RallyBaron  Samppasport

Volvo 240 Intin-ajaksi auto

  • 8 Vastauksia
  • 5436 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jalava

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 Intin-ajaksi auto
« : 26.10.2015, 21:42:53 »
Pientä tarinaa miten autojen kanssa puuhastelu lähtee aina käsistä.. (19vuotias Nurmijärveltä kirjoittaa...)

Alunperin oli tarkoitus ostaa seuraavaksi talveksi pelkkä talvipulkan roolia ajava 240/740 Volvo, Ei sen kummempia vaatimuksia kuhan liikkuu eteenpäin, semmoinen tuli kaverilta turun suunnasta hommattua kolmisen viikkoa sitten. Sisustasta yllättävän siisti mutta ulkokuoressa pientä sanomista. Vähän sitä oli jo ehditty hitsailemaankin. Tekniikalta pitäs olla OK, jakopäät ym perusasiat tehty.

Tiedossa oli että perän puslat olit loppu. Helsingin viikissä yhdellä pikku korjaamolla olen töissä joten sinne sen vein ja tarkoitus oli ne iltasella vaihtaa.

Noh tulihan se perä sitten purettua lattialle ja tuli huomattua yllättäen kaikennäköstä pientä häiritsevää. Tässä vaiheessa voi sanoa että rupes homma lähtee pikkasen lapasesta..Tankki mm. vuosi. Bensalinjat ruosteessa/melkein puhki. Ylätukivarsien Helan-reiät(Mikä lie nimeltään) mennyt soikeiksi. alatukivarret myös umpiruosteessa ja vahvistusta kaipaavat. Ja yleisilme muutenkin kuin 25 vuotta vanhalla kapistuksella yleensäkkin..

Tuli sitten vahvistettua kaikki tukivarret, myös panhardi. Kaikki perän puslat vaihdettua, tankki hitsattua(Kaikki uudet kannakkeet ja muutama lappu sinne tänne... ::) ) Uudet bensaletkut ja mädät putket poikkastua. Uudet jarrulinjat+letkut. Lopuksi myös kaikki alustan osat tuli maalattua, sudilla tietysti..

Seuraavaksi olis tarkotus tehdä sama etupäälle, eli kaikki lattialle ja ihmettelemään mitä kaikkee keksii puuhastelemaan. Samassa yhteydessä kun etupään rojut lattialla, tulee tehostettu ohjaus tuon vakion tilalle. 

Tämän jälkeen korityöt=mädät ym ym pois+kevyttä vahvistusta sinne tänne+pakoputken teko alusta taakse saakka. Helmojen maalaus koska helmamuovien alta paljastui pientä työmaata. Tämän kaiken jälkeen voi keksiä koneelle jotain EDULLISTA pientä virikettä. Esim nokkaa ETC.

Tarkoitus on edetä pala kerrallaan. Ensin perusasiat kondikseen akseli kerrallaan jonkajälkeen voi ruveta suunnittelemaan näöllisiä sekä tehollisia juttuja. Aikaa on tammikuuhun asti jolloin lähden inttiiin ( TÄMÄ YKSILÖ TULEE OLEMAAN MEIKÄLÄISEN KÄYTTÖAUTO INTIN AJAN)

Priimaakaan ei ole tarkoitus todellakaan tehdä. Mitään ei hierota viimesen päälle eikä se ole todellakaan tarkoitus. Kuhan kaikki perusasiat ok+perus siisti niin se riittää.

Parissa viikossa saatu yllättävän paljon aikaan siihen nähden että olen arkisin töissä 8.00-16.30 , joten iltaisin on vain mahdollisuus rakennella.

Tänne tarkoitus lisäillä sitä mukaan kun jotain tapahtuu.











































Poissa Jalava

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 Intin-ajaksi auto
« Vastaus #1 : 01.11.2015, 19:53:36 »
Ollut hetken aikaa vähän hiljasempaa projekti rintamalla, tuli käytyä espanjassa MM-rallia kattomassa ja töissä nyt semmonen tilanne ettei pääse räjäyttämään volvon keulaa palasiks. Loppuviikosta onneks onnistuu, vihdoin. :)

Jotain pientä kuitenkin puuhasteltu mm. tehostettu hammastanko hommattu+ pumppu hommattu. Volvossahan on tällä hetkellä kiinni tehostamaton ohjaus, joka on kieltämättä vähän.. hanurista. ::)

Oli sen verran synkässä kunnossa että tuli hinkutettua ruosteet pois ja maalattua. Samalla tietysti aksiaalit+rt päät meni vaihtoon. Asennusta odotellessa.

HUOM!! Jos jollain takavetovolvon vanteita niin ota yhteyttä. Mieluiten aluvanteet ja 15" (PELKÄT VANTEET,RENKAILLA EN TEE MITÄÄN)





Poissa Jalava

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 Intin-ajaksi auto
« Vastaus #2 : 02.11.2015, 19:40:25 »
Kun ei hirveemmin ole tarjontaa ollut vanteiden suhteen niin aattelin kunnostaa noi auton mukana tulleet pintaruosteessa olevat pellit. Tasapainokoneessa tuli jokainen vanne tarkastettua että ovat suorat. Teräsharjalaikalla 30min/vanne niin rupes näyttää jo ihan kohtalaiselta. (Taas sai haaveilla hiekkapuhallusvehkeistä)

Sen jälkeen maali päälle ja lopputuloksesta tuli kyllä ihan kohtuullinen. ;D Tarkoituksena on kyllä hommata jotkut alut heti kun sopivat vastaan tulevat. Ehkä nämä talvella asiansa ajaa..

Muutama kuva alla..










Poissa Jalava

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 Intin-ajaksi auto
« Vastaus #3 : 03.11.2015, 18:06:45 »
Tuli dyykattua pari sarjaa 14" renkaita duunista, joilla menis volvo leimasta läpi sittekun sen aika on. (Ennen tammikuuta)

Tuli myös väännettyä ne eilen maalamilleni peltivanteille. Yllättävän siisti ja tasanen pinta tuli sudilla maalatessa. Peitti hyvin myös pienet epätasaisuudet.










Poissa Jalava

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 Intin-ajaksi auto
« Vastaus #4 : 05.11.2015, 19:56:41 »
Tänään purettu volvon keula.. Vihdoin. Kaikki lähti yllättävän nätisti auki ilman ongelmia mutta pari jarruletkua oli sen verran päässy hapettumaan ettei lähtenyt auki ehjänä. Myös toisen tukivarren etummainen pultti oli jämähtänyt niin lujaa puslaan kiinni ettei lähtenyt irti, joutui rälläkällä vetämään pultin poikki.  ::)

Seuraavaksi kaikki osiin ja ihmettelemään mitä se on syönyt.. Ainakin uudet puslat,alapallot ja ehkä jouset tulee?? Tietäis vaan onko jossain jäykempiä olemassa.  Tehostettu hammastanko odottaa asennusta. Tuli vain huomattua että rattiakselin nivel oli väljä ja semmoinen täytyy jostain hommata.. Tein siitä toisen topicinkin.































Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 240 Intin-ajaksi auto
« Vastaus #5 : 05.11.2015, 20:00:46 »
Dieselin jouset saattaa olla vahvemmat. Varmaksi en osaa sanoa, mutta tälläinen kuva olis.
No kun halvalla sai.

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: Volvo 240 Intin-ajaksi auto
« Vastaus #6 : 05.11.2015, 21:01:31 »
Dieselin jouset saattaa olla vahvemmat...
tai vaan kierroksen pidemmät
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa Jalava

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 Intin-ajaksi auto
« Vastaus #7 : 09.11.2015, 21:26:28 »
Viiknloppuna puuhasteltu jokunen tunti. Työläimmät vaiheet tehty. Enää lähinnä kasausta. Hitsailut hitsailtu ja ruosteet putsattu ja maalailut maalattu.

Tukivarret olivat melko synkässä hapessa. melkonen hinkuttaminen teräsharjalaikalla eikä siltikään meinannut lähteä kunnolla..

Kelkka oli lähinnä massan ja öljyn peitossa ja sen putsaamisessa vasta aikaa paloikin. jarruletkujen kiinnikkeet oli ruostuneet melkein irti niin tuli tehtyä nekin uusiksi sekä jarruputkien kiinnikkeet myös. ps. pieni vahvistus sillekkin tuli innostuksessa tehtyä. Tarpeelliisuus toinen juttu..  :idiot2:

Enää ei ole kun etutolpat jäljellä(putsaus maalaus jne).. Ei ole vain oikein selvillä mitkä jouset ja kenties pumput. Ja tietääkö joku pystyykö yläpäihin vaihtamaan PELKÄT laakerit vai onko väkisin vaihettava koko yläpää?

ps. jos jollain tehostetun hammastangon ja rattiakselin väliintulevaa niveltä niin ota yhteyttä!! Tarve on kova
























































Poissa Jalava

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 Intin-ajaksi auto
« Vastaus #8 : 11.11.2015, 19:40:24 »
Moottorin etukumityynyt vaihdettu uusiin. Samalla puslaan kiinnitettävien kannakkeiden kiilloitus.

Kelkka kasattu siten että voi heittää paikoilleen. Jarruputket kiinnitetty uudella tavalla. Jarruletkun hepattu parilla hitsipisteellä kiinni ja varmistuksena "peltimutteri" joka painetaan väkisin jarruletkuun ja hampaat tarraavat lujaa kiinni eikä tule takaisinpäin kovin helpolla. Kuva kertoo enemmän.

Etutolpat sai pientä väritystä, Musta putki ja sininen lautanen+sininen napa.. Oli sen verran lujaa kiinni se iso mutteri joka pitää iskaripanosta paikallansa, että joutui antamaan kunnolla lämpöä. Taitaa mennä iskaritkin uusiksi. Joku voi kertoa kuinka paljon ajettavuus muuttuu kun vaihtaa vakio nesteiskarit kaasuiskareiksi?  :P

Turbon etujouset pitäs kanssa joku päivä haalia, joku voi kertoa myös onko oikeasti jäykemmät. Jousilanka ainakin millin paksumpi.
















 

Kulkukoira  Proturbo