Samppasport  Futurez

Uusi XC90 (2016 ->)

  • 2197 Vastauksia
  • 613100 Lukukerrat

0 jäsentä ja 12 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ptu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • cq dx !
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1305 : 10.02.2017, 21:24:14 »
Ihan linjassa vaikkapa tämän kanssa: http://www.zeperfs.com./en/fiche6199-volvo-xc90-t8-twin-engine.htm

Juu, toki tiedetään, että tehtaan ilmoitus pitää paikkansa. Puolalaiset kun vaan kirivät nopeammin kuin mitä tehdas lupaa.. :) Toki tuossa jo mittaustarkkuus voi vähän vaikuttaa noissa desimaaleissa.
// XC90 T8 my-2018. 2012-2017 XC60 D5. 2006-2012 XC90 D5

Poissa JJ-Race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1306 : 12.02.2017, 15:53:47 »
Noniin, pari päivää vietetty aikaa uuden Vollen kanssa, toki tämä vaan lainassa ja pitää huomenna palauttaa.

Emännältä kuitti, että auto ok (ja Ice white väri myös), mutta kommentoi myös yllättävän kovia rengasmeluja. Toki alla 275 leveät talvinakit, mutta jotain tuolle voisi tehdä.
Itse luulin, että HUD:lla ei ole tarvetta. Mieli muuttui alle 5 min. Tuon jälkeen normimittaristolla ei tee juuri mitään vaan kaikki tarpeellisen info on tuulilasissa. Samoin luulin, että lämmitettävällä ratilla ei ole lisäarvoa, no on... Mitään kommentteja ei tullut auton koosta ja myös itselle istui heti hanskaan 5 vuoden XC60 ajelun jälkeen.

Autossa moottorina D5, mutta jotenkin omat aiemmat 5-pyttyiset 17 v ajalta ovat vaan tuntuneet enemmän omilta, en tiedä... Vakionopeudensäätimeen kun saisi oman speksausmahdollisuuden ja kokonaan tuon perkeleen limitterin poisvalittua asetuksista. Pariinkin kertaan vahinkossa räplännyt limitterin päälle vakkarin sijaan. Vakio radio on kyllä niin hyvä, että tässä vaiheessa tuo 3 KEur lisä ei vieläkään koukuta (saas nähdä taas kun pääsee sitä testaamaan seuraavalla autolla). Bird view ei mielestäni anna lisäarvoa vaan peruutuskamera näkymä toimii paljon paremmin mm. pihasta tielle peruuttaessa. Tutkaa keulaan hieman kaipailen, koska se on nykyisessa ja helpottaa kummasti autoa parkattaessa ahtaissa parkkihalleissa. Navin äänen vaihtaisin mieluusti naismaisempaan ja sellaiseen joka ensin kertoo etäisyyden seuraavaan risteykseen, eikä ekana kumpaan suuntaan ollaan kääntymässä. Aiheuttaa helposti liian nopeita ohjausliikkeitä risteystä ennen.

T8 testiin myöhemmin ja sitten läppästään kättä kauppiaan kanssa jommalla kummalla moottorivaihtoehdolla.

JJ
Tilattuna: EX90 Twin Performance Ultra
Ajossa: XC90 MY18 T8 R-Design, Polestar Engineered
Ajossa: XC40 MY21 P8 AWD Recharge
Ex: XC60 12 D3 Summum AWD, Rica Stage 2, S80 08 D5 Summum, Rica Stage 1, V70 99 20-valve 2,5 L

Poissa Volvo XC60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1307 : 12.02.2017, 17:10:27 »
Minulla myös ollut ijät ja ajat noita 5-pyttysiä Volvoja ja aluksi tuntui minustakin oudolta ajatus vaihtua 2 litraiseen nelisylinteriseen koneeseen mutta turhaa. Kyllä asia on niin että tämä uusi (oma kokemus vain V90 Polestarilla päivitettynä 240 hv ja 500 Nm) on paljon kierrosherkempi ja vääntöä on aivan eri lailla pienillä kierroksilla kun noissa vanhoissa. Ero vain kasvaa kun uudessa on paljon modernimpi 8-vaihteinen automaatti.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1308 : 12.02.2017, 18:52:28 »
T8 testiin myöhemmin ja sitten läppästään kättä kauppiaan kanssa jommalla kummalla moottorivaihtoehdolla.

Aika turha ajatellakaan muuta jos T8 on optio.

Poissa ptu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • cq dx !
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1309 : 12.02.2017, 18:54:17 »
..Tuon jälkeen normimittaristolla ei tee juuri mitään vaan kaikki tarpeellisen info on tuulilasissa...

Joku saksalainen youtube-koeajovideo oli täsmälleen eri mieltä, kosta auton oma mittariston on erittäin hyvä. Jopa hieman muunneltava ulko-asunsa suhteen. Itse tulin tämän sakun kanssa samaan lopputulokseen. Mutta yksi havainto huvitti itseänikin: Nopeusnäyttö numeroilla siinä näytöllä on yllättävän käyttökelpoinen, sitä viisarimittaria ei tule ihasteltua kuin kiihdytyksissä.. Olin joskus aiemmin lähinnä naureskellut moisille ranskalaisissa, mutta en naura enään.

Ja joo, ei D5:sta kyllä kaipaa T8 koeajon jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2017, 18:56:00 kirjoittanut ptu »
// XC90 T8 my-2018. 2012-2017 XC60 D5. 2006-2012 XC90 D5

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1310 : 12.02.2017, 18:56:42 »
Minulla myös ollut ijät ja ajat noita 5-pyttysiä Volvoja ja aluksi tuntui minustakin oudolta ajatus vaihtua 2 litraiseen nelisylinteriseen koneeseen mutta turhaa. Kyllä asia on niin että tämä uusi (oma kokemus vain V90 Polestarilla päivitettynä 240 hv ja 500 Nm) on paljon kierrosherkempi ja vääntöä on aivan eri lailla pienillä kierroksilla kun noissa vanhoissa. Ero vain kasvaa kun uudessa on paljon modernimpi 8-vaihteinen automaatti.

Itsellä kokemusta uudesta D4:sta ja D5:sta. Minusta alaväännössä ei ole juuri mitään eroa vanhoihin?  Uudet koneet ja niiden kaasu on viritetty vain huomattavasti antavammiksi. Pikkuautojen kikka, jolla saadaan väkevyyden tunnetta. Samoilla kierroksilla vedätettäessä menossa ei eroa ole. Tuo vanhempi voimalinja vedättää pidempään isolla pykälällä, kun uusi pykältää heti pienempää eikä anna mennä niin isolla vaihteella. Kierrosherkkyydestä pieni Plus uudelle, mutta käytännössä ei eroa. Vaihteisto on hyvä uudessa, olisin sen voinut tuohon nykyiseen vitosen jatkoksi ottaa, vaikka tuo 6-vaihteinen nykyvirityksessään tuntuu aivan eri laatikolta, kuin joku vuosi sitten. Pieniä rumia nykimisiä/kolahduksia tuo 8-vaihteinen teki säännöllisesti, mutta muuten toimi hienosti.

« Viimeksi muokattu: 12.02.2017, 19:08:33 kirjoittanut Bawuka »
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa J u s s i

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1311 : 12.02.2017, 22:59:24 »
Minulla aikanaan koeajomallissa oli HUD, mutta sen sijaan valitsin lämmitettävän tuulilasin. Itselle näin päin parempi vaihtoehto.
T8 R-designin vaihteenvaihtolärpäkkeet sen sijaan tuli valittua, mutta parempi olisi ollut lämmitettävä ratti.

Poissa Volvo XC60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1312 : 13.02.2017, 07:19:57 »
Bawuka: kyllä siinä alaväännössä vain on suuri ero ei tuo vanha huono ole mutta uudessa on vain enemmän vääntöä. Tämä uusi D5 koittaa pitää minusta jo liian pieniä kierroksia koneessa ja koska vaihteita riittää se myös hyödyntää sitä paljon enemmän kun mitä entinen 5-pyttyinen ja 6-lovinen automaatti. Automaattien välillä taasen eroa kun yöllä ja päivällä, ei kyllä ole ikävä yhtään vanhaa 6-pykäläistä laatikkoa kun uusi toimii niin paljon paremmin, tosin ei vanhakaan huono ollut. Tietenkin uudesta koneesta ja vaihteistosta on minulla kokemusta vain Polestar päivitettynä (poislukien koeajot vakio koneisilla) ja tuo päivitys tietysti tuo vääntöä alemmaksi kun vakio koneessa joten se voi hieman vaikuttaa (vakio 480 Nm 1750-2250 rpm ja Polestar 500 Nm 1500-2500 rpm). Tuohon aiemmin jonkun mainintaan ettei XC90 kannata harkita D5:sena vaan kannattaa ottaa T8, jos ajoa paljon maantiellä niin edelleen D5 oikea kone autoon, T8 kulutus nousee kyllä maantieajossa suureksi ja latausmahdollisuudesta ei ole silloin paljoa hyötyä.

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1313 : 13.02.2017, 10:19:35 »
Bawuka: kyllä siinä alaväännössä vain on suuri ero ei tuo vanha huono ole mutta uudessa on vain enemmän vääntöä. Tämä uusi D5 koittaa pitää minusta jo liian pieniä kierroksia koneessa ja koska vaihteita riittää se myös hyödyntää sitä paljon enemmän kun mitä entinen 5-pyttyinen ja 6-lovinen automaatti. Automaattien välillä taasen eroa kun yöllä ja päivällä, ei kyllä ole ikävä yhtään vanhaa 6-pykäläistä laatikkoa kun uusi toimii niin paljon paremmin, tosin ei vanhakaan huono ollut. Tietenkin uudesta koneesta ja vaihteistosta on minulla kokemusta vain Polestar päivitettynä (poislukien koeajot vakio koneisilla) ja tuo päivitys tietysti tuo vääntöä alemmaksi kun vakio koneessa joten se voi hieman vaikuttaa (vakio 480 Nm 1750-2250 rpm ja Polestar 500 Nm 1500-2500 rpm). Tuohon aiemmin jonkun mainintaan ettei XC90 kannata harkita D5:sena vaan kannattaa ottaa T8, jos ajoa paljon maantiellä niin edelleen D5 oikea kone autoon, T8 kulutus nousee kyllä maantieajossa suureksi ja latausmahdollisuudesta ei ole silloin paljoa hyötyä.
Eikai siinä väännössä ole kuin 30-50nm eroa Polestarin jälkeen ja samoilla kierrosluvuilla uuden ja vanhan välillä hieman vuosimallista riippuen. 30nm eroa ei tunne Erkkikään. Väännöt täsmälleen samoilla kierrosalueilla ja itse asiassa vanha väänsi maksimin vakiona laajemmalla alueella 1750-3000rpm, tosin 40nm vähemmän. Itse olen ajanut uutta S90 D5:sta ilman pollea ja kaksi vuotta tuli omistettua tuo uusi D4 ja 8-vaihteinen. Vaihteistoistojen ero ei kyllä minusta ole ihan kuin yöllä ja päivällä. Miten voikaan ihmiset nähdä asiat eri tavalalla. Minun vertailun perustuu kahden vuoden kokemukseen 8-vaihteisesta jokapäiväisessä ajossa. Kertaakaan en sitä siti ole kaivannut, vaan vanhakin kuusilovinen toimii aivan eri tavalla mitä se toimi vaikkapa muutama vuosi sitten. Itse en ole ollenkaan innostunut uusista nelosista, päinvastoin. Siksi päätinkin vielä tilata Volvon minusta oikealla koneella, eli vitosella. Tämän jälkeen voipi olla aika siirtyä toiseen leiriin, josta voi valita vielä keulalle kutosen.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2017, 10:31:40 kirjoittanut Bawuka »
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa Volvo XC60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1314 : 13.02.2017, 10:59:52 »
Niin ei väännössä olekaan isoa eroa vaan siinä miten se tulee käyttöön, on minullakin kokemusta noista viitoskoneista ja 6-vaihteisista automaateista monesta eri autosta (6 eri autoa alkaen 2002) ja onhan ne kehittyneet (viimeisin oli vm:2014) mutta kyllä nuo lisä vaihteet vaan tuo joustavuutta toimintaan ja tekee autosta paljon pirteämmän tuntuisen. Tuossa uudessa D5 koneessa tuo vielä nopeutta koneen ragointiin tuo Power Pulse systeemi. Vanha D5 viitoskone on hieno ja vahva kone varustettuna hienoilla äänillä mutta valitettavasti jo vanhahtavan oloinen minun mielestä.

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1315 : 13.02.2017, 12:18:16 »
Niin ei väännössä olekaan isoa eroa vaan siinä miten se tulee käyttöön, on minullakin kokemusta noista viitoskoneista ja 6-vaihteisista automaateista monesta eri autosta (6 eri autoa alkaen 2002) ja onhan ne kehittyneet (viimeisin oli vm:2014) mutta kyllä nuo lisä vaihteet vaan tuo joustavuutta toimintaan ja tekee autosta paljon pirteämmän tuntuisen. Tuossa uudessa D5 koneessa tuo vielä nopeutta koneen ragointiin tuo Power Pulse systeemi. Vanha D5 viitoskone on hieno ja vahva kone varustettuna hienoilla äänillä mutta valitettavasti jo vanhahtavan oloinen minun mielestä.

Se on totta, että 8-vaihteinen reagoi nopeammin esim. kickdownissa. Pirteys tulee toki sitä kautta, että viiveet ovat hieman lyhyemmät vaihdoissa ja tätä kautta myös kone tuntuu reagoivan nopeammin. Kellosahan tuo ei juurikaan näy, paitsi paikaltaan, koska nuouudet 8-vaihteiset ovat varustettu tuolla "lähtömoodilla" ja niissä ahtoja ei ole alussa rajattu niin paljon. Itse olisin toivonut näihin uusiin isoihin Volvoihin vielä +300hp dieselin, jolla oikeasti voitaisiin diesel puolella laittaa Sakemanneille kapuloita rattaisiin. Tuo D5 on aika vaatimaton kuitenkin näihin isoihin vetureihin teholtaan ja väännöltään. Q7 puhaltaa melkein tuplaväännöt isoimmasta koneestaan. Toki hintalappukin on aika eri luokkaa. T8 ei jotenkin tässä teknomaailman mielikuvissa minusta korvaa tuollaista isoa äijädieseliä, vaikka höpinää löytyykin. Jotenkin tuo bensapuoli on paremmin hoidossa näissä uusissa.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2017, 12:30:43 kirjoittanut Bawuka »
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1316 : 13.02.2017, 12:37:14 »
Se on totta, että 8-vaihteinen reagoi nopeammin esim. kickdownissa. Pirteys tulee toki sitä kautta, että viiveet ovat hieman lyhyemmät vaihdoissa ja tätä kautta myös kone tuntuu reagoivan nopeammin. Kellosahan tuo ei juurikaan näy, paitsi paikaltaan, koska nuouudet 8-vaihteiset ovat varustettu tuolla "lähtömoodilla" ja niissä ahtoja ei ole alussa rajattu niin paljon. Itse olisin toivonut näihin uusiin isoihin Volvoihin vielä +300hp dieselin, jolla oikeasti voitaisiin diesel puolella laittaa Sakemanneille kapuloita rattaisiin. Tuo D5 on aika vaatimaton kuitenkin näihin isoihin vetureihin teholtaan ja väännöltään. Q7 puhaltaa melkein tuplaväännöt isoimmasta koneestaan. Toki hintalappukin on aika eri luokkaa. T8 ei jotenkin tässä teknomaailman mielikuvissa minusta korvaa tuollaista isoa äijädieseliä, vaikka höpinää löytyykin. Jotenkin tuo bensapuoli on paremmin hoidossa näissä uusissa.
Tiedä sitten tulevaisuudessa miten dieselien käy, kun niitä nyt "mollataan" tämän planeetan tuhoajina ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1317 : 13.02.2017, 14:08:39 »
Tiedä sitten tulevaisuudessa miten dieselien käy, kun niitä nyt "mollataan" tämän planeetan tuhoajina ::)

No näin. Johan se Volvokin taisi ilmoittaa, että lopettaa luultavasti dieselien valmistuksen jos ja kun päästörajat kiristyy. No, itse pidän eniten korkealle kiertävistä vapareista, joten ei se maailma siihen kaadu, taloudellisuus kylläkin :).
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa JJ-Race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1318 : 15.02.2017, 19:32:32 »
Noniin T8 testattu ja hyväksi havaittu.

Tehoa ei ole pelkästään miehekkäästi vaan teho tulee ns kertalaakista "vasaralla päähän periaatteella". Hybrid ja pure moodi tuntuivat kaupunkia ajossa toimivan hienosti ja pelkällä sähköllä päästelin kahdeksaa kymppiä kympin lenkin. Hieman aikaa kesti totutella jarrupolkimen normaalia miehekkäämpää käsittelytarvetta kun auto haluaa ryömiä sähköllä eteenpäin. Heti tuli myös selväksi D:n ja B-vaihteiden erot ja B tuntui heti omalta. No moottoriversio on valittu ja viikonloppuna väännetään kaupat.

Yksi kysymys, jota en heti tajunnut tarkastaa tuli mieleen koeajon jälkeen. Madaltaako T8 itseään pure ja power tilassa normaalilla jousituksella vai tarvitaanko siihen tuo ilmajousitus? Jousitus tuntui muutenkin paljon mukavammalta (=hieman pehmeämpi) kuin D5:ssä, joten pitää vielä kysellä koeajo pirssin speksit.

JJ
« Viimeksi muokattu: 15.02.2017, 21:36:25 kirjoittanut JJ-Race »
Tilattuna: EX90 Twin Performance Ultra
Ajossa: XC90 MY18 T8 R-Design, Polestar Engineered
Ajossa: XC40 MY21 P8 AWD Recharge
Ex: XC60 12 D3 Summum AWD, Rica Stage 2, S80 08 D5 Summum, Rica Stage 1, V70 99 20-valve 2,5 L

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1319 : 15.02.2017, 20:37:54 »
Pitää olla ilmajouset että maavara muuttuu.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron