Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: apa75 - 12.08.2017, 20:25:53
-
Ongelmana seuraavaa, eli kun momentinmuunnin on lukittuna ja kiihdyttää hiukankin kovemmin, vaihteisto nykii todella voimakkaasti. Laatikko vaihtaa muuten hienosti ja eikä mitään ääniä tai oireita ole aiemmin ollut. Öljyt on tarkistettu ja kuumana oli ihan alarajan tuntumassa. Öljyillä on kyllä ajettu n. 90tkm, mutta väri on punainen eikä haise pahalle. Heti jos kiihdyttää kovemmin ja heittää lukituksen pois päältä nykiminen loppuu. Mikähän mahtaa lootaa oikein vaivata, hyviä vinkkejä otetaan mielellään vastaan. BSR:n PPC testerillä luin vikakoodit ja mitään koodeja ei antanut. Niin ja autohan on V70 2,5T vm. 2004 ja ajettu 405tkm.
t. apa75
-
Kyllä se varmaan öljynvaihdolla kannattaa aloittaa. Itse vaihdan 60tkm välein.
-
Pientä päivitystä, kävin tänään ajamassa autolla rapiat 60km ja testailin kaikilla mahdollisilla tapaa ajaa. Auto tuntui nykivän nyt myös vaikka momentinmuunnin ei ollut lukittuna, tosin joutui polkemaan paljon kovemmin. Paikaltaan kun kiihdytti reippaammin, niin meno oli sellaista nyhtävää, eli vähän niin kuin ei olisi bensa riittänyt. Voisiko tuossa olla mahdollisuus, että tulpat / puolat tekisi tuota?
apa75
-
Kyllähän ne voisi sitä aiheuttaa mutta olen kuvitellut että siitä jäisi jo vikakoodi sytytyskatkoksesta. Kannattaa tutkia tuokin näkökulma ja moottorin ja laatikon tuennat
-
No niin, nyt on tsekattu tulpat uusiin ja vaihdettu vaihteistoon uudet öljyt huuhtelemalla ( n. 12l ), mutta ei apua. Autoa kun kiihdyttää, niin meno tuntuu ikään kuin ahdistavan ja sitten lähtee hetken päästä vetämään. Nykimistä tapahtuu edelleen jos kiihdyttää reippaammin. Itse alan kääntymään polttoaine puolen vikaan, vai voisiko laatikossa esim. venttiilipöytä aiheuttaa moista oiretta? Auto menee tasakaasulla todella hyvin ei minkäänlaista nykimistä ole, myöskin lähtee hyvin käyntiin ja käy tasaisesti joutokäyntiä.
apa75
-
Polttoainepuolta voinee tarkkailla jollain obd-lukijalla ja esim. Torquella jos sitä epäilee
-
Eikös pitäisi jäädä jokin vikakoodi, jos esim. suuttimella virta katkeilisi poikkeavasti tai puola katkoisi kesken kaiken omiaan? Voisiko jokin muu osa toimia aiheuttaen vastaavia ongelmia niin, että ei jäisi vikakoodia? Ei viitsisi lähteä autoa ihan heti viemään marmoritiskin pojille arvailtavaksi, kun tuppaa tulemaan aina kallis lasku ja vika jää vielä korjaamatta ;)
apa75
-
No siis mekaanisesta viasta jää huonommin koodeja kuin sähkövioista ja pahin tapaus olisi varmaan venttiilivika tms. koneessa, isällä nyki Saab 9000 kovassa kiihdytyksessä kun venttiili hajosi, sen nyt saisi puristuspaineet mittaamalla selville mutta luulisi huono alavääntö tms. myös kuuluvan oireisiin. Ja vaihteiston venttiilipöytä tai muu mekaaninen ongelma ei välttämättä sekään anna koodeja.
-
Auto vetää ja vääntää ihan normaalisti, ainoastaan silloin kun tuo oireilu esiintyy, niin meno hiukan ahdistaa ja kovempaa kun polkee, niin potkii kuin vanha remington :2funny: Täytynee ilmeisesti ajaa tuo vika ulos autosta, niin ei tarvii turhia osia vaihdella.
apa75
-
Tosiaan tietsikalla vois yrittää tarkkailla eri arvoja ajossa jos se ilmiö siitä lähtisi aukeamaan.
-
Jospa siellä tcv-venttiili pottuilee.
-
Jospa siellä tcv-venttiili pottuilee.
Venttiili on vaihdettu hiljattain ja tuntuis pelaavan normaalisti. Olen tässä autolle juottanut pullollisen suuttimien puhdistusainetta ja käynyt läpi kaikkia mahdollisia liittimiä ja letkuja. Nyt on pari päivää mennyt niin, että ei ole potkinut takaisin, mutta katsellaan ja kuulostellaan mihin homma etenee ::)
-
Hei, löytyikös nykimiseen ratkaisua?
Itsellä samanlaista vikaa nytten. Parhaiten tulee esiin kun 5 vaihteella ajaa ja ylämäki tulee vastaan. Tämä siis jollain 80-90km/h vauhdilla.
Myös tehnyt kun 4 vaihde ollu valittuna. (vain muutaman kerran)
Sekä pariin kertaan alkanut nykimään jopa kiihdyttäessä.
Tulihan tuohon S80 -00 mittariin 417tkm ja vaihelaatikko öljyt ainakin näytti vielä ihan punasilta ja lähellä HOT max oli raja.
-
Tulpanjohdot?
-
Voikos tuossa olla se ahtoputki lytyssä vanhuuttaan?
-
ahtoputkiongelma on käsittääkseni dieselissä eikä bensamoottorissa.
-
Mitään vikakoodejakaan ei ollut kun käytin pajalla.
Voiko olla laatikon solenoidi vikaa vaan eikös niistä pitäisi jäädä koodia? Tai turbiini vikaa lukituksen kans..
Ihan normaali ei ole kyllä minusta käynti että vähän tukkonen.
Huomenna vaihdella öljyt lootaan ja tulpat että onko vaikutusta.
Huomasin tuossa konepellin ollessa auki että kuului jokin suhina (jota en ole aikasemmin huomannut tai kuullut ainakaan) ja koitin kovasti kuunnella mistä tulis ja senverran mitä korvalla koitin paikantaa niin ihan kuin siittä bensa suuttimista/tangosta kuuluisi?
-
Alatukivarsi, kumit loppu. Omassa justiin sama oire, vaikka manuaali, vaihdoin tukivarret, ei enää nyi.
-
Huonot puolat aiheuttaa ahdoilla satunnaisia sytytyskatkoja kun kipinän teho ei riitä. Tuntuu aika kovana rytkytyksenä kiihdytyksessä, varsinkin matalemmilla kierroksilla. Vikakoodeja ja valoja ei välttämättä aiheuta ennen kuin on nykinyt pidempään. Itselle tullut kaksi vastaavaa tapausta toisen merkkisissä kulkineissa.
-
Hei, löytyikös nykimiseen ratkaisua?
Itsellä samanlaista vikaa nytten. Parhaiten tulee esiin kun 5 vaihteella ajaa ja ylämäki tulee vastaan. Tämä siis jollain 80-90km/h vauhdilla.
Myös tehnyt kun 4 vaihde ollu valittuna. (vain muutaman kerran)
Sekä pariin kertaan alkanut nykimään jopa kiihdyttäessä.
Tulihan tuohon S80 -00 mittariin 417tkm ja vaihelaatikko öljyt ainakin näytti vielä ihan punasilta ja lähellä HOT max oli raja.
Noniin nyt vaikuttais vika kadonneen näin parin päivän ajan kun ajellut.
Eli kävin ostamassa 'Liqui moly automatic transmission cleaner' purkin.
(https://i.ibb.co/nQyq6WB/pesuaine.jpg) (https://ibb.co/nQyq6WB)
Ennen öljynvaihtoa ajoin laatikon lämpimäksi. Auto parkkiin öljynvaihtopisteelle.
Kaadoin purkin öljyjen sekaan mittatikun reijästä ja annoin käydä n.20min muutaman kerran vaihteet vaihtaen (P-R-N-D-N-R-P) ja jokaisen vaihteen kohdalla jonkinaikaa odotellen.
Tämänjälkeen tyhjennysropusta öljyt laatikosta pois, tulppa takaisin ja mitaten paljon tuli ulos samanverran sisälle öljyn mittatikun reijästä. (tosin itsellä pääsi loriseen huonon öljyastian takia ohi + 3dl puhdistusaine ylimääräsenä öljymääränä niin laitoin tässä vaiheessa n.2dl vähempi mitä ulos tulleet ja helpompi lisätä sitten tarkistuksen yhteydes kuin pois ottaa ::))
Sitten vain huuhtelemalla loput.
Ensimmäinen kannullinen näytti tältä.
(https://i.ibb.co/zPGtB9q/ljyvertaus.jpg) (https://ibb.co/zPGtB9q)
Mannolit tuli laitettua ja melkein koko 20 litraa meni ja ei kyllä meinannut enään erottaa kumpi oli purkista ja kumpi auton vaihdelaatikosta :)
Sitten kun kaikki oli laitettu takaisin kiinni vaihdoin vielä tulpat ja testi ajolle.
Öljyt lämpimäksi ja öljypinnan tarkistus.
Vaihelaatikko vaihtoi paljon paremmin ja pehmeämmin. Tätä nykimistä en ole sitten saanut aikaiseksi pesun+vaihdon jälkeen. (kilometrejä nyt ei ole mitään hirveitä vielä tullut n.200km)
Vielä sanottuna tuosta kun vaihdelaatikon öljyt tikusta näytti kyllä ihan punaselta, mutta kun laatikosta öljyä pois otti kannuun niin olihan se melko mustaa.
Seuraavaksi alkaa tutkimaan tuota suhinaa. :D
-
Veikkaan että vika oli tulpissa
-
Voihan.... >:( Oli liian aikaista sanoa, eilen n.100km lenkki heitetty ja 73km/h vakkari päällä ylämäki tulee ja nyk,nyk,nyk,nyk....
Olihan tämä vähän lievempää tälläkertaa. Vaikuttaisi ihan kuin turbiini lukko ei jaksaisi pysyä päällä tai jotain?
Ei minusta vaihtanut kuitenkaan vaihetta pienemmälle vaan kiihytti vain ja silloin alko tökkiminen.
Eilen vaihdoin vielä polttoainesuodattimen ja tulpat tollasiin bosch 4kärki ennen tuota ajelua..
- Bosch SuperPlus FGR7DQE+ "23+"
- 2,4i-103/125kW FGR7DQE+ (4-kärki/uusin suositus)
Jotta ei liian helpolla nuidenkin vaihto olisi mennyt niin katkesi pa-suodattimen kiinnityspultti ja nyt se on siellä kiinni nippusiteillä :facepalm:
-
Puolat tarkastettu? Jos halkeimia tai alkuperäiset nii ne saattaa aiheuttaa aikamoisen nykimisen vedätyksessä.
Samankaltaisilla oireilla: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=92431.0
-
Puolat tarkastettu? Jos halkeimia tai alkuperäiset nii ne saattaa aiheuttaa aikamoisen nykimisen vedätyksessä.
Samankaltaisilla oireilla: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=92431.0
Tarkastin puolat ja 1,2 puolat olen vaihtanut aikasemmin kun lopettanu toimimasta ja olivat ehyet. 3,4,5 on ilmeisesti alkuperäiset ellei ole vaihdettu ennen kuin auto minulle tuli ~200tkm ajettuna.
Pientä halkeamaa nuissa näytti olevan, mutta eikö pitäisi tulla vikakoodia jos se tuolta antaisi vikaa?
Vai joko nämä sitten olisi roskis kamaa.. Niin tämähän ei ole jatkuva vika että jokakerta ilmaantuu. Tosin eilenkin kun ongelma palasi niin oli moottori kerenny lämmetä ihan kunnolla, että voisiko sitten olla että ei kylmänä tapahdukkaan nykimistä? Kun kerta en saanut pariin päivään vikaa ilmenemään ja lyhyttä matkaa tuli ajeltua..
"Tehot" on tallessa kuitenki eikä mitenkään hyydy muuten. Ei viitsisi vaihdella huvikseen ::)
3 puola
(https://i.ibb.co/JvxM993/puola3.jpg) (https://ibb.co/JvxM993)
4 puola
(https://i.ibb.co/Hdrksxb/puola4.jpg) (https://ibb.co/Hdrksxb)
5 puola
(https://i.ibb.co/Q9p41SJ/puola5.jpg) (https://ibb.co/Q9p41SJ)
-
Miten ne tulpanjohdot? Millaiset viritelmät ne näissä on?
Suosittelen unohtamaan laatikon hetkeksi.
-
Miten ne tulpanjohdot? Millaiset viritelmät ne näissä on?
Suosittelen unohtamaan laatikon hetkeksi.
Jos kyseessä tosiaankin 2,5T kone niin ei ole tulpanjohtoja, näissä on puolat koneen päällä olevassa johtosarjassa..
Saattaa vika löytyä nuista johdoista/liittiimistä, jos on oikein huono tuuri.
Tarkastin puolat ja 1,2 puolat olen vaihtanut aikasemmin kun lopettanu toimimasta ja olivat ehyet. 3,4,5 on ilmeisesti alkuperäiset ellei ole vaihdettu ennen kuin auto minulle tuli ~200tkm ajettuna.
Pientä halkeamaa nuissa näytti olevan, mutta eikö pitäisi tulla vikakoodia jos se tuolta antaisi vikaa?
Vai joko nämä sitten olisi roskis kamaa.. Niin tämähän ei ole jatkuva vika että jokakerta ilmaantuu. Tosin eilenkin kun ongelma palasi niin oli moottori kerenny lämmetä ihan kunnolla, että voisiko sitten olla että ei kylmänä tapahdukkaan nykimistä? Kun kerta en saanut pariin päivään vikaa ilmenemään ja lyhyttä matkaa tuli ajeltua..
"Tehot" on tallessa kuitenki eikä mitenkään hyydy muuten. Ei viitsisi vaihdella huvikseen ::)
3 puola
(https://i.ibb.co/JvxM993/puola3.jpg) (https://ibb.co/JvxM993)
4 puola
(https://i.ibb.co/Hdrksxb/puola4.jpg) (https://ibb.co/Hdrksxb)
5 puola
(https://i.ibb.co/Q9p41SJ/puola5.jpg) (https://ibb.co/Q9p41SJ)
Näyttäs äkkiseltään vikaa olevan nuissa puolissa, muistaakseni ei anna vikakoodia puolista vaan sytytyskatkoksesta jää vikakoodi..
Kylmänä toimii ja kuumana alkaa nykimään niin saattaa tosiaankin puola/t päästää läpi.
-
Miten ne tulpanjohdot? Millaiset viritelmät ne näissä on?
Suosittelen unohtamaan laatikon hetkeksi.
Niinkuin anssi68 tuossa kerkesikin kirjottamaan (mutta 2.4 vapari itellä) niin tosiaan puolat on koneen päällä olevassa johtosarjassa kiinni ja äkkiseltään kun niitä pyörittelin ja tutkin kun puolat käytin irti ei näkyny vauriota.
Tosin se suoja putki on jo murentunut lähes kokonaan, että sieltä täältä vielä "ehjää" pätkää jäljellä johtojen ympärillä..
Saattoi muuten olla että puolista ei erikseen antanut vikakoodia vaan sytytyksestä kun eivät enään toimineet.
Uudempaan autoon vaihtoa tässä suunnitellut niin ei kehtaisi tätä hyvin palvellutta ratsua enään isolla rahalla kunnostaa vaikka onkin tullut laitettua auton arvon verran reilusti jo huolto/remonttiin puolen vuoden aikana ::)
-
Hi
,,,onko vikakoodit luettu Volvon merkkiliikkeesä ?
jos luettu jollain muulla niin ei voi tietää missä vika piilee,kokemuksia on.
Jos kärry muuten ok niin halvemmaksi tulee korjata/huoltaa kunnolla kuin vaihtaa
auto ja maksaa taas huoltamattoman vaihtoauton kulut
-
Ei ole merkkiliikkeessä luettu mutta bosch vehkeet oli ja ihan kaikki pitäs kuiten lukea mitä auto vaan näyttää..
Se on kyllä tosi et jos jonku pommin löytää. Onhan tämä jo 11v palvellut O0
-
Ei ole merkkiliikkeessä luettu mutta bosch vehkeet oli ja ihan kaikki pitäs kuiten lukea mitä auto vaan näyttää..
Se on kyllä tosi et jos jonku pommin löytää. Onhan tämä jo 11v palvellut O0
Hi
kävisin kyllä luettamassa nuo vikakoodit Volvon merkkiliikkeessä
Tietää sitten koko masina sielunelämän+ohjelmistopäivityksen tarpeen
toki tämä homma maksaa mutta facta tieto on varmasti halvempaa kuin arvailu ja turha osien vaihto ym.
,,,minkähän verran kärryllä on ajettu?
-
Hi
kävisin kyllä luettamassa nuo vikakoodit Volvon merkkiliikkeessä
Tietää sitten koko masina sielunelämän+ohjelmistopäivityksen tarpeen
toki tämä homma maksaa mutta facta tieto on varmasti halvempaa kuin arvailu ja turha osien vaihto ym.
,,,minkähän verran kärryllä on ajettu?
418tkm tällä hetkellä. Se on kyllä tosi jos turhia osia vaihtelee niin sitä on kohta yhenlainen varaosa tiski ::)
-
Pystyyköhän volvosta lukemaan sylinterikohtaiset katkokset ja nakut? Mutta vikakoodihan tulee vasta kun katkoksia tulee tarpeeksi paljon.
-
Pystyyköhän volvosta lukemaan sylinterikohtaiset katkokset ja nakut? Mutta vikakoodihan tulee vasta kun katkoksia tulee tarpeeksi paljon.
Itse en pysty tuolla halppis bt obd palikalla ainakaan muuta kuin ihan vaan perus asiat ???
-
418tkm tällä hetkellä. Se on kyllä tosi jos turhia osia vaihtelee niin sitä on kohta yhenlainen varaosa tiski ::)
Hi
Taitaa kyllä olla helpompi homma laitella kärry vaihtoon,kun kilsoja kun on noin paljon
,,,en kyllä alkaisi enää kunnostamaan,moottori on näissä vehkeissä melkein ikuinen:-)
-
No nyt on 3 uutta puolaa laitettu ja tähän mennessä ei ole ogelmia enään ollut.
Ilmeni käynti ongelmia nuiden bosch 4 kärki tulppien myötä.
Ilmeisesti ne 3 puolaa halkeamista pääsi lyömään läpi ja 4 kärki tulpat korosti sitä kun vaativat kunnon virran, bilteman iridium 1 kärki tulpat kun laitto niin otti kieroksia normaalisti ja ei ollut samanlaisia käynti ongelmia enään.
Puolien vaihdon jälkeen takaisin 4 kärki tulpat ja ei ongelmia. Eli voikohan sitten olla puola vikana ollut ihan tämä nykiminen ylämäkeen..
Ajoa ei vielä paljoa ole ollut, mutta sama mäki jossa aikasemmin tökkimistä tapahtunu ei ole nyt tökkiny.