Carcom Oy  Ateho

Takaisinkutsu

  • 498 Vastauksia
  • 113745 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jussius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #450 : 06.10.2020, 23:23:06 »
Tämä uusin kirje on seurausta edellisestä takaisinkutsusta. Paikkaa paikan päälle korjausta...

Varsinainen ongelma johtunee suunnitteluvirheestä, jossa kokemattomuudella on roolinsa. Kyseessä on kuitenkin uusi moottori tiukentuviin päästömääräyksiin. Koska pieni valmistaja, ongelmatkin ilmenevät vasta pitkän ajan kuluttua tuotannon alkamisesta.

Niin siis vai onko se ilmausongelma siis nimenomaan sen EGR:n letkujumpan seurausta - silloin se ei ole suunnitteluvirhe, vaan asia jota ei ole osattu sitä korjausta tehdessä ennakoida. Ihan hyvä tuo alla oleva kommentti että vastaavia letkuja jäähdyttimestä paisariin on autoihin tehty ennenkin ja miksi tätä ei ole tehty aiemmin?

Kyllähän EGR tekniikkana on kuitenkin aika pitkään ollut olemassa, ainakin itselläni oli vuoden 2004 volkkarissa jo se (ja 130 tkm kohdalla tukossa)

Vielä kun miettii tarkemmin, niin eikö se riski ole nimenomaan siinä, että kun ilma ei tule pois --> nestettä on liian vähän, ja jäähdytys ei toimi. Syy mahdolliseen lämpötilan nousuun ei ole siis ilma vaan liian vähäinen nesteen määrä. Ja siitä kyllä tulee hälytys aika äkkiä.
V70 D4 2014
Ex. VW Golf IV Variant 1.6 2005

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #451 : 07.10.2020, 00:28:08 »
Tuo nyt asennettava letku löytyy ainakin jostain aiemmista moottorimalleista, mitä olen huomannut, joten miksiköhän sitä ei näissä alunperin ole ollut. Paikkakin kun on valmiina.
Jatkan vielä tähän omaan kommenttiini, että olihan toisaalta ne VEA-koneiden alkuperäiset männänrenkaatkin todettu jo aiemmin Volvolla ongelmallisiksi ja silti sellaiset piti laittaa, kunnes korjaussarjalla muutettiin taas erilaisiksi. Alan jo itsekin uskoa, että suunnittelupuolelta on lähtenyt osaaminen muualle. No, tämä ei liity tähän takaisinkutsuun.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2020, 00:29:40 kirjoittanut Teinipajero »
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa marko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • Volvo XC60 D4 2014
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #452 : 07.10.2020, 06:52:52 »
Niin siis vai onko se ilmausongelma siis nimenomaan sen EGR:n letkujumpan seurausta - silloin se ei ole suunnitteluvirhe, vaan asia jota ei ole osattu sitä korjausta tehdessä ennakoida. Ihan hyvä tuo alla oleva kommentti että vastaavia letkuja jäähdyttimestä paisariin on autoihin tehty ennenkin ja miksi tätä ei ole tehty aiemmin?

Kysyin asiasta kun huoltoa varatessa tuli letkun uusiminen puheeksi, ja huollosta todettiin että letkun uusiminen ei ole yhteydessä ERG-venttiilin takaisinkutsuun. Tiedä sitten mikä on koko totuus, siihen mitään lisäämättä tai pois jättämättä.
Volvo XC60 D4 2014
Entiset Volvot:
Volvo S80 D5 2010, Volvo S60 2.5T 2005,Volvo S40 2.4 2004, Volvo S40 1.8i 1998, Volvo 242L 2.0 1975

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #453 : 07.10.2020, 09:34:36 »
Tämä uusin kirje on seurausta edellisestä takaisinkutsusta. Paikkaa paikan päälle korjausta...
Kysyin asiasta kun huoltoa varatessa tuli letkun uusiminen puheeksi, ja huollosta todettiin että letkun uusiminen ei ole yhteydessä ERG-venttiilin takaisinkutsuun. Tiedä sitten mikä on koko totuus, siihen mitään lisäämättä tai pois jättämättä.
Näitä kamppiksia on ollut jo useampi. Tuo letkun uusimiskamppis koski polttoaineletkua, jolla ei ole mitään tekemistä EGR:n kanssa.
 
Edellisessä kamppiksessa (tulipalovaara sekin) lisättiin yksi vesiletku, jonka piti poistaa nokipalon mahdollisuus imusarjassa. Samalla nesteen kiertosuunta muuttui. Outo yhteensattuma, että tämän kamppiksen jälkeen alkoivat ilmausongelmat, joita ei aikaisemmin ollut. Samalla alkoi paukahdella egr-coolereita. Nyt poistetaan ilmausongelmaa lisäämällä toinen letku. Ainakin meikäläisen ajatuksissa nämä asiat liittyvät kovastikin toisiinsa. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #454 : 07.10.2020, 12:34:35 »
Kyllähän EGR tekniikkana on kuitenkin aika pitkään ollut olemassa, ainakin itselläni oli vuoden 2004 volkkarissa jo se (ja 130 tkm kohdalla tukossa)

EGR:ää on käytetty jo ainakin 1980-luvulta lähtien Volvoissa.

Poissa marko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • Volvo XC60 D4 2014
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #455 : 07.10.2020, 18:54:12 »
Näitä kamppiksia on ollut jo useampi. Tuo letkun uusimiskamppis koski polttoaineletkua, jolla ei ole mitään tekemistä EGR:n kanssa.
 
Edellisessä kamppiksessa (tulipalovaara sekin) lisättiin yksi vesiletku, jonka piti poistaa nokipalon mahdollisuus imusarjassa. Samalla nesteen kiertosuunta muuttui. Outo yhteensattuma, että tämän kamppiksen jälkeen alkoivat ilmausongelmat, joita ei aikaisemmin ollut. Samalla alkoi paukahdella egr-coolereita. Nyt poistetaan ilmausongelmaa lisäämällä toinen letku. Ainakin meikäläisen ajatuksissa nämä asiat liittyvät kovastikin toisiinsa.

Ai, polttoainepuolellakin on takaisinkutsu meneillään. Jäänyt jotenkin huomaamatta, ja oletin että tuosta vesiletkusta oli kyse. Kirjoittaneen moka.

Mielenkiintoista, että itselläni on ollut uudehkoja volvoja lähes 15 vuotta, ja viimeisen reilun vuoden aikana on nykyinen volvo jo useampaan kertaa takaisinkutsun kohteena kun aiemmissa ei ollut ensimmäistäkään.
Volvo XC60 D4 2014
Entiset Volvot:
Volvo S80 D5 2010, Volvo S60 2.5T 2005,Volvo S40 2.4 2004, Volvo S40 1.8i 1998, Volvo 242L 2.0 1975

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #456 : 07.10.2020, 19:08:23 »
Eikös tuo polttoaineletkun takaisinkutsu ollut 2019 tammikuussa koskien 2015-16 dieselmalleja. Tai ainakin silloin uutisoitiin?

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #457 : 15.10.2020, 20:48:14 »
Nonniin, takaisinkutsussa sen ilmausongelman tiimoilta käyty.
Lisättiin syyläristä paisariin sellainen about puolimetrinen musta putkenkäkkärä.
Homman kesto n. 20 min, hoitui varsin tehokkaasti.

Seuraavaa kutsua odotellessa...olikos se nyt turvavyö-juttu vai kenties joku muu ? 

Poissa SKYTRiXSHA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #458 : 21.10.2020, 07:57:46 »
Vaikuttanee siltä että käytän näissä takaisinkutsuissa auton vasta ensi keväänä, vaikuttaisi sen verta paljon olevan kikkailua.

Vaatiiko tämän letkun lisäys muutes softa päivitystä?
Volvo V70 D4 VEA

Poissa oh6dd

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #459 : 21.10.2020, 10:27:13 »
Eilen tuli takaisinkutsu turvavyöstä. Varaosia tuohon saavat kuitenkin vasta marraskuun lopulla.

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #460 : 21.10.2020, 13:01:42 »
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa MikaV60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #461 : 22.10.2020, 08:07:55 »
Onko Suomessa ollut samaa takaisinkutsua oven lukitusaktuaattorin vuoksi, kuin USAssa?

https://www.youtube.com/watch?v=vF-hEtXIT7k

Minulla on nyt alkanut 150tkm ajetusta V60-mallista (2015) kiukuttelemaan pelkääjän puoleisen etuoven lukitus. Ajoittain menee lukkoon ja ajoittain ei. VOC ei tunnista, että ovi jäisi lukitsematta, vaan ilmoittaa, että kaikki on lukittu. Ainoa indikaatio on, että vilkut eivät välähdä, silloin kun ovi ei mene lukkoon.

Vähän aikaa kun renkkaa ovea ja oven lukituskieltä ees-taas, ovi menee lukkoon välähdyksen kera.

Voisiko olla, että kyseinen lukitusmekanismi on kuivunut / pölyyntynyt sisältä, sillä kun kyseinen ovi lukittuu, kolahdus lukosta on jotenkin kovempi kuin muissa ovissa ja menee hitaammin lukkoon.

Poissa Jussius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #462 : 11.11.2020, 09:45:21 »
Kysyin asiasta kun huoltoa varatessa tuli letkun uusiminen puheeksi, ja huollosta todettiin että letkun uusiminen ei ole yhteydessä ERG-venttiilin takaisinkutsuun. Tiedä sitten mikä on koko totuus, siihen mitään lisäämättä tai pois jättämättä.

Oma auto kävi jokin aika sitten huollossa ja samalla laitettiin se letku paisarin ja jäähdyttimen väliin. Viime kevättalven säätöjen ja täyttöjen jälkeen mittariin tullut vain noin 4500 km ja pinta on tasaantunut MAX-tasolle kun kesällä lisäsin reilun desin nestettä. Oletan että ongelma oli ilmaamisen kanssa ja ei kuluta nestettä. Case closed. Odotellaan toki milloin EGR alkaa tehdä jonkinlaista ongelmaa...
V70 D4 2014
Ex. VW Golf IV Variant 1.6 2005

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #463 : 12.11.2020, 00:41:13 »
Odotellaan toki milloin EGR alkaa tehdä jonkinlaista ongelmaa...

Kannattaako sitä jäädä odottamaan kun 100% varmuudella se tulee eteen.

Se ei katso aikaa eikä paikkaa vaan puolet tapauksista kun ajo loppuu tasan siihen paikkaan. Kauan käytössä ollut EGR saa nämä VEA moottorit voimaan pahoin ja elinkaari on todella lyhyt, jopa alle 100tkm kun moottoreita on vaihdeltu, ei tietysti yksinomaan EGR:n vuoksi vaan on siellä muitakin juttuja, mutta suurin osa juontaa tuohon maagiseen venttiiliin minkä johdosta mm. Männänrenkaat jumii jne jne. Eli erittäin vahvasti suosittelen EGR poistoa jos aikoo autoa pitää. Olen ehkä väärä henkilö tästä kertomaan, mutta kokemusta on ja paljon noista VEA moottoreista.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Jussius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Takaisinkutsu
« Vastaus #464 : 12.11.2020, 16:01:57 »
Kannattaako sitä jäädä odottamaan kun 100% varmuudella se tulee eteen.

Se ei katso aikaa eikä paikkaa vaan puolet tapauksista kun ajo loppuu tasan siihen paikkaan. Kauan käytössä ollut EGR saa nämä VEA moottorit voimaan pahoin ja elinkaari on todella lyhyt, jopa alle 100tkm kun moottoreita on vaihdeltu, ei tietysti yksinomaan EGR:n vuoksi vaan on siellä muitakin juttuja, mutta suurin osa juontaa tuohon maagiseen venttiiliin minkä johdosta mm. Männänrenkaat jumii jne jne. Eli erittäin vahvasti suosittelen EGR poistoa jos aikoo autoa pitää. Olen ehkä väärä henkilö tästä kertomaan, mutta kokemusta on ja paljon noista VEA moottoreista.

Kommenttisi huomioitu - ja otan harkintaan...
V70 D4 2014
Ex. VW Golf IV Variant 1.6 2005

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy