Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: Eikka - 06.01.2017, 09:56:37

Otsikko: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Eikka - 06.01.2017, 09:56:37
Nyt kaikki tieto esiin joka löytyy 3.5 l Roverin V8:sin stroukkaamisesta. Onko näillä ajettu oikeasti kovaa jossain? Tehot? Koneen kesto?
Kuuluuko tämä offtopiciin? Siirtäkää tämä aihe sinne jos näin on. :-D
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Kulmamies - 06.01.2017, 10:48:18
Mitä tulee tuohon 6,2 litraiseksi muuttamiseen, niin eihän se sen ihmeempi ole, kuin 2 litraisen vinokoneen muuttaminen 3-litraiseksi. 0,33 litraa per pytty lisää.
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Eikka - 06.01.2017, 11:10:13
Mitä tulee tuohon 6,2 litraiseksi muuttamiseen, niin eihän se sen ihmeempi ole, kuin 2 litraisen vinokoneen muuttaminen 3-litraiseksi. 0,33 litraa per pytty lisää.

Vinokoneen B2xx kampikulma on vakiona 1.9. Parempi ei ole kuin Saabin omassa 2.0 l:n koneessa. Muistaakseni siinä on yli 2.0. Onko Roverin 3.5 V8:ssa mikä vakiona? Tarkoitan vaan sitä että että jos kampikulma on jo valmiiksi matala niin eipä sinne paljon iskua lisätä koneen kestävyyden siitä kärsimättä.
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Kulmamies - 06.01.2017, 11:18:42
Onko Roverin 3.5 V8:ssa mikä vakiona? Tarkoitan vaan sitä että että jos kampikulma on jo valmiiksi matala niin eipä sinne paljon iskua lisätä koneen kestävyyden siitä kärsimättä.

Kampikulmasta mulla on ihan yhtä paljon tietoa mitä sullakin, mutta voisi kuvitella, että tuollaisen maamoottorin mäntä olisi kohtuu korkea, joten siitä päästä onnistuu lyhentää. Ehkä...

edit. Kuinka suuri merkitys loppupeleissä kampikulmalla edes on? Miettii jotain esim. Bemarin kutosia, tai Volvon tinakonetta, niin ei niissä ole kampikulma edes niin hyvä, mitä 3-litraisessa vinokoneessa. Tehoja kuitenkin otetaan aika reilusti.
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Eikka - 06.01.2017, 12:01:20
Kampikulmasta mulla on ihan yhtä paljon tietoa mitä sullakin, mutta voisi kuvitella, että tuollaisen maamoottorin mäntä olisi kohtuu korkea, joten siitä päästä onnistuu lyhentää. Ehkä...

edit. Kuinka suuri merkitys loppupeleissä kampikulmalla edes on? Miettii jotain esim. Bemarin kutosia, tai Volvon tinakonetta, niin ei niissä ole kampikulma edes niin hyvä, mitä 3-litraisessa vinokoneessa. Tehoja kuitenkin otetaan aika reilusti.

Siis mitä?? ;-D
http://pauter.com/parts/rods/bmw/
Eikös kampikulma ole todella hyvä bemarissa jo vakiona?
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Kupru - 06.01.2017, 12:16:04
Nyt kaikki tieto esiin joka löytyy 3.5 l Roverin V8:sin stroukkaamisesta. Onko näillä ajettu oikeasti kovaa jossain? Tehot? Koneen kesto?
Kuuluuko tämä offtopiciin? Siirtäkää tämä aihe sinne jos näin on. :-D
Rataahan noilla ainakin on ajettu, Suomessakin oli yksi A-ryhmän Rover Vitesse, Harri Ruusu ajoi sitä, Yritti sitten myydä meillekin sitä.
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Eikka - 06.01.2017, 12:32:24
Rataahan noilla ainakin on ajettu, Suomessakin oli yksi A-ryhmän Rover Vitesse, Harri Ruusu ajoi sitä, Yritti sitten myydä meillekin sitä.

Paljonko vakio Roverin 3.5 l koneen isku on? Kiertokangen mitta?
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: hyvoneju - 06.01.2017, 12:49:28
https://fi.wikipedia.org/wiki/Triumph_TR7

https://en.wikipedia.org/wiki/Rover_V8_engine

 :-X
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Kulmamies - 06.01.2017, 12:55:13
Siis mitä?? ;-D
http://pauter.com/parts/rods/bmw/
Eikös kampikulma ole todella hyvä bemarissa jo vakiona?

3,2 M3 on 1,52. Oikein insinöörityön taidonnäyte. No onhan siellä sitten vaihtoehtoisesti 1,9 jossain moottoreissa.

Entäs Volvon tinakoneet? Iskua 90 ja kanki 139mm tjms. 1,54.

Mielestäni turha tuomita, tai spekuloida yhtään enempää ennen, kun joku kertoo strategisia mittoja Roverin koneesta.

edit. Tsiisus mikä mäntä 3,5 litraisessa. Ainakin 15-20mm varaa laittaa matalampi.
http://www.ebay.ie/itm/ROVER-V8-LAND-ROVER-SERIES-3-STAGE-ONE-SDF18-602100-3-5-PISTON-AND-CON-ROD-/222195066703?hash=item33bbdba74f:g:r3cAAOSwWnFV~8Ej (http://www.ebay.ie/itm/ROVER-V8-LAND-ROVER-SERIES-3-STAGE-ONE-SDF18-602100-3-5-PISTON-AND-CON-ROD-/222195066703?hash=item33bbdba74f:g:r3cAAOSwWnFV~8Ej)
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Make - 06.01.2017, 13:35:30
http://www.aluminumv8.com/Home/Displacement
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Eikka - 06.01.2017, 14:20:17
3,2 M3 on 1,52. Oikein insinöörityön taidonnäyte. No onhan siellä sitten vaihtoehtoisesti 1,9 jossain moottoreissa.

Entäs Volvon tinakoneet? Iskua 90 ja kanki 139mm tjms. 1,54.

Mielestäni turha tuomita, tai spekuloida yhtään enempää ennen, kun joku kertoo strategisia mittoja Roverin koneesta.

edit. Tsiisus mikä mäntä 3,5 litraisessa. Ainakin 15-20mm varaa laittaa matalampi.
http://www.ebay.ie/itm/ROVER-V8-LAND-ROVER-SERIES-3-STAGE-ONE-SDF18-602100-3-5-PISTON-AND-CON-ROD-/222195066703?hash=item33bbdba74f:g:r3cAAOSwWnFV~8Ej (http://www.ebay.ie/itm/ROVER-V8-LAND-ROVER-SERIES-3-STAGE-ONE-SDF18-602100-3-5-PISTON-AND-CON-ROD-/222195066703?hash=item33bbdba74f:g:r3cAAOSwWnFV~8Ej)

BMW:n M3 3.2 l konehan onkin huonoin M-moottoreista mutta epäilen että siinäkin on enemmän potentiaalia kuin Roverin V8:ssa. Sehän on jonkinsortin tekovika koko motti.. :-D
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: sjos - 06.01.2017, 15:10:05
BMW:n M3 3.2 l konehan onkin huonoin M-moottoreista mutta epäilen että siinäkin on enemmän potentiaalia kuin Roverin V8:ssa. Sehän on jonkinsortin tekovika koko motti.. :-D

Mun kommentti ei ollut muutakuin, että iskutilavuutta saa reilusti ko koneeseen lisää.
Ei todellakaan siitä, että siitä saisi mitään teho konetta tehtyä, siihen on paljon parempiakin koneita olemassa.

Ja menee vaikka OD sivustolle katselemaan ko koneesta juttuja.
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Eikka - 06.01.2017, 17:54:47
Mun kommentti ei ollut muutakuin, että iskutilavuutta saa reilusti ko koneeseen lisää.
Ei todellakaan siitä, että siitä saisi mitään teho konetta tehtyä, siihen on paljon parempiakin koneita olemassa.

Ja menee vaikka OD sivustolle katselemaan ko koneesta juttuja.


Sitä vaan mietin että jos Roverin 3.5l:n V8:sta saa tehtyä 6.2 L:sen järkevästi niin aika potentiaalinen motti on kyseessä.
Chevyn 350 cid 5.7 l koneesta saa järkevästi tehtyä 383 cid:sen eli noin 6.3 l koneen.
Onko jollain Suomessa ollut noin iso Roverin pata tehtynä pitkäiskulla?
Kestänyt käyttöä?
Epäilen..
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Kulmamies - 06.01.2017, 18:08:19
Sitä vaan mietin että jos Roverin 3.5l:n V8:sta saa tehtyä 6.2 L:sen järkevästi niin aika potentiaalinen motti on kyseessä.
Chevyn 350 cid 5.7 l koneesta saa järkevästi tehtyä 383 cid:sen eli noin 6.3 l koneen.
Onko jollain Suomessa ollut noin iso Roverin pata tehtynä pitkäiskulla?
Kestänyt käyttöä?
Epäilen..

Ei kaikkea tekemistä tarvitse perustella järjellä. Saa tehdä mitä vaan jos tykkää, eikä kaiken tarvii aina olla parasta ja kaikkien ulkopuolisten hyväksymää. Harrastaahan joku 200-sarjan Volvojakin.
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: sjos - 06.01.2017, 18:25:20
Sitä vaan mietin että jos Roverin 3.5l:n V8:sta saa tehtyä 6.2 L:sen järkevästi niin aika potentiaalinen motti on kyseessä.
Chevyn 350 cid 5.7 l koneesta saa järkevästi tehtyä 383 cid:sen eli noin 6.3 l koneen.
Onko jollain Suomessa ollut noin iso Roverin pata tehtynä pitkäiskulla?
Kestänyt käyttöä?
Epäilen..

Aina voi miettiä.
Eikä tässä ollut siitä kyse mikä on järkevää ja mikä ei.
Mahdollisuudesta ainoastaan.

Siinähän sen potentiaalin näkee, kun ottaa ja tekee tuollaisen koneen.

Itse en siihen ryhdy, kun ei ole tarvetta, vaan muut suunnitelmat tuollaisesta koneesta.
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Turbo 242 - 06.01.2017, 22:24:20
Ei kaikkea tekemistä tarvitse perustella järjellä. Saa tehdä mitä vaan jos tykkää, eikä kaiken tarvii aina olla parasta ja kaikkien ulkopuolisten hyväksymää. Harrastaahan joku 200-sarjan Volvojakin.

Ai jai, nyt liikutaan vaarallisilla vesillä. :smoke:


 :D
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: razori - 06.01.2017, 23:19:53
Harrastaahan joku 200-sarjan Volvojakin.

Ja sekoittaa oikeanmerkkisen ja ehdottoman vääränmerkkisen keskenään, jolloin syntyy ehkä kaunein Coupe ikinä  :idiot2:
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: The_OttoB - 07.01.2017, 08:34:49
Kampikulmasta jauhaminen on turhaa hommaa. Se on isojen poikien toimesta läpikotaisin testattu aihe, ainoa juttu siinä kuulemma on että venttiilien overlappia täytyy pohtia kriittisemmin kun kankisuhde on suuri. Googlella rod ratio ja reher morrison löytyy aiheesta enemmän kuin tarpeeksi.

Tuossa yksi juttu alukssin stroukkaamisesta.

http://www.britishv8.org/articles/affordable-stroker-v8.htm

Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: HammerDown - 08.01.2017, 17:53:55
Sitä vaan mietin että jos Roverin 3.5l:n V8:sta saa tehtyä 6.2 L:sen järkevästi niin aika potentiaalinen motti on kyseessä.
Chevyn 350 cid 5.7 l koneesta saa järkevästi tehtyä 383 cid:sen eli noin 6.3 l koneen.
Onko jollain Suomessa ollut noin iso Roverin pata tehtynä pitkäiskulla?
Kestänyt käyttöä?
Epäilen..

Tästä päästäänkin polttavimpaan kysymykseen, mikä on perimmäinen kimmoke käyttää lähtökohtana Roveria, jos tavoitteena on se +6 litran kasi?

Puhdas kokeilunhalu? Teoreettinen katsastusmahdollisuus Volvoon? Tai sattuu vaan liiteristä löytymään ko. lohko?



Meinaan vaan että jos verrataan vaikka siihen SBC:n niin... ::)
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: The moose - 08.01.2017, 18:13:40
Jos tuo buick valmistama roverin kone olis niin mahtava ni luulis niitä sroukkauksia olevan enemmän tehty.

Ainoo plussa siinä on sen keveys. Ja sekin lainausmerkeissä.
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Ribbe - 08.01.2017, 18:40:18
Tästä päästäänkin polttavimpaan kysymykseen, mikä on perimmäinen kimmoke käyttää lähtökohtana Roveria, jos tavoitteena on se +6 litran kasi?

Puhdas kokeilunhalu? Teoreettinen katsastusmahdollisuus Volvoon? Tai sattuu vaan liiteristä löytymään ko. lohko?



Meinaan vaan että jos verrataan vaikka siihen SBC:n niin... ::)
Taitaa olla tuo että Roverin kasin saa kivuttomasti kilpiin Volvon keulalla ja sen iskutilavuutta voi kasvattaa ilman että ulkopäin huomaa.
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Eikka - 08.01.2017, 18:43:19
Oldsmobilehan teki myös 3.5 l:n V8 kasia (taisi olla myös täysalumiinimoottori) jossa kannenpultteja oli kuusi per sylinteri.
Buickissa ja Roverissa oli viisi kannenpulttia per sylinteri.
Roverhan ilmeisesti vahvisti lohkoa kun oli tarvetta.
Buickin ja Roverin kannethan ovat surkeita virtauksiltaan.
Porttauskin iso homma että niistä saisi jotain kunnon tehoja irti..
Kulutus ja äänet sentään ovat sentään oikeiden V8:sien tasoa. :-D
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: TVS - 08.01.2017, 18:54:42
Ainoo plussa siinä on sen keveys. Ja sekin lainausmerkeissä.
Mihinkäs siinä lainausmerkkejä tarttee? Taitaa painaa jopa saman kun vinokone ahdettuna...

Muok: itse asiassa koko saman kon vaparivinokone.
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Veksi - 09.01.2017, 22:12:25
Ei kannata, laita ahdin

eiku...

Joku muukin on varmaan nähnyt erään volvon jonka öljykopissa lukee ROVER 3.5
Koppien alla saattoi olla saman konsernin osia...valurautaa tai mitä lie...

LS kone kävisi hienosti ROVER 3.5 öljykoppien alle. LS kone on alumiinia niin sehän olisi vähemmän fuskaamista ;)


Asiaan: joitakin vuosia sitten tutkin roverin koneen tekemistä ja sovittamista volvoon. Aihioitakin oli 3kpl kaupan
Muistaakseni buickin osilla olisi päässyt johkin 5litran tuntumaan kohtuu edullisesti

Toinen (kalliimpi) vaihtoehto olisi perus jenkki-V8-viritys eli:
-Kaikki alakerran liikkuvat uusiksi, stroukkia jos löytyy
-Kaikki venttiilikoneistosta uusiksi kampuran rattaasta venttiili kiiloihin
-Uusi öljy-ja vesipumppu
-Uudet imu ja pakosarjat
-Uutta sitä sun tätä

-Ei kannattanu, laitoin ahtimen ja en ole edelleenkään tyytyväinen
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Eikka - 10.01.2017, 07:15:35
Virheitä sattuu kaikille mutta jos sinne laittaisi "erehdyksessä" Chevyn pick upin LS 5.3 l:sen tai 6.0 l:sen moottorin Roverin tunnuksin..
Liekö menisi läpi?
Käsittääkseni ovat vieläpä valuratalohkoilla nämä isot pick upit vai lievätkö ihan kuorma-autoja Suomessa?
Eli pitäisi kestää.
Googlatkaa.
5.3 l koneessa oli jotain harmeja mutta 6.0 l koneessa ei.
Eikös lohkon voisi maalata jollain alumiinin värisellä maalilla..??
Oliskos mitään?
Halpojakin ovat kuulemma.
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Keme - 10.01.2017, 10:36:42
Halpojakin ovat kuulemma.
Jenkeissä joo muttei enää täällä.
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Eikka - 10.01.2017, 11:14:09
Jenkeissä joo muttei enää täällä.

Laivarahdilla kun ottaa niin ei kai se mahdottoman kalliiksi tule.
Ja alkaa olla jo niin sanotusti Moottori isolla alkukirjaimella kirjoitettuna.
Otsikko: V8
Kirjoitti: Keme - 10.01.2017, 11:55:38
Laivarahdilla kun ottaa niin ei kai se mahdottoman kalliiksi tule.
Kai, ehkä, varmaanki, luulisin, mitä näitä ny o. Kaikkihan tosin on aina suhteellista. Kummasti niille "muutaman satkun" koneille tulee hintaa, kun ne pitää saada Jenkki romikselta konttiin, kontti Suomeen, sit tullailla ja verotella ja mitä näitä muita pakollisia sivukuluja nyt onkaan ennen kuin se pata on omassa tallissa. Siitä ei tosin pääse mihinkään, että tommonen 5.3 tai 6.0 trukkipata olisi todella potentiaalinen kiuas vaikka mihin. Ne pieksee vanhemmat 5.0/5.7 padat mm. kaikessa.
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: razori - 10.01.2017, 12:19:01
Muuttaa jonnekkin toiseen EU-maahan, jossa auton rakentelua ei ole säädöksillä raiskattu piloille ja ostaa moottorin sinne ko. maahan ja sitten muuttaa takaisin Suomeen.

Toki, tässä järjestelyssä en näe kovin paljoa järkeä, sillä miksi tulla takaisin Suomeen vain tuollaisen tempauksen takia? Senkun pysyisi siellä toisessa maassa ja rakentelisi autoja mielinmäärin ja haistattelisi pitkät Suomen valtiolle :D
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: JuHaU - 10.01.2017, 13:44:10
Tässä mitat joilla tuota Rover V8 konetta on ollut saatavilla.

Mielenkiintoisen tästä koneesta tekee sen, että niitä on kultaisella -80 luvulla virallisesti leimattu mm Amazoneihin.

(https://s30.postimg.org/rzd35c6rx/Sieppaa.png) (https://postimg.org/image/rzd35c6rx/)

Tässä sivustossa on perusjuttuja ko koneesta myös.

http://www.roversd1.nl/sd1web/basictuning.html
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: vkona - 10.01.2017, 13:47:11
Hot Rod magazinen  juttu 'Affordable Aluminum' maaliskuulta vuodelta 1985:
https://www.teambuick.com/reference/library/affordable_aluminum_v-8.php (https://www.teambuick.com/reference/library/affordable_aluminum_v-8.php)
Mittojen kasvattaminen ja millä tarvikkeilla käynee selville tuolta.
Toki +30 vuodessa on syntynyt uusiakin osia, millä homma hoituu. Ja osaa artikkelissa mainituista osista ei saata enää löytyä.
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Volvo Setämies - 10.01.2017, 16:04:16
Virheitä sattuu kaikille mutta jos sinne laittaisi "erehdyksessä" Chevyn pick upin LS 5.3 l:sen tai 6.0 l:sen moottorin Roverin tunnuksin..
Liekö menisi läpi?
Käsittääkseni ovat vieläpä valuratalohkoilla nämä isot pick upit vai lievätkö ihan kuorma-autoja Suomessa?
Eli pitäisi kestää.
Googlatkaa.
5.3 l koneessa oli jotain harmeja mutta 6.0 l koneessa ei.
Eikös lohkon voisi maalata jollain alumiinin värisellä maalilla..??
Oliskos mitään?
Halpojakin ovat kuulemma.

Ainakin virityspotentiaali kasvaa eri lukemiin :)
Näitä rautalohkoja löytyy varmasti kohtuu hinnalla Suomestakin, tosin LS alumiinilohkoistakin saa varmasti riittävästi tehoa.
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Veksi - 10.01.2017, 17:23:53
Eikös lohkon voisi maalata jollain alumiinin värisellä maalilla..??
Oliskos mitään?

Yhden rautalohkon olen maalannut alumiini kilikalilla:

(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/P1050967_zpsddeef5ff.jpg)

Kokoaminen meni pieleen...
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Eikka - 10.01.2017, 19:02:33
Yhden rautalohkon olen maalannut alumiini kilikalilla:

(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/P1050967_zpsddeef5ff.jpg)

Kokoaminen meni pieleen...

Kyllä tuo lohko näyttää niin alumiinilta.. :-D
Tuosta koneen rahdista jenkeistä niin tiedän yhden firman joka ottaa yhden merikontillisen tavaraa Suomeen talven aikana.
Luulisin ettei ihan mahdottoman hintava ole rahti yhdelle moottorille.
Toki toimitukseen menee useita viikkoja.
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: rover v8 - 20.02.2017, 23:41:41
Saa sitä Bemarin 3.2-3.8l vapari ämmäläisellä tulla koittaan pikkusen stroukattua Roverin V8si pataa vastaan.. Elopainoa autolla 1650kg kuiteskin..

Sen verta voin kertoa tuosta moottoriperheestä että itselläni on käytössä 96mm porauksella takomännin ja 90mm takoakselilla varustettu Roverin pata.. Tilavuutta tulee 318cid, eli n:5.2l pyöreesti..
Jos tommosiin tilavuuksiin haluaa päätyä, se käytännössä tarkoittaa että etsii 4.6l range roverin moottorin, siihen uudet sylinteriputket ja pitkäiskunen akseli. Tilavuutta saadaan 5.3l asti järkevästi. Se 6l pata on se verta kallis ettei sitä ole kenelläkään kun se on custom lohkoonkin tehty.

Noi roverin kannet ei ole mitkään "kilpakannet", mutta oikealla setupilla ne antavat jopa ruuvipenkissä kairattuna ihan kohtuulliset lukemat ulos. Jälkikäteen mitattu 380+ hevosen virtausarvot. Saahan kyseiseen moottoriin nykyään SBC:n tasosia kansia. Muistaakseni jotain 230-250cfm. Mutta se on lukunsa erikseen kuka ne sitten suomessa ostaa. Itselle semmoset vasta tuli, ja tulevat kaudelle 2018- Ovat portaamattomat ja seetejäkään ei ole koneistettu. Että itse saa kairata kunnon ruuvipenkkilukemat.

Mutta asiaan. Kuvapalvelu on alhaalla tällähetkellä niin en saa kuvaa lisättyä.
Sen verta voin valaista että moottorista on otettu 418hv@5700rpm ulos ja 570Nm@4400rpm.. 520Nm jo 2000rpm aina tuonne tappiin saakka.
 Lisääkin ois saatavana noilla orkkis kansilla, mutta se on sitten jo noita imutorvien ja pakosarjojen viilailua sekä custom nokkaa.
Moottori on täysin päästölaillinen (ilman mitään kikka kakkosia) ja kadulla ajettava vaikka nokkana onkin 304/310deg oleva race nokka. Vetää 800rpm tuntumasta +6000rpm kohtuu puhtaasti..

Useempi kone on tullut vuosien varrella tehtyä, 3.5sesta 210hv ekalla kerralla ja toista kertaa ei mitattu vaikka ruuvattiin lisää. Nämä kaikki vakiohiluilla mitä Roverin tehtaalta tuli.
Seuraavaksi 4.6nen josta mitattu 280hv, ja sitäkin ruuvattiin lisää, mutta sen kerkesin myydä kun isompi kone oli tarjolla edullisesti. Tuossakin koneessa oli dynossa esille tuleva polttoainepumppu vika ja vakio ruisku. Tämä veti seoksen laihalle. Nämä viat korjattiin myöhemmin ja imupuolta muutettiin vähäsen. Uskoisin että +300hv/460Nm ois pitännyt tulla kohtuullisesti ulos.
+ muutama muu moottori tehty maailmalle, ja tämä nykyinen 318cid..



Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Eikka - 22.02.2017, 16:39:01
Hyvähän se on että on tehty isompiakin motteja Roverin V8:sta.
Onko näillä kukaan käynyt esim. varttimaililla?
Jotain tuloksia?
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: rover v8 - 22.02.2017, 19:28:19
Sen verta aikanaan vanhalla 4.6sella koitin että 160km/h oli loppunopeus 1650kg painolla ja aikaa meni 14.6s kun veti tyhjää hiekotetulla radalla..60 jalkanen oli pitkästi 3s luokkaa. 3.5l sellakin päässyt 2s tuntumaan 60 jalkasella.
M5 E34nen jäi kuiteskin ihan heittämällä katuskapassa..

Isommalla motilla testattu (aikanaan 393hv/556Nm) E30 bemaria vastaan jossa E34sen M5sen 3.6nen motti joka ajettu 13.9s/17?km/h vartilla. Ja se jää sinne 0-180km/h nopeuteen toistakymmentä auton mittaa vaikka alotuksessa käyttäsin useemman auton mitan sutimiseen sinne satkuun asti.. Apexin kiihtyvyysmittarin mukaan 1650kg painolla sutien 0-100km/h 4.6s parhaillaan jos vaan löytyy pitoja ja varttimaili 179km/h ja 13s. Mutta tässä tullaan mittarin mukaan siihen että se 0-100km/h aika on 99% aina jotain 5.5s luokkaa kun renkaat pyörii 2sellakin ihan turhan paljon.. Teoreettisesti 12.5s/180km/h uskosin sen suoriutuvan optimaallisilla pidoilla..
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: rover v8 - 23.02.2017, 22:27:52
https://uppaa.fi/images/2017/02/23/Kaynnissa1dd3c.jpg

Jonkinmoinen kuva koneesta..
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: luchadore - 25.02.2017, 02:16:39
Useempi kone on tullut vuosien varrella tehtyä, 3.5sesta 210hv ekalla kerralla

Tästä kuulisin lisää mielelläni :)
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: rover v8 - 28.02.2017, 11:57:06
Ei tuossa 210hv tulokseen kauhean paljoo vaadittu.. Eli kyseessä oli 3.5nen Efi moottori 87- Range Rooverista. Vakiona 165hv versio fläpper ruiskulla (susi ruisku).
Seuraavat modifikaatiot tein.
Kaasari Rangen 285deg nokka. (efissä 256deg samalla nostolla) 3.9sin nokka ois nykyään vissiin paras tehon kannalta. Se on ajotettu 2 astetta eri suuntaan kuin kaasarimallin. En nyt muista kumpaan.
Seetien läppäys
Imusarjan porttaus ja kiillotus
Kanavien siistiminen kurkusta ja pieni kevyt porttaus itse kanaviinkin.
SD1sen valupakosarjat
vakio 9.35 puristukset.
3" pakoputki.
Säädettävä bensanpaineen säädin. 2.9bar kun nosti bensanpaineet niin tuli 4hv lisää. Vakiona tais olla jotain 2.5-2.6bar?
Vääntöä 310Nm 4000rpm ja huipputeho 5100rpm 210hv.

Tuosta ois saannut lisähevosiakin kohtuu helpolla, mutta sinä hetkenä internetti ei ollut niin toimiva kuin nyt ja osien tilaaminen maailmalta oli haastavempaa. Ja suomessa kaikki maksoi tuhottomasti.
Oishan tuosta saannut ihan helpolla varmaan +230-240hv. Olisi vaatinut puristusten noston 10-10.5:1 lukemaan. Viritysnokka, seetien koneistuksen uusiksi parempaan muotoon ja kanavien kunnollinen porttaus, eikä pientä putsausta.. Ja peltisarjat ja 3.9sin ruisku joka on 10x parempi kuin edeltäjä.

Samainen moottori on vielä käytössä tuossa mun toisessa autossa, nyt siinä on lisätty peltisarjat ja 3.9sin ruisku vuosien varrella. Kummasti muuttu moottorin luonne eläväisemmäksi tuon ruiskun myötä. Ja kun peltisarjat asensin niin pers dynokin huomasi lisää herkkyyttä moottoriin. Uskoisin että 220-225hv/330Nm vois tulla nyt ulos. Pitäis päästä 4wd dynoon mittaamaan tulokset uudelleen. Tosin en tiedä miten dyno reagoi 35" mutakumien kanssa. Rahalla saa sitten aina enemmän jos haluaa.. 300hv on mahdollista jos on varaa askarrella eurojen kanssa, mutta sitten tuleekin jo kierroksia reilusti lisää.

Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: lassii - 30.03.2017, 22:38:04
Miettisin asiaa litratehojen kannalta myös. Vaparina 100hv/litra. Vaatii paksun lompakon ja tietotaitoo. Jos Roverin kasista pikkuviilauksella saa +200 niin mikä sit on isolla kädellä rakennettu kone vai leviääkö mylly?
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: rover v8 - 16.08.2020, 12:44:40
No niin pitkästä aikaa..

Omat rojektit jäissä. Mutta viimesin tehomittaus portatuilla vakiokansilla 418hv ja 576Nm vaparina. Tilavuus 5.2litraa. Seuraava tehotavote 480-500hv vaparina. Ja kestää koneen puolesta kyllä.

MUTTA PIKKUSEN PIENEMPÄÄN BUDJETTI LUOKKAAN.

Tein tuossa kaverille 3.9 litraisen moottorin nyt keväällä. Kannet kävivät omassa ruuvipenkissä porttauksessa. Vakio venttiileillä.
Puristus nostettiin 10.5:1 lukemiin. Jotku omatekoset peltisatsit 38mm primääreillä.
Orkkis ruiskuimusarja joka portattiin ja laitettiin isommat imutorvet.
Kent camssin M228 nokka. Eli 280/290deg ja vajaa 12mm venttiilinousu.
Ruiskux megasquirt 3X.

Eilen penkitetty 260hv @ 5370rpm ja 361Nm @ 4100rpm.

Toki oishan tuosta saannut taiottua vielä 20hv lisää lisäporttauksella, ehkä toinen nokka ja pakosarjan kollektoreita hieroo.

Kaveri tilas vaan 250hv, mutta 260hv tuli.. budjetti oli pieni..

Kannet piti alunperin mennä 4x4 offroad käyttöön niin niitä ei kairattu tappiin vaan jätettiin varaa kun moottirina oli 4.6l jo lähtiessään. Mutta kaveri lopetti harrastuksen, niin kannet menivät sitten katuautoon (Ooppeliin)
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: Juho_ - 16.08.2020, 13:59:27
Kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta tämmöiset rojektit!

Miten kansissa riittää valun puolesta materiaalia kairata se kansi, että pääsee reilumpiin tehoihin (>400hp, vapari) ?
Ihan kelpo aihiolta näyttää, mitä koitin google kuvahausta etsiä.. palotila aika iso ja matala vaan, mut ei kyllä huonokaan ole.
Otsikko: Vs: Rover 3.5 l V8
Kirjoitti: rover v8 - 16.08.2020, 22:11:50
Kansissahan ei ole materiaalia kairata juurikaan jos tehokonetta ajattelee. Moni pienempi moottoriperhe omaa paljon isommat kanavat jo vakionakin.. Enitenhän tossa kansihommassa maksaa koneistukset. Pirraus on halpaa jos itse tekee.
Paras lähtökohta kansissa on uudempien eli ns: 4.0 ja 4.6 moottoreiden kannet. Niissä on pakokanava jo lähtiessään isompi kuin vanhemmissa. Ne vaihtamalla 3.5sen päälle tekemättä mitään jo lisää vähän tehoa. Noiden kansien palotila 28cc vakiona. Kun vanhemmissa reilusti yli 30cc. Tappiin ne pitää kairata jos sen 400hv haluaa..

Juuri työn alla 5.0 alakerta kaverille johon tulee kunnon kannet isompine istukoineen ja venttiileineen. Läppärungot yms yms. Tehotavote 350-370hv kun tulee puhtaaseen off road käyttöön. Vääntöä haetaan reilusti että pyörittää 38.5" mutagumeja. Ei ole järkeä etsiä enempää tehoa kun tekee turhaa lämpöö ja paikat vaan hajoaa voimansiirrosta..