Ateho  Elekma

Lisävaloista juttua

  • 2281 Vastauksia
  • 781098 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1095 : 06.10.2016, 19:03:00 »
ahaa mä ajattelin että siinä on jotain suurempaakin taikaa jos pitää olla just kupariprikka

Oli ilmeisesti löytynyt joku sopiva paksuus ja halkaisija, jolla saa poltinta siirrettyä heijastimen sisällä vähän niinkuin taskulampuissa. Pitää jatkaa etsintää
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1096 : 06.10.2016, 20:25:32 »
Jaa että lailliset valotko ei häikäise? Aika kynttilöillä saa sitten ajella  :idiot2:

Siis oikein suunnattuna lähivalot ja vaikka lisäpitkät eivät ole ongelma.

Ongelma tulee siinä vaiheessa, kun:

- Lähivalot/omat pitkät on suunnattu päin prinkkalaa
- Omat pitkät/lähivalot on viritelty esimerkiksi laittomilla xenon/led-polttimoilla joissa valot killottavat mihin sattuu ja hajavaloa tulee vaikka mihin suuntaan
- Lisävaloja on liikaa (Tämä on parasta huvia, kun on parhaimmillaan 4x lisäpitkiä ja orkkislyhyet valot jotka ovat myrskylyhdyt. Kuljettaja on siis sokea pari sekunttia, kun vaihtaa lyhyille. Liittyy silmän anatomiaan)

Tästäkin asiasta on täälläkin vuosien varrella keskusteltu useampaan kertaa, että järkevä järjestys olisi:

- Lähivalot kuntoon (Kunnon polttimot ja uusitaan jopa ne toimivat xenonpolttimot, koska nekin kuluvat. Jos halogeenit releytys/paksummat johdot/valonvahvistin, että jännitteet ovat kohdallaan. Umpiot kuntoon ja puhtaaksi)
- Kaukovalot kuntoon (Kunnon polttimot. Jos halogeenit releytys/paksummat johdot/valonvahvistin, että jännitteet ovat kohdallaan. Umpiot kuntoon ja puhtaaksi)
- Sen jälkeen suuntaus kohdalleen
- Tuon jälkeen sopivat lisäpitkät tarpeeseen. Jos omat lähivalot/pitkät valot ovat hyvät, niin pistemäiset pitkät valot jolloin nähdään kauas. Jos taas omat lähivalot ovat hyvät ja pitkät valot huonot (Esimerkiksi joissain autoissa lähivaloissa on xenonit ja pitkissä halogeenit), niin sitten itse suosittelen valoja jotka tuovat xenonnien jälkeen lisävaloa sinne kusenkeltaisen halogeenin lisäksi, mutta samalla myös sivuille. Toki näitäkin voi oman mielen mukaan soveltaa, niin kuin parhaaksi näkee.
- Ja yksi oleellinen asia ei tuijoteta sitä vastaantulijan valoja ja opetellaan niiden valojen oikeaoppinen käyttö. Eli lyhyille vaihdetaan, kun pitkien valojen keilat kohtaavat. Itsellä tarkoittaa noin 7-8 sekunttia ennen kohtaamista. Minulle on turha vilkutalla suoran päästä, että minulla on pitkät päällä. Tiedän sen kyllä itsekkin ja vaihdan ne lyhyille, kun on oikea aika  ;)

Koska laillisestikkin tänä päivänä saa valot kuntoon, niin minä en ymmärrä näitä laittomia virityksiä millä aiheutetaan vastaantulijoille vitutusta (Ajatusmaailma, kun ne nyt vain näyttää niin SIISTILTÄ). Pienimmät led-lisävalojen referenssit on muistaakseni 7,5 joten ne saa minkä tahansa auton keulalle. Jotkut toteavat että valoa ei voi olla liikaa, niin minä totean, että sitä voi olla. Itse parannan valoja kohtuudella ja hyvin on pärjännyt. XC:ssä on ollut ainoat valot mihin en ole laittanut lisäpitkiä vaikka sellaiset oli jemmassa  ;).

Minun 5 centtiä taas näin syksyllä tähän aiheeseen. Sae Seeker 10 on huomenna keulalla toisessakin autossa  ;)
« Viimeksi muokattu: 06.10.2016, 20:28:11 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1097 : 06.10.2016, 20:59:10 »
Siis oikein suunnattuna lähivalot ja vaikka lisäpitkät eivät ole ongelma.

Ongelma tulee siinä vaiheessa, kun:

- Lähivalot/omat pitkät on suunnattu päin prinkkalaa
- Omat pitkät/lähivalot on viritelty esimerkiksi laittomilla xenon/led-polttimoilla joissa valot killottavat mihin sattuu ja hajavaloa tulee vaikka mihin suuntaan
- Lisävaloja on liikaa (Tämä on parasta huvia, kun on parhaimmillaan 4x lisäpitkiä ja orkkislyhyet valot jotka ovat myrskylyhdyt. Kuljettaja on siis sokea pari sekunttia, kun vaihtaa lyhyille. Liittyy silmän anatomiaan)

Jos asiaa ajattelee vastaantulevan häikäisyn kannalta, niin oikeastaan vain lähivaloilla on merkitystä, kaukovalojen määrän pysyen kohtuudessa. Ei jollain ledlampuilla yksittäisistä kaukovaloista saa sen enempää häikäisyä kuin hyvistä täysin laillisistakaan, ja mitä enemmän hajavaloa niin sen vähemmänhän ne häikäisevät vastaantulijaa. Kaukovaloissa väärä suuntauskin on lähinnä oma haitta, ei niinkään vihollisen.
Tietysti nokka täynnä viritettyjä kaukovaloja häikäisee enemmän kuin lailliset valot, mutta tuo nyt lienee muutenkin selvää.

Tätä ei voi yleistää, mutta mä olen tarkoituksella hyödyntänyt tuota kaukovalojen sammuttamisen jälkeentulevaa hämäryyttä. Mä olen huomannut sen että kun kaukovalot valaisevat vähän liikaa, niin silmä ei totu liian hyvin hämärään, jolloin vastaantulevan autojen häikäisy ei ole yhtä paha, kuin mitä se muuten olisi. Järjestelmästä ei tosin ole hyötyä kuin lähinnä silloin kun liikenne on riittävän vähäistä. Lähivaloillekin on kyllä tehty se mitä niille järkevästi tehtävissä on.

Paikalla janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1098 : 06.10.2016, 21:09:20 »
Siis oikein suunnattuna lähivalot ja vaikka lisäpitkät eivät ole ongelma.

Ongelma tulee siinä vaiheessa, kun:

- Lähivalot/omat pitkät on suunnattu päin prinkkalaa
- Omat pitkät/lähivalot on viritelty esimerkiksi laittomilla xenon/led-polttimoilla joissa valot killottavat mihin sattuu ja hajavaloa tulee vaikka mihin suuntaan
- Lisävaloja on liikaa (Tämä on parasta huvia, kun on parhaimmillaan 4x lisäpitkiä ja orkkislyhyet valot jotka ovat myrskylyhdyt. Kuljettaja on siis sokea pari sekunttia, kun vaihtaa lyhyille. Liittyy silmän anatomiaan)

Tästäkin asiasta on täälläkin vuosien varrella keskusteltu useampaan kertaa, että järkevä järjestys olisi:

- Lähivalot kuntoon (Kunnon polttimot ja uusitaan jopa ne toimivat xenonpolttimot, koska nekin kuluvat. Jos halogeenit releytys/paksummat johdot/valonvahvistin, että jännitteet ovat kohdallaan. Umpiot kuntoon ja puhtaaksi)
- Kaukovalot kuntoon (Kunnon polttimot. Jos halogeenit releytys/paksummat johdot/valonvahvistin, että jännitteet ovat kohdallaan. Umpiot kuntoon ja puhtaaksi)
- Sen jälkeen suuntaus kohdalleen
- Tuon jälkeen sopivat lisäpitkät tarpeeseen. Jos omat lähivalot/pitkät valot ovat hyvät, niin pistemäiset pitkät valot jolloin nähdään kauas. Jos taas omat lähivalot ovat hyvät ja pitkät valot huonot (Esimerkiksi joissain autoissa lähivaloissa on xenonit ja pitkissä halogeenit), niin sitten itse suosittelen valoja jotka tuovat xenonnien jälkeen lisävaloa sinne kusenkeltaisen halogeenin lisäksi, mutta samalla myös sivuille. Toki näitäkin voi oman mielen mukaan soveltaa, niin kuin parhaaksi näkee.
- Ja yksi oleellinen asia ei tuijoteta sitä vastaantulijan valoja ja opetellaan niiden valojen oikeaoppinen käyttö. Eli lyhyille vaihdetaan, kun pitkien valojen keilat kohtaavat. Itsellä tarkoittaa noin 7-8 sekunttia ennen kohtaamista. Minulle on turha vilkutalla suoran päästä, että minulla on pitkät päällä. Tiedän sen kyllä itsekkin ja vaihdan ne lyhyille, kun on oikea aika  ;)

Koska laillisestikkin tänä päivänä saa valot kuntoon, niin minä en ymmärrä näitä laittomia virityksiä millä aiheutetaan vastaantulijoille vitutusta (Ajatusmaailma, kun ne nyt vain näyttää niin SIISTILTÄ). Pienimmät led-lisävalojen referenssit on muistaakseni 7,5 joten ne saa minkä tahansa auton keulalle. Jotkut toteavat että valoa ei voi olla liikaa, niin minä totean, että sitä voi olla. Itse parannan valoja kohtuudella ja hyvin on pärjännyt. XC:ssä on ollut ainoat valot mihin en ole laittanut lisäpitkiä vaikka sellaiset oli jemmassa  ;).

Minun 5 centtiä taas näin syksyllä tähän aiheeseen. Sae Seeker 10 on huomenna keulalla toisessakin autossa  ;)
Olikos sulla minkälaiset polttimot noissa XC:n valoissa?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1099 : 06.10.2016, 21:29:49 »
Olikos sulla minkälaiset polttimot noissa XC:n valoissa?

Alkuperäiset  ;), kun uutena ostin ja 37tkm ajettuna/3 vuotta vanhana myin pois.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1100 : 06.10.2016, 21:33:31 »
Tätä ei voi yleistää, mutta mä olen tarkoituksella hyödyntänyt tuota kaukovalojen sammuttamisen jälkeentulevaa hämäryyttä. Mä olen huomannut sen että kun kaukovalot valaisevat vähän liikaa, niin silmä ei totu liian hyvin hämärään, jolloin vastaantulevan autojen häikäisy ei ole yhtä paha, kuin mitä se muuten olisi. Järjestelmästä ei tosin ole hyötyä kuin lähinnä silloin kun liikenne on riittävän vähäistä. Lähivaloillekin on kyllä tehty se mitä niille järkevästi tehtävissä on.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sauvasolu
http://yle.fi/uutiset/3-9208494
"Ihmisen silmät sopeutuvat helposti pimeästä valoisaan, mutta päinvastoin sopeutuminen on hidasta. Kirkkaasta valosta hämärään siirtyessä ei näe juuri mitään, koska kaikki rodopsiini on hajonnut ja uutta muodostuu hitaasti."
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1101 : 06.10.2016, 21:40:31 »
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sauvasolu
http://yle.fi/uutiset/3-9208494
"Ihmisen silmät sopeutuvat helposti pimeästä valoisaan, mutta päinvastoin sopeutuminen on hidasta. Kirkkaasta valosta hämärään siirtyessä ei näe juuri mitään, koska kaikki rodopsiini on hajonnut ja uutta muodostuu hitaasti."

Aivan. Mulla on hyvä hämäränäkö, mutta voimakas taipumus häikäistymiseen, kun ajelen pitkät päällä silmä säätyy sen vähän liiallisen valon mukaan, ja kun otan puolikkaille, ei vastaantulevat auton valot saa aikaan sokaistumista, jolloin näen vielä jotain niiden omienkin valojen valaisemaa tietä.

Tosin kun vastaan tulee pitkä jono autoja, niin silmä vähitellen alkaa totutella siihen vähäisempään valon määrään, jolloin ne vastaantulevien autojen valot "muuttuvat" kokoajan pahemmin häikäiseväksi.

Sinänsä yksinkertainen ratkaisu tuohon sokaistumiseen olisi olla laittamatta silmiä kiinni, mutta kun ei osaa, kipu ohittaa tietoisen käskyn katsoa ja silmät painuvat sikkaraan, jolloin ei näe.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1102 : 07.10.2016, 10:58:14 »
Aivan. Mulla on hyvä hämäränäkö, mutta voimakas taipumus häikäistymiseen, kun ajelen pitkät päällä silmä säätyy sen vähän liiallisen valon mukaan, ja kun otan puolikkaille, ei vastaantulevat auton valot saa aikaan sokaistumista, jolloin näen vielä jotain niiden omienkin valojen valaisemaa tietä.

Tosin kun vastaan tulee pitkä jono autoja, niin silmä vähitellen alkaa totutella siihen vähäisempään valon määrään, jolloin ne vastaantulevien autojen valot "muuttuvat" kokoajan pahemmin häikäiseväksi.

Tämä.

Jos pimeällä ajettaessa on vaikka katulamppuja niin minun on laitettava aurinkolippa alas kun häikäisee niin paljon. Ihan sama ollaanko kaupungissa vai maantiellä. Liikennevalot on pimeällä toinen. Prkl kun on kirkkaat  >:(

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1103 : 07.10.2016, 11:10:08 »
Tämä.

Jos pimeällä ajettaessa on vaikka katulamppuja niin minun on laitettava aurinkolippa alas kun häikäisee niin paljon. Ihan sama ollaanko kaupungissa vai maantiellä. Liikennevalot on pimeällä toinen. Prkl kun on kirkkaat  >:(

Itsellä ottaa jo pitkien merkkivalo 240:ssä silmään. Pistin tummennuskalvoa joka vähän auttoi asiaan. Kaiken pahimpia on pitkät pätkät pimeällä kun tulee juurikin se pitkä letka vastaan :buck2: Mutta se siitä OTsta
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1104 : 08.10.2016, 17:31:09 »
Eilen pääsin jo pikkaisen hämärällä fiilistelemään ja illalla vielä säädin nuo kohdalleen, mutta huomenna pääsee jo oikeasti kokeilemaan miten nuo toimii käytännössä. Mitä eilen fiilistelin, niin pistevalot, mutta tuovat hyvin focukseen kauas lisää valkoista valoa mitä kaipasin.

Valothan oli Sae seeker 10.

EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1105 : 09.10.2016, 15:20:37 »
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/arctic-bright-s100-led-lisävalo-sae-100-sae-100-sae-seeker#spst

59€/kpl ja löytyy myös ylätuelle kiinnistys ja kun hypistelin, niin näyttää samalta tuotteelta ku erikoistekniikalla. Referenssit ja stanssit oli samat.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2016, 21:09:44 kirjoittanut Ristus »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1106 : 09.10.2016, 15:39:04 »
Ei näy tuo linkki. :-[
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1107 : 10.10.2016, 06:51:37 »
Ei näy tuo linkki. :-[

Minulla toimii ihan normaalisti ja jos ei toimi, niin eiköhän linkistä selviä mistä valoista on kyse.



EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1108 : 10.10.2016, 06:56:21 »
Eilen pääsin jo pikkaisen hämärällä fiilistelemään ja illalla vielä säädin nuo kohdalleen, mutta huomenna pääsee jo oikeasti kokeilemaan miten nuo toimii käytännössä. Mitä eilen fiilistelin, niin pistevalot, mutta tuovat hyvin focukseen kauas lisää valkoista valoa mitä kaipasin.

Valothan oli Sae seeker 10.



Eilen ajelin JKL-Oulu välin ja tarkoituksella lähdin ajelemaan hämärän aikaan, että suurin osa sunnuntaisuhareista olisi jo ajanut kotiin ja saisi testata noita pitkiä. Säädöt hieroin pariin kertaan ja ovat kohdallaan. Olen enemmän, kuin tyytyväinen noihin sae seekereihin. Tuovat 70m eteenpäin juuri riittävästi lisää valkoista valoa, että kantaa sinne 150 metriin saakka. Kun pitkällä suoralla kokeili pelkkiä omia pitkiä ja noita sae seekereitä, niin missä ennen oli pimeää omilla pitkillä toi lisäpitkät tarvittavaa valoa. Keila noissa on matala suorakaiteen muotoinen ja leveä. Hyvin toi penkoille myös valoa, mutta ei liikaa korkealle, koska oleellinen asiahan liikkuu penkoilla ja suoraan edessä päin.

Yhdet parhaimmista lisäpitkistä minun mielestä ja en kaipaa noita tuplasti isompi sae seeker 20:ssä. Epäilen että niillä olisi tullut liikaa valoa tielle, joka olisi haitannut sitten lähivaloille siirtymistä.

EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa SamigoGTE

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3256
  • Nonnih!
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1109 : 10.10.2016, 09:31:48 »
Minulla toimii ihan normaalisti ja jos ei toimi, niin eiköhän linkistä selviä mistä valoista on kyse.




Toimii kai ku linkki on korjattu ;)
Ei toiminu ennen korjausta.

Mutta tosiaan, itekki noita aiemmin kattelin ja mietin että pitäiskö ostaa. Hinta ei kuitenkaan päätä huimaa vaikkeivat sitten oliskaan hyvät.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2016, 09:33:36 kirjoittanut Samigo460 »
- Subaru Foresteri 2.5 XT -07
- Skodillac Octavia 1.8t -09

 

Ateho  Elekma