Oulussa on Wetterillä Polestar 2 koeajettavana. Koeajon voi varata netissä tai liikkeessä. Nyt pääsi koeajolle ilman päällystakkia (toisin kuin esittelykiertueella), joten sai ajan kanssa tutustua ominaisuuksiin vähän paremmin.
C40:n koeajotuntemuksista kirjoittelinkin ao. ketjuun. Kyllä Polestar on ajettavuudeltaan ja olemukseltaan omaan mieleeni selvästi sopivampi, vaikka samaan tekniikkaan ja pohjalevyyn perustuvatkin. C40 tuntui nyökkivältä, korkealta ja maasturimaiselta. Polestar on toista maata. Reilusta maavarasta huolimatta se tuntuu henkilöautolta, tukevalta ja hyvältä. Auto oli Pilot- ja Plus-paketeilla, mutta vakioiskareilla ja 19" vanteilla. C40 on mukavampi, mutta ei Polestar epämukava ole. Sanoisin jousitusta kuitenkin hieman mukavammaksi kuin oman vm. 2016 S60:n pintakova jousitus. Ohjaustuntuma on kunnossa ja jarrutuntuma (joka tuntuu olevan hybridien ja sähköautojen akilleen kantapää) myös. Sen sijaan kaasun kanssa en oikein päässyt sinuiksi. Poljinta pitää painaa aika syvään, että auto lähtee edes liikkeelle (sama oli C40:ssä). Eikä omassa S60:ssäkään mitenkään herkkä kaasu ole, toisin kuin vaimon Powershift-Fiestassa joka lähtee kuin jänis makuulta kun kaasua vähänkin hipaisee. Lähteehän Polestar sitten kun lappua runttaa syvempään. Niin kuin 300 kW pitääkin...
Android-käyttöliittymä tuntui äkkiseltään vähän oudolta, enkä jaksa olla motkottamatta siitä, että lämmityslaitteelle ei ole manuaalisia säätimiä, tai istuinlämmitykselle. Vaikka audiolle on. Käsittämätön moka pohjoismaiselta brandiltä. Eikä se ole mikään puolustus, että ei monessakaan sähköautossa ole. Entä sitten, pitäisi olla. Plus-paketin istuinverhoilun pitäisi olla vakiomallia laadukkaampi, mutta mielestäni ohjaamon laatuvaikutelma ei kyllä ole ihan hinnan tasalla. Toki skandinaavisen pelkistetty tyyli vähän hämää, mutta silti. Onhan se valovuoden Tesla 3:sta parempi, mutta esim. Lexus UX, Audi Q4 tai M-B EQA antavat kyllä materiaalien osalta selvästi laadukkaamman mielikuvan. Varsinkin istuinveroilu on Polestarissa halvan oloista kangasta, eivätkä pehmusteet vaikuta kovin laadukkailta. Kuskin penkin istuinosan sivuttaistukeen oli jo jäänyt pysyviä ryppyjä, vaikkei ajokilometrejä vielä paljon ollut. Oman 132 tkm ajetun Volvoni Kinetic -kangasveroilu ja istuinten toppaukset ovat edelleen paremmassa kunnossa ja ryhdissä. Lexuksen alcantara (?) oli laadultaan ihan omaa luokkaansa, vaikka auto on Polestaria halvempi.
Kokonaisuutena Polestar 2 on edelleen sähköautomalleista selvästi parhaiten omaan käteeni sopiva, mutta täydellinen se ei ole, parannettavaa olisi monessakin kohdassa. Audi Q4 e-tron ei jää kauas. Laatuvaikutelma ja ajettavuus on kunnossa, mutta luotettavuus iso kysymysmerkki (omien entisten ja lankomiehen nykyisen perusteella). Ja kyllä Q4 e-tron on samoilla varusteilla selvästi Polestaria kalliimpi.