Uutena Volvo 850 omistajana apuja kyselen kun auto on vielä vieras ja oma osaaminen loppui.
Mikä mahtaisi olla avuksi ?
Volvosta tulpat ja tulpanjohdot vaihdoin ja samalla mittasin puristuspaineet. Irroitin bensapumpun sulakkeen puristuspainemittauksen ajaksi ja muistin laittaa takaisin paikalleen. Kokoon ja käyntiin. Vaan eipä käynnistynytkään !
Konehuoneessa kuuluu mielestäni uusi ääni, kun virrat laittaa päälle, sirinä ja äänilähde on joutokäyntiventtiili. En ole ennen ainakaan huomannut että se olisi sytytysvirrat päällä, kone seis, sirissyt omia aikojaan.
Kun virrat laittaa päälle niin kaikki valot syttyvät kojetauluun, SCR ja ABS sammuvat hetken kuluttua,kuten kuuluukin ja muut valot jatkavat iloisesti palamista. Jopa käsijarruvaroitusvalo palaa vaikka käsijarrun vapauttaa. OUTO JUTTU ?
Mikä on se jatkuva, hyvin nopea naksutusääni mittaritaulun takana, en ole sitäkään ennen huomioinut.
Startatessa pyörittää moottoria kyllä mutta ei edes lupaile käynnistyä. Bensaa tulee pikkuventtiilistä kiskon päästä pieni ruittasu käynnistysyrityksen jälkeen venttiiliä raotettaessa. Strobolla varmistettu että tulpille tulee sytytyspulssi.
Vikakoodit luin: 223 joutokäyntiventtiili ja 121 ilmamäärämittari.
Miten nuo olisi voineet rikkoontua tulppien vaihdossa ? Ja mikä poltattaa niitä mittarivaloja ? Eli jotain outoa on sattunut ja tapahtunut. Voisi äkkiä kuvitella ettei vika olisi noissa koodeilla osoitetuissa vaan jossain muualla.
Akkua on ladattu ja siellä riittää voimaa.
Pari päivää olen yrittänyt ongelmaa ratkoa mutta oma osaaminen ei riitä. Ja tämän mallin kun piti olla vielä vailla kaiken maailman sähkö- ja elektroniikkatikoja ja vanhanliiton autoilijankin huollettavissa ja korjattavissa melkein kotikonstein.
Autolle olisi melkoinen tarve joten hyvistä neuvoista ja korjausvinkeistä olisin kovin kiitollinen. Kyllä hyvät arvauksetkin on tyhjää parempia. Kun meinaan ei tuolla Pohjolan liikenteen isossa tallissa kauaa enää tarkene vikoja etsiä saati korjata.