Kulkukoira  Proturbo

Vain kylmää kabiiniin

  • 11 Vastauksia
  • 24389 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vain kylmää kabiiniin
« : 31.10.2010, 11:48:04 »
Lainaus käyttäjältä: katemake Volvolandia
Joo tuossa aamusella töihin lähdössä, mittarissa -25, Ardikki päälle ongelmitta mutta sitten autoon tultaessa hoksaan että sisätilat eivät ole lämmenneet yhtään. Auto käyntiin ja odottelemaan lämmintä puhallusta kun konekkin on jo lämmin mutta toosista puhaltaa vain kylmää, ei tule lämmintä automaatti eikä manuaali toiminnoilla. Edellisenä päivänä kaikki pelannut niinkuin pitää ja samanverran pakkasta, missä vois olla häikkää, oisko se propellisysteemi vai kennosto tukossa? Autonahan on v70 2.4d vm-06.

Lainaus käyttäjältä: katemake Volvolandia
Sain luettua koodit tuolla BSR:llä ja ne olivat seuraavanlaisia : ecm-586,6664,580f,18A0,28D0,28E0,1870,1880,pdm-0025 ja cem-5F50. Tuo viimeinen koodi näytti BSR:n ohjekirjan mukaan olevan joku overheat thermostat eli onko se tuon ardikin jokin koodi vai jokin muu? Katselin lampulla sitä propellia siinä paneelissa ja se näytti pyörivän, tosin auton ollessa sammuttettuna se pyöri jonkinaikaa ja sitten sammui ja taas alkoi uudelleen pyörimään. Olisko kellään tarkempaa tietoa, on pikkusen livakka ajella.

Lainaus käyttäjältä: Jkairt Volvolandia
Koetappa ac-off ja tulooko lämpöä sisään lainnaan? Itsellä tuo johtui höyrystimen lämpötila-anturista, mutta oireili vasta vähän ajan kuluttua, kun kennosto vetäsi ihtensä jäähän. Kustannus 36 € ja ite vaihdoin, mutta koita ilman ilmastointia, josko höökää tulisi.

Lainaus käyttäjältä: katemake Volvolandia
Kokeilin aikaisemmin jo ilman ilmastointia eikä vaikutusta, kiitos neuvoista kuitenkin. Kävin tuossa pihalla puristelemassa letkuja josko siellä olisi jokin tukos, kabiiniin menevät letkut olivat melkoste viileitä, aikani puristelin jonka jälkeen auto käyntiin ja kuinkas ollakkaan alkoi lämmintä tulemaan mutta ei niin tavattoman kuumaa (ulkona -26). Olisiko sittenkin tuo kenno jotenkin tukossa? Mistä löytyy tuo höyrystimen lämpötila-anturi ja löytyykö sinulta siihen numeroita?

Lainaus käyttäjältä: Terock Volvolandia
Höyrystimen lämpötila-anturi löytyy kuskin puolelta, about kaasupolkimen liepeillä. Uuden anturin saa siniseltä hintaan 23,50 € ja vaihtoon ei tarvi työkaluja eikä purkaa mitään (mitä itse kyllä vahingossa tein). Lähtee vetämällä ulos putkilostaan, piuha kiinni ja tökkäisy takaisin. Anturi vian voit selvitellä ihan sillä että auton käydessä katsot pyöriikö kompressori kokoajan mukana vai onko sammuksissa. Muista laittaa AC päälle, näillä pakkasilla pitäisi laitteen malttaa olla jäähdyttämättä. Jos tuo anturi on rikki niin ilmastointi pois päältä, ei pitäisi enää jäätää ainakaan ilmastoinninkennoa.

Lainaus käyttäjältä: katemake Volvolandia
Jo löytyi tuo anturi kun sain auton lämpimään halliin ja pääsin tutkimaan vähän tarkemmin. Ei ollut höyrystinkenno jäässä eli todennäköisesti vika ei ole siellä. Auto oli lämpimässä tallissa kokoillan eikä autossa lämpö lisääntynyt, vahva epäilys että lämmitin kennosto on tukossa kun nuo putket sieltä konehuoneen puolelta eivät ole kuumia, toinen vähän lämpöisempi kuin toinen. Onko tuo kenno paharasti ottaa irti, se ei ainakaan näyttänyt siltä. Onko mahdollista liuottaa sitä jollain vai pitääkö suosiolla hankkia uusi? Motonetissä ei ollut tolkuttoman kallis, sinisellä varmaankin tuplat. Näytti olevan tuo kenno kiinni vain niillä putkien sokilla ja yhdellä torksilla, vai?

Lainaus käyttäjältä: katemake Volvolandia
Ei auttanut vaikka tänään laitettiin nesteet vaihtoon ja puhdistusainetta käytettiin mutta ei apuja, kennolle menevistä putkista toinen (ilmeisesti paluuputki) viileänä. Onko jollakin tietoa tai mahdollisesti kuvaa miten saa nuo liittimet auki siitä tulipellin läpi tulevilta putkilta, ajattelin kylmän viileesti laittaa vesiletkun suoraan tuohon lämppärin putkeen ja pikkupaineella vettä niin luulis alkavan nesteen kiertää. Voishan sitä puhdistusainetta myös käyttää tuolla lämppärissä jos siellä olis joku liuottusta vaativa tukos. Soittelin Wetterille ja siellä kertoivat etteivät ole vaihtaneet kun yhteen v70:een lämppärinkennon ja sekin siksi että oli halki, hintaa tuolle kennolle tulisi 368e ja on täällä pohjoisessa tilaustavaraa, että silleen.

Lainaus käyttäjältä: rapsu Volvolandia
Kyllä ne letkut pitäis lähtee irti ihan pyöräyttämällä jos on kuin 2,5D mallissa. Käy katteleen kuvia jos tarviit,eiköhän nuo oikeet kuvat löydy koneelta.

Lainaus käyttäjältä: katemake Volvolandia
Jo alkoi pukkaamaan lämpöä kabiiniin! Otin lämmityslaitteelle menevät letkut irti konehuoneenpuolelta (Rapsulle tuhannet kiitokset kuvista ja hyvistä neuvoista!) ja liitin niihin sopivankokoista puutarhaletkua. Puutarhaletkut putkiin kiinni ja hanat kaakkoon, aluksi kaikki kennostossa olevat nesteet pois ja sitten reilu huuhtelu (10min), puhdistusaine sisälle ja odottelemaan. Annoin aineiden olla n.15min jonka jälkeen taas reilulla vedellä huuhtelu, sitten putkisto kiinni, jäähdyttäjän nestettä sisään ja auto käyntiin. Homma ei ollut paharasti ja siitä oli ihan oikeastikkin hyötyä.

Ongalmat jatkuivat silti vielä

Lainaus käyttäjältä: katemake Volvolandia
Hmmm..., voisiko ajatella että jostakin CEM-päivityksestä vois olla apuja. Itsellä ainakaan ei tule vikakoodeja enään. Niitähän tuli silloin maanantaina aikanen liuta joista osa varmaankin selittyy tuolla mitä jo kirjoittelinkin toiseen osioon.

Lainaus käyttäjältä: katemake Volvolandia
Kelit lauhtui ja käytin bsr:ää autossa, antoi koodiksi ccm-0060, damper motor defroster sanoo BSR:n ohjekirja. Eikö tuo viittaa joihinkin säätyviin läppiin tuossa lämmityslaitteessa?

Lainaus käyttäjältä: katemake Volvolandia
Ajelin koneen lämpimäksi ja samalla huomasin että sivusuulakkeista ja lasisuulakkeista tuleva ilma oli huomattavasti lämpimämpää kuin lattiasuulakkeista, siitähän vois melkein päätellä että siellä on jokin lämmönsäätöläppä jumissa. Mistähän moiset läpät vois löytyä ja mitä niille vois tehdä?

Lainaus käyttäjältä: katemake Volvolandia
Ohjeissa oli puhetta sen moottorin takaisin laitosta että tarttee käyttää 4,5v patteria jotta saa moottorin oikeille kohille, mitäs tuo tarkoittanee käytännössä? Eikös sitä vois laittaa ne läpät jumiin esimerkkiksi teipillä keskikonsolin toiselta puolelta, eikös siellä puolella ole myös niitä säätimen läpän osia, tai jotain tankoja siellä näkyy olevan. Ajattelin vain ensiviikolla joku ilta ottaa rojektiksi nuiden moottorien räplääminen kun tuota kuumaa ilmaa tulee vain yläsuuttimista ja alhaalta tulee koleaa, todennäköisesti jokin läppämoottori jumii. Mistä niistä tietää mikä on minkäkin tarkoituksen säädinmoottori? Niitä on kuitenkin siellä ainaski 3kpl:a. Onko ne moottorit kaikki samanlaisia vai onko siinäkin tehty kiusaa ja laitettu erilaiset moottorit?

Lainaus käyttäjältä: rapsu Volvolandia
Pitäähän ne tangot tietenki olla oikeessa asennossa mutta en kyllä kun kiireessä kattelin niin löytänyt juttua mistään moottorin ajamisesta. (onhan noista ollut jossain vaiheessa juttuakin)
Pitänee katella tarkemmin kun alkaa pitemmät vapaat... Pistin sun sähköpostiin jotain kuvatuksia.

Lainaus käyttäjältä: katemake Volvolandia
Tuli otettua tuo säätömoottori irti ja vähän tutkailtua. Moottori kyllä pyörähteli mutta hammasrattaat eivät. Katselin noita aikaisempi keskusteluja noista moottoreista ja niiden "säätämisestä" mutta tuntuis vähän siltä että näitä moottoreita ei paljoa säädellä. Onko kukaan käyttänyt tuota moottoria (30676510) auki ja saanut sitä toimimaan? Googletin ja löysin ruotsista vastaavia moottoreita purkuautoista mutta suomenpuolelta ei löytynyt kuin yhdestä paikasta, eikö ne purkaamoilla ota niitä talteen vai onko ne sitten aina rikki? Nappasin tuossa parikuvaa kyseisestä moottorista aukaistuna, Kuvablogin diaesitys: säädin moottori


Lainaus käyttäjältä: katemake Volvolandia
Moottorit olivat käytettyjä hintaan 30e kappale. Näyttäis olevan nuo moottorit melkein kaikki samanlaisia, yksi erilaisellasysteemillä. Moottorin ulkopuolella näyttää lukevan että mihin kohti se kuuluu, toisessa samatnumerot ja kyljessä on merkintä ecc, toisessa tr. Koikeilin jo toisia  moottoreita mutta ne kummatkaan eivät pyörähdellyt. Onko niin ettei autontietsikka tunne sitä toista moottoria vaan se täytyis aja sisään jollain vidan ohjelmalla (=sinisellä käynti). Lämmintä kyllä muuten tulee vähän reilummin noiden kennon huuhtelujen jälkeen mutta ei jalkatilaan. Tosiaan kumma ettei niitä moottoreita ole romiksilla oikeastaan ollenkaan myynnissä, liikkeessä vain uusia hintaa 152e kpl!

Lainaus käyttäjältä: (=Miksu=) Volvolandia
Moottorit ovat nimeltään: Läppiensäädön ohjainlaite DMM
LIN-väylä ohjattuja, kun moottori vaihdetaan, täytyy testerillä tehdä moottorin(ohjainlaitteen) tunnistus.
Eli vaatii siis käynnin sinisellä, että alkaa toimimaan..

Lainaus käyttäjältä: katemake Volvolandia
Jo alkoi lämpö riittämään! Käytin auton Wetterillä vaihteistoöljyn vaihdossa ja samalla pyysin tekemään sen kalibroinnin noihin lämmityslaitteen/ilmastoinnin läppiin kun olin vaihtanut sen yhden niistä läppämoottoreista. Tässä uudemmassa vuosimallissa (vm.-06) on tosiaankin LIN-väylä ohjattuja nuo moottorit ja vaativat siniselläkäynnin aina moottorinvaihdon jälkeen. Nyt lämmitys pelittää ja lämpöä riittää. Itse kalibrointi ei maksanut maltaita, työveloitus n.8e, automaattivaihteiston öljynvaihto yhteensä 345e! Öljyt 11,5 litraa, paritiivistettä ja työtä 105 euron edestä. Odottelin autoa 4-5tuntia vaikka sille oli varattu aika mutta samalla tuotiin laveteilla erimerkkisiä autoja korjaamolle pakkasesta johtuen, webastomurheita pääsääntöisesti kuulemma.

Poissa Gatorx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Vain kylmää kabiiniin
« Vastaus #1 : 05.01.2011, 21:23:39 »
Minulla itellä oli hiljattain vastaavia ongelmia V70 vm2001. Hyvin haileaa ilmaa juuri pysyi ikkunat auki.
Onneksi oli vain hyvin lyhyttä matkaa ja tehokkaat penkinlämmittimet.

Sinisellä saivat joulumme pelastettua
26214-2 termostaatin vaihto työ 58,80€
271664 termostaatti 29,71€
9437650 jäähdytysneste 7,85€
Yht 98€

tuon jälkeen lämpöä alkoi tulla normaalisti.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2011, 11:13:51 kirjoittanut Gatorx »
Epäonnistumisen vaara on suuri kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta


V70 2001, mä 1975, Yamaha maxim 1981 ja poikani 2010

Poissa volvoilija60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Vain kylmää kabiiniin
« Vastaus #2 : 14.01.2011, 14:15:08 »
Kylmyyden kanssa on nyt kangisteltu ja kokeiltu kaikenlaista, mutta ongelma ei ole vielä poistunut:
V70 D5 -02 km 309.000
Automaatti-ilmastoisen lämmityslaite siis lopetti lämpimän antamisen juuri parahiksi paukkupakkasilla. Ardic alkoi savuttamaan samoihin aikoihin joten lämmitysongelmia kaatui enemmän kuin tarpeeksi yhdelle kertaa. Moottorin lämmöt nousee normaaliin ajossa ja lämmityslaitteen säätimet pelittää. Kaikki muuten ok, ei vaan tule lämmintä tupaan.
1. Ardic pois käytöstä (sulake irti) - savutus loppui, eikä hävettänyt enä ajella  :-*
2. Volle pajalle ja siellä Boschin testeriin - ei vikakoodeja. Kädet pystyyn ja aikaa siniselle.
3. Volvon omalla testerillä sama lopputulos - ei vikakoodeja. Kalibrointi ei siis auttanut, anturit kunnossa, ohjausläpät ja lämmityslaitteen säätömoottorit kunnossa. Sitten löytyi Ardicin pohjasta halkema (tihkui jäähdystysnestettä). Päädyimme lopputulemaan että jäähdystysjärjestelmässä on ilmaa ja tästä johtuen kennon läpi ei mene lämmin neste tai sitten kenno on tulossa. Kennon toiselle puolelle kuulemma tuli lämmintä mutta toiselle puolelle ei. Eivät sitten ehtineet varsin tekemään asialle mitään.
4. Sitten Volle kolmannelle pajalle ja tehtiin Ardicin ohitus eli nesteet kiertää ohi ja ilman saanti estettiin. Tilanne parani heti hiukan, mutta ei kuitenkaan merkittävää parannusta.

Sitten kysymyksiä:

Jos jäähdystysjärjestelmässä on ilmaa, niinkuin oletettavasti nyt on, niin lähteekö se omin avuin pois ja kuinka pian tilanteen pitäsi palautua ns. normaaliksi.?
Voiko "ilmauksen" hyväksi tehdä itse jotain?

Jos ei apuja nyt löydy niin sitten kai on pakko siirtyä kennon kimppuun...ja euroja alkaa palamaan....

Jos on muuta hyvää tietämystä tarjolla niin otan nöyrästi vastaan.

Volvoilija
V70 2.4D Aut -08

Poissa hirvivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Vain kylmää kabiiniin
« Vastaus #3 : 14.01.2011, 14:21:42 »
Eikös näitä kennoja ole aika paljon ollut tukossa viimeaikoina, ainakin keskusteluista olen ymmärtänyt.. Kuitenkin on jo tuon verrran ikää ja km, joten veikkaan että tuo kenno vois tosiaan olla tukossa.
V70 D5 AWD Classic -07

Poissa tkp665

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Vain kylmää kabiiniin
« Vastaus #4 : 14.01.2011, 22:40:47 »
Samat oireet vaivannut vuoden ajan.

Vikakoodit volvolta: joku läppämoottori herjailee, en tutkinut enempää koska jokaisesta nupista kääntäessä tapahtuu jotain.

Kesällä koitettiin huuhdella lämppärin kennoa, turhaa työtä.

Motonetista sitten uusi kenno 129,90€, valmistaja Hella. Volvolta kennon o-renkaat ja kiinnityssokat, bout 10€ yhteensä.
Uusi kenno paikalleen ja pitkät kalsarit takaisin vaatekaappiin.

Samalla vaihdettiin Ardicin vesipumppu koska tuppaa keittelemään ilmaa järjestelmään.

Nyt on laitteet toiminut viikon ajan niinkuin talviautossa kuuluukin, lämppärin säätö on 20 asteessa, nollakelissä pykälää pienempi, kuumaa riittää.

Ei kannata testailla lämpeneekö ne kennon putket tai toinen pääty tarpeeksi, mulla oli molemmat kuumana mutta lämpöä ei riittänyt silti. Taitaa mennä se kenno vain osittain tukkoon, niin että vesi kiertää ja putket lämpenee, mutta suurin osa kennoa on viileänä.

Poissa tkp665

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Vain kylmää kabiiniin
« Vastaus #5 : 14.01.2011, 22:41:28 »
niin ja auto on S80 2,4d -05 322000km

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Vain kylmää kabiiniin
« Vastaus #6 : 15.01.2011, 14:28:11 »
Joo eiköhän tää oo aika selkee keissi. Kenno vaihtoon, ei sinne kennoon tollasia ilmoja voi jäädä kun tuutataan vettä sisään.

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: Vain kylmää kabiiniin
« Vastaus #7 : 09.01.2012, 11:47:17 »
Nostellaas tätäki topikkia ku näköjään pari on vaihtanut kennon.
Itsellä lämmöt nousee ja vaikuttais että kenno on vähän jo kaput kun pienillä nopeuksilla tule lämpöä mut ku puhallinnopeutta suurentaa viilenee eka jaloilla ja sit keskisuuttimista. Moottori termarilämmössä ja uusi 5kw webasto.

Onko hajua mitä maksaa vaihdattaa tuo kenno ? ei oikeen huvittas alkaa harjottelemaan tuolla pakkasessa ellei sitten oo tosi simppeli homma..

edit. Unohtu ehkä tärkein. Auto S80 D5 2005 aut ilmastointi
« Viimeksi muokattu: 09.01.2012, 11:50:04 kirjoittanut Bliz »

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: Vain kylmää kabiiniin
« Vastaus #8 : 09.01.2012, 21:11:48 »
Ei ole paha vaihtaa itse jos samanlainen kuin V70... Akun kenkä irti-> kuskin jalkotilan muovi sekä keskikonsolin alareunasta muovi irti jossa se jalkotilan suutin-> ohjauspylväs irti alhaalta ylöspäin neljä pulttia-> virtalukosta pikakiinnikkeellä vaihdekepille lähtevä vaijeri irti, tätä varten irroitettava muovit rattiputkesta(muistaakseni avainta pitää kääntää samalla että vaijeri tulee ulos)-> liittimet irti-> ohjausakseli irti (yksi mutteri auki ja sitten rattilukko päälle jottei mene airbag kelan kierrokset sekaisin->konehuoneen puolelta letkut irti liittimistä->puhalla paineilmalla kenno tyhjäksi jolloin tulee korkeintaan muutama tippa kennosta mutta silti kannattaa varata pyyhe tms jalkotilaan.-> ->putken kiinnikkeet irti kennosta ja taivuttaa ne putket sivuun jotta saa kennon tulemaan sen ohi.-> ja eikun kasaan.

-muista voidella uudet o-renkaat! ne on melko tiukat...
-ilmeisesti joku vaihtanut myös ilman ohjauspylvään irroitusta??? V70 ei onnistunut....
-uudet o-renkaat ja kennon putkien kiinnityshakaset volvolta!!!!! ei maksa montaa euroa.
-Behrin kenno ainakin näytti olevan alkuperäinen josta vain hiottu volvoteksti pois ja laitettu BEHR tarra siihen päälle..  :D
-kannattaa tarkistaa etujalkotilojen äänieristeet jos nestettä hävinnyt.
-akun kengän irroitus n.10min ennenkuin irroittaa liittimiä niin ei tarvi käydä nollaamassa airbag vikavaloa...

Sen verran vielä lisäystä että sen ohjausakselin irroittamiseen tarvii pihdit joilla pitää pulttia kiinni kun ainakin tuossa uudemmassa on pyöreä se pultin kanta mutta esim papukaijapihdeillä pitää kiinni pultista. Se kun oli sellainen kolmion mallinen josta sai hyvin kiinni...

Ja todennäköisesti joutuu hieman vääntämään niitä alumiinisiä putkia joka hieman hankaloittaa asennusta. Ne hakaset kannattaa tosiaan hakea uudet koska melko varmasti vääntyvät irroitettaessa.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2012, 23:22:49 kirjoittanut jussin78 »

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: Vain kylmää kabiiniin
« Vastaus #9 : 10.01.2012, 05:00:05 »
Kiitos hyvät ohjeet. eiköhän tuo ole ite tehtävä jos noin helppo on.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Vain kylmää kabiiniin
« Vastaus #10 : 14.02.2014, 08:19:47 »
Varovastin noiden putkireiskojen kanssa :pomo:
Yhteensopimattomat materiaalit
Syövyttää useita metalleja (esim. alumiini, sinkki, rauta).
http://www.foxtel.fi/index_htm_files/Putkireiska%20putkenavaajaliuos%201L.pdf
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa longjohn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Vain kylmää kabiiniin
« Vastaus #11 : 06.12.2017, 20:10:26 »
Mulla on 2006 v70 D5, ajettu n. 280 000 km. Nyt kun on ollut pakkasta 15-20 astetta niin kyyti on ollut kylmää vaikka moottorinlämmöt nousee normaalisti. Viileää ilmaa vain puhaltaa ohjaamoon. Mietin että voiko johtua siitä, että ardic tod.näk. keittelee nesteitä? Tuleeko sen takia ilmaa järjestelmään ja siksi ei puhalla lämmintä? Viime talven mulla oli ardicin sulake irti tuon keittelyn takia ja silloin tarkeni paljon paremmin. Täksi talveksi laitoin sulakkeen takaisin että vois vähän tutkia miten tuo toimii, mutta enpä ole ehtinyt.

 

RallyBaron  Samppasport