Elekma  Autoracing

Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta

  • 44 Vastauksia
  • 51985 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Käsijarrun pitämättömyyteen on myös yleinen vikakin, käsijarrukengän kitkapinta irtoaa liimauksesta ja murenee rummun sisään, tällöin jarru ei enää pidä. Tästä päästäänkin sitten näppärästi uusien kenkien hankintaan, josta tässä hieman asiaa.

Paljon on ollut puhetta käsijarrusta joka ei pidä, vaikka on uudet kengät laitettu.
Käytännössä tätä ongelmaa ei ole koskaan ollut volvolta ostettujen kenkien kanssa, eli se on jarrujen pitämistä ajatellen varma ostos.
On kuitenkin paljon tarvikevalmistajia jotka tekevät yhtähyviä tai parempia kenkiä.
Näiden valmistajien nimiä olisikin hyvä saada tämän keskustelun jatkoksi

Itse laitoin kaverilleni taannoin SBS (skandinavia brake system) merkkiset kengät, alkukokeilut osoittivat niiden pitävän hyvin, tämän hetken tilanteesta en osaa sanoa, pitäisikin tiedustella, että vieläkö pitää.




Lainaus käyttäjältä: Soakki Volvolandia
Mitäs tuosta vielä vois tarkistaa, käsijarru on kiristetty tappiin kepin juuresta eikä siltikään ota kiinni (ei edes lähelle).

Autoon vaihdettu uudet käsijarrun kengät ja jouset ja uudet takajarrulevyt?

Palat ja levyt ovat motonetin tarvikeosia.

Ehdotuksia? Käsijarruongelmat taitaa olla aika yleisiä joten kaikki vinkit tervetulleita.

Lainaus käyttäjältä: Soakki Volvolandia
Eilettäin hain siniseltä tiskiltä käsijarrun kengät ja eipä ole enää ongelmia käsijarrun pitämisen kanssa.

Muillekin V70 käsijarrun pito-ongelmien kanssa tuskaileville voi suoraan suositella niiden motonetin palojen unohtamista!

Lainaus käyttäjältä: Raimo Volvolandia
Oli pakko vaihtaa kolmisen viikkoa sitten motonetista ostetut käsijarrukengät pois Volvon originaaleihin.Nyt toimii niinkuin pitääkin.

Pitää alkaa vissiin ostamaan kaikki osat siniseltä,kun köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.Hyvä esimerkki oli viime viikolla,kun yritin -97 S40:een ostaa ilmausruuveja satuloihin niin tarvikenipat eivät pitäneet.Vasta alkuperäiset toimivat vaikka kartio olikin erilainen kuin pois otetuissa.

Lainaus käyttäjältä: jarisi Volvolandia
Itse hain siniseltä palat ja kengät eikä mitään ongelmia.


Lainaus käyttäjältä: Timos Volvolandia
Joskus laitoin nuo motonetin kengät, ei pitäneet, ajoin vuoden ilman kässäriä. Seuraavaan katsastukseen ostin Remsan kengät ja Bilteman jäähdytetyt levyt, no käsijarru piti vanhoilla motonetin kengillä ja näillä uusilla levyillä ihan hyvin vuoden verran, kunnes taas pomppas katsastuksessa ja sitten laitoin nuo Remsan kengät ja taas piti. Summasummarum Motonetin kenkiä on ihan turha laittaa ainakaan vanhoihin levyihin, ja taitaa olla uusiinkin. Taisi tuo mun vuoden kestänyt pito johtua Bilteman jäähdytetyissä levyissä käytetystä kovasta pinnoitteesta siihen saakka kunnes kului pois. Tosin varmaan motonetinkin kenkävalmistaja vaihtuu aina kun uusi kontti tulee, muut kamat ovat olleet hyviä. Mitään muuta motonetin osaa ei ole vielä tarvinnut uusia 5,5 vuoden aikana toista kertaa. Mutta täysin mahollista että kaari kegissä liian pieni tai kitkapintaa hintsusti.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2010, 21:05:16 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Käsijarru ei pidä
« Vastaus #1 : 29.11.2010, 19:52:52 »
Tuppaa olemaan sellaista ongelmaa että pitää liian hyvin. Vaikka kuinka löysää niin esim pesun jälkeen peruuttaessa kanittaa. Ihan tehtaan jäljiltä on jarruosat.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Käsijarru ei pidä
« Vastaus #2 : 29.11.2010, 21:05:50 »
Tuppaa olemaan sellaista ongelmaa että pitää liian hyvin. Vaikka kuinka löysää niin esim pesun jälkeen peruuttaessa kanittaa. Ihan tehtaan jäljiltä on jarruosat.

Paras veikkaukseni menee irronneen kitkapinnan suuntaan.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Käsijarru ei pidä
« Vastaus #3 : 01.12.2010, 15:52:56 »
Paras veikkaukseni menee irronneen kitkapinnan suuntaan.

Kyllä sitä itsekin veikkaan kun isot pojat on kertonut että ne irtoilee  ::)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #4 : 07.12.2010, 19:57:59 »
Jos uusilla kengillä kasattu käsijarru ei pidä, uudesta levystäkään huolimatta, se johtuu hyvin usein jarrukengän rungon väärästä mitoituksesta. Kenkien yhdysraudan(ei siis linkun) puoleisen pään kolo on liian syvä ja kenkä jää liian kauas rummusta. Jos ei syystä tai toisesta pysty tai halua palauttaa kenkiä, on ratkaisuna yhdysraudan toisen loven täyttäminen noin 3-4mm verran. Näitä on tullut vastaan aika paljonkin, tiedä sitten miksei asiaan ole valmistajien suunnalla puututtu nopeammin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #5 : 14.12.2010, 22:36:00 »
Ainakin nuo Motonetin kengät tuntui olevan sen verran kovaa tavaraa että piti käytellä ja kulutella että alkoi ottaan. Nyt on kyllä mennyt muutamat katsastukset ihan moitteitta eikä ole irtoilleet kuten alkuperäiset ranskanpullat...
Hiukka turhan kovat on seokseltaan nuo Motonetin rompeet joten jos joku löytää tarvikejutut jotka heti tarttuu hyvin niin eikun nimeä esiin... ::)
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #6 : 21.06.2011, 23:11:11 »
Ainoat käsijarrukengät, jotka olen tuohon omaani vaihtanut, hain 3-4 vuotta sitten Tiskiltä Made in China ( tuo oli ennen kun kinuskit osti volvon ) . Käsijarru pitää ihmeen hyvin, vaikkei sitä tuossa automaatissa juurikaan tule käytettyä
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #7 : 09.11.2011, 11:05:55 »
Ei ne uudet kengät pidä josset samalla vaihda levyjä. Se kässärin rumpu kuluu urille / naarmuille niin ne uudet kengät ei juur rumpuun ota ku ovat sileät..

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #8 : 09.11.2011, 16:14:37 »
Tulipa kaverille töissä vastaan tapaus, jossa käsijarrukenkien levittäjän vastapuolella olevaa "H" tankoa oli rälläköity siten, että kengät olikin kauempana rummusta, ei jarru pitänyt.
Syy rälläköintiin varmaan on ollut osaamattomuus löysätä vaijeria asennuksessa, kun ei ole saanut varmaan rumpua menemään tilaansa....  arvelisin..  muutakaan en keksi

Poissa jarit84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #9 : 09.11.2011, 18:23:43 »
Joo tuo H palikka ei toimi kaikilla tarvike kengillä. Itekki joutu tee 5mm pohjalta pitemmät ennen kun sai pitämään :)
Volvo V70 D5 -02

Poissa FormulaVee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #10 : 09.11.2011, 21:02:03 »
Ei ne uudet kengät pidä josset samalla vaihda levyjä. Se kässärin rumpu kuluu urille / naarmuille niin ne uudet kengät ei juur rumpuun ota ku ovat sileät..
Tuossa tapauksessa olet varman vedellyt käsijarrua melko paljon vauhdissa. Normisti auto tulisi pysäyttää "jalkajarrulla" ja käsijarru päälle vasta parkissa. Tällöin ei kyllä rumpu kulu.
- V70 -

Poissa Jouk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #11 : 10.11.2011, 09:27:22 »
Tuossa tapauksessa olet varman vedellyt käsijarrua melko paljon vauhdissa. Normisti auto tulisi pysäyttää "jalkajarrulla" ja käsijarru päälle vasta parkissa. Tällöin ei kyllä rumpu kulu.
Omaan koslaan on kerran jouduttu vaihtamaan irronneiden tilalle uudet kengät oman omistukseni aikana - ja ne menivät nimenomaan sen jälkeen kun katsastuksessa vedettiin kässäriä renkaiden pyöriessä. :idiot2:

Tuon jälkeen olen aina huomauttanut katsastajalle ettei näin kannata tehdä Volvoissa - nimittäin viimeinen kerta kun maksan vaihdon katsastusaseman mokailun takia. Joka kerta ovat testanneet kässärin paikallaan tai tyytyneet laittamaan vaihteen P:lle ja kitkapinnat pysyy kiinni kengissä... ::)
Ex- (Lunastettu 4/2013)
... sekä 2.8 V6-30V-4WD-VW bensakrematorio torsenilla

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #12 : 10.11.2011, 16:49:10 »
Omaan koslaan on kerran jouduttu vaihtamaan irronneiden tilalle uudet kengät oman omistukseni aikana - ja ne menivät nimenomaan sen jälkeen kun katsastuksessa vedettiin kässäriä renkaiden pyöriessä. :idiot2:

Tuon jälkeen olen aina huomauttanut katsastajalle ettei näin kannata tehdä Volvoissa - nimittäin viimeinen kerta kun maksan vaihdon katsastusaseman mokailun takia. Joka kerta ovat testanneet kässärin paikallaan tai tyytyneet laittamaan vaihteen P:lle ja kitkapinnat pysyy kiinni kengissä... ::)

eipä se katsastuksen moka ollut, se kitkapintojen irtoaminen olisi ollut täysin vääjäämättä edessä pian jokatapauksessa.
Ja muutenkin, seisontajarrulla täytyy kyetä pysäyttämään auto vauhdista järkevän matkan aikana, se ei tarkoita tokikaan äkkinäistä jarrun lukkoon vetämistä kahvasta niin paljon, kuin hampaista lähtee.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #13 : 10.11.2011, 19:23:10 »
eipä se katsastuksen moka ollut, se kitkapintojen irtoaminen olisi ollut täysin vääjäämättä edessä pian jokatapauksessa.
Ja muutenkin, seisontajarrulla täytyy kyetä pysäyttämään auto vauhdista järkevän matkan aikana, se ei tarkoita tokikaan äkkinäistä jarrun lukkoon vetämistä kahvasta niin paljon, kuin hampaista lähtee.
Jaahas.  8)
Seisontajarrun yleiset vaatimukset:

Seisontajarrun avulla auto saadaan pysymään paikallaan ylä-ja alamäessä, myös kuljettajan piossa ollessa.
Seisontajarru voi vaikuttaa etu-tai takapyöriin, ja se on rakenteeltaan täysin mekaaninen.

Seisontajarrun tehon tulee olla sellainen, että auto pysyy paikoillaan ylä-ja alamäessä,  jonka kaltevuus on 18% ja tien ja renkaan välinen kitkakerroin 0,6
Tämä vaatimus edellyttää seisontajarrulta kokonaisjarruvoimaa, joka on 16% auton kokonaispainovoimasta tai 20% auton oman massan painovoimasta.

Seisontajarrun suurin sallittu jarruvoimien ero eri puolien välillä on 50% laskettuna suurimmasta arvosta. YM.YM

Mutta, missään ei sanota, että " seisontajarrulla täytyy kyetä pysäyttämään auto vauhdista järkevän matkan aikana " , niin, mikähän on tuo " järkevä" matka  ;)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #14 : 10.11.2011, 21:32:02 »
Jaahas.  8)
Seisontajarrun yleiset vaatimukset:

Seisontajarrun avulla auto saadaan pysymään paikallaan ylä-ja alamäessä, myös kuljettajan piossa ollessa.
Seisontajarru voi vaikuttaa etu-tai takapyöriin, ja se on rakenteeltaan täysin mekaaninen.

Seisontajarrun tehon tulee olla sellainen, että auto pysyy paikoillaan ylä-ja alamäessä,  jonka kaltevuus on 18% ja tien ja renkaan välinen kitkakerroin 0,6
Tämä vaatimus edellyttää seisontajarrulta kokonaisjarruvoimaa, joka on 16% auton kokonaispainovoimasta tai 20% auton oman massan painovoimasta.

Seisontajarrun suurin sallittu jarruvoimien ero eri puolien välillä on 50% laskettuna suurimmasta arvosta. YM.YM

Mutta, missään ei sanota, että " seisontajarrulla täytyy kyetä pysäyttämään auto vauhdista järkevän matkan aikana " , niin, mikähän on tuo " järkevä" matka  ;)

Ei sellaista ookkaan, mutta olishan se kiva, jos se pysäyttääs auton :D
Mutta yhtäkaikki..  kyseisen auton käsijarrukengät on kyllä olleet jo rikki ennen jarrudynotestiä, ei siitä mihinkään pääse.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo