Elekma  Autoracing

Vakionopeussäätimen asennus 945 vm. -95 automaattiin (alkuperäinen varuste)

  • 9 Vastauksia
  • 9359 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tempaisimpa hellan valmistaman volvon alkuperäisvarusteen paikalleen vakionopeussäätimen (volvon varaosanumero boxille 3501472 ja hellan 5GA 004 872-22). Varaosanumeroilla voi googlailla ja löytää lisätietoa.

Hitusen sitä joutui pähkäilemään miten sen saa paikalleen, mutta sain sen kerralla toimimaan.

Kohde auto: 945 B230FK + AW71L  (melkein vakio)

Sarja sisälsi:
- Ohjausboxin
- Viiksen
- Johtosarjan
- Alipaine pumpun (ja kytkinpolkimen alipaine venttiilin)
- Kolmiosaisen vaijerirullan

Johtosarja oli kiinteillä liittimillä kaikilta muilta osin, paitsi liitännästään autoon, joka sisälsi neljä johtoa.
Eli liitäntä jarrupolkimelle, sähköt, maadoitus ja nopeustieto.

Homma alkoi sillä, että purin kojelaudan alaosan kuskin jalkatilasta (peitemuovi) ja mittaristo irti.
Seuraavaksi asensin vaijerirullan paikalleen (orkkis rulla mäkeen).

Tosin tälläiselle tumpelolle se vaijereiden järjestys ja asettelutapa oli monivalinta tehtävä. Hetken pähkäiltyäni ja rullaan väänneltyäni päädyin seuraavaan järjestykseen.
Lähimmäksi kaasuläpän vivustoa kick-down vaijeri, seuraavaksi kaasuvaijeri ja viimeiseksi alipainekellon vaijeri.

Seuraavaksi ihmettelemään, miten ne neljä johtoa kytketään...
Koetin netistä löytää apuja johtojen väritysten suhteen, vaan mikään niistä ei sattunut kohdalleen.
http://www.the12volt.com/installbay/vehiclewiring/1/yeard/Volvo.html

Tuumasin, ettei siinä voi mennä kovin paljoa metsään neljällä johdolla, joista yhteen edellinen omistaja oli merkinnyt jarrupoljin.
Alipainekellon rautahan ei tietenkään sopinut oikeaan paikkaansa eikä se ollut rullan kanssa linjassa.
Sille piti siis väsätä kiinnitysrauta.
Alkuperäinen alipainekellon kiinnityspiste on imusarjassa kaasuläpän ja rintapellin välissä (kaksi ruuvia). Se, sopiiko kiinnitysrauta siihen, riippuu täysin siitä, mistä vehkeestä vakkari on alunperin kotoisin.

Seuraavaksi alipaine letku alipainekellolta kabiiniin (jos manuaalilootalla)...
Siinä saikin toivoa, että omistaisi mustekalan lonkerot käsien sijaan, koska viimeinen vapaa lisävarustenatsa tuli käyttöön kuskinpuolen läpiviennistä.

Kun alipainekello ja letku oli saatua sorvatuksi konehuoneeseen, niin sitten sovittelemaan alipainepumppua paikalleen kenkälusikan ja liukuvoiteen keralla. Sen alkuperäinen sijoituspaikka on iskaritolpassa kuskin puolella ja ohjausboxilta tulee kolme johtoa pumpulle.  Tämän lisäksi, jos auto on manuaali, tulee noiden kolmen johdon lisäksi vielä pumpulta tuleva alipaineletku kabiiniin kytkinpolkimelle. Jarruvalojen johdosta ryöstetään se jarrutieto sähköisesti vakkarin ohjausboxille.

Sitten vielä aloin änkemään sitä ohjausboxia sinne rattiakselin viereen.

Ahdasta tuli mutta luovaa sovittelua liukkarin ja kenkälusikan kanssan, niin sinne ne menivät, upposivat kuin vanhaan mummoon...     :D

Koska kyseessä on automaagiaskilla varustettu kulkine, niin kytkinpolkimelle tarkoitettu alipaineventtiili lensi huitsin nevadaan. Eikä sen alipaineletkua tarvitse sovitella ohjaamon puolelle.  :o


No, johtojen väritykset ja kytkentäpaikat ovat seuraavat.

Valkea mustalla raidalla = Jarrupolkimen kytkeytyvälle puolelle (omassa ruskea-keltainen). Eli kytkee 12V kun jarrua painetaan.
Musta = Maadoitus (koriin)
Keltainen = Nopeustieto (löytyy nopeusmittarin takaa selvä uros-abiko latta liitin).
Sininen punaisella raidalla = Käyttösähkö jostakin

Varustin kaikki piuhat (ne neljä) momenttipihdeilla puristetuilla abikoilla, jotta systeemin voi purkaa katkomatta piuhoja. Virtajohtoon laiton 7,5A sulakkeen (joka näkyy riittävän).

Olin irroittanut viiksen liittimen (vakkarin johtosarjasta), joten seuraavaksi rattipylvään muovit irti. Ylempi palanen lähtee kivuttomasti (olikohan T15 torx).
Alempi palanen on samalla T25 torxeilla, kuten monet muutkin volvon ruuvit. Alapalanen voi tuntua sille, ettei se lähde irti ilman ratin irroitusta mutta lähtee se kunhan vain rauhallisesti ja ilman voimaa sovittelee.
Kun muovit on irti, tarvitset T25 torx irtopalan ja 1/4 tuuman lenkki tai kiintoavaimen (7mm avain käy hätätilassa).
Irtopala torx sopii juuri ja juuri ratin ja viiksen ruuvien väliin (2 kpl). Irtopalaa sitten lenkillä/kiintoavaimelle/reikkälenkillä ruuvaten. Kun ruuvit on aukaistu, viiksi on irti ja seuraavaksi on vuorossa viiksen liitin. Liitin irti ja alkuperäinen viiksi metsään ja uusi tilalle ja liitin kiinni. Muu prosessi suoritetaan päinvastaisessa järjestyksessä.

Sitten vakkarin viiksen liitin (nelinapainen) kiinni vakkarin piuhasarjaan.

Virrat päälle ja toiminnan testaus (valot, vilkut, hätävilkut ja vakkarin kytkimet kokeillaan). Jos jostakin ei noussut savumerkkejä? Niin seuraavaksi testilenkille. Alle 40km/h nopeudessa vakkari ei kytkeydy (ominaisuus).


Jos kaikki toimii kuten pitääkin, takaisin talliin ja rattipylvään ja muiden paikkojen muovit paikalleen. Mutta sitä ennen kaikki piuhat siistiin nippuun ja boxit kunnolla kiinni.

Mutta jos seurasit tätä ohjetta edes suurinpiirten, niin sinulla on toimiva vakkari!  :)


Kaikkine hämmästelyineen ja tupakkitaukoineen hommaan meni melkain parisen tuntia.  :hello:

Kaikkea hullua sitä tulee tehtyä harrasteen vuoksi!  ;D


Jälkikirjoitus:


Ja nyt kun vakkari on ollut kiinni jo kotvasen, yhden muutoksen tekisin koko systeemiin.

Laittaisin isompaa tai huomattavasti paksumpaa letkua (tai säiliön) pumpun ja alipaine kellon väliin, jotta vakkarin kaasuttelu olisi hitusen rauhallisemmin reagoivaa. Eli tarkoitus on nostaa pumpun ja alipainekellon välistä tilavuutta, jotta yhden työkierron aiheuttama reaktio olisi pienempi (eli alipainetta tulee vähemmän per työkierto).

Tällä hetkellä alipainepumpun yksikin työkierto kiihdyttää suhteellisen reilusti ja ajosta vaihtelevassa maastossa tahtoo tulla hitusen kulmikasta. Pienissä nopeuksissa ja tasamaalla se en tunnu niin jyrkiltä muutoksilta, koska vakkari korjaa hanakasti tekemisiään.

Mäkinen maasto saa 60km/h nopeudessa helposti aikaiseksi automaattilaatikossa vaihdon pienemmälle. Jolloin se pienempikin kaasutus aiheuttaa hätäisemmän reaktion nopeuteen ja vakkari höllää kaasua melkein heti. Manuaalissahan tälläisiä ominaisuuksia ei ole, joten siinä toiminta lienee jouhevampaa?  ::)

Moottoritienopeuksilla vakkari kaasuttaa suhteellisen reilusti koska 1000hv tehon puutteesta johtuen auton reaktio kaasuttamiseen on hitaampi kuin pienissä nopeuksissa ja vakkari on aikas hanakka vaatimaan välitöntä reaktiota kaasuttamiseen. Jos reaktio on kovin viivästynyt, niin vakkaripa kaasuttaa lisää, kunnes tavoitenopeus on saavutettu.
Pääosin ongelma on siinä, että yksi pumpun työkierto nostaa alipainetta, eli kaasuttaa sen verran reilusti, että imusarjat (ali/yli)paineet muuttuvat 0,2bar per työkierto, joka kulkineessani vastaa sellaista 80-110km/h nopeusmuutosta ja kaksi työkiertoa vastaa nopeuden muutosta 80-150km/h...

Tiettyä yhtymäkohtian kulkineen korin muotoiluun on siten havaittavissa alkuperäisen systeemin toiminnassa.  ;D

Kauniisti kantikasta, sano!  :2funny:


Tässäpä kuva siitä, mistä nopeustieto saadaan....

« Viimeksi muokattu: 17.04.2012, 12:17:34 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Seuraavaksi alipaine letku alipainekellolta kabiiniin (jos manuaalilootalla)...
Siinä saikin toivoa, että omistaisi mustekalan lonkerot käsien sijaan, koska viimeinen vapaa lisävarustenatsa tuli käyttöön kuskinpuolen läpiviennistä.

Tämän lisäksi, jos auto on manuaali, tulee noiden kolmen johdon lisäksi vielä pumpulta tuleva alipaineletku kabiiniin kytkinpolkimelle. Jarruvalojen johdosta ryöstetään se jarrutieto sähköisesti vakkarin ohjausboxille.

Koska kyseessä on automaagiaskilla varustettu kulkine, niin kytkinpolkimelle tarkoitettu alipaineventtiili lensi huitsin nevadaan. Eikä sen alipaineletkua tarvitse sovitella ohjaamon puolelle.  :o

....

Ja nyt kun vakkari on ollut kiinni jo kotvasen, yhden muutoksen tekisin koko systeemiin.

Laittaisin isompaa tai huomattavasti paksumpaa letkua (tai säiliön) pumpun ja alipaine kellon väliin, jotta vakkarin kaasuttelu olisi hitusen rauhallisemmin reagoivaa. Eli tarkoitus on nostaa pumpun ja alipainekellon välistä tilavuutta
Pari tarkennusta tähän ohjeeseen:

Tuo liian pieni tilavuus letkussa, johtuu sinulla siitä kun olet jättänyt sen jarrupolkimen kytkimen pois mikä kuuluu olla myös automaattivaihteisessa. Jarruvalokytkimeltä ei ryöstellä mitään piuhoja vaan tuohon polkimen kytkimeen tulee liitin minkä kautta maadoittaa. Manuaalivaihteisessa niitä kytkimiä on siis kaksi, ja ovat kaksitoimisia, maadoittavat ja päästävät alipaineen pois. Myös virtajohdot menee alunperin sulakerasialle maadoitusrimaan ja virta saadaan vakkarin sulakkeelta (en muista nroa).

Havaitsin myös seuraavaa tuoreemman mallin 940:ssä (-97). Siinä on ainakin vakionopeudensäätimen johtosarja valmiina konehuoneessa ja kabiinissa eli ei tarvitse kuin letku vetää kabiiniin ja kytkeä kiinni.

Summasummarum kun sitä vakionopeudensäädin pakettia johtosarjoineen purkaa purkuautosta, kannattaa purkaa kaikki johdot täydellisenä omine liittimineen, niin ei tarvitse tehdä puuhapiuhoja  ;) (koskee joka ikistä lisävarustetta ja härpäkettä)

Tässä näkyy tuo jarrupolkimen kytkin:



Puuhapiuhat eivät sitten ole vakkariin liittyviä  ;D
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Ilmatilan kokoon oli ratkaisuna irtomallin letkunväli suodatin.
Osa syynä ilmiöön on myös se, että käytän kirkasta ja ohutta PVC-letkua sen kumiletkun sijaan.
Silti se kuntuu käskevän välillä hitusen hitaalla alulla sitä kaasupoljinta painumaan ja sitten yllättyy kun vaste tuleekin niin nopsasti. Eli vaparissa varmaan menisi tai vakio FK:ssa mutta siitä ylöspäin siitä tulee ajoittain kulmikas.

Ja niin maininnan arvoinen seikka tuosta vakkaristani on, ettei se ole kotoisin 940:stä, koska siinä en ole diagnostiikkaa. Lienen alunperin kotoisin 240:stä tai vanhemmasta 7 nelikantista, volvosta joka tapauksessa.

Ja jollen väistä muurin, niin minulla tuo jarruvalokytkimen piuhaan pitää kytkeä jännite, jotta se poistaa vakkarin päältä. (en väistä muurin, kun luin oman tekstini uudelleen).

Vakkarin johtosarjassa oli vain neljä piuhaa.
Jarruvalo, plussa, maadoitus ja nopeustieto.

Ja alipaineletku sarjassa oli vain yksi alipainekytkin, joka oli edeltäjällä kiinni kytkinpolkimessa. Minulla hommaa ohjataan vain sähköisesti.

Mitenkäs manuaalissa se kytkinpoljin on hoidettu?

Mutta se oli mikä oli, koska ostin sen käytettynä.   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Empäs sitten tiedä mistä se sun on purettu, omani purin -91 940 B230FT + AW yhdistelmästä ja siinä kyllä on ihan oma kytkin jarrupolkimelle, kytkinpolkimelle kuuluu sitten tulla toinen kytkin jossa johdot ja letku haaroitettu. Sellainenkin odottaa asennusta  ;)

Tässäpä löytyikin täydellinen kuva manuaalivaihteisen vakkarista, automaatissa toinen noista kytkimistä siis jää pois.



Ilmeisesti mikanin säädin sitten ihan jostain muusta mallista?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Juu, tuo cruise voi alunperin olla kotoisin vaikka range roverista, porschesta tai jostain volvosta.
Koska tuolla hellan varaosanumerolla se löytyy yllättävän monesta vehkeesta kuukkelin mukaan, jopa vollen V40:stä. Ainoat erot uusien ja vanhojen välillä näkyvät olevan tuon hellan varaosanumeron kaksi viimeistä numeroa.

Oman satsini ostin täältä foorumilta käytettynä. Ollut muistaakseni kiinni viimeksi kaksnelikantissa tms.
Sarjan mukana tuli volvon viiksi, joten kaipa se jostakin volvosta on kotoisin...

Mutta kuten sanottu, diagnostiikka pistokkeeseen menevää johtoa sarjassa ei ollut, joten se lienen aikas vanha. 
Eli ei ole alunperin kotoisin ysinelikantista....   ;)

Kun tuon hyvän kuvatuksen asennuksesta löysit, niin oliko siellä tuosta sähköpuolesta kuvatuksia?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Googleen heitin ja muistaakseni tuohon oman sarjan johtoihin päti nuo 940:sen sähkökaaviot. Niin ja ei ole omassakaan diagnostiikkaa. Joko se on uudempien ominaisuus tai sitten ei ole 940 vakkarissa sitä?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Googleen heitin ja muistaakseni tuohon oman sarjan johtoihin päti nuo 940:sen sähkökaaviot. Niin ja ei ole omassakaan diagnostiikkaa. Joko se on uudempien ominaisuus tai sitten ei ole 940 vakkarissa sitä?

940:n vakkarissa on diagnostiikka. Tämmöinen löytyy myös omasta '95 940:stä (jossa on myös johtosarjakin valmiina sille).

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
940:n vakkarissa on diagnostiikka. Tämmöinen löytyy myös omasta '95 940:stä (jossa on myös johtosarjakin valmiina sille).
Koskeeko tuo myös alkupään ysejä?

Vai oliko perhana sittenkin veijon -92 940:sen vakkari jälkiasenne...
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Koskeeko tuo myös alkupään ysejä?

Vai oliko perhana sittenkin veijon -92 940:sen vakkari jälkiasenne...

Äkkiseltään vois olettaa että tullut samalla kun tuli se B -osa siihen diagnostiikkapömpeliinkin että myös samalla ABS:n diagnostiikka yms.

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Moro!

Itelle olis tulossa vakkari piristettyyn B230FK + AW71L pakettiin.

Millä tuota "kulmikkuutta" saisi vähennettyä?
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

 

Proturbo  Autodiagnoosi