Ateho  Elekma

XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"

  • 41 Vastauksia
  • 11802 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Kai se olisi taas aika kirjoitella tästäkin hankinnasta topiccia foorumille. Kuten on itsellä ollut tapana noista käyttisvolvoista kirjoitella viimeiset 10vuotta.. Jos ei muuten, niin oman muistin virkistämiseksi.

Elikkäs reilun vuoden verran tuossa meni niin että käyttöautona oli muunmerkkinen laitos. Toki harrastevolvo on koko tämän ajan ollut, mutta tällä vuosikymmenellä oli ekan kerran tilanne että käyttöautona oli muu kuin Volvo. Pitkään oli tehnyt mieli kokeilla että minkäslainen laitos tuollainen Mersu on, ja sellanen tuli hommattua syksyllä 2017. Mukava kokemushan sekin oli, mutta nyt viimeisen puolenvuoden aikana on tullut tarvetta hieman paremmin etenevälle laitokselle. Sillä nuo mökki ja kalareissut on alkanut itsellä lisääntymään, ja tuli loppuvuodesta hommattua raskaampi kalastusvenekkin. Ja tuota uuttavanhaa venettä ei tarvitse matalahkolla kaksvetoisella nostaa hiekka/luonnon -rampeilta..

Kyllä noita nelivetomersujakin tuli katsottua, mutta ei oikein budjettiin ja omiin intresseihin sopivaa laitosta ollut Mersupuolella tarjota. Joten luonnollisesti nelivetovolvot kiikariin. Ekoja kertoja elämässä oli kyllä tilanne että katselin vähän out of the box ajattelulla kaikinmerkkisiä autoja jotka kriteereihin sopisivat. Mutta eipä muunmerkkisillä ollut tarjota niin paljoa parempaa vaihtoehtoa että Volvoista tai Mersuista siirtyisin pois. Volvopuolelta on hetken aikaa pyörinyt mielessä jo XC60, ja niitä alkuun pääasiassa katselinkin. Pikkuhiljaa kumminkin visiot alkoivat kääntyä enemmän XC70 puoleen ja tuo kuuskymppinen vaihtoehto jäi lähinnä varalle..

Vaihtoehtojen katseleminen oli kumminkin lähinnä alustavaa, sillä Mersu oli vielä pihassa eikä sitä ollutkaan tarkoitus laittaa myyntiin ennen kevättä. Viikko sitten kaveri kumminkin kyseli että oliskos saksalaisia dieselfarkkuja tiedossa mitä olisi myynnissä tai tulossa myyntiin. Siihen heitin että pihasta löytyy yksi ja sen saa hakea jos tarpeeksi maksaa. No kaverilla pamahti ostohousut kainaloihin ja jo viime lauantaina auto vaihtoi omistajaa. Niin nopeasti asia eteni että en ollut mitenkään lukkoon lyönyt korvaajaa. Oli vielä jopa ajatuksissa ollut että jos suoraan Ruotsista hakisi itse korvaajan. Kumminkin aikataulu tuli aika nopeasti joten ruotsista haku tuntui vähän "soitellen sotaan" vaihtoehdolta. Nettiautossa oli kumminkin yksi yksilö joka täyttäisi varuste yms kriteerit. Mutta tuo sijaitsee yli 200km päässä. Eihän siinä muuta sitten kun lauantai-iltana myyjälle soittoa ja sunnuntaiaamuna sitä löysikin itsensä istumassa junassa. Kokemus sekin, näin monien vuosien jälkeen. Auto oli mitä pitikin eli nimeä siis alle. Ja sunnuntaina sitä oltiinkin jo iltapäivällä kotona uuden auton kanssa.

Tuli näköjään hieman pitkät esipuheet vaikka koitin vähän tiivistetysti muuttaa ajatuksia tekstimuotoon. Mutta kummiskin itse asiaan:





Elikkäs kyseessä XC70 D5 AWD Summum kuten otsikkokin jo antoi ilmi. Auto on vuosimallia 2008 ja se on tuotu n. vuosi sitten Ruotsista suomeen. Kilometrejä takana ostotilanteessa 231tkm mutta nyt jo pyörähtänyt 232 puolelle. Huoltokirja on ns. aukoton ja historia muutenkin kohtuudella tiedossa. Otin vielä jälkeenpäin Carfaxilta raportin autosta mistä selviää katsastuksissa ja huolloissa olleet mittarilukemat yms yms. Ja kaikki tuntuisi olevan kunnossa ja loogista. Auto on uutena rekisteröity firmalle, mutta melko nopeasti sen jälkeen siirretty yksityisomistukseen ja sillä omistajalla ollut koko sen ajan mitä auto ruotsissa ollut.

Varusteita on melko hyvin, ainakin moneen suomimalliin verrattunna. Eli ainakin:
-Täysnahkapenkit sähkösäädöillä ja muisteilla
-Xenonit
-Webasto eli tod näk ardic?
-Sähköllä toimiva takaluukku
-Hälyt
-Penkinlämmittimet edessä ja takana
-Tummat lasit
-Parkkitutkat taakse

Ja jotain muuta semmoista noiden perusjippojen lisäksi (aut. ilmastointi, geartronic, cruise jne). Sitä en tarkkaan tiedä mitä kaikkea toi summum sisältää vakiona, ja mitä kaikkea muuta tohon on vielä ruksittu mitä en ole keksinyt. Pitänee kaivaa jostain tuon ajan varusteluettelo jos jostain löytyy kataloogi. Esim stereoista ei mitään hajua mikä setti siellä on ja mitä eri vaihtoehtoja on ollut. Vetokoukku on asennettu viimekeväänä suomeen tuonnin yhteydessä. Mersuissa oli se kätevä että VIN koodilla sai kaikki tarkat auton tiedot ja varustetiedot haettua netistä. Ja mitä muuta Mersussa oli kätevää, mitä tän kanssa kaipaa oli 7" näyttö navilla, bluetooth puhelimella, dvd toistolla jne. Eli navia tai bluetoothia ei tässä ole. Tosin Mersussakin se oli vain puheluita varten, ei musiikintoistoa. Mutta kovin olen tyytyväinen autoon ja varusteisiin, ja onhan tuon rattiin hypätessä olo vähän kun olisi takas kotiin tullut. Penkeissä on oikeinkin juhlava röhnöttää mersun jämäkämpien penkkien jälkeen.

Muutoksia mitä autoon tulee, niin ei varmaan paljoa ole. Korkeintaan ehkä jotain vanne swäppäilyä eli kesävanteiksi esim. 18" kun nyt on 17" alut kesäsille ja 16" alut talvivanteille. Jos uudet kesävanteet hommaisi niin sitten ehkä siirtäisi nuo nykyiset 17" vanteet talvivanteiksi. Sillä tuossa on nyt vanhahkot kitkat talvirenkaina joten joutuisi tod näk ensitalvelle renkaat uusimaan. Ja onhan nuo 16" todella ujot tämänkokoisessa autossa (vaikkin mukavat, koska moffa profiili). Sitten lisäksi ehkä jotain polttimonvaihtoa ledeiksi, kilventaustaa tms pientä nikkarointia.

Muuten mennään varmaan enemmän pesu&huoltomuistio tyyppisellä ratkaisulla tämänkin topicin suhteen. Niin sanottujen huoltojen suhteen en ole vielä tehnyt muuta kun avaimien patterit vaihdoin sekä ohjaustehostinta hieman tutkailin. On aika jäpäkkä ohjaus, mutta toimii kumminkin hyvin eli ei takertele tai äännä. Sitä en tiedä kuinka kevyt tuo ohjaus pitäisi tälläsessä olla kun en ole muilla yksilöillä ajanut. Elikkäs ohjaustehostimeen vaihdoin hieman uutta öljyä ja laitoin varuksi vielä kaveriksi RVS ohjaustehostin käsittelyn jos siitä jotain iloa olisi. Ja sitten tietysti lisäksi perus nesteiden ja rengaspaineiden tarkastelut. Muuten ei mitään pakollista huoltoa ole, kun on juuri 3tkm sisään edellisen omistajan toimesta tehty merkkiliikkeessä öljynvaihtohuolto ja lisäksi MAP anturi vaihdettu. Kumminkin tekisi mieli nuo vaihteiston ja voimansiirron öljyt vaihtaa asap, ellei malta seuraavaan öljyhuoltoon asti ja vaihda silloin. Samaten apulaitehihnan ja sen kilkkeet voisi varuiksi vaihtaa seuraavassa huollossa..

Mutta näillä mennään, kirjoittelen taas kun jotain asiaa tulee..

« Viimeksi muokattu: 26.02.2019, 17:04:54 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Ansoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #1 : 26.02.2019, 17:31:26 »
Näitä XC70 -malleja alkaa enenevässä  määrin ilmestyyn tänne foorumilaisille. Itsellä oli myös jossain  vaiheessa yhtenä vaihtoehtona mut sitten kuitenki XC60 loppupeleissä kolahti enemmän. 

Hyvän näkönen peli ja näköjään saman suuntaista suunnitelmaa ku itellä eli ainaki vanteen päivittämistä  :)
XC60 D4 AWD Business Summum -16
Ex-S60 R-design -11

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #2 : 27.02.2019, 20:42:04 »
Tänään tuli tehtyä ensimmäiset pesut autolle. Edellinen omistaja kyllä käytti tän sunnuntai-aamuna pesulassa, mutta yllättävän paljon siihen on kuraa ja suolaa löytänyt päälle kolmessa päivässä. Tosin onhan tuossa tullut 500kilometriä jo ajoakin kun tuli sunnuntaina se siirtymä kotipuoleen. Mutta onhan se kiva "uuteen" autoon tehdä ns. tervetuliaispesuina laajennettu peruspesu.

Ensiksi moottoritila:
-Pumppupullosta kuivaan konetilaan Korrex tarex liuotinpohjainen esipesuaine. Seoksella 50-50% veden kanssa.
-Muutaman minuutin vaikutusajan jälkeen huolellinen huuhtelu monesta eri suunnasta painepesurilla. Riittävältä etäisyydeltä tietysti..
-Koneen muovisuojassa oli pinttynyttä väriä konepellin huopaeristeestä joten sen putsausta Tar&glue removerilla tiskaussienen kanssa
-Seuraavaksi vaahdottimesta n. 8% loppuseoksella Korrekin PPclean miedompi esipesuaine. Tämän päälle sitten kinnastelu niihin paikkoihin mihin kintaalla pääsi
-Hetken vaikutusaikaa ja huolellinen huuhtelu taas perään
-Lopuksi kevyesti paineilmaa laturiin ja sähkölaitteisiin yms ja isojen pintojen kuivausta mikrokuituliinalla



Sen jälkeen ulkopintojen kimppuun:
-Vaahdottimella koko auton pintaan Tarexia n.6-7% loppuseoksella. Myös pyöränkotelot ja pohjaan sen minkä sai, tietysti.
-Hetken vaikutuksen jälkeen huolellinen (paine)huuhtelu ja mahdollisimman hyvin koteloihin, pohjaan jne..
-Olin ajatellut raudanpoistoa, mutta pinta vaikutti hyvältä joten sen vaiheen skippasin tässä kohtaa..
-Eli seuraavaksi sitten kinnastelut Korrekin Reload shampoolla kahden ämpärin taktiikalla monessa osassa. Lampaanvillalla lasit+maalatut osat, mikrokuitulonkero kintaalla helmat,puskurien alaosat ja vanteet.
-Varsinaisen pesun jälkeen vedin sitten pintaan suojaa antamaan Korrekin Polymatrix nestemäisen kevytpinnoitteen/sealantin. Pari panelia kerrallaan kostealle pinnalle. Sumutinpullosta kosteaan kintaaseen, paneliin ja sitten pyyhkäisyt kintaalla perään. Ja tietysti huuhtelu
-Loppuun kuivaus mikrokuituliinalla



Eli tälläinen perussetti. Aika Korrek voittoinen oli käytettyjen aineiden lista. Mutta niitä on tullut nyt viimeaikoina käytettyä kun on laaja ja hyvä tuotesarja missä hinta/laatu kohtaa. On toki paljon muidenkin valmistajien tuotteita vielä käytössä mutta nyt mentiin näillä.. Se mikä on pesussa mukavaa tämän kanssa on se, että pohjaa ja pyöränkoteloita pääsee aika kivasti pesemään ilman auton nostamista. Se mikä taas vähän huonoa on se että katto hieman hankala pestä ilman jakkaraa kun on jonkunverran korkeutta ja suht massiiviset kattokaiteet vielä lisäksi. Mutta justiinsa onnistui ilman pukkeja. Jonkunverran on myös enemmän pinta-alaa ja erinäkösiä muovipaneeleita yms enemmän kun edellisissä mutta eipä tuossa muuten ihmeempiä..

Sellainen vajaa 200km on nyt tullut ajoa sen jälkeen kun ohjaustehostinta tutkailin. Aavistuksen tuntuisi että ohjaus keventynyt ja jouhistunut, mutta seuraillaan vielä tilannetta miten kehittyy. Jossainkohtia voisi ihan huuhtelemalla vaihtaa kaikki öljyt sinne, mutta antaa tuon RVS aineen nyt "tekeytyä" siellä ensiksi..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #3 : 05.03.2019, 16:34:29 »
Tänään olikin aamulla oikein kivat nelivetokelit, tai ainakin kelit testailla nelivedon toimivuutta vaikka ei ihan kymmeniä senttejä ollut lunta. Mutta siinä 5.30 aikaan kun töihin lähti ni oli tiet mukavasti lumenpeitossa. Hyvinhän tuo takapää tuntuis tulevan mukana, ja hienosti "piiloutuu" lumisella tiellä vaikka lappu lattiassa lähtis kiihdyttämään. Ainakin tällein kaksvetomiehen perstuntumalla etenee varsin hienosti. Toki en ole paras ihminen arvioimaan nelivetojärjestelmän toimivuutta kun en ole ennen nelivetoa omistanut ja haldex autoilla ajamista on muutenkin aika vähän takana. Mutta ainakin omalta perstuntumalta on kaikki kunnossa eikä ylimääräisiä ääniä tai potkuja ole. Hieman kyllä jännittänyt että missä kunnossa on tuo järjestelmä kun huolloista ei varmuutta. Yhteen liikkeeseen laitoin ruotsiin s-postia missä tämä on huollettu muutamat viimekerrat ruotsin päässä. Mutta eipä ole vastausta kuulunut.

Hiemanhan tuo on aliohjaava kun alkaa polkemaan, kun edessä on 8,5v vanhat Pirellin kitkat. Ei toki takarenkaatkaan ole uusinta uutta sillä takapäässä on 6v vanhat Nokian hakkaR kitkat. Mutta kyllä silti tuo 6vuotias Nokialainen vie aika hyvin pidossa tuota ikääntynyttä pirelliä.. Mutta yllättävän hyvin kyllä noilla pärjää normiajossa. Jääkelillä ei ole tarvinnut onneks vielä hirveästi ajella noilla. Mutta kyllä noi ensitalveksi saa väistyä. Sinänsähän nyt noi on optimaaliset "välikelinrenkaat" että ei tarvitse kesärenkaiden allelaittoa kiirehtiä..

Huolto-osia olen alkanut pikkuhiljaa haalimaan, ja täytyy tässä vähän keksiä että missä järjestyksessä alkaisi noita huoltoja tekemään kun tässä kiireisimmät askareet saa alta pois..

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #4 : 05.03.2019, 17:01:11 »
Kuulostaa pelottavalta yhdistelmältä että edessä ja takana erilaiset renkaat. Ja toiset vielä vanhat. Itse vaihtaisin samalaiset molemmille akseleille.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #5 : 05.03.2019, 17:21:57 »
Kuulostaa pelottavalta yhdistelmältä että edessä ja takana erilaiset renkaat. Ja toiset vielä vanhat. Itse vaihtaisin samalaiset molemmille akseleille.

Molemmissa päissä on siis kyllä samankokoiset, ja samantyyppiset renkaat eli kitkat. On vain erimerkkiset ja toiset on parivuotta vanhempaa paistoa. Mutta hyvin noillakin työnsi aamulla töihin normivauhtia vaikka ei ollut vielä aurattu..

Toki jos olisi talvi vasta tulossa tai alkuvaiheessa niin olisin varmaan heti vaihtanut uudet kumit alle. Mutta nyt kun kesärengaskelit on jo ovella niin menköön noilla.

Eihän tuo sinänsä mitään erikoista tai laitonta ole että on edessä ja takana eri valmistajan/eri mallin renkaat. On itselläkin monessa autossa ollut niin. Edellisessä v70 oli myös sekä kesä että talvirenkaissa eri valmistajan renkaat edessä ja takana. Ja tässäkin tosiaan myös kesärenkaissakin edessä ja takana eri merkkiset.. Itse kyllä pyrin hommaamaan yleensä kaikki samaa sarjaa, mutta joskus on tarve vaihtaa vain 2rengasta ja samanlaisia ei ole tarjolla...
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #6 : 07.03.2019, 16:04:20 »
Hieman ryppyjä tuoreeseen rakkauteen. Aamulla duunimatkalla sytty abs ja luistoneston vikavalot. Auto toimi kumminkin normaalisti ja pääsin töihin. Työpäivän jälkeen sitten ei suostunut vaihtamaan kakkosta isommalle. Nousin ekasta rampista ylös ja sen jälkeen valoista lähtiessä ei vaihtanut enään ykköseltä isommalle. Ei tosiaan ees manuaaliasennossa reagoinut.

Ajelin sitten läheisen motonetin parkkikselle, ja sammuttelin auton ja katsoin vikakoodit kun tuo bluetooth palikka kulkee autojen matkassa. Vikakoodien nollaus ei kumminkaan auttanut ja käynnistyksen jälkeen toimi vaan huonommin. Nilkutin sitten auton Debiliin kun siinä lähellä olin.

On muuten eka kerta mun autoiluhistoriassa kun joutu luovuttamaan ja viemään auton korjaamolle. Ei oikein huvittanut ajaa kotiin tai tallille 10-15kmh vauhdilla kun matkaa n.20km molempiin.

Katsotaan nyt sitten mikä on tuomio. Veikkaan että aika paha raha menee, ainakin tälläisen silmissä joka on tottunut itse tekemään ja hommaamaan varaosat tarvikeliikkeistä tai ulkomailta.. Varmaan menee ensiviikolle korjaus joten ajellaan muun merkkisillä taas siihen asti..

Huonoa tuuria kyllä. Alle 2viikko ostosta. Ja vielä eilen illalla viestittelin myyjän kanssa ja kehuin miten hyvin pelaa... Jäi harmittavasti puuhun koputus väliin.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #7 : 07.03.2019, 16:20:45 »
Motonetista taitaa saada reilulla satkulla lukijan jolla saa näissä luettua vähän enemmän kuin ihan yleismallisella lukijalla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #8 : 07.03.2019, 17:07:58 »
Motonetista taitaa saada reilulla satkulla lukijan jolla saa näissä luettua vähän enemmän kuin ihan yleismallisella lukijalla.

Juu voipi olla. Olen tuon icarsoft volvolaitteen hankintaa harkinnut, mutta en ole vielä sellaista hommanut. Tuo bluetooth palikka on kulkenut jo useamman vuoden matkassa, ja aika kätevä sekin on vaikka ei tuollaiselle perehtyneemmälle laitteelle pärjää. Mutta hyvin on silläkin kaikista talouden autoista saanut livedataa ulos ja vikakoodit nollattua jne..

Vähän MAFfiin viittaavaa vikakoodia se anto, mutta en sitten alkanut haeskelemaan varaosia ja alkamaan vaihtaa niitä lumisateessa kun kotio piti päästä. Ja esim maf on jo aika kallis laite, niin ei viitsisi "turhaan" sellaista tienpäällä metsästää kun ei varmaa tietoa että sillä korjaantuu. Montaa hutiosaa ei viitsisi ostaa kun tulee sitten jo kalliimmaksi kun korjaamo.

Mutta katsotaan mikä on tuomio. Sitten jos se olisikin vaan se maf, ni voi vähän harmittaa sillä liikkeessä se on varmasti ökyhintainen ja siihen työt päälle.. Mutta spekulaatiota spekulaatiota.. Kunhan nyt tulisi kuntoon ilman maailmanlopun laskua. .

Onneksi sieltä kumminkin pääs helposti kotio ja on kodin päässä toinen auto käytettävissä..

Edit: kyllä sinne oli joku muukin vikakoodi samassa rytäkässä tullut, mutta vain tuo yksi uusiutu nollaamisen jälkeen..

Edit2: Hetken tässä lueskeltuani ja mietiskeltyäni olen melko varma että kyseessä johtosarjavikaa. On vissiin näissä kolmoskorisissa tyyppillistä että kuluu johdot puhki jostain imuputken/akkukotelon tietämiltä. Se selittäisi nuo abs/dtcs sekoilut ja vaihteistonsekoilut.. Antoi samassa rytäkässä myös ajovalovikaa..
« Viimeksi muokattu: 07.03.2019, 18:03:00 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #9 : 08.03.2019, 18:19:39 »
Ja taas mennään. Eli auto kunnossa ja kotona. Tosi nopeasti saivat sen hoidettua. Omat arvailut meni vähän vikaan, eli oli loppupeleissä se kaikista ilmeisin vika; abs anturi.

Oli pyöränlaakeri/napa kuulemma sen verran tohjona että abs kehä oli syönyt anturista jo aimo siivun ja siitä sitten auto ottanut nokkiinsa. Joten ihan hyvä että tuli auto nilkutettua osaavaan korjaamoon. Ei tarvinnut summamutikassa alkaa arpomaan osia ja eipä tuon navanvaihto olisi itseltä välttämättä onnistunutkaan kun muistelisin että vaatii jonkun erikoistyökalun. Ihme ettei pitänyt napa/laakeri mitään meteliä. Ne vehkeet mistä itsellä/perheellä mennyt pyöränlaakeria niin on pitänyt kyllä todella pahaa ääntä. Asentaja epäili että liekkö jo se vaihe mennyt jo ohi.. No mutta kuntoon tuli ja nopeasti, se on pääasia.

Saksastakin tuli 20L tonkka lootaöljyä. Pirun nopeasti tuli kun viime vklp tilasin ja torstaina tuotiin pönttö kotiovelle. Eikä ollut ees pahat kulut. Tosiaan Mannolia tuli nyt ja eiköhän se aja asiansa lyhyehköllä vaihtovälillä. Kovin ovat kehuneet sitä volvoissa toimivaksi ja onhan tuota monet käyttäneet jo tälläkin foorumilla. Haldex suodatin on tulossa kanssa euroopasta, pitäis olla ihan volvo original. Eipä tuo nyt älyttömästi halvempi ollut kun suomesta, mutta jos kotio saa ilmasilla toimituksilla eikä ole kiire niin eipä sitä raaski varaosakaupasta lähteä hakemaan kalliimmalla.. Tulossa on myös muut auton suodattimet ja apulaitekamppeet yms. Mutta niissä vielä varmaan tovi menee kun eivät jostain syystä ole edes matkalla vielä??

Mutta jatketaan näillä.. Toivottavasti ei ihan hetkeen tule uusia ullatuksia..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #10 : 05.04.2019, 19:07:16 »
Hyvin on Volvo kilometrejä niellyt. Eipä ole mitään ongelmia ollut sen abs-anturi hässäkän jälkeen. Autossahan oli kielenä Ruotsi kun se mulle tuli. Joten kieli tuli Vdash softan kautta vaihdettua suomeksi. Hyvin onnistui ja mukava taas selailla valikoita kun ymmärtää kaiken mitä niissä kerrotaan  :D Vikailmoituksia yms tuli tietysti samalla tutkailtua. Eipä siellä mitään päällä olevaa vikaa ollut mutta jotain pieniä häiriöitä joidenkin aikojen takaa. Niitähän nyt tahtoo kaikissa kaikissa autoissa olla kun tota "hienoa ja herkkää" elektroniikkaa nykyautoissa on. Muuten ei ole autolle tullut tehtyä mitään yhtä pesua lukuunottamatta.

Varaosia sun muuta onkin sitten tullut haalittua taas melkeen liiaksikin  :idiot2: Eli niinkuin edellisessä viestissä tuli mainittua niin haldexsuodatin, ilmansuodatin, raikkari, öljysuodatin, polttoainesuodatin, apulaitehihna+kiristäjä, laturin vapaakytkin ja pyyhkijät saapui maailmalta. Lisäksi vielä jälkijunassa tuli tilailtua samaisesta paikasta jarrulevyt ja palat jokanurkkaan. Brembon valmisteet tuli jarrupuolelle ja ne saapui tänään kotiovelle. Jarrukamat tulikin vähän nopeammin kuin edellinen tilaus eli vajaassa viikossa. Tossa suodatin+apulaite tilauksessa meni se liki 2viikkoa. Autodoc oli näissä kaikissa paitsi haldex suodattimessa tilauspaikka.



Sen lisäksi kuvassa näkyy torni punasia laatikoita jotka tuli samalla kuriirin kyydissä tänään. Eli vanteet tuli tilattua wheeloutlet nimiseltä sivustolta Saksasta. Nopeasti tuli nekin kun sunnuntai päivällä tilasin ja nyt perjantai päivällä oli vanteet kotiovella. Tulihan tossa useampi viikko kyttäiltyä vanteita, lähinnä käytettyjä ja monesta eri paikkaa. Kyllähän tuossa OZ racing ja BBS tuotteet pyöri mielessä. Edellisessäkin käyttiksessä kun oli OZ ultraleggerat ja sitä edellisessä BBS RK:t. Noita vaan kun ei käytettynä löytynyt sopivia 5x108 jaossa niin rupesin kyttäilemään myös vähän halvempia, uusia vaihtoehtoja. Nuo em. valmistajien tuotteet kun maksavat uutena kohtuu reippaasti. Edelliseenkin autoon tuli panostettua rengas/vannepuolelle 2000eurolla ja abaut vuosi sen jälkeen myin auton eikä noista juuri lisähintaa saanut. Niin lähdin nyt sitten vähän kevyemmällä panostuksella liikkeelle että ei tule taas tuhansia turpaan jos autonvaihto tulee odotettua nopeammin.



Eli tuollaiset kiekot sieltä saapui. Brändi on R3 wheels ja malli R3H01 black. Tarkemmat speksit 18x8" ET45. Tuo Brändi/valmistaja on itselle uusi tuttavuus ja ilmeisesti kyseessä on jonkinlainen Saksalainen tuning/"racing"/stance vannevalmistaja. Saksassa tosin noita tuskin tehdään, ainakaan hinnan perusteella. Joten eiköhän noi ole perus Aasia-akselin tuotoksia jotka nuorekkaasti brändätty Saksalaisen firman toimesta. Tosin oli niillä sitten aavistuksen arvokkaampia tako ja moniosaisia -vanteitakin valikoimissa. Koko tosiaan nyt tuli 18" ja mielessä kyllä pyöri vahvasti myös 19". Koska auto on iso niin helposti voi nuo 18tuumaiset "hukkua siihen". Mutta kahdestakin syystä tuo 18 tuntui paremmalta. Ensimmäinen syy on se että ostin auton jotta sillä voisi vähän huolettomammin tehdä mökki ja kalastusmatkoja jne joten siinä mielessä 19tuumaisten profiilit menee jo melko pieneksi joten niillä ei rynkytetä enään sorateitä mukavasti. Joten koitetaan pitää auto tarkoituksenmukaisena. Vaikka näissä pari pykälää isompaa profiilia voikin käyttää kun normi kinnereissä. Ja toinen syy rahankäyttö tietysti. Hintaeroa ei vanteissa ollut kun reilu 100e 18vs19". Mutta renkaissa hinta pompsahti jo yhden tuuman korotuksella yli 300e/sarja. Joten se helpotti valintaa. Ei viitsinyt yhdestä lisätuumasta maksaa melkeen 500e lisää ja lisäksi vielä kärsiä mukavuudesta.

Renkaiksi tulossa tutut ja turvalliset Falken Azenis FK510 koossa 235/50-18. Noita Falkeneita on mulla ollut ties kuinka monessa autossa ja hyviksi on todettu. Hinta/laatusuhde markkinoiden huippua. Myös kahdessa edellisessä käyttiksessä ollut noi FK510 ja vaimokkeen autossa myös Falkenit. Nuohan on testeissäkin ollut myös ihan kärkikahinoissa testivoittajien tuntumassa. Vaikkakaan omat kriteerit ei mene aina autolehtien testit edellä...

Mutta katsellaan tuossa ensiviikolla kun renkaat tulee että jos ne kävisi kietasemassa vanteille ja samalla voisi pinnoittaa vanteet. Siinähän nuo jarrutkin vaihtelis samassa rytäkässä kun kesäpyörätkin   ??? Lisäksi miettinyt nahkojen käsittelyä ja kaiuttimien päivtystä ja ja ja... Kovasti kyllä taas tuntuu siltä että rahaa ja aikaa tulee tähänkin upotettua vaikka ihan ajovehkeeksi tuli hommattua. Toivottavasti en saa samanlaista päähänpistoa kun edellisen kanssa että kun sai laajat huollot ja remontit tehtyä, softattua, uudet renkaat kesä+talvi jne ja sitten auto vaihtoon. Erittäin huono harrastus ainakin rahallisesti entisöidä ja parannella näitä käyteytettyjä autoja ja sitten myydä tappiolla pois  :2funny:
« Viimeksi muokattu: 05.04.2019, 19:24:38 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #11 : 11.04.2019, 20:09:09 »
Renkaat saapui maanantai-iltana kotiovelle. Tiistai iltasella sitten kuskailin renkaat ja vanteet pajalle. Eilen illalla sitten renkaat ja vanteet olivat liittoutuneet ja hain ne pajalta pois kuleksimasta. Sopivasti eilen tuli myös autonhoitokaupasta hieman tuotteita..



Elikkäs kompakti paketillinen Gyeon tuotteita. Gyeon tuoteperheeseen olen myös aikalailla tykästynyt joten sinne suunnalle tuli kallistuttua kun uusille tuotetyypeille oli tarvetta. Nuo on nyt aikapitkälti tätä autoa varten hommattu, mutta esim tuota vannepinnoitetta voisin käyttää myös harrasteauton vanteisiin. Eli sieltä tuli: nahan puhdistusaine, nahan hoito/pinnoite -aine, nahkaharja, vannepinnoite ja muoviosien pinnoite.

Vanteet kuskasin tänään tallille ja vetäsin päälle tuon vannepinnoitteen. Toki ennen pinnoitusta putsasin vanteet Bilthamberin cleanser fluidilla. Sen kummempia pesuja en tehnyt kun vanteet tosiaan eilen otettu paketista ulos ja pajalla olivat rengasrasvat yms putsaillut huolella pois.



Todella helppo oli ainetta levittää ja "kiillottaa". Varsinkin ensimmäisen vanteen jälkeen sujui kun rasvattu. Toivotaan vaan että pinnotus muuten onnistui että kestäisi pinta koko kesän. Ainetta kului odotettua vähemmän, sillä yleensä on tapana vähän ronskisti annostella ja ainetta kuluu enempi kuin ohjearvo on.. Joten mietin että jääköhän pullosta yhtään jäljelle mutta vaikka "riittävästi" annostelin niin ainetta kului varmaan 1/3 osa pullosta.



Senverran odotettua nopeammin sujui tuo prosessi että vetäsin ennen kotiinlähtöä vielä vaahdot auton pintaan ja huuhtelut perään. Yleensä pyrin aina kinnastelemaan kun pesen koska tuolla menetelmällä jää herkästi vesitahroja. Kun ei siis tosiaan missäännimessä kannata autoa mekaanisesti kuivata jos ei ole kinnasteltu. Mutta nyt siis vain "esipesu" ja sitten motaria kotiin. Kyllähän se siinä kuivuu  :D Tälläkertaa ei ollut vaahdottimessa Korrek tai bilthamber tuotteita, vaan huvin ja urheilun vuoksi vetäsin pintaan taxicleanerin. Sitä kun kannunjämät pyöri pesurinvieressä.. Suju se silläkin.



Mutta jatketaan taas kun touhut etenee..
« Viimeksi muokattu: 11.04.2019, 20:11:02 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #12 : 12.04.2019, 14:18:05 »
Mukavaa että #käyttöauto laittaminen "lähtee lapasesta" muillakin, vaikka harrasteautokin löytyy pihasta :P

Tuo wheeloutlet näyttikin hyvältä mestalta, täytyy pitää mielessä  8)

Qyeon tuotteet itsekkin todennut toimivaksi, juuri viime viikolla samaa pinnoitetta lääpin oman käyttiksen vanteisiin, saa nähdä mimmoista on kestoltaan. Renkaisiin meni samalla tuttu ja turvallinen Tuf Shine pinnoite, ei tarvitse lutrata rengaskiillokkeiden kanssa sitten koko aikaa.


Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2060
    • jonze_photos
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #13 : 12.04.2019, 18:17:13 »
Elikkäs kompakti paketillinen Gyeon tuotteita. Gyeon tuoteperheeseen olen myös aikalailla tykästynyt joten sinne suunnalle tuli kallistuttua kun uusille tuotetyypeille oli tarvetta.


Qyeon tuotteet olleet kyllä itsellekin mieleen. Pitäs kans auronhoitokaupast tilaa täydennystä hyllyyn
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa mhaimi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
« Vastaus #14 : 12.04.2019, 18:36:07 »

Qyeon tuotteet olleet kyllä itsellekin mieleen. Pitäs kans auronhoitokaupast tilaa täydennystä hyllyyn

Sama täällä, Bathe+ ja wetcoat ollut käytössä. Loistavia tuotteita.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron