Autoracing  KL-varaosat

Kärjetön sytytys B18:lle?

  • 77 Vastauksia
  • 50975 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #60 : 15.08.2017, 14:18:57 »
Kuukauden päivät tuo 123 tune+ ollut amazonissa. On ollut mukamas kiire niin en ole kerennyt säätöjen vaikutusta testailla ::)
Perus asetuksilla tyhjäkäynti parani todella tasaiseksi (R-nokka, tuplat), ennen vaivannut nykiminen lipuessa taajamassa (voimansiirrossa on väljää) pieneni huomattavasti ja muutenkin terävämmän tuntuinen meno vanhaan verrattuna :) Samalla tuli uusi puola. Hyvä ostos, vaikka onhan se hintava ajatellen kun 8v ilmankin pärjännyt ilman ongelmia.

Poissa Amazon77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #61 : 01.05.2018, 17:52:02 »




Doddii!! Laitettiin uusi bosch puola, 123 virranjakaja, uudet bougicord silikoni piuhat ja uudet Denso W22FP-U tulpat joiden pitäisi vastata NGK BP7HS tulppia. Tähän sekoiluun meni ainakin 500€ mutta oli sen arvosta. 8)
Lähtee hyvin käyntiin, pysyy käynnissä :o , vääntää ja kiertää paremmin ja kulkee kevyesti pintakaasulla kolmos vaihteella 40 vauhdissa ilman ylimääräisiä rimpuiluja. Nakutus loppu kun laitettiin B20E ennakko eli 10 astetta tyhjäkäynnillä ja max. ennakko 32 astetta. Alipaineletkukin tuli laitettua samalla tiiä sitten vaikuttaako se mitenkään. Oudointa tässä on se että kun sytkää yrittää säätää kampiakselin hihnapyörässä olevien lukujen mukaan niin moottori ei suostu käymään, nyt se on siis karkeasti säädetty silleen että se käy hyvin ja ennakko on myöhäsellä -10 astetta ajotuslampulla hihnapyörästä katsottuna  :o eikä suostu käymään jos yrittää laittaa 10 astetta ennen ykk. :idiot2: Säädetään sitten myöhemmin korvakuulolla ja persdynolla sytkä ja yritetään saada kaikki ponit pellin alle. ELK Vai onkohan jotain tehty väärin? Ainakin se toimii paremmin kuin ennen.

Moottorina on siis B18 josta viilattu kanavia, K-nokka, 4-2-1 valupakosarja, Weber DGV Misabin imusarjalla ja kevyempi vauhtipyörä. Kyllä kerkiää maitokauppaan.

Miten kytkit tuon panssaripuolalta tulevan johdon uuteen puolaan? Meneekö se suoraan uuden puolan + napaan? Tarviko virtalukon päässä johtoihin koskea lainkaan?

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #62 : 02.05.2018, 17:17:01 »
Laitoin sen menemään uuden puolan ja vanhan kuoren välistä puolan plus napaan. Kannattaa ottaa huomioon panssarikaapelin asento ennenkuin liimaat koko paketin yhteen, johto ei ehkä tykkää olla kireäksi venyneenä paikalleen asennettuna jos sen erehtyy liimaamaan pöydällä suorana. En koskenut muihin kytkentöihin.

Varoituksen sana, tuo kuvassa näkyvä "Bosch Hecho en Mexico" puola on paskalaatua, lakkaa kipunoimasta lämmettyään.
Muutenkin noi napojen mutterit ja kierteet oli jotain mysteerikokoa.
Brasiliassa tehty Bosch sininen ja saksalainen Berun sininen puola toimii paremmin.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #63 : 15.01.2019, 15:36:25 »
Kysytäämpäs kun omasta Amazonista ei meinaa kipinää irrota. Tästä paljastui ostettaessa 123 Ignition, ei ole ilmeisesti koskaan käynyt vielä tällä jakajalla.

Mutta ongelma on siis seuraavanlainen, startilla pyöritellessä tulee max. 3 volttia puolan napoihin. Puolan + navan ja akun miinuksen/korin kautta mitattuna startatessa tulee reilu 9 volttia. Sytytysvirrat päällä tulee 12 volttia. Puolan miinusta vasten mitaten ei mitään, tosin en ole kokeilkut mitä näyttäisi jos konetta räikällä pyörittelisi.

Ideoita ???

E: Kärjellisen jakajan pistin nyt kokeeksi ja saatiin auto käymään. Eilen kuitenkin purin tuon 123:n atomeiksi eikä sieltä silmiin pistänyt mikään. Johdot oli mitaten ehjät, noista satiaisista sitten ei tietoa olekkaan.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2019, 21:03:01 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa VesaSaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #64 : 10.02.2019, 19:01:48 »
Mä tappelin kärkien, ja 123:n sun muiden kanssa pari vuotta b20 E:ssä. Vein viimein Hariselle Valkeakoskelle. Nyt on tarkka kapuran asentotunnistus, kärjetön sytkä ja elektroninen ruiskun ohjaus. Nyt pelaa ja lähtee käyntiin kuin palmun alta.

Vähän kirpaisi, mutta auto pelaa ja kaikki polletkin löytyi käyttöön.
Suosittelen.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #65 : 27.07.2019, 21:54:49 »
Nopealla haulla en löytänyt.
123 tune+ kiinni jo kolmatta vuotta. Ei ongelmia.
Nyt vaan pitkästä aikaa koitin puhelimella koittaa säädellä niin salasanaa kysyy. Puhelin eri kuin asentaessa eikä hajuakaan mikä on salasana. 1234 taisi olla oletus. Miten tuon nollaa jotta pääsisi sisään

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #66 : 07.11.2020, 13:20:39 »
Itselleni vastaten muistiin.
123tune nollaantuu irroittamalla musta johto puolelta ja kytkemällä se Puolan punaiseen virrattomana. Sitten virrat päälle 10 sekuntia välkkyy jakajan ledi ja jää palamaan. Nyt johdot takaisin ja pääsee kirjautumaan oletus salasanalla 1234.

Poissa mara8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #67 : 01.08.2021, 15:14:28 »
Ostin juuri Nettiautossa pitkään olleen 142 '74 GTn jossa on 123ignition. Kun nyt olen tehnyt perushuoltoja ja aloittanut auton läpikäyntiä huomasin että sytysjärjestys on jostain syystä 1-2-4-3. Eikä volvon normi 1-3-4-2, vaihdoin 2-3 paikat ja auto käy nätisti kyllä tyhjäkäyntiä mutta ei tahdo ottaa kierroksia? Onko jollakulla joku aavistus miksi edellinen omistaja olisi vaihtanut 2-3 paikat? Ihmettelin aikaisemmin tyhjäkäyntiä kun kuullosti niin V8 maiselta...

Muuten konehuoneeseen on asennettu kaikki B20 virit:
Ruiskun 2mm laskettu  kansi, 4-2-1 pakosarja, 2x DCOE 45 Weber

Vinkkejä otetaan vastaan. Tämä ratkesi!
« Viimeksi muokattu: 01.08.2021, 16:18:11 kirjoittanut mara8 »
Volvo 142 GT, 1974.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #68 : 01.08.2021, 15:43:19 »
Huomasithan että tappikoneen jakaja pyörii vastapäivään?

Poissa mara8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #69 : 01.08.2021, 16:06:38 »
Huomasithan että tappikoneen jakaja pyörii vastapäivään?

Noniin, nyt tunnen itseni tyhmäksi :D Kiitos nopeasta vastauksesta!  Ilmeisesti 240 korjauskirja ei kuitenkaan ole paras ihan kaikkiin perustarkistuksiin.
Volvo 142 GT, 1974.

Poissa Terock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #70 : 20.09.2021, 15:23:27 »
panssaripuolallisissa ei kyllä saa virtalukolta otettua 123ignitionille jännitettä. Mutta jos on alkuperäinen tasavirtalaturi, niin yhteen nastaan tulee +12v josta voi ottaa jakajalle virrat. Nää uudemmat 123ignitionit myös katkaisee itseltään virrat jos moottori ei pyöri, eli voi ottaa myös suoraan akulta, ei tarvi rakennella enää diodivirityksiä.
Pyhimyksen Smiths kiekkamittarikin toimii niinkuin kirjoitettiin, kun jakajan maapiuhan kierrättää mittarin kautta puolan miinukselle. Näitä on nyt jokusia tullut asenneltua parin vuoden sisään, niin panssaripuolallisiin kuin uudempiinkin, hyvin toimivat.
Nyt näyttää vahvasti siltä, että omaan vanhukseen pitänee hommata ko. virranjakaja. Vuosimalli on -63 ja tietysti panssaripuola, mutta voisiko tuon virran ottaa vaikkapa lämppärinpuhaltimen katkaisijasta, sen virtahan tulee virtalukon takaa vai meneekö ihan v*tuiksi jos näin virittelee?
Amazon -63, V70 D4 -16, 164 -70 (museorek.). (Inmemoriam 960 3.0 -91, V70 2.4t -01, V70 2.5T AWD -06, V70 D3 -13)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #71 : 20.09.2021, 16:12:35 »
Menee. Kaikki muut virrat katkeaa startatessa paitsi sytytys.

Voi hommata yleismallin virtalukon. IKH, Motonet yma
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #72 : 20.09.2021, 16:22:32 »
Jos se panssaripuola on sökö (eli sen malttaa rikkoa), niin sen plussajohdon löytää sen panssarikaapelin sisältä. Virtalukko on siis ihan normaali, mutta se yksi johto on vaan suojattu "vähän" paremmin.

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #73 : 20.09.2021, 22:17:44 »
Omaani laitoin kärjettömän niin että tuli systeemille paremmin soveltuva puola ja sille sekä kärjettömän boksille releen kautta virta. Releen ohjaus tuli panssaripuolan miinusnavasta. Hyvin toimi.
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Poissa Terock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #74 : 21.09.2021, 10:15:40 »
Omaani laitoin kärjettömän niin että tuli systeemille paremmin soveltuva puola ja sille sekä kärjettömän boksille releen kautta virta. Releen ohjaus tuli panssaripuolan miinusnavasta. Hyvin toimi.
Mutta tämähän kuulostaa nerokkaalta ratkaisulta. Tosiaan ei viitsisi rikkoa sinällään ehjää panssaripuolaa, tarkoitus on pitää auto mahdollisimman originaalina ja tiedä vaikka jossain mielenhäiriössä tulisi museoitua parin kymmenen vuoden päästä. Viitsitkö laittaa tarkempia speksejä kytkennästä?  :)

Vinkkinä muille panssaripuolan kanssa pähkäileville, Amazonin sulakerasiassa alimpaan tulee jatkuva virta, valoille yms. turhalle. Siihen pistin piuhan kiinni vp-parts:in ohjeen mukaisesti. Hyvin toimii.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2021, 14:58:26 kirjoittanut Terock »
Amazon -63, V70 D4 -16, 164 -70 (museorek.). (Inmemoriam 960 3.0 -91, V70 2.4t -01, V70 2.5T AWD -06, V70 D3 -13)

 

Autoracing  KL-varaosat