Kulkukoira  Proturbo

Fenix 240 ylösnousemus tapahtunut

  • 54 Vastauksia
  • 25321 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Fenix 240 ylösnousemus tapahtunut
« : 22.11.2011, 09:37:12 »
Jatketaan tänne vanhalta foorumilta kun kiinni meni. Ollaan eletty hiljaisia aikoja päiväkirjan puolesta. Nyt ajattelin ruveta jatkamaan nykyisestä tilanteensa. Väliin jää kyllä pimeitä katkoja, mutta toivottavasti ymmärrätte, että kaikkea en pysty raportoimaan ajan vuoksi. :'(

Tuli hankittua 2008 kaverin kanssa yhteiseksi projektiksi tuomoinen heikossa hapessa oleva 240. Tekniikaltaan paikallaan oli B200 maahantuojan jälkiasentamalla alustasarjalla ja turbokitillä. Auto oli kyllä edellisten omistajien huonon kunnossapidon takia jo nähnyt parhaimmat päivät, mutta nyt niistä on tulossa uusi luku sinänsä. Itse autossa kyllä riittää tekemistä ja on jo tehtykin.

Auto oli ihan vakio tekniikalla mitä nyt turbokitin höysteillä on yritetty näpertää:

-B200
-turborömpsä
-T3 turbo
-intercooler
-alustasarja

Siinäpä ne mitä oli laitettu. Tuossa kuva alkuajoista.


Suunnitelmissa on auton varalle:

-B230 pata
-isompi ahdin
-isompi cooleri
-mega ohjaamaan ruiskua
-600-1000 suuttimet
-jäykempi alusta
-alustasarja
-korisarja R-sport
-virtaavampi kansi 38mm pakoventtiileillä
-H-nokka-akseli
-jne.


Mutta projekti alkoi auton osalta totaalisella räjäytyksellä, eli kaikki irti mikä lähti johtosarjaa vaille. Tavoitteena auton suhteen oli että tehdään kaikki nyt mahdollisimman hyvin. Niin vältytään pahemmilta yllätyksiltä. Kuva kertoo paremmin:



Auton kunnostus lähti liikenteeseen korin paikkaillulla ja hiekkapuhallutuksella. Siinä käsiteltiin korin etummaiset runkopalkit, joihin piti tehdä paikkauksia tyypillisen ruostumiskohdan vuoksi.




Edellinen omistaja olikin jo vaihtanut helmat kummallekin puolen niin siltä vältyttiin, pientä paikkaillua oli kuitenkin tiedossa:


Auton etukulma oli ajettu johonkin, niin sen osalta piti miettiä mitä tehdä, ei kyl ole ainut volvo missä on ollu sama ongelma:



Päätettiin sit tilata uusi lokasuoja ja toisella kerralla onnistu saamaan samanlainen.

Kontin kohdalla kanssa sai tehdä hommia, kun valojen välissä oli kunnon mätäpaise. Takavalojen välissä oleva 3 levyn sauma piti käydä kokonaan läpi että sai hyvän ja sen vuoksi hakusessa on heijastinpaneeli kilven alle. Mut kyllä katsomisen kestää ilman sitäkin:





Tuo puskurin alle menevä suiru on pitänyt tehdä kokonaan uusiksi, mutta en nyt löydä tuoretta kuvaa.

Korin osalta on paljon tekemistä ja pääpaino on että suurin osa tehdään ite, jopa pintamaalaus jos onnistuu tällä hetkellä.

Korista peitetään kaikki ylimääräiset reijät, joita on joskus ylimääräisten listojen alta paljastunut. Ainuat listat mitä jätetään on autoa kiertävä krominen kylkilista ja puskurien päälle tulevat listat.
Eli nuo leveät ovien alalaidossa tyypillisesti olevat listat on tarkoitus heittää vitelikkoon ja reijät paikata.
Reikien paikkaus hoitui, että sisäpuolelle ovea hitsattiin levyn palat kunnon täpillä kiinni ja ulkopuolelta hitsattin reikä umpeen. Lisäksi ulkopuolelle metallikittiä päälle ja hiomakonetta.

Kaikki ovet kokivat saman kohtalon. Lisäksi myös etulokasuojissa olevat leveiden listojen reijät on tarkoitus silottaa.

Autosta loppupeleissä päätettiin puhaltamisen yhteydessä puhaltaa melkein koko peräosa alhaalta päin ja samalla puhdistaa kaikki akseliston osat, mitä autosta löyty. Näin ollen saa parhaimman tuloksen maalille ja sen pysyvyydelle.


Kuvassa vielä akseliston osat puhaltamatta.

Konehuonetta putsailtiin moottorin poiston jälkeen harjalle ja kaiken maailman pesuaineilla, enimmäkseen polttoöljy ja liuottimet.
Putsaamisten ja puhaltamisen jälkeen maalailtiin kaikki pitkä eivät radikaalisti näy ulospäin ruosteenestomaalilla. Maalauksen kävi läpi sisusta, konehuone, alusta, akselit ja keulanosat.

Etuvakaaja:


Keulapelti:


Konehuone:


Sisusta:


Akselit:



Pohja:


Tankki:



Passaa katsastusmiehen tökkiä raudalla, mutta ku ei töki tai minä tökin sitä ohimoon. Reikiä saa ettiä kyllä kissojen ja koirien kanssa jos niikseen tulee. Joku viisas jo on saattanut kuvista keksiä mitä nuo violetit pallukat on.

Eli alustan läpikäydessä samalla päivitettiin kaikki nivelet uusiin ja parempiin, eli kaikki puslat mitä on autossa on SUPERFLEX uretaanipuslia, muutamata vaille. Se poikkeus tulee etuvakaimen korikumista ja ne on Bilsteinin katalogista löytyneet mittojen mukaan haetut kumit. Alapallonivelet, raidetangon päät ym. kaikki on vaihdettu uusiin tarvikeosiin. Uretaanipuslat on tilattu Sporttiautolta.




Alustan päivitysvaiheessa tuli myös ajankohtaiseksi alustasarjan päivitys koska edelliset olivatkin jo ihan paskat, jousia vaille. Mutta uutta kaikki kerralla niin ei tarvii katua.

Havainnointikuva vanhasta:


Eli alle asennettiin vanhojen tilalle GTS-alustasarja. 35mm oli toimittajan madaltavuus arvio ja asennuksen jälkeen perä kyllä näyttäisi olevan hyvä, mutta keulasta ei osaa vielä sanoa, kun kaikki rojut on vielä poikkeuksetta irti. Sarjasta ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta jospa se olisi odotusten mukainen.

Uutta ja kiiltävää:


Samalla uusittiin pohjaanlyötikumit joka nurkkaan. Taakse ei enää tuntenut mikään varaosakuvasto moisia ja päätettiin tehdä omat ja kunnon kumit. Eli tuosta edellisestä kuvasta näkeekin, että kumit on noin 60mm halkaisialtaan, ostettu paikallisesta traktoriliikkeestä ja kiinnitys levy taivutettu 3mm alumiinista, johon kumi on kiinnitetty ja sitä kautta kiinnitetty runkoon.

Siinäpä alustan päivitys lyhyesti, kuvia selaamalla voi löytää lisää osviittaa. Perän päivitys tulossa tulevaisuudessa, jossa uusitaan laakerit samalla.

Juu ja kaikki jarrukilvet vaihdettiin uusiin odottamaan jarruosia tuonnempana.

Alustan jälkeen päätettiin laittaa vähän moottoria. Aihio hommattiin suunnitelma A:n mentyä mönkään mäntien takia purkaamolta. Lohko on B230, johon on tarkoitus laittaa vahvemmat 13mm kanget ja ET:n männät 3.6mm montulla.



Kaikki osat puhdistettiin vimosen päälle tai ainakin kovasti on yritetty. Lisäksi lohko sai uuden maalin pintaan.






Männät on std-koossa, jonka vuoksi lohko käytettiin kevyessä hoonissa. Kaikki laakerit vaihdettiin uusiin ja laitettiin uudet tiivisteet joka sopukkaan.



Lisäksi pistettiin uusi kytkinpaketti pottapyörään vanhan tilalle, jotta ei toivottavasti eka ajulla tarvitse aukoa pakettia. Tietysti tulee vielä eteen teräsvauhtipyörän ja paremman asetelman laitto getragin yhteydessä.




Lisäksi vaihdelaatikko putsattiin ja vaihdettiin öljyt. Vaihdelaatikko on M47 eli sillä kovalla vitosella. Samalla tehtiin lyhemmällä siirrolla oleva vaihdekeppi, että saadaan vaihtoa nopeutettua. Ohjeet muistaakseni löydettiin netistä ja toimivaksi huomattiin, mutta se selviää virallisesti vasta käytössä jahka sinne asti päästään. Samantien helpottamiseksi pultattiin alakerran perään kiinni.



Moottoriin hommattiin uudet tukikumit, jotka ovat vahvempaa tekoa.



Tämä paketti ujotettiin kokonaisena ilman kantta moottoritilaan yllättävän helposti, koska edestä oli otettu kaikki ylimääräiset pellit ja jäähdyttimet pois.





Vielä alhaalta:


Levätköön vähän aikaa rauhassa.

Lisäksi uusi etulokasuoja asennettiin paikoilleen ja konepelti maalattiin sisältä päin.

« Viimeksi muokattu: 06.05.2014, 23:15:33 kirjoittanut jahveli »

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta
« Vastaus #1 : 22.11.2011, 10:21:05 »
Suoritettiin talvella maalikokeiluja kontin luukulle. Perus ajatus on sininen, mutta kysymys herää mikä sininen.


Tuossa osviittaa väristä. Tarkoitus on vetää autoon pinta maali ennen juhannusta, mutta aikataulu voi kusta monestakin päästä. Hommattiin maalit autoon kesäkuun alussa "Mipa Brilliant Design Candy sininen" Nettimaalikaupasta. Saa nähdä onko maalista mihinkään. Huh?



Pohjia ollaan tehty pitkin kevättä ja korisarjaa asennettu paikoilleen, joka on R-sportin alkuperäinen. Olen itse yhden sarjan nähnyt paikoillaan 240 volvoissa, että ei taida monessa tulla vastaan. Tuon korisarjan kanssa on ollut melkoisesti ongelmia, kun on aurinko tehnyt 20 vuoden aikana tepposia muovihelmoille. No ei tässä uutta olla tekemässä, kuhan omaa silmää mielyttää.

Pakkelia ja lasikuitua on kulunu useampi satsi. Hiomapaperia ja lihasvoimia senkin edestä, on se sitten pölystä hommaa ilman asennusjuomia. Ja tuostahan on kiitosta saanut kuunnella jopa kotona asti pitkin kevättä Virnistää

Kuvia laitan korisarjasta, pohjista ja maalauksesta tuonnempana, kun saan kuvia kaverin koneelta siirrettyä.

Tässä nyt tulee aikataulullisesti vähän heittoa mitä on tullut tehty, koska kirjoittelen jälkeen jääneitä päivityksiä.

Kansi laitettiin työn alle Huhtikuussa ja saatiin paikoilleen Toukokuussa. Kansi on perinteinen 530-loppuinen.
Kanteen tehtiin moottorikoneistamon toimesta oikaisu, isommat venttiilit pakopuolelle ja kanavien muotoilu.
Kanteen vaihdettiin pakopuolelle 38 mm pakoventtiilit parantamaan kaasujen poistoa, joka tietojeni mukaan on turbomoottorissa tärkeempi tekijä. Materiaali on venttiileissä 21 4N SS terästä eli jos muistan oikein niin haponkestävää.
Kanavia hieman muitoiltiin parantamaan virtausta tarkoituksena pitää virtaus jouhevana koko venttiileiden liikkeen aikana. Mutta paremmin ne asiantuntijat sen tietäävät.

Tuossa kuvia kannesta ennen ja jälkeen koneistuksen:



Ja yllätys ei sit muistettu ottaa kuvia imukanavasta ennen hiomista, mut jälkeen muistettiin kuitenkin:


Lisäksi isommista venttiileistä:


Palotilaakin vähän muokattiin poistamalla patti venttiileiden välistä.

Nokka-akseliksi laitetiin H-profiilin Volvon oma nokka ja säätölevyjä joutu vähän muuttamaan välyksien oikein saamiseksi nuiden uusien venttiileiden takia.
Vielä säädettävä nokkapyörä akselille ja kantta paikoilleen.



Nokkapyörästä kuva, joka on otettu koko kokoonpanon jälkeen. Pyörä on vanhasta tehty, eikä edes heitä.

Kannen ja lohkon väliin pistettiin Cometic:n metallinen kannentiiviste paksuudella 3 mm, jolla laskeskeltiin, että saataisiin puristuksia 7.5 pintaan. Vesipumpulle jouduttiin tekemään jatkopala kannen ja pumpun väliin mistä virtaa jäähdytinneste kanteen. Alumiini rikka ja holkki. Holkki liiman kanssa pumpun uraan ja rikka tiivisteen alle. Uusi tiiviste siihen rikan päälle ja liimaa vähän väliin. Toivottavasti pitää. Lisäksi yläpään tiivistesarjalla kaikki tiivisteet uusiksi.



Niitti piti poistaa

Kansi paikoilleen ja venttiilin koppa maalattuna kiinni:



Eihän sitä sitten muistanu tukkia kannesta lähteviä vesikanavia, jotka menee kaasutin vehkeissä imusarjaan. No eihän niitä tulppia löytyny liikkeistä niin piti piirustella SolidWorksillä tulpat ja viedä sorvattavaksi koneistusfirmaan. Helpommalla olisi päässyt kun olisi muistanut hitsata ennen koneistusta ne umpeen. Mutta uudet tulpat saatiin ja tulpat reikiin niin tuli hyvä. Ensikerralla viisaampi ja tulppia jemmassa Virnistää

Sit eikun lasikuulapuhallettu ja puhdistettu FT-moottorin imusarja kiinni ja suunnittelemaan suutinosaston hankkimista ja bensapuolta.
Siitäkin lisätään kuva.


Valmiina hyllyssä odottaa Schwitzer/holset hydridi ahdin 58-59mm siivillä ja T3 laipalla. Uudemman mallinen turbon pakosarja ja downpipen laipat asennusta. Niistä kuvia kuhan saadaan paikoilleen.

Lisäksi on postissa tulossa tällä viikkoa Megasquirt paketti antureineen, johtosarjoineen ja trikkereineen. Siinä lisää miettimistä illan kuluksi ja pitäisköhän nyt viimestään niitä asennusjuomia harkita.

Kiva postimies muisti sitten hyvällä paketilla:


Tietää vaan lisäopiskelua illaksi Iskee silmä

No nii pitkästä aikaa tänne taas tekstiä. Auto siirrettiin parempaan paikkaan vkl ja päästään laittelemaan palikkaa kiinni mitä on hommattu tuossa kesän aikaan. Kesän 2009 aikana saatiin auto maaliin. Eihän siitä tullut ammattilaisen tasoista, mutta mennään nyt tällä niin kauan kuin saadaan auto liikenteeseen ja kasvatettua rahakassaa sen jälkeen.

Kesän aikana ostettuja osia jotka odottavat laittoa paikoilleen.

-Turbo
-Mega
-B.pumppu
-öljycooleri
-jarrusatulat 4kpl
-levyt 4kpl
-palat
-asennussarjat
-ym pientä

Seuraavaksi pistellään maalausta varten irroitettuja palikoita paikoilleen kuten etuvalot, ikkunalistat, sivuikkunat ym.
Niiden jälkeen puretaan vähän laturi ja ohjaustehostinta moottorista laitellaan Megan triggeri paikkoilleen ja öljycooleria nokalle.
Tuossa suunnitelmia ja kuvia tulee myöhemmin osista ja asennuksista.

Tuossa vähän esimerkkiä miten ei kannata hioa autoa. Jos vaan voi ja ilmat antaa periksi niin hiominen kannattaa tehdä ulkona tai ainakin suojaimet päässä jos pölyää.



Sitten osista kuvia mitkä odottaa paikoilleen laittoa.




Ja kahden illan aikaiset saavutukset keulan osalta. Lisäksi tyhjäkäynti moottorin asennuksen suunnittelua, oven kahvojen paikalleen laittoa, tiivisteiden laittelua ym. Käytetyistä osista kiitos lähialueen landian kavereille.


Nyt taas pitkästä aikaa päivitystä puuhista, kun kiireiltä ehtii.

Tuossa on puuhailtu ylävesiletkun parissa. Lemmarit vielä puuttuvat ku ei jemmasta löytynyt, mutta pitää poiketa paikalliseen halpamarkettiin niiden tiimoilta pikapuoliin. Kyseessä on dieselin syyläri niin sen vuoksi lähdöt on väärin päin.


Lisää kuvia vesiletkuista. Syyläristäkin oli juttua vanhalla puolen, on joko dieselimallin tai 700 sarjasta  ::)



Sitten on päästy asentamaan öljynjäähdytin ja letkutukset paikoilleen. Alkuperäinenhän on samantapaisesti mutta toisessa laidassa.


Kuva edestä.


Puuhailtu on myös bensalinjan kanssa ja suodatin löytänyt tiensä pellin alle 10mm liitimien kera. Letkut odottavat vielä laittamista kuhan saadaan uusiputki pohjan alle.

Tämä on jo muuttanut kiinnitystapaa. Pöllittiin veljen 360 autosta oikea suodatin teline, joka asennettiin samaan paikkaan ::)

Peltipakosarjahan se on edellytyksenä nykyiseen kokoonpanoon ja siitä kuvia seuraavaksi. Koko hoito on tehty itse ja pulssituksista ei ole tietoo.
Tais olla 42/37 putkee ja valmis kollektori.




Tommonen hyrrä.



Lopuksihan se pitää lämpöeristää, että ei kaikki sula vierestä.



Hukkaportiksi tulee 40mm Synapsen kopio, ei köyhällä ole merkkituotteisiin vara :-\

Pakoputkea on väänetty pohjan alle. Suunnitelmissa on laittaa koko putki 3" yhdellä Simonssin vaimentimella.
Kuvaan on päässy alkupätkä ja loput oli auton alla pätkissä niin en kehdannu ryömiä sinne tällä kertaa.


Jarrut on laiteltu letkuja ja putkia vaille kiinni ja maalattu sopivalla maalilla.






Megan kytkentää on aloiteltu ja näyttää olevan hyvällä mallilla. Enää olisi irrallaan rele ja virta johdot, vasilämpöanturi ja puolan johdot odottavat liitintä toimittajalta. muuten alkaa olla moottorinohjaus paikoillaan.










Tuossa kuvaa johdutuksista etukulmaan. Perus juntti releitä ja johdotuksia. Johdot kaipaa vielä viimeistelyä, kuhan saadaan auto jekkasemaan.



Puola eksy tulipeltiin.

Johdotettuna


Tänään sitten oli vuorossa trikkerin asennusta ja anturin mallailua. Pyörälle on olake sorvattu hihnapyörän valuun lohkon puolelle ja kiekkoon sorvattu vastaava reikä jolla keinoin saadaan se keskitettyä. Pyörä on vielä irti ajoituksen vuoksi, kun löydetään oikea kohta niin pistetään kiinni hihnapyörään.



Tuossa anturin kiinnityslevystä kuva ja maali tietysti tulee vielä päälle.







Ja päivän lopuksi tuli laitettua maattojohto lohkon ja rungon väliin. Akku on tarkoitus laittaa konttiin, koska pellin alunen tulee täyteen muutenkin ahtoputkilla.


Akulle tuli tehtyä kiinnityslevy ja siihen akkulaatikko konttiin pyörän koteloon.

Kontin alkuperäinen pohja vaneroitiin tasaiseksi ja päällystettiin samaisella huovalla mikä otettiin talteen pohjalta.

Vielä olisi hankinta listalla laajakaistalambdasarja, coolerin putkitukset ja suuttimet niin voisi ruveta kokeilemaan vehjettä käyntiin. Bensa pumppu odottaa vielä liitintä ja 10mm putkia maailmalta niin senkin voisi asenella paikoilleen.

Tuossa kuvia selventämään syylärin tilanne.




Tuossa tilanteet mihin jäin päiväkirjan pidossa ja tästä jatketaan nykyisestä tilanteesta.

Nykyinen ulkomuoto:



Lisää kuvia tulee moottorin puolelta ja sisustasta kun saadaan kuvia koneelle. Muutosta on tullut esimerkiksi seuraavia.

- Innovate laajakaista mittari
- 4kpl muita tärkeitä pikkumittareita (voltti,ö.paine,imu ja pakopaine)
- vakiota parempaa äänentoistoa
- 3" putkisto koko aiton mitalle
- Bosch 1000CC EV14 suuttimet
- ahtoputket
- huohotin linja
- peltipakosarja
- ulkoinen hukkaportti
- dumppi
- B.paineensäädin
- Takasivulasit tummennettu
- Sisusta koottu
- Akku konttiin ja verhoilut sinne.

- Mistan kimppatilausvalot odottaa postissa.
- Räikkälukko tulossa jenkeistä, katsotaan laakeroidaanko perä samalla vai mennäänkö vanhoilla.

No kaikkee ei voi muistaa, mutta odottakaa kuvia.
Eli tästä nyt 1.11.2011 jatketaan.

Pitkien vastoinkäymisien ja kaksien syttykivien jälkeen saatiin auto tulille 20.11. Eihän siinä menny ku kesä kiiressä tapellessa. Tyhjäkäyntiä ja kylmäkäynnistysrikastuksia säädellään vielä uudelleen, kun moottori jäähtyy. Sitten vuorossa on auton siirto montulle ja viimeistelyä, ennen kuin ruvetaan säätää urakalla. Säätö tapahtuu todennäiköisesti penkissä talven tullessa. Ajatuksena olisi saada auto ajokuntoon talvella ja keväällä leimalle ennen kevät kelejä.

Suunnitelmissa vielä tehdä tuplavakaajat autoon, jotka pistetään paikoilleen katsastuksen jälkeen. Tangot on jo valmiina, sovitteet puuttuu.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2011, 21:10:48 kirjoittanut jahveli »

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta
« Vastaus #2 : 22.11.2011, 10:41:32 »
On se vaan hieno tuo R-sport korisarja, sitä ei oo joka pojalla! (paitsi mulla  ;))
Hyvää jälkeä muutenkin ja tätä tahtia tää on jo seuraavalla postauksella valmis.  :D
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta
« Vastaus #3 : 22.11.2011, 10:52:34 »
Nyt tulee hyvä :P
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa SanttuM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta
« Vastaus #4 : 22.11.2011, 10:58:08 »
Hieno peli ja mielenkiintoinen rojekti.

Miksi laitat vakaajat vasta katsastuksen jälkeen?
Perseaukiselle kaikki on kallista
Volvo 245 D24Tic -82 Paku
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9499.0

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta
« Vastaus #5 : 22.11.2011, 11:00:32 »
Varmuuden vuoksi, että niistä ei jää kiinni. Meillä täällä on kahdenlaisia katsastajia ja toinen ei katso autoja harrastajan näkökulmasta.
Jos jollakin on kokemusta että menee muutoskatsastuksen ja normaalin leiman kanssa tuplavakaajat läpi niin kommenttia.

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta
« Vastaus #6 : 22.11.2011, 12:01:23 »
Aina ilo katella ja lueskella kun joku näkee vaivaa!  O0
Volvoton

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta
« Vastaus #7 : 23.11.2011, 21:25:05 »
Itsellä kans menossa megan laitto omaan 242:seen nii olisi kiva lukea tai nähdä lisää kuvia siitä.. esim mihin laitoit releet ymt :) hieno projekti!
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Juu. Laitellaan kuvia, kun ehditään. Kameran muistikortti ei käy koneeseen ja saatanan kattin paska ja tuleva rukkanen kohta söi kameran piuhan. Taas tuli pakkia hyvän nousun jälkeen. Kierreislukutieto hävisi sitten vuorostaan. Kone pyöri ihan hyvin lämpimäksi asti. Ruvettiin siirtämään tyhjäkäynnillä autoa montun päälle niin rupes käynti hiipumaan ja sammu. Sen jälkeen ei näkyny enää Megan kierroslukumittarissa mitään tietoa. Boksista meni ledit pimeeksi. Soittelin vielä illasta autotunelle.

Kokeiltiin trikkerin anturia miten reagoi irtaallan. Yleismittarilla pinneihin ja metalli anturin eteen niin saatiin vaihtuvia lukemia. Eli tietääkseni anturi toimii.
Onko tietoa, miten tuon kuuluisi pelata tai sitä paljonko sen mitäisi näyttää?

Eli kun ei kierrostietoa niin ei kipinääkään. Rupee vituttamaan tuo Mega jo heti alkuun.

Meillä on releet etukulmassa kuskin puolella siinä kiskossa, missä on liittimiä (musta litteä boksi) ja sulakkeet akun telineessä. Akku kontissa. Ei muuten ahtoputkisto sovi paikalleen. Kolme relettä, päärele, pumppu ja flekti. Kaikki johdutukset tulee auton haskalokerosta tulipellin reunaa kiertäen iskarikupin reiäistä kuvettapitkin etukulmaan. Maapiste siellä ja päävirtajohto tulee kontista samaan kulmaan. Puola on siinä kannen kohdalla tulipellissa ja johtosarjasta nousee johdot siihen. Oikealle puolen menee öljynpainemittarille ja laajakaistamittarin anturille piuhat.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2011, 10:33:27 kirjoittanut jahveli »

Poissa Biisoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 166
Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta
« Vastaus #9 : 24.11.2011, 10:26:32 »
Hyvältä näyttää! Lissää kuvia vain! :D
Volvo S60 T5 -2004

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
« Vastaus #10 : 02.12.2011, 21:46:08 »
Jatketaanpa välistä jääneillä maalauskuvista. Auto maalattiin itse ja väristä muutama kuva, kun jokainen tietää miten maalataan. 8)
Puskurit maalattiin irtaallaan. Niihin kiinnittettiin ko alunperin nuo listat kiinni.



Vähän takapäätä.

Mestari ite puikoissa toinen paparatsina.

Konepeltiä

Keulaa

Ja kylkeä. Vinkkinä että älkää irroittako ovia jos ette halua vaikea säätöistä urakkaa. Kokemusta löytyy  ;D


Maalaus suorittiin lainapaikassa, joka silloin oli helppojen kulkuyhteyksien sanelemana eduksi. Auto siirrettiin 2010 kesällä takaisin koti Rantsille tuoreella maalilla. Kuljetus kalustona onneksi jokin muu kuin saksan ihme.



Kieltämättä käänsi katseita liikenteessä. Vuorossa auton lasku talliin.



Auto omalla paikallaan.


Tummennettiin autosta itse takasivuikkunat irtaallaan. Muuten niitä ei kannata tehdä itse, jos haluaa hyvän jäljen.


Ylös alas jumppaa on tehty melko monta kertaa, että menee jo unissaankin.


Jossakin välissä laitetiin Walbron bensapumppu alkuperäiseen jalkaan kiinni. Kanteen juotettiin 10mm letkulähtö, josta vedettiin auton alle 10mm alumiiniputkesta putki keulalle. Alkuperäistä 8mm linjaa käytetään paluulinjana. Ei perskuta, pitääpä muuten tarkistaa se 6mm lähtö että mitä sille tehtiin. :-[ Unohtuko tulpata. :idiot2:


Alustaan laitettiin Gt-79 ostetut tuet, jotka on tehty rosterista.


Konehuoneen tuet näkyykin varmaan jo useissa kuvissa.

Pissapojan säilökin löysi paikan apukuskin etukulmauksesta. Säiliö on otettu vanhasta Nissanista, mutta ei huudella siitä. Sille tehtiin oma teline, joka kiinnitettiin kylkeen.


Unohtunu kuva Megan asennuksesta hanskalokeroon.


Auton kabiiniin laitettiin apumittareita jokaiseen alkuperäiseen reikään ja alimmaiseksi Lambda. Mittareita on pako ja imupaineelle, voltti ja öljynpaine sekä Innovaten xtr tai joku sinne päin oleva uudemmasta malli päästä.




Pienempi ralliratti Volvon keskiöllä. Kiitos 240 nimimerkki.



Maavara sopiva, jo pitää madaltaa lisää niin keulasta vähän pois.


Auto loisteessa. Pääsis jo kadulle...


Konehuoneesta nykyisessä muodossaan. Ahtoputkia on laiteltu ja kaikki on reilassa, kun päästään vaan megan kans sujuiksi.





Tuossa nykyinen perä, jossa on 2x kirkkaat linssit. Poistuu pikapikaa.


Mistan kimppatilauksella hommasin 3x kirkkaat, jotka sopii tosi hyvin tuon heijastinpaneelin kanssa siniseen autoon.



Itsenäisyyspäivän aikaan valoja kiinnittämään ja tarkoitus hoitaa johdotus suoraan polttimon kantaan, joka kiinnitetään takapaneeliin. Valoissa ei ole sitä piirilevyä.

Tuollainen odottaa asennusta, joka varmaankin tulee väärälle puolen pissapojan viereen.


Pientä suojausta. Pakoputki saa kääreen kun päästään montun päälle, mutta kuumuudelta suojataan vielä konepelti. Katsotaan mitä tulee vai heitetäänkö vesilintua suojalla.


On vielä keskeneräinen. ???

Tuossa vielä kuva mitä tuon pellin alta löytyy.



Turbon Virgot löytyi edullisesti ja allehan ne piti heti laittaa, kun maalauksen on kerrankin ohi.



Paljon on tehty ja pahoittelen epäsotkuista stooria, mutta paljon on tehty välillä. Foorumin vaihto sattui pahaan paikkaan, kuten monella muullakin.
Jatkosta sen verran että tulossa on Spartan lukko perään ja nuo edellä mainitut osat paikoilleen. Megan kanssa tuskaillaan ja koodataan uudestaan. Se kun saadaan toimimaan niin siirretään auto montun päälle ja alkaa putkiston viimeistely, perä operaatio ja tuplavaikain työskentely. Osat pitää näin talven tullen maalailla pesuhuoneessa. Siirtäköön emäntä pyykit vaikka ulos vuorostaan.  :2funny:

Poissa viiksivallu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 923
  • If it works, don't fix it.
Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
« Vastaus #11 : 02.12.2011, 22:09:05 »
Volvon alkuperäistä rattia paikalleen vaan  :idiot2: :2funny: Mistä näitä helmiä oikein löytyy?  :hello: Väri on mahtava, vanteet sopii, aivan kaikki! Hienoa työtä!

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
« Vastaus #12 : 03.12.2011, 11:52:07 »
Näitä löytyy tallin perukoilta, joita ei ole vielä saatu liikenteeseen.
R-sportin ratti löytyy, mutta kehältä antanu ompeleet periksi. Paremmin tuo käy käteen, mutta alkuperäinen on paremman näköinen.
Pitää kahtoo jossain vaiheessa joku auton sisustusliike, jossa sais ratin korjattua.
Onneks tuossa on sentään volvon logo ;)

Poissa viiksivallu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 923
  • If it works, don't fix it.
Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
« Vastaus #13 : 03.12.2011, 15:00:06 »
Näitä löytyy tallin perukoilta, joita ei ole vielä saatu liikenteeseen.
R-sportin ratti löytyy, mutta kehältä antanu ompeleet periksi. Paremmin tuo käy käteen, mutta alkuperäinen on paremman näköinen.
Pitää kahtoo jossain vaiheessa joku auton sisustusliike, jossa sais ratin korjattua.
Onneks tuossa on sentään volvon logo ;)
Hehe, tarkoitinkin tätä Volvon GT rattia  ;)

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Fenix 240 nousee kuolleesta (Päivitetty, koko hommaa)
« Vastaus #14 : 03.12.2011, 15:24:37 »
Hehe, tarkoitinkin tätä Volvon GT rattia  ;)
siis 242GT:n susirumaa? ei nyt ainakaan sitä...
Jäitä housuun!

 

Futurez  Kulkukoira