Elekma  Autoracing

S90 Executive 1998 käyttöauto

  • 131 Vastauksia
  • 62908 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
S90 Executive 1998 käyttöauto
« : 06.02.2011, 13:10:21 »
Eli toistaiseksi ihan vakio S90, paitsi autoon on asennettu tietokone elokuussa 2006 ja kesäksi 18" Dotz vanteet ja orkkis vetokoukun olen asentanut.

Tietokone hoitaa navigoinnin pohjoismaissa, tosin uudempi kartta täytyisi saada tuohon, 5v vanha kartta ei ole hyvä...

Tehtaalta autossa lähes kaikki tarpeellinen noita kahta ja turboahdinta lukuunottamatta.

Turboahdin on jo hyllyssä odottamassa, ja vesi IC kanssa. Suuttimet ja pakosarja pitäis hommata. Boschin EV12 suuttimia olen miettinyt, vähintään 600ccm kokoisina. Pakosarjaksi E36 bimmerin 24v M50/52 koneen VALUpakosarjaa, TAI B6304T koneen pakosarjaa, valu siksi ettei ainakaan halkea/hajoa.

Kaverin maalamolla odottaa uusi tuulilasi listoineen ja muuta pientä, ja maalattua olis tarkoitus saada kokonaan ennen kesää, kun autossa on kiveniskeymillä kaikkien ovien alareunat ja puskurit on ajettu kiinni edellisten omistajien toimesta, samaten kuskin lokarissa pieni lommo, takalokarissa lommo kun faijja peruutti siihen, repsikan etuovessa parkkipaikkalommo. Eli auto maalataan ulkopuolelta kokonaan uudelleen.

Ilmajousitus on ollut pienenä ideana, tosin en tiedä toteutanko koskaan.

Auto on siis palvellut käyttöautona minua 12.4.2006 lähtien jolloin sen ostin Tukholmasta, ja hyvin on palvellutkin ja mukava on ajaa. Ainoa "vika" mitä autossa on, että se syö jonkinverran bensaa, tosin autoilun kustannusten ollessa noin 22snt/km TOTAALISTI (mkl. KAIKKI varaosat, renkaat, katsastus, käyttömaksut, vakuutus, bensat JA myös auton arvon aleneminen), ei autoliu mielestäni ole pahan hintaista.

Autoon on aina vaihdettu VAIN volvolta ostettuja orkkisosia, paitsu etujarrulevyt on OMP racingin (sama kun 850/V70mk1) ja käsijarrukengät oli 2½v ajan motonetin etuvetoisille volvoille tarkoitetut, kun ei volvolla tiedetty mitä myydä tuohon kun normimallin 160mm kengät oli väärät (tässä 180mm kengät).

Huolto on ollut tarkkaa, öljynvaihto 15tkm välein, ja huolto-ohjelmaa seurattu orjallisesti, osia vaihdettu varmaan turhaankin, esim. kaikki jarrut ja iskarit 200tkm kohdalla, mutta kiitoksena tästä VOLVO toimii moitteetta.

Puristuspaine testin moottorille tehdessäni 270tkm huollossa, olin hämmästynyt kun uusi mittari ampui itsensä letkusta irti, korjattuani sen, ja saatunani tulokset, jotka olivat tasaiset 17bar joka sylinterissä, en ihmetellytkään että mittari hajosi. Ihmetyttää vaan miten 270tkm ajettu kone on näin kovassa iskussa.

Kaverin 960 B6304F 1991 konetta rempatessani jossa 280tkm mittarissa, ja otettuani siitä paineet samalla mittarilla oli siellä vain 12bar, tosin tämä tuntui selvästi ajossakin, ei ollut yhtä pirteä tuo moottori, huolimatta 100kg kevyemmästä autosta.

Myyntiin tätä tuskin koskaan laitan, vaan uudemman auton tullessa kyseeseen, jää tämä autotalliin pressun alle sunnuntaipeliksi omistajan wanhoja päiviä odottelemaan. :D

Ja tässä kuvia:
http://s122.photobucket.com/albums/o253/VolvoPentaMan/S90/
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12493
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #1 : 06.02.2011, 13:19:34 »
Miten tuossa noin hirveästi on antenneja? Molemmissa takalokareissa ja takaikkunassa? Itse poistaisin ne ja korkeintaa orkkis s-antennin laittaisin takaisin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #2 : 06.02.2011, 13:58:36 »
Miten tuossa noin hirveästi on antenneja? Molemmissa takalokareissa ja takaikkunassa? Itse poistaisin ne ja korkeintaa orkkis s-antennin laittaisin takaisin.
Ollut radioantenni, NMT ja GSM antennit, ei siinä enää ole noista jäljellä kun takalokareissa nysät, ja GSM antennikin poistettu, nekin nysät ehkä poistetaan ja reijät hitsataan umpeen maalauksen yhteydessä... tuo hitsaus vaan epäilyttää jotta ettei lähde ruostumaan/kuplimaan...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8915
  • Teiden tukko
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #3 : 06.02.2011, 23:29:32 »
Turboahdin on jo hyllyssä odottamassa, ja vesi IC kanssa. Suuttimet ja pakosarja pitäis hommata. Boschin EV12 suuttimia olen miettinyt, vähintään 600ccm kokoisina. Pakosarjaksi E36 bimmerin 24v M50/52 koneen VALUpakosarjaa, TAI B6304T koneen pakosarjaa, valu siksi ettei ainakaan halkea/hajoa.

Meinaatko että valurautainen pakosarja ei halkea, varsinkaan turbokäytössä?  ::)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #4 : 07.02.2011, 11:49:03 »
takapenkistä kuvia ja executive erikoisuuksista jos niitä on??  :)
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #5 : 08.02.2011, 11:22:52 »
takapenkistä kuvia ja executive erikoisuuksista jos niitä on??  :)
Takapenkki samannäköinen kun normi sedanin, executive erikoisuuksiakaan ei sen kummemmin ole kun ne normaalit sähkönahkapenkit edessä ja "jalopuinen" mittaristonkehys ja kaikki ikkunat Auto-Down toiminnolla ilman takapenkin lapsilukkoa. Eli ihan "level1" malli on.

Tuolla että on tehtaalta lähes kaikki tarpeellinen tarkoitin että ei ole näitä "suomi-royaleita" joissa on plyysspenkit ilman sähkötoimintoja (pari olen nettiautossa näitä nähnyt), ja ainoa "erikoisuus" on se että auto on 15cm jatkettu. :D

Meinaatko että valurautainen pakosarja ei halkea, varsinkaan turbokäytössä?  ::)
Kestää ainakin paremmin kun nuo hitsatut tekeleet jotka halkeavat alle 10tkm, ei ole ainakaan 276tkm ajetuissa orkkispakosarjoissa halkeamia, eikä pitäis tulla hyvin suunniteltuihin pakosarjoihin. :)

Meinaan, kuten otsikkokin kertoo, autolla on tarkoitus ajaa, eikä jatkuvasti paikata vuotavaa pakosarjaa kuten ainakin kaikissa kavereiden hitsatuissa tekeleissä on käynyt (200sx, E36). ;D Ja käärmepesä ei kelpaa tähän konehuoneeseen. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #6 : 08.02.2011, 12:33:08 »

Meinaan, kuten otsikkokin kertoo, autolla on tarkoitus ajaa, eikä jatkuvasti paikata vuotavaa pakosarjaa kuten ainakin kaikissa kavereiden hitsatuissa tekeleissä on käynyt (200sx, E36). ;D Ja käärmepesä ei kelpaa tähän konehuoneeseen. :)
No kestävyyshän riippuu ihan materiaalista ja tekijästä sekä sarjan suunnittelusta. Mutta ei siitä sen enempää.

Millä tavalla Bemarin sarjan saa sopimaan Volvon kanteen? Laipan vaihto vai sattuuko olemaan valmiiksi jokseenkin sopiva?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #7 : 08.02.2011, 13:08:42 »
BMW:n M50/52 koneen pakolaippa kuuleman mukaan käy 99% bolt-on volvon kutoseen, ainoa mitä täytyy tehdä on porata etummaisin ja takimmaisin reikä uusiksi laippaan.

BMW koneessa on joka pakoaukon ympärillä 4 pulttia, volvossahan on vain 2, yksi kummassakin nurkassa.

Tämmönen sarja olis tarkotus hommata, näyttääkö kestävämmältä kun peltisarjat? ;D

http://www.treadstoneperformance.com/~treadstone/prod_imgs/img-326-0-large.jpg

Tässä vertaus BMW M5x vs volvo B6xxx
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=167190
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #8 : 08.02.2011, 13:20:35 »
BMW:n M50/52 koneen pakolaippa kuuleman mukaan käy 99% bolt-on volvon kutoseen, ainoa mitä täytyy tehdä on porata etummaisin ja takimmaisin reikä uusiksi laippaan.

BMW koneessa on joka pakoaukon ympärillä 4 pulttia, volvossahan on vain 2, yksi kummassakin nurkassa.

Tässä vertaus BMW M5x vs volvo B6xxx
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=167190
Katos katos. Eipä ole isosti työtä sovitukseen.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #9 : 08.02.2011, 13:27:29 »
Katos katos. Eipä ole isosti työtä sovitukseen.
Juu, lueskellu tota topiccia läpi, ni noita M5x sarjoja on kuulemma kahtaa mallia, toinen on vaan porata uudet reijät, ja takimmaiselle reijälle tehdä "Paikka" koska sille ei ole BMW sarjassa paikkaa mihin porata, mutta toinen M5x mallin sarja ei kuulemma onnistu ollenkaan poraamalla...

Joku väitti myös samassa topicissa ettei tuo turbon valettu sarja sopisi paikalleen, tai oikeammin ahdin ei mahtuisi taakse-alas, itse en ymmärää miksi ei... tietenkin jos käyttää jotain HX60 kokoluokan ahdinta, mutta itsellä mielessä samanlainen kun 340:pis, eli 4-500hv välimaastoon riittävä, sen enempää kone ei vakiona kuitenkaan kestä...

Noh, pitää katsoa miten suunnitelmat etenee, vai muuttuuko suunnitelmat kokonaan toiseen autoon... :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8915
  • Teiden tukko
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #10 : 08.02.2011, 16:22:05 »
Kestää ainakin paremmin kun nuo hitsatut tekeleet jotka halkeavat alle 10tkm, ei ole ainakaan 276tkm ajetuissa orkkispakosarjoissa halkeamia, eikä pitäis tulla hyvin suunniteltuihin pakosarjoihin. :)

Meinaan, kuten otsikkokin kertoo, autolla on tarkoitus ajaa, eikä jatkuvasti paikata vuotavaa pakosarjaa kuten ainakin kaikissa kavereiden hitsatuissa tekeleissä on käynyt (200sx, E36). ;D Ja käärmepesä ei kelpaa tähän konehuoneeseen. :)

No joo... Olkoot sitten niin.  ::) Kaikki peltisarjat halkeaa 10tkm ajon jälkeen?  :2funny:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #11 : 08.02.2011, 21:53:00 »
No joo... Olkoot sitten niin.  ::) Kaikki peltisarjat halkeaa 10tkm ajon jälkeen?  :2funny:
Ei ne kaikki hajoa, olen kuullut että kaverin tutulla ois ollut yks joka kesti 15tkm  :facepalm:

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8915
  • Teiden tukko
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #12 : 08.02.2011, 22:03:23 »
Ei ne kaikki hajoa, olen kuullut että kaverin tutulla ois ollut yks joka kesti 15tkm  :facepalm:

Ok, hyvä tietää. Itsellä ei ole 242:ssa tullut vielä 10tkm täyteen eli vielä voi hetken hengähtää.  ::)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #13 : 08.02.2011, 23:04:25 »
Juu, jos tietäis et olis joku jolla olis kestäny 50 tai 100tkm ni sit vois tehdä, mutta ei jaksais jokatoinen viikko hitsata, ni siks valusarja kiinnostaa kovasti.

Nimittäin tähän peliin vedettiin 11tkm lisää mittariin 17päivän aikana tässä elo-syyskuun vaihteessa, eli luotettavuus on kaiken A ja O, ei ole kiva pysähtyä keskellä espanjan hiekka-aavikkoa 37ºc helteessä ja todeta että pakosarja tippui tielle. :o

Näistä uusimpien B6304T koneiden pakosarjoista olen yrittänyt saada kuvaa, tässä näkee että ei ole sama laippa kun näissä enne 2007 valmistetuissa kutosissa:
http://2.bp.blogspot.com/_mEt1jXfs6D8/TP-ZbPHAQMI/AAAAAAAAKV4/cZoCRkaLtlc/s1600/Volvo+T6+Engine.jpg

Mutta mittoja olis kiva saada tuosta, ruotsiin lähetin mailia autopurkamolle, mutta eiväthän he sieltä viitsineet vastata tietenkään. 240e nurkilla noita käytettyjä B6304T sarjoja saisi.

Mietteissä myös käynyt napata sekä ahdin että pakosarja tuosta T6 koneesta, mutta tuo pikkuahdin tuskin riittää 350hv pidemmälle, 285hv vakionahan noissa on, tosin vääntöä saisi alhaalta.

Kenelläkään tietoa mitä tuo "twin scroll" tarkoittaa tuon uuden T6 ahtimen yhteydessä=
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #14 : 08.02.2011, 23:51:48 »
Kenelläkään tietoa mitä tuo "twin scroll" tarkoittaa tuon uuden T6 ahtimen yhteydessä=

Kirjoita toi Twin scroll Googleen, niin löytyy tietoa - kokeilin.


JL

 

KL-varaosat  Race.fi