joku fiksumpihan varmaan osais laskea suunnilleen teoreettisen tehon tuosta lapusta että mitä ois ollu 1.8bar
Ahtoja tulee enskesäksi 2-2.3bar. jos ei sillä irtoa 500hv niin harrastus vaihtoon :D
Pari kuvaa loppuun vielä :)
Alemmas vielä pääsee edestä 1-2cm ku tekee alapallolle spacerin ja sitte takana vissiinki panharditangon pultti ahistaa.
(http://i7.aijaa.com/m/00571/14502618.jpg) (http://aijaa.com/Zgey2m)
[url=http://aijaa.com/19XtOX](http://i1.aijaa.com/m/00833/14502623.jpg) (http://aijaa.com/fOj36n)
(http://i11.aijaa.com/m/00240/14502619.jpg)[/url]
Vähä myös sähköjä siistin ja vedin sivulokarin sisään. Vielä pitäis toiselle puolelle tehä sama homma. Konehuonekki ois tarkotus talven aikana maalata.
(http://i9.aijaa.com/m/00380/14502622.jpg) (http://aijaa.com/ivAdeh)
-
Siinä tapauksessa jos on reserviä ottaa ahdoilla. 8)
-
Ei mitään kummempia oo tapahtunut, mitä nyt ilmajousituksen venttiileitä vähä kasailin. 4 piirinen järjestelmä tulee tähän. M90 ja kytkin tuli otettua irti ja lähtivät jo uusille omistajille. M3 bmwn zf laatikko tulossa tähän. Vielä pitäis kytkin ja vauhtipyörä keksiä jostaki :) myös imusarjaa vähä mallailin tuon holsetin kans. Seuraavaksi pitäis varmaanki kansi ottaa irti ja isommat imuvenat laittaa sinne ja joku hyvä nokka. Ehdotuksia?
Laitetaan nyt loppuun vielä pari kuvaaki
(http://i9.aijaa.com/m/00638/14511694.jpg) (http://aijaa.com/rF510y)
(http://i4.aijaa.com/m/00967/14511695.jpg) (http://aijaa.com/elw2SI)
(http://i2.aijaa.com/m/00493/14511697.jpg) (http://aijaa.com/WBrrbw)
(http://i10.aijaa.com/m/00658/14511698.jpg) (http://aijaa.com/Aq0RZ8)
Tuli myös sähköt vedettyä lokarin sisään piiloon. Vielä kunnon sulakerasia nii saa nuo loputki johdot pois.
(http://i5.aijaa.com/m/00294/14511699.jpg) (http://aijaa.com/mEKyKb)
Kommentteja vaan tulemaan nii ei tarvi yksin keskustella :D
-
Taaskaan ei oo oikeen mitään tapahtunut. Downpipeä suunniteltu ja imuputki tuli tehtyä. Imusarjan kohtaloa suunniteltu myös, "hyvän" imusarjan ostin mutta paljastuki aivan muuksi tarkemmin tutkittuna.
(http://i5.aijaa.com/m/00229/14522216.jpg) (http://aijaa.com/5AeQ8h)
Blingfactorylta tuli billetti vauhtis. Sille pitäs ostaa sre765 ja levy. Kelkkailu vie tällähetkellä ajan ja rahan niin hitaasti mennään :D eiköhän se kesäksi valmistu :idiot2: :idiot2:
-
Kantena ilmeisesti -531? Eikös se pakopuoli näissä enemmä hannaa mitä imu? Jos jompaa kumpaa reikää pitäis isompi venttiili pistää nii kyllä minä sen pakopuolelle laittaisin :idiot2:
E:ilmeisesti siis on jo valmiiksi isommat pakovenat?
-
Kantena ilmeisesti -531? Eikös se pakopuoli näissä enemmä hannaa mitä imu? Jos jompaa kumpaa reikää pitäis isompi venttiili pistää nii kyllä minä sen pakopuolelle laittaisin :idiot2:
E:ilmeisesti siis on jo valmiiksi isommat pakovenat?
Joo kyllä on 531. Pakovenat on jo isommat.
-
Nykästiin viikolla moottori irti, tarkotuksena laittaa kytkin ja laatikko paikalleen kone irrallaan ja nostaa koko paketti keulille. Noo hommahan tietenkin karkas käsistä ku huomas konehuoneen yleisilmeen ;D
(https://aijaa.com/img/m/00946/14526427.jpg) (https://aijaa.com/BWJ46v)
(https://aijaa.com/img/m/00558/14526428.jpg) (https://aijaa.com/5LlhFu)
Ei pesulla enää selvinnyt :idiot2:
No heti oliki jo hiomapaperi käsissä ja seuraavana päivänä hiottu/suojattu.
(https://aijaa.com/img/m/00476/14526431.jpg) (https://aijaa.com/cyc8vH)
Hain samalla värikoodilla maalia ja tänään ruiskin värin pintaan :) ensimmäinen isompi ruiskumaalaus itelle nii saa kyllä olla tyytyväinen tuostaki jäljestä.
(https://aijaa.com/img/m/00418/14526432.jpg) (https://aijaa.com/cKzhtf)
(https://aijaa.com/img/m/00453/14526433.jpg) (https://aijaa.com/68gcJK)
(https://aijaa.com/img/m/00012/14526434.jpg) (https://aijaa.com/PG9U5L)
Yleisilme parani aika paljon 8)
Ulkokuoriki maalataan uudestaan, pitäis löytää joku hyvä helmiäisvalkoinen sävy :)
Ensviikolla ois tarkotus nostaa moottori paikalleen ja siistiä sähköt hyvin.
Tästä on taas hyvä jatkaa :)
-
Jääkö s200g myyntiin ;) ;) ;)
-
Projekteissa hieno osa projektia on siisti konehuone. Uudelleen maalattuna se on piste i:n päälle :)
Hyvältä näyttää. :)
-
Ulkokuoriki maalataan uudestaan, pitäis löytää joku hyvä helmiäisvalkoinen sävy :)
Ensviikolla ois tarkotus nostaa moottori paikalleen ja siistiä sähköt hyvin.
Tästä on taas hyvä jatkaa :)
960:ssä tai S90:ssä on ollut hieno valkoinen helmiäisväri.
Makuasioitahan noi värit tietysti on
-
960:ssä tai S90:ssä on ollut hieno valkoinen helmiäisväri.
Makuasioitahan noi värit tietysti on
Aijjaa, oisko muistissa värikoodia? :)
-
Aijjaa, oisko muistissa värikoodia? :)
79 Pearl White mahdollisesti
-
Vähä edistytty taas, sähköt vetelin siistiin nippuun ja lokarin väliin piiloon. Moottorin sähkötki siistitty.
(https://aijaa.com/img/m/00337/14529825.jpg) (https://aijaa.com/T6K2RA)
(https://aijaa.com/img/m/00814/14529833.jpg) (https://aijaa.com/HcDVUW)
(https://aijaa.com/img/m/00445/14529834.jpg) (https://aijaa.com/kynE0M)
Moottorinki siinä nostin paikalleen, ku piti saada talli tyhjäksi.
(https://aijaa.com/img/m/00861/14529835.jpg) (https://aijaa.com/7dnh19)
(https://aijaa.com/img/m/00846/14529837.jpg) (https://aijaa.com/ZJuPt5)
Mitään näyttelypeliä tästä ei tuu, mutta onhan se mukavampi ku kehtaa julkisella paikalla pellin avata S*.
Mahdollisimman siisti ja toimiva pyritään tekemään.
(https://aijaa.com/img/m/00910/14529842.jpg) (https://aijaa.com/wfhNSJ)
Sinneppä se jäi taas ulos oottelemaan vähäksi aikaa :)
Imusarjan tekoon sais antaa vinkkejä! Tai sitte linkkiä mistä löytyis hyvä plenumi
-
Tälle on varmaan suunnitteilla suuria kun alusta ja tekniikka myynnissä ???
-
Joo, alustan laitoin sentakia myyntiin ku tuskin tulee saamaan leimalle nuilla pusseilla. Tekniikka kävi vähän aikaa myynnissä. Muutoksia on luvassa mutta niistä tuonnempana :P
-
Joo kai sen tuon otsikonki voi jo päivittää :idiot2:
Suunnitelmat vähä muuttu (yllätys) eli tuli myytyä kansi, imu ja pakosarjat. No hetihän se piti tilata 16v kansi tilalle kun 16v wisecotki on jo koneessa. Imusarjaksi tilasin kl racingilta sen race mallin.
Kytkin ja vauhtiski tuli niputettua ja sovitettua laatikkoon. Oli aika työmaa hioa koppa sopivaksi ;D
(https://aijaa.com/img/m/00250/14541498.jpg) (https://aijaa.com/yUfZDy)
Pakosarjan teon alottelin, kolme putkea on jo hepissä, tiggaillaan kasaan kuhan saadaan vielä sovitettua autoon. Kaunis se ei oo mutta 5mm sisään on putkien pituudet :)(https://aijaa.com/img/m/00355/14541500.jpg) (https://aijaa.com/FZVqXF)
Ahtimeksi tuli sitteki hx40 superi #16 pesällä.
Loppuun vielä vähä kuvia lisää.
(https://aijaa.com/img/m/00860/14541495.jpg) (https://aijaa.com/0evLSr)
(https://aijaa.com/img/m/00534/14541501.jpg) (https://aijaa.com/cMtmlf)
Kansi menee pajalle ja sinne laitetaan jäykempää jousta ja vähä käydään kanavia läpi. Jatketaan taas ku päästään kasailemaan. Heittäkää kommenttia ja parannusehotuksia yms! :)
-
Pitää kohta lyödä betonia lohkoon, alkaa sen verran hurjalta näyttämään. ;D
Mitkä nokat ajattelit laittaa?
-
Vähä on tullu aikaseksi taas. Pakosarja tehty kolmannen kerran ja nyt hitsattu kasaan, alakerran nostin paikalleen ja huomenna pitäis laatikko laittaa paikalleen. Kansi pitäs käyttää pajalla. Linkatkaapa tähän jousia jotka kannattas tuonne laittaa.
Loppuun pari kuvaa vielä.
(https://aijaa.com/img/m/00199/14551298.jpg) (https://aijaa.com/iIBug9)
(https://aijaa.com/img/m/00202/14551300.jpg) (https://aijaa.com/sXPHad)
-
Jouset riippuu ihan kuinka hurjilla nostoilla olevat nokat laitat ja paljonko ajattelit kierroksia ottaa, Ei sinne ihan älyttömiä kannata laittaa.
-
Vakio nokilla mennään vielä. Ei oo tarkotus kierrättää ku ehkä se 7000-7500rpm
-
Meillä on yksi käyttämätön kl-racing 16v jousisetti, pussi avattu että saatu mitattua mitä mitä jousipaineet on. Tilattiin vakionokkia ja hydenostimia ajatellen mutta suunnitelmat muuttuikin....jos kiinnostaa niin laita viestiä, tarkistan speksit ja mallin.
Silloin kun näitä mittailtiin niin punnittiin venttiilikoneiston rojut ja nokkien kiihtyvyydet, voi pyörittää konetta 8000rmp asti ja ahtojakin sietää huomattavasti vakioita enemmän.
-
Joo elikkäs, kannen vein herkolle ja sieltähän paljastu "ehjästä" kannesta vähän kaikenlaista. On aikasemmin laskettukki ja tämän takia ei saa puristuksia vakiopahvilla sinne 9:1 mihin oli tarkotus laittaa. Vaihtoehtona nyt olis vakiopahvilla 10,5:1 tai sitte 2mm cometicilla 9,5:1. Semmonen kysymys ois että kasvaako paljerako liian isoksi tuolla 2mm cometicilla? Nyt sais antaa hyviä vinkkejä. Ja tosiaan re85 ajetaan
-
Viinalla kerta ajat niin parempihan tuo korkeempi puristus on. Miksi ei sillä?
-
Kyllähän siinä vähän nakutusriski kasvaa, mutta en usko että tulee ongelmia tolla 2mm tiivisteellä. Itse suosittelisin 9 puristuksia vaikka viinalla ajaakin. Kun sitä ei ihan kaikkialla saa, niin tulee sitä bensaakin tankattua, Varsinkin jos enemmänkin meinaa ajella.
-
Joo kyllä me mennään sillä 10:1 puristuksella :) ei säädetä bensalle ollenkaan eli viinalla ajetaan vaan. Työt haittaa harrastuksia mutta kansi ois nyt valmiina ku pääsis vaan hakemaan pois. Kiitokset vielä herkolle tästä!
(https://aijaa.com/img/m/00081/14561002.jpg) (https://aijaa.com/mgHp6U)
(https://aijaa.com/img/m/00310/14561003.jpg) (https://aijaa.com/zGYunJ)
(https://aijaa.com/img/m/00440/14561004.jpg) (https://aijaa.com/2GHDd9)
-
Vähä taas tullu tehtyä. Laatikko meniki helpoiten alakerran kans paikalleen.
(https://aijaa.com/img/m/00395/14562774.jpg) (https://aijaa.com/caBw4R)
Kansi tuli nii hetihän se piti alkaa kasailemaan. Venakoppaan tuli 2x an lähtöä huohotukseen lisäksi. Vielä puuttuis öljylinjat, pakosarjan mutterit, puola, imusarjan lähdöt ja pikku juttuja nii sais kokeilla käyntiin :P
(https://aijaa.com/img/m/00653/14562775.jpg) (https://aijaa.com/xGwEes)
(https://aijaa.com/img/m/00422/14562776.jpg) (https://aijaa.com/yPb0Bi)
Entiiä onko hyvä vai huono asia mutta elokuussa pitäis olla hääautona ja suurin osa ajasta menee reissussa :idiot2:
Sitte saa heittää vinkkiä mistä saan tilattua sen oikean golffin kiristimen. Aika kiven alla tahtoo olla :idiot2:
Ja joku peruspätevä ohje ois hyvä että sais jaon kohilleen ilman merkkejä. Penkissä toki säädetään viimesenpäälle
-
Virosta avaruosad.ee tilasin omaani hetki sitte, skf osana saa ainaki sieltä.
ihan myös tavan motonetin tiskiltäkin näyttäis saavan
-
Jumaliste aika nähdä vähän räväkämpiä hääautoja 8)
-
Taas on jotain pientä tapahtunu :) lensulta tuli suutinkisko ja tarvikemotista hain an liittimiä kasan ja letkua. Bensalinjat tuli nyt konehuoneeseen teräspunosletkulla ja an liittimillä. Öljynpaineputken ja öljynpaluun nappasin myös paikalleen.
(https://aijaa.com/img/m/00717/14565725.jpg) (https://aijaa.com/cteXhj)
(https://aijaa.com/img/m/00928/14565727.jpg) (https://aijaa.com/ya5qks)
(https://aijaa.com/img/m/00668/14565728.jpg) (https://aijaa.com/wq0byJ)
(https://aijaa.com/img/m/00525/14565729.jpg) (https://aijaa.com/3QSViI)
Enää puuttus sähköhommia ja jakopään kasaus ja imusarjan muokkaus että sais käyntiin kokeilla. Josko enspäivityksessä ensikäynnistystä :idiot2: hiljenee taas pariksi viikoksi ku töihin lähtö :nohnoh
-
Alkais olla kohtapuolin käynnistysvalmiudessa. Jakopään kasasin pari viikkoa sitten.
(https://img.aijaa.com/m/00095/14579516.jpg) (https://aijaa.com/Qojg1n)
Vanteet myös vaihtu oz futuroihin. 9,5x17" joka nurkkaan.
(https://img.aijaa.com/m/00526/14579525.jpg) (https://aijaa.com/csEtDu)
(https://img.aijaa.com/m/00206/14579523.jpg) (https://aijaa.com/1BuSe4)
Enää puuttuis vähä sähköhommaa, pakoputki, tulpanjohot, kytkinsylinterin letku ja pientä värkkäystä.
(https://img.aijaa.com/m/00039/14579526.jpg) (https://aijaa.com/kko915)
-
Eilen saatiin ensisavut autosta otettua :) vähä oli ongelmia ku ensin ei jaksanu startata nii puuttu moottorin ja rungon välinen maakaapeli :D sitku alettiin sahaamaan bensanpainetta niin ei tullu ainetta millään tukille asti vaikka pumppu surisi ja kokeiltiin suoralla virrallaki. No loppujenlopuksi mietin että miksi tihkuttaa pikkusen ainetta säätimen paluupuolelta nii oli linjat ristissä :2funny:
Sittehän se hörähti heti käyntiin :) nyt vaan vähä säätöä ja penkkiin. Tarkotus ois päästä 14.7 ylivieskan miittiin vaikka siirtolapuilla :idiot2:
(https://img.aijaa.com/m/00464/14584788.jpg) (https://aijaa.com/QEjxS9)
Jakopäähän lisään vielä pienen rullan ja downpipen muokkaan kunnolla että mahtuu oikeinpäin ;D
-
Asiallinen koppa ja hyvä tekniikka :)
-
Vähä päivitystä tännekkin. Uuteen talliinki on pikkuhiljaa tässä muutettu. Aika paljon taas ollu vastoinkäymisiä. Penkkiajan varasin aiemmin jo, mutta se jouduttiin perumaan ku nostimet naputti. Uusia nostimia laitoin nii alko pelaamaan. Tänään oli sitte uus penkkiaika. Laitoin käyttis ärrästä vanteet taakse että sais pitoja penkissä
(https://img.aijaa.com/m/00348/14599536.jpg) (https://aijaa.com/3y53cl)
No kyllähän sitä melkein yks veto kerettiin vetää ku joku rupes ravistamaan. No eimuutaku auto nosturille ja tuloksena tämä:
(https://img.aijaa.com/m/00995/14599534.jpg) (https://aijaa.com/RrkIdE)
Ei muutaku auto trailerille ja kotia kohti taas pettymyksen kera.
Alkaa usko pikkuhiljaa loppumaan ku kaksi penkkivetoa vedetty ja aina hajonnut jostaki.
Viimekesänä meni kampuran ratas ja nyt kartaanin laakeri :2funny:
Ehkä tämä tästä