Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: Tome- - 24.01.2012, 20:50:33

Otsikko: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: Tome- - 24.01.2012, 20:50:33
Ihan vaan tälläisenä "ajatusleikkinä", mutta miksei joskus toteutettavanakin ideana on jo pitkään pyörinyt Sähkövolvon teko. Kohteena olisi todennäköisimmin 740/940 farkku, pitäisi olla vielä kepeämmät säädökset ja taakse on tilaa tehtävissä myös akuille. Auto voi olla 4 tai vaikka vain 2 paikkainen. Kantavuuttakin riittänee ja takarenkaille tuleva lisäpaino ei ole pahasta, olispahan pitoja :)

Millainen moottori tuohon tulisi olla ja mitähän sellainen mahtaisi maksaa? Näistä en juuri ymmärrä. Huippunopeuden ei tarvitse olla mun puolesta kuin 120km/h. Riittää kyllä vähempikin, mutta tuo lienee järkevä.

Miten voimansiirto? Mitä muutoksia vaatii? Voiko hyödyntää alkuperäistä vaihteistoa (automaatti vai manuaali helpompi?) ja miten perä, yms. Tarviiko koskea välityksiin? Voimaahan sähkömoottori antaa ihan eri tavalla (enemmän) kuin bensa/diesel (ainakin ymmärtääkseni).

Millaista akkupakettia sinne pitää ajatella? Toimintasäde riittää periaatteessa joku 50km, mutta 150km olis hyvä.

Mahdollista talvikäyttöä ajatellen varmasti sitten lisälämmitin on oltava jonkinlainen?

Varavirraksi takakonttiin pieni aggregaatti ja laturi varmaan pitää ottaa :D

Vähän olen selaillut jotain nettisivujakin aiheeseen liittyen, mutta otetaan tämä nyt ihan aiheeksi tänne :) Varmasti on sellaisia, jotka osaa laskea virrankulutukset ja riittävän/sopivan moottorin autoon.

Ei nyt vielä takerruta sellaisiin seikkoihin, kuten talvella lämmitys ja ikkunoiden pysyminen sulana, vaan otetaan ensin tavoitteeksi saada listaus miten se auto saadaan ensinnä liikkumaan sähköllä. Pyrin ajan mittaan keräämään tähän ekaan postaukseen suositetut/lasketut moottoritehot, mahdolliset mallit, akkukapasiteetit, jne. Pyrkikäähän laittamaan vastauksenne siten, että ne on myös tähän alle helppo liittää.


Hyödyllisiä sivustoja
www.sahkoautot.fi (http://www.sahkoautot.fi)
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen ( =sähköautoksi )
Kirjoitti: Ribbe - 24.01.2012, 21:16:11
Siskon mies sähköisti vanhan Seat Ibizan. Aika mopo moottori siihen tuli, huiput jossain 60 kieppeillä. Tällä hetkellä autossa on ihan normi lyijyakut, mutta talven aikana meinaa ostaa siihen litium polymeeri akut. Sillä saisi nostettua toimintasäteen reiluun 100km vaikka laittaisi tehokkaaman moottorin. Kantavuudesta ei tarvinut tinkiä, taisi sähköinen versio olla jopa kevyempi omalta massaltaa kuin polttomoottori versio. Turhaa painoa kannattaa välttää koska se vain syö akkuja ja niistä tulee turhaan painoa. Tuolla Seatilla kuulema nyky sähkönhinnalla 100km kustannukseksi tulee n. 1.5€. Ei sillä pääse taajamanopeuksia lujempaa mutta eipä ole kulutkaan pahat. Taitaa olla koko auton budjetti tälläkin hetkellä siinä 3000€ tienoilla. Tuohon hintaa pitää osat vain tilata Kiinasta. Tehokkaammat akutkin sieltä saa halvalla kun tilaa pari kennoa kerrallaan niin jää alle tullin :)

Eli itse ottaisin jos Volvo pitää olla jonkun muun kuin vanhan lankun. 400 sarjalaisesta motti pois ja s-moottori laatikkoon kiinni. Siitä lähtisin itse. HC veto olisi ottaa 300 sarjalainen aihioksi ja laittaa se moottori taka-akselille suoraan. Mutta noissakin taitaa paino olla reilu 1000kg?
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen ( =sähköautoksi )
Kirjoitti: Tome- - 24.01.2012, 21:23:25
Siksi lähinnä tuo 740/940, koska sitä voi sitten vähän tuunailla, esim. vaihtamalla tuoreempaa keulaa, jne. ::)

Nyt kun tarkemmin miettii, niin kyllä se 150km toimintasäde voisi olla hyvä. Antaisi vähän liikkumavaraa, jäisi myös lisälämmittimelle vähän varoja.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen ( =sähköautoksi )
Kirjoitti: Ribbe - 24.01.2012, 21:24:43
Siksi lähinnä tuo 740/940, koska sitä voi sitten vähän tuunailla, esim. vaihtamalla tuoreempaa keulaa, jne. ::)

Nyt kun tarkemmin miettii, niin kyllä se 150km toimintasäde voisi olla hyvä. Antaisi vähän liikkumavaraa, jäisi myös lisälämmittimelle vähän varoja.
taitaa vain iso Volvo vaatia muutamalla tonnilla akkuja että saa tuommoisen toiminta säteen.  :-\ Varsinkin kaupunki ajelussa massa on myrkkyä.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen ( =sähköautoksi )
Kirjoitti: EVO8 - 24.01.2012, 21:43:43
Perus akkusetti Elcattiin 2500€ ja ihan koko ajan saa olla narun päässä talvella.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen ( =sähköautoksi )
Kirjoitti: da3bal - 24.01.2012, 21:44:47
480 olisi kans hyvä aihio, kevyt ja muutenkin jo sähköauton näköinen. ;D
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: Tome- - 24.01.2012, 21:54:13
http://www.fiat500ev.info/topic/index.html

Eipä tuossakaan paha olisi, pelottaa vaan ne Fiatin mahdolliset sähköviat :D Hintojahan tuolla ei tosin näy, mutta tuon kokoluokan auto voi olla ihan kustannustehokaskin.

Mulla on nyt vielä hyvä tilanne, kun on lämmin autotalli, niin siellä auto voisi olla lämpimässä ja latauksessa yöt. :)

Kyllä se sähköauto vielä joskus tulee (tehtyä).
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: black - 01.03.2012, 10:50:19
Milloinkas porukka alkaa hommaamaan näitä sähkökiesejä  :) ?

Sähköauton toimintasäde saattaa puolittua jo viiden asteen pakkasessa.

Tähän tulokseen on tullut saksalainen autokatsastuksia ja alan testauksia suorittava palveluyritys Dekra.

Dekran mukaan sähköauto kärsii selvästi enemmän kylmästä kuin perinteisillä polttoaineilla tai kaasulla kulkeva peli.

 Yrityksen testeissä sähköautojen akkujen kapasiteetti putosi merkittävästi heti lämpömittarin laskettua nollan alapuolelle. Viidessä pakkasasteessa akkujen kapasiteetista katosi helposti puolet pois.

Testit osoittivat pakkasen alentavan myös sähkömoottorin hyötysuhdetta niin, että ajomatka lyhenee kesäkeleihin verrattuna. Akkuja syövät miinuslukemisssa edelleen muun muassa eri lämmityslaitteet ja puhaltimet.

Dekran mukaan pakkasella pärjäävät parhaiten kaasuautot. Kasvisöljyllä kulkevat autot voi talviliikenteessä unohtaa kokonaan. 


http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201202119289&ext=rss

Radion uutisissa aamulla autoillessa kuulin sitten tästä:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/03/01/400-wh--kg--tamako-akku-mullistaa-sahkoautot/201224313/304
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: motocykler - 02.03.2012, 00:50:04
http://www.abb.com/cawp/seitp202/68cd717cb93c07c1c12575f3001cabfe.aspx (http://www.abb.com/cawp/seitp202/68cd717cb93c07c1c12575f3001cabfe.aspx) tuosta autosta löytyy jonkun verran netistä tietoja.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: D5GT - 11.08.2013, 15:35:30
Uutta teknologiaa - menee otsikon alle. "Sähköautoista yleisesti"

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/08/08/tama-keksinto-voisi-ratkaista-sahkoautojen-suurimman-ongelman/201311003/304?rss=t134 (http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/08/08/tama-keksinto-voisi-ratkaista-sahkoautojen-suurimman-ongelman/201311003/304?rss=t134)
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: Leo - 22.10.2013, 10:00:27
Nyt olis yhtä unelma-autoista saatavilla: http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tesla-model-s-myynnissa-suomessa (http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tesla-model-s-myynnissa-suomessa)

Jos katsotte vaikkapa youtubesta videon koeajosta niin huomatkaa ihan täyskokoinen ajotietokone auton sisällä ;)
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: lassii - 23.10.2013, 10:01:50
Kuinka noissa sähköautoissa on toteutettu sisätilan lämmitys? Ilmeisesti joku puhallin joka syö akkuja tietenkin, kun normaalisti lämpö saadaan moottorilta (bensa/diesel)

Sillon kun sähköautoja alko tuleen markkinoille, niin aloin miettiin tällästä ratkasua. Olis huoltoasemilla vaihtoakkuja. Jossain päin maailmaa varmaan onkin tällästä jo. Mut mikäs sen helpompaa kun ajaa huoltikselle ja vaihtaa akut ja vanhat sinne lataukseen, että seuraava saa ne. Tietenkin tarttis joku leima lyödä kylkeen, että tietää niiden käyttöiän. Siinä olis samalla huoltamoille lisää bisnestä ja kuluttajalle palvelua. Olishan siinä huoltamoille lisä hommaa, mut myös ehkä työllistävä vaikutus.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: Ribbe - 23.10.2013, 10:15:17
Kuinka noissa sähköautoissa on toteutettu sisätilan lämmitys? Ilmeisesti joku puhallin joka syö akkuja tietenkin, kun normaalisti lämpö saadaan moottorilta (bensa/diesel)

Sillon kun sähköautoja alko tuleen markkinoille, niin aloin miettiin tällästä ratkasua. Olis huoltoasemilla vaihtoakkuja. Jossain päin maailmaa varmaan onkin tällästä jo. Mut mikäs sen helpompaa kun ajaa huoltikselle ja vaihtaa akut ja vanhat sinne lataukseen, että seuraava saa ne. Tietenkin tarttis joku leima lyödä kylkeen, että tietää niiden käyttöiän. Siinä olis samalla huoltamoille lisää bisnestä ja kuluttajalle palvelua. Olishan siinä huoltamoille lisä hommaa, mut myös ehkä työllistävä vaikutus.
Se on juurikin toteutettu noin. En muista missä lehdessä oli juttua Nissan Leafista, mutta siinä oli -10 lämpötilassa täydellä latauksella ajaa enää vajaa 60km matkan  :o.

Tuo olisi kätevä tapa, mutta pitäisi saada kaikkiin samanlaiset akut. Ja kuka jaksaisi 50km välein jumpata pari sataa kiloa akkuja edes takaisin.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: Slowman - 23.10.2013, 10:17:36
Kuinka noissa sähköautoissa on toteutettu sisätilan lämmitys? Ilmeisesti joku puhallin joka syö akkuja tietenkin, kun normaalisti lämpö saadaan moottorilta (bensa/diesel)

Sillon kun sähköautoja alko tuleen markkinoille, niin aloin miettiin tällästä ratkasua. Olis huoltoasemilla vaihtoakkuja. Jossain päin maailmaa varmaan onkin tällästä jo. Mut mikäs sen helpompaa kun ajaa huoltikselle ja vaihtaa akut ja vanhat sinne lataukseen, että seuraava saa ne. Tietenkin tarttis joku leima lyödä kylkeen, että tietää niiden käyttöiän. Siinä olis samalla huoltamoille lisää bisnestä ja kuluttajalle palvelua. Olishan siinä huoltamoille lisä hommaa, mut myös ehkä työllistävä vaikutus.

Olen ajanut täys-sähköautolla jossa lämmitys oli hoidettu polttoainekäyttöisellä lämittimellä, kyseessä ihan autotehtaan tekemä kampe. Siis lämmittimellä oma 12V akku sekä pienehkö polttoainesäiliö ja normaali nestekiertoinen kenno puhaltimella. Ei paha keksintö lainkaan.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: lassii - 23.10.2013, 19:14:19
Olen ajanut täys-sähköautolla jossa lämmitys oli hoidettu polttoainekäyttöisellä lämittimellä, kyseessä ihan autotehtaan tekemä kampe. Siis lämmittimellä oma 12V akku sekä pienehkö polttoainesäiliö ja normaali nestekiertoinen kenno puhaltimella. Ei paha keksintö lainkaan.

Eihän tuo ole sitten täyssähköauto?

Mul on aika villi idea tohon akkujen vaihtoon. Olis valmiit paketit akkuja ja sen kun nostas vaikka trukilla kyytiin. Tarkotan et olis sellanen valmis kokonaisuus minkä sais joka autoon. Sehän nyt ei vielä ole mahdollista kun jokainen valmistaja tekee omia ratkasuja. Tällänen ratkasu helpottas jopa huoltamoiden työtä. Samalla tavalla homma toimis kun puhelimeen akun vaihto periaatteessa.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: Ari E - 23.10.2013, 19:25:00
akut tahtoo olla vaan aika pahassa paikassa ihan ihmisellekkin
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: Ristus - 23.10.2013, 19:28:05
Täys sähköauton ajatus vähän kyllä kärsii mutta pohjoisen oloihin tuommoinen lie toimivin ja lopun perin tehokkain... joku aurinkokenno lämmitys jne. toimii teslassa kun suunniteltu californiaan mutta pohjosessa tarviaa kyllä polttoainelämmittimen että tarkenee... jossain TM:n testissähän oli prius tai oliko opelin kiesi missä lämmitykselle oli sähkövastukset mutta uskoisin siinäkin kovallapakkasella vain kutistavan mitätöntä ajoaikaa entisestään.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: (Miksu) - 23.10.2013, 19:45:46
Eihän tuo ole sitten täyssähköauto?

Mul on aika villi idea tohon akkujen vaihtoon. Olis valmiit paketit akkuja ja sen kun nostas vaikka trukilla kyytiin. Tarkotan et olis sellanen valmis kokonaisuus minkä sais joka autoon. Sehän nyt ei vielä ole mahdollista kun jokainen valmistaja tekee omia ratkasuja. Tällänen ratkasu helpottas jopa huoltamoiden työtä. Samalla tavalla homma toimis kun puhelimeen akun vaihto periaatteessa.

Todennäköisesti standarditkin lie noille jo valmiina ja tulee sinne sun tänne, kun aika on kypsä.
http://www.youtube.com/watch?v=Y8nTAjVaa7Y
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: Leo - 23.10.2013, 20:48:19
Ainakin Volvon täyssähköautossa C30:ssä on polttoainetoiminen lisälämmitin. Kaikista järkevin ratkaisu. Auto itsessään ei ole vielä sarjatuotannossa vaan tietty ryhmä käyttää niitä, jotta kerätään kokemusta.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: lassii - 23.10.2013, 22:39:30
Ihmeellinen ilmasu tuo täyssähköauto jos on lämmitin polttoaineella toimiva. Ei se voi olla täyssähköauto jos on polttoainetta mukana. Tulkintoja on monia ja varmaan herättää keskustelua. Tuollasesta kombinaatiosta tulee jonkun sortin hybridi. Vaikka se lämmitin on erillinen laite, niin ei se silti mun mielestä tarkota et auto on täyssähkönen.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: Ribbe - 23.10.2013, 23:11:51
Ihmeellinen ilmasu tuo täyssähköauto jos on lämmitin polttoaineella toimiva. Ei se voi olla täyssähköauto jos on polttoainetta mukana. Tulkintoja on monia ja varmaan herättää keskustelua. Tuollasesta kombinaatiosta tulee jonkun sortin hybridi. Vaikka se lämmitin on erillinen laite, niin ei se silti mun mielestä tarkota et auto on täyssähkönen.
olisiko että volvo todennut että webasto lämmittää paremmin kuin sähkö. Eihän sitä tarvi tankata kuin talvisin.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: Slowman - 24.10.2013, 14:18:08
Eihän tuo ole sitten täyssähköauto?

Mul on aika villi idea tohon akkujen vaihtoon. Olis valmiit paketit akkuja ja sen kun nostas vaikka trukilla kyytiin. Tarkotan et olis sellanen valmis kokonaisuus minkä sais joka autoon. Sehän nyt ei vielä ole mahdollista kun jokainen valmistaja tekee omia ratkasuja. Tällänen ratkasu helpottas jopa huoltamoiden työtä. Samalla tavalla homma toimis kun puhelimeen akun vaihto periaatteessa.

Kyllä se on. Sen ainoa liikkumiseen tarvitsema / tarjolla oleva käyttövoima on sähkö. Kyseessä ei siis ole hybridi. Mikäli tartuit tuohon polttoainekäyttöiseen lämmittimeen niin se ei taida kumota täyssähköauto määritelmää.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: Masa71 - 26.10.2013, 19:20:22
Kyllä se on. Sen ainoa liikkumiseen tarvitsema / tarjolla oleva käyttövoima on sähkö. Kyseessä ei siis ole hybridi. Mikäli tartuit tuohon polttoainekäyttöiseen lämmittimeen niin se ei taida kumota täyssähköauto määritelmää.
Mites jos tuo sähköauto lisälämmittimineen lyödään -30 asteiseen testikonttiin ja siitä ns. tulille niin kuinka päästötön se on? En muista yhtään webastoa nähneeni katilla tai hiukkasloukulla varustettuna...

Eihän se hyvää ideaa sinällään pilaa, onpahan vain ehkä tahra päästöttömyyden mainoskilvessä... ;)
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: D5GT - 26.10.2013, 19:31:57
Ehkä toi on melko turhaa keskustelua? Melkein kaikki Volvon dieselit ja moni muukin on varustettu pa-toimisilla lämmittimillä. Totta että moottorit työntää ison osan energiasta lämpönä pihalle, mutta sähkömoottori lienee kaikin puolin puhtaampi.. Ellei sähköä tehdä polttamalla jotain.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: (Miksu) - 26.10.2013, 22:20:18
Sielä missä on sähkautojen todelliset markkinat, ei lisälämmittimiä tarvita.
Auton lämmittäminen nyt vaan on tälläänen kylmien ilmanalojen pakkojuttu, jos sen tekisi sillä sähköllä mitä akussa on, putoaisi itse ajomatka runsaasti...  tai itseasiassa.. vihreän ihmisen ei sitä lämmitintäkään ole pakko käyttää, hytisköön minkkiturkissaan sielä ohjaamossa :)
Kuten D5GT asian ilmaisi, on tuo lämmitysmuoto lähinnä turhaa keskustelua.
Jos ei sähköautotekniikasta mitään ymmärrä, niin ehkä perinteisestä pa-lämmittämisestä keskustelu voi sitten hieman lämmittää.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: lassii - 29.10.2013, 05:12:49
Keskustelu jatkuu.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288614648770.html#comments-anchor
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: D5GT - 15.04.2014, 21:44:01
Mitäs viimeisten kuukausien aikan on tapahtunut: Bemu kehuu i3:sta - joka on aika oudon näköinen ilmestys ja tuollaisenaan kokenee Audi A2:n kohtalon - kallis erikoisuus, jolle ei ole riittävästi ostajia. Sähkö Golf on tulossa, itsekin voisin sellaisen ostaa kakkoskärryksi vai pitäisikö sähköistää joku moottoriltaan kajahtanut maasturi tms. kaupunkipyöritykseen... Tesla muistuttaa Mazdaa, vaikka jossain vaiheessa se kiinnosti melkein tosissaan.

Pari vuotta sitten tuumasin, että ajan tolla nykyisellä kunne tulee sopiva hybridi, nyt tavoitetta tekisi mieli laittaa pidemmälle, suoraan sähkökärryyn.. Tesla täyttää tkniset vaateet, mutta design ei kuitenkaan iske ja ainakin 5 vuotta samalla kärryllä vaatisi pientä fiilistä.

Mitä mielenkiintoista on tullut, mitä tulossa jne.?
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: Leo - 15.04.2014, 22:50:45
Mitäs viimeisten kuukausien aikan on tapahtunut: Bemu kehuu i3:sta - joka on aika oudon näköinen ilmestys ja tuollaisenaan kokenee Audi A2:n kohtalon - kallis erikoisuus, jolle ei ole riittävästi ostajia. Sähkö Golf on tulossa, itsekin voisin sellaisen ostaa kakkoskärryksi vai pitäisikö sähköistää joku moottoriltaan kajahtanut maasturi tms. kaupunkipyöritykseen... Tesla muistuttaa Mazdaa, vaikka jossain vaiheessa se kiinnosti melkein tosissaan.

Pari vuotta sitten tuumasin, että ajan tolla nykyisellä kunne tulee sopiva hybridi, nyt tavoitetta tekisi mieli laittaa pidemmälle, suoraan sähkökärryyn.. Tesla täyttää tkniset vaateet, mutta design ei kuitenkaan iske ja ainakin 5 vuotta samalla kärryllä vaatisi pientä fiilistä.

Mitä mielenkiintoista on tullut, mitä tulossa jne.?
Ainakin tällä hetkellä i3:set viedään käsistä: http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/04/15/bmwn-rohkea-veto-kannatti-i3-linja-kay-kuumana/20145426/304 (http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/04/15/bmwn-rohkea-veto-kannatti-i3-linja-kay-kuumana/20145426/304)
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: D5GT - 15.04.2014, 22:59:45
Onko se tuotantomäärä paljon?  ;) Teslaa myydään Norjassa yli tuplamäärä normi Golffiin verrattuna ja se kuulostaa isolta määrältä.. Mutta tuotantoluvut sikseen, enemmän (ainakin minua)  kiinnostaa mitä kentällä tapahtuu.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: Pyssy - 16.04.2014, 03:08:07
300-sarjalaisen muuntaminen sähköautoksi vaikuttaa aika järkevältä.  Voimansiirron ja tankin tilalle mahtuu kaksi sähkömoottoria voimansiirtoineen.  Kun molemmille takapyörille on oma moottori, saadaan järkevällä säätöjärjestelmällä erinomaiset talviajo-ominaisuudet.  Luistavaa pyörää ei turhaan ruoviteta.

Moottorin tilalle mahtuu akkuja.  Todennäköisesti niitä pitää sijoittaa muuallekin, ja silloin henkilö- tai kuormakapasiteetista joudutaan tinkimään.

Ajoneuvon lämmittämisessä sähköllä ei ole mitään järkeä.  Sopivalla palamisenergiaa käyttävällä järjestelmällä saadaan päästöt aisoihin, ja ekovihreät ympäristökommarit hiljaiseksi.  Johan Teknikens Värld 1970-luvulla todisti, että Saab 99:n pakokaasu sisälsi vähemmän häkää kuin Tukholman kaupunki-ilma, jota se imi sisäänsä.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: sekokupu - 16.04.2014, 15:15:04
300-sarjalaisen muuntaminen sähköautoksi vaikuttaa aika järkevältä.  Voimansiirron ja tankin tilalle mahtuu kaksi sähkömoottoria voimansiirtoineen.  Kun molemmille takapyörille on oma moottori, saadaan järkevällä säätöjärjestelmällä erinomaiset talviajo-ominaisuudet.  Luistavaa pyörää ei turhaan ruoviteta.

Moottorin tilalle mahtuu akkuja.  Todennäköisesti niitä pitää sijoittaa muuallekin, ja silloin henkilö- tai kuormakapasiteetista joudutaan tinkimään.

Ajoneuvon lämmittämisessä sähköllä ei ole mitään järkeä.  Sopivalla palamisenergiaa käyttävällä järjestelmällä saadaan päästöt aisoihin, ja ekovihreät ympäristökommarit hiljaiseksi.  Johan Teknikens Värld 1970-luvulla todisti, että Saab 99:n pakokaasu sisälsi vähemmän häkää kuin Tukholman kaupunki-ilma, jota se imi sisäänsä.

Se on vaan että kuka ihme 300 sarjalaisella volvolla haluaisi ajaa? Muuten kun ajo-ominaisuudet on kauheat, jousitus on kauhea sekä sisusta on varmaan se kauheuden huippu, sekä varusteet yleensä huutaa poissaolollaan. Luulisi että parempiakin sähköistyskohteita olisi.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: D5GT - 16.04.2014, 18:14:44
ihan samaa voisi kysyä siitä 7-sarjalaisen sähköistämisestä, mutta onko aihiolla merkitystä kuin tekijälle itselleen. Pääasia, että itseään miellyttää. Ei foorumilla taida pyöriä juurikaan sähköistämistä edes puolitosissaan harkitsevia.

Uudemmissa vastaan tulee elektroniikan määrä, jotakin kohtuu tuoretta voi olla melko vaikea saada toimimaan kaikkine hienoiksineen.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: lassii - 25.12.2014, 11:29:09
No nyt on Tesla alottanu pilottiprojektin jota jo odottelin sähköautorintamalle. Vaihdettavat akut.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1419331615042.html

Hyvä että kehitys kehittyy  :)



Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: Kaziganth - 25.12.2014, 13:17:21
No nyt on Tesla alottanu pilottiprojektin jota jo odottelin sähköautorintamalle. Vaihdettavat akut.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1419331615042.html

Hyvä että kehitys kehittyy  :)




Kesäkuu 2013:
https://www.youtube.com/watch?v=CH-H3-F4Ztc
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: lassii - 25.12.2014, 13:19:18
Kappas, onkohan IS vai minä myöhässä tän uutisen kans?  :idiot2:

Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: Kaziganth - 25.12.2014, 13:20:47
Kappas, onkohan IS vai minä myöhässä tän uutisen kans?  :idiot2:


Ensimmäisenä katoin kyllä uutisen päivän :D Se on eiliseltä :P
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: lassii - 25.12.2014, 13:27:01
Ensimmäisenä katoin kyllä uutisen päivän :D Se on eiliseltä :P

Totta, ja video viime vuoden kesältä. Samapa tuo....
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: Kaziganth - 25.12.2014, 15:29:47
Totta, ja video viime vuoden kesältä. Samapa tuo....
Voihan se olla että videolla on prototyyppi ja nyt mennyt sit julkiseen käyttöön
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: lassii - 27.12.2014, 09:49:09
Voihan se olla että videolla on prototyyppi ja nyt mennyt sit julkiseen käyttöön

Uutisessa sanottiin et on pilottihanke. Eli tuskin on vielä mikään julkinen palvelu. Tesla nyt ei oo mikään "edullinen" sähköauto kuitenkaan. Halvin taitaa olla suomessa sen karvan alle 90te. Köyhälle kaikki on kallista.

Pidän Teslan ideaa loistavana. Harva meistä ajaa yhteen suuntaan yli 300km ja sitten pitäs ladata akku. Teslassa menee se 45min et on 80% latautunut ja vajaa pari tuntia kun täys latinkin päällä. Saman verran menee kun keskivertoperhe käy ikeassa.

Ne joilla on kiire, maksaa akkujen vaihdosta summan X ja matka jatkuu.Pitemmällä matkalla tietty tuo on ihan järkevää ja palvelee moniakin asiakkaita suurella mantereella. Jos tuo palvelu kehittyy vielä niin, en ihmettelis vaikka akut tuotas paikan päälle jos virta hyytyy kesken ylämäen, hintahan tietenkin lasketaan sen mukaan.

Ideana kerrassaan häikäsevä. Tätä olen kaivannut sähköautoteknologiaan.
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: Leo - 29.12.2014, 19:00:31
http://www.worldcarfans.com/114122986477/tesla-model-s-p85d-hits-the-dyno-produces-1170-nm-video (http://www.worldcarfans.com/114122986477/tesla-model-s-p85d-hits-the-dyno-produces-1170-nm-video)
Otsikko: Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
Kirjoitti: D5GT - 02.01.2017, 18:50:56
Sähköauto / hybridi tuning... Tapaus XC90 T8 ja villi ajatus lisäakuista.

Paljonko kilowatteja mahtuisi esim. sen viimeisen taitetun penkkirivin paikalle? (niin että kontin pohja säilyy tasaisena) Tuleeko kuutioiden puute vai paino ensin vastaan, jos haaveilee lisäakkupaketista?

Onko kenelläkään ajatusta kuinka iso ja painava nykyinen akusto on? 9 kw taisi olla litium ioni akuston kapasiteetti.

Edit: ei sittenkään ole ihan niin sekaisin?

http://www.pistokehybridi.fi/ (http://www.pistokehybridi.fi/)