Autoracing  KL-varaosat

S90 Executive 1998 käyttöauto

  • 131 Vastauksia
  • 62891 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #120 : 09.03.2015, 13:48:55 »
Riippuu ja roikkuu.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60859.0

Meneekö tämä vielä Euro 3 luokkaan vai jo Euro 4? Ainakaan päästömittauksien väljennys ei koskenut kuin Euro 3 ja sitä vanhempia...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #121 : 29.07.2016, 11:49:42 »
Nyt sais sit turbottaa. Pitääpä pistää nyt mietintämyssy oikeesti toimimaan. Tää on euro2 mun käsittääkseni, vasta 2001-> on euro3. Eli saa turbottaa. :)

Etujarrulevyt vaihdoin eilen uusiin Zimmermanin reikäisiin ja samalla uudet nesteet, takalevyt pitäis viel vaihtaa varmaan. ja onnistuin samassa rytäkässä saamaan nesteet ulos ja ilmat tilalle... Kesärenkaat sain samalla alle....

:D Talvirenkaita tässä savustellut hidasteiden päälle, vähän raitaa siellä täällä ympäri Hankoa. :D

Samalla huolsin etujarrusatulat ja maalasin. Ei ollut piiruakaan ruostetta männissä, eka tän ikänen auto missä jarrut liikkuu kuten pitää. Tosin pesty aina maantieajon jälkeen talvella HETI ja huollettu säännällisesti.

Vuotava syylarin ylävesiletku pitäis korjata, tai oikeammin itse syylarin letkukara, samalla jäähdytysnesteet ja kaikki öljyt.

Uus syylari houkuttelis, mutta kun "orkkis" on kuulemma samaa paskaa ku tarvikkeet ja tarvikkeista hajoaa kaikista 1-4v jälkeen lootan jäähdytin eli vedet ja öljyt sekasin. Ni siks annan olla ja korjaan. Ostin jo 1" HST nipan, pitäis vaan uskaltaa jengata se tohon syylariin...

Toinen vaihtoehto ostaa uus koko alumiininen syylari ja sit erillinen jäähy lootalle.

Takalevyjen numeroita yritin ettiä, kun tarvikkeena ei saa tähän. Jossain tääl foorumil oli topicci näistä mihin oon laittanu just jatketun erikoisosia. Levythän on tässä takana 283/180mm 277/160mm sijaan.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #122 : 29.07.2016, 17:46:30 »
Euro 3 autoja on saanut jo aikasemminkin kuin pakollinen 1.1.2001 (1997-2000)

Kuitenkin tämän voi tarkistaa rekisteriotteesta kohdasta K: "tyyppihyväksyntänro":

Euroluokitus        Euroluokitusta vastaava direktiivi

-Euro 1                 91/441/EEC
-Euro 2                 94/12/EEC – 96/44/EC, 96/69/EC (N1)
-Euro 3                 98/69A/EC
-Euro 4                 98/69B/EC

Esimerkkinä: 940 -98 Classicit on yleisimmin e4*95/54... :)

Eli jos lukee muu kuin 98... saa ahtaa.   ;)
« Viimeksi muokattu: 29.07.2016, 17:51:12 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #123 : 01.08.2016, 00:30:47 »
Juu, e4*/95... siellä lukee kuten oletinkin.

Ei nää oikeen voi olla 1998 tyyppihyväksyttyjä kun se on viimeinen valmistusvuosi... tai ei olis ollut Volvolta valmistajana fiksua tyyppihyväksyttää 16v vanhaa korimallia uutena autona viimeiselle mallivuodelle kun tekniikka on periaatteessa sama kun 1991-> (paitsi että moottoriohjaus vaihtui 1995 M1.8->4.4 ja tuli OBD2) :D

Luulen että vasta S80/V70/S60 (ja tottakai S/V40) jne sinisellä keulalogolla olevat "CAN" väyläpelit on euro3 pelejä, kun tulivat 1999 mallivuodeksi. :)

Takavedot ovat euro1/2 pelejä, kun ovat ilman välyää, ei ole sähköistä kaasuläppää, sytytyskatkotunnistusta (on tosin ollut 6koneisissa tietyillä markkina-alueilla, kun pukkaavat esim P3xx vikakoodeja = sytkäkatko) :)

Takalevyt pitää vaihtaa, minimipaksuus 8mm... ja se on aikalailla mitä ovat. Paloissa 3-4mm jäljellä, kässärin kengät finaalissa. Onhan noilla rojuilla 150tkm päästeltykin. :D

Jarrumännissä ei ollut tiivistyspinnoissa pilkkuakaan ruostetta (harvinaista tän ikäselle), tosin nesteet vaihdettiin nyt kans koko systeemiin ja on vaihdettu about 3-4v välein.

Huomen jos sais kässärin säädettyä johonki kuntoon, ja tilattua uudet romut. :)
« Viimeksi muokattu: 01.08.2016, 00:33:11 kirjoittanut sjs »
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #124 : 20.09.2016, 00:08:08 »
Sain vaan todeta kun olin tilaamassa takajarrukenkiä, että niitä ei 1995-1998 executive/royal/ambulance/limo/ruumisautoon enää saa. Levyjä saa vielä numerolla 9163081 hintaan 180e keskusautohallista GCP:n kautta tai suoraan about 120e/kpl hintaan.

Syylarin sain tilata uuden kun ylävesiletkun liitin mureni ihan käsiin. Yritin korvata sen 30mm (1 1/4") HST vesijohto kierreholkilla, mutta ei sekään ollut pitkäikäinen.

Ohjausvaihde pitäis joskus tutkia mikä aiheuttaa jatkuvan pienen puoltamisen oikealle.

Laatikon ja moottorin öljytkin vois taas vaihteeks vaihtaa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8907
  • Teiden tukko
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #125 : 20.09.2016, 07:42:57 »
Syylarin sain tilata uuden kun ylävesiletkun liitin mureni ihan käsiin. Yritin korvata sen 30mm (1 1/4") HST vesijohto kierreholkilla, mutta ei sekään ollut pitkäikäinen.

~30mm on tuumamitoissa 1 1/8". Putkituumissa ei ~30mm tunneta ollenkaan. Putkituumissa 1 1/4 on ~42mm. :juhau:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #126 : 20.09.2016, 15:00:17 »
~30mm on tuumamitoissa 1 1/8". Putkituumissa ei ~30mm tunneta ollenkaan. Putkituumissa 1 1/4 on ~42mm. :juhau:
Putkituumissa on vaikka ja mitä ei järkeenkäypiä mittoja, tota holkkia myivät tosiaan mulle 1" HST vesiputki hitsi nippana, vaikka ulkohalkaisija on about 30,2mm, sisähalkaisija jotain 24mm nurkilla. Mutta pointti, ei toiminut. :)

Noista putkikierteistä vois vääntää vaikka maailman tappiin juttua, samaten miten perCeestä tuuma systeemi on kun yritetään saada tarkkoja mittoja ja etenkin mittojen vertailemisessä. Fakta on että vain jenkit käyttävät enää tuumamittoja. :D

Noh, nyt siellä on taas se putkiholkki paikallaan ja lasikuitkittiä ympärillä jos kestäis edes yhden veneen vetoreissun. :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #127 : 23.09.2016, 20:33:21 »
 :2funny:

Mää joskus aikoinaan pelleilin kans syylärin kanssa 940:ssä ja loppujen lopuks paras oli uuden hankinta yllättäen.
Mikään liima tai hitsaus tms. vippanen ei toimi siinä letkulähdössä se on varma..

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #128 : 15.10.2016, 13:25:59 »
:2funny:

Mää joskus aikoinaan pelleilin kans syylärin kanssa 940:ssä ja loppujen lopuks paras oli uuden hankinta yllättäen.
Mikään liima tai hitsaus tms. vippanen ei toimi siinä letkulähdössä se on varma..
Joo, 430e uus syylari... aikas hinnakas tiskiltä.

Paras tulos oli kun raksin orkkis letkukiinnikkeen veke, hioin, kuivasin tinnerillä paikat, tein reijästä vähän ylisuuren, sit LASIKUITU pakkelia sisäpuolelle, sit se 30mm HST jengaholkki paikalleen, ja jengaholkin juuri jengoineen sisä ja ulkopuolelta kuitukitillä peittoon. Pitää jopa jotenkin painetta, tosin ei toikaan tiivis ole, mut paras viritys tähän mennessä. Nyt ku sais syylarin viel paikoilleen, samalla vaihtuu ATF:ät, moottoriöljyt ja kattoo jos vaihtais peräöljyt ja tehostinnesteetkin ni olis kaikki auton nesteet vaihdettu kerralla kun vaihdoin jo jarrunesteet ja herkistin jarrusatulat kuukaus takaperin uusien etujarrukamojen vaihdon yhteydessä. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #129 : 23.05.2017, 15:33:43 »
Ohjausvaihde pitäis joskus tutkia mikä aiheuttaa jatkuvan pienen puoltamisen oikealle.

Tuliko tätä selvitettyä koskaan?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #130 : 14.05.2021, 14:54:37 »
Sain tässä pari viikkoa sitten vihdoin vaihdettua ohjausvaihteen oikeanpuolen holkin (vasen jäi vielä vaihtamatta). :D

Puoltaminen väheni ainakin huomattavasti. Tosi havaitsin että raidetanko vuotaa rattiakselin tiivisteestä, ni homma jäi siihen.

Jarrut sain rempattua (uudet tiivisteet ja satuloiden herkistys). Nääkin pari hommaa ollut suunnitteilla KAUAN.

Sain kans talvella vihdoinkin jäähdytysnestevuodon kuriin, vaihdoin lämppärin hanan. Sai aina lisätä nestettä, nyt ei ole tarvinnut moneen kuukauteen lisätä vaikka jätin nestetason niin että valo justjust pysyy sammuksissa.

Pakoputki vuotaa katalysaattorin ja keskiputken välistä. Mietinnässä korjaanko (kerran vielä) vai ostanko uuden rosterisen catbackin. Vaatii pitkässä mallissa tosin jatkohylsyn.

S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #131 : 14.05.2021, 20:02:49 »
Tämäkin auto vielä rokkaa, mukava kuulla.
a car you can believe in

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy