Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: JoniTripod - 13.12.2020, 02:51:01
-
Ongelmana ilmeisesti polttoaineen riittämättömyys vakiosuuttimilla, etsinnässä helppo ja mahdollisimman vähän muutoksia vaativa vaihtoehto. N. 5500 kierroksen kohdalla tulee cut ja veto loppuu kovimmissa kiihdytyksissä.
Voisiko riittävä vaihtoehto olla bensapaineensäädin ja tehokkaampi pumppu korkeamman paineen hakemiselle, jotta vakiosuuttimet virtaisivat hiukan paremmin? Vai onko ihan turha idea? Helpoin olisi varmasti ostaa suuttimet + 012 3" imm + valmis lastu suuttimille, mutta noiden immujen saatavuus todella huono, ellei valmis maksamaan 450e uudesta. Vinkkejä otetaan vastaan!
Kokonaisuudessaan polttoaineen lisätarve ei varmasti ole kovin suuri, en ole kuullut 16T ahtimen kanssa vakiosuuttimien riittämättömyyttä aijemmin. Tämä ongelmana kun ahdot nostetaan +0.8bar, tavoitteena olisi saada 1-1.1bar toimimaan ongelmitta.
Auto siis 940, b230fk moottorilla johon tehdyt muutokset: Viking polttoaine ja sytkälastu kultaboksissa, 16T mitsu ahdin, 531 kansi T-nokalla ja 3" putki koko matkalla ja KL racing mallikohtainen välijäähdytin.
-
Jos se yhtään lohduttaa niin ei noita aitoja 012" IMMuja saa enää tuolla ~450€ summallakaan uusia kun myyvät eioota vaikka listoilta löytyisikin...
Yksi ratkaisu on siirtää 016 elektroniikka 3" runkoon. Esim. LMR ja KL Racing myy noita tyhjiä runkoja ja kyllä ihan valmiitakin 3" ilmamassamittareita.
Mutta itse suutinongelmaan:
Vaihda suosiolla isommat suuttimet, esim. 668cc Dekat tai ärrän vihreät jotka ovat ~465cc. Vaatii sitten etuvastuksien ohittamisen ellet jostain löydä matalaohmisia suuttimia.
Mikäli auto on jo pelkällä yhdellä tankin sisäisellä pumpulla, alkaa se melkeimpä olla sit seuraava päivityksen kohde. Vanhemmalla kaksipumppuisella järjestelmällä se soppa riittää hieman pidemmälle.
-
500 euroon saa jo ihan hyviä moottorin ohjausjärjestelmiä.
-
Jos se yhtään lohduttaa niin ei noita aitoja 012" IMMuja saa enää tuolla ~450€ summallakaan uusia kun myyvät eioota vaikka listoilta löytyisikin...
Yksi ratkaisu on siirtää 016 elektroniikka 3" runkoon. Esim. LMR ja KL Racing myy noita tyhjiä runkoja ja kyllä ihan valmiitakin 3" ilmamassamittareita.
Mutta itse suutinongelmaan:
Vaihda suosiolla isommat suuttimet, esim. 668cc Dekat tai ärrän vihreät jotka ovat ~465cc. Vaatii sitten etuvastuksien ohittamisen ellet jostain löydä matalaohmisia suuttimia.
Mikäli auto on jo pelkällä yhdellä tankin sisäisellä pumpulla, alkaa se melkeimpä olla sit seuraava päivityksen kohde. Vanhemmalla kaksipumppuisella järjestelmällä se soppa riittää hieman pidemmälle.
Mitenkäs tuo auto reagoi mikäli nyky seteille vaihtaa 465cc suuttimet jos vastusarvot suuttimilla on kunnossa? Vai tarvitseeko muutoksen polttoainelastulle, että ymmärtää olevan eri kokoiset suuttimet paikallaan? Mikäli tarvitsee, onnistuukohan vakio immulle ja isommille suuttimille tehty lastu..
-
500 euroon saa jo ihan hyviä moottorin ohjausjärjestelmiä.
Joo, kyllähän tää paras vaihtoehto olisi varmasti sinänsä jos olisi aikaa ja tilat laitella, mutta muutosten tarve suhteellisen pieni ja autolle tarvetta pitää ajossa joten täytyy ristiä täydeksi harrastevehkeeksi ensin.
-
Mitenkäs tuo auto reagoi mikäli nyky seteille vaihtaa 465cc suuttimet jos vastusarvot suuttimilla on kunnossa? Vai tarvitseeko muutoksen polttoainelastulle, että ymmärtää olevan eri kokoiset suuttimet paikallaan? Mikäli tarvitsee, onnistuukohan vakio immulle ja isommille suuttimille tehty lastu..
Tottakai vaatii muutokset aina lastulle. Ja jälkimmäiseen vastaten: Onnistuu.
-
Jokuhan oli sen V8 Audin immun laittanu -012 immun tilalle, vaatii linearisointi käppyrän ja toimisi ihan hyvin.
Valitettavasti Suomalaiseen tapaan jokaisen pitäisi se käppyrä rakentaa itse kun ei haluta jakaa tietoa.
Olis vaan monelle se stage 2, hölmöä vaihtaa ecu yhden immun takia jonkun niin perus setupin takia. ::)
-
hölmöä vaihtaa ecu yhden immun takia jonkun niin perus setupin takia. ::)
Mulla on tähän vähän toinen mielipide, mutta taidan olla aika yksin mielipiteitteni kanssa.
Alottajaa kehoittaisin tutustumaan Speeduino-moottorinohjausjärjestelmään:
https://speeduino.com/home/
-
Mulla on tähän vähän toinen mielipide, mutta taidan olla aika yksin mielipiteitteni kanssa.
Alottajaa kehoittaisin tutustumaan Speeduino-moottorinohjausjärjestelmään:
https://speeduino.com/home/
Ei huono vaihtoehto yhtään.
Tarkoitin vaan jos jollain olisi se käppyrä ja osaamista enemmänkin (onhan niitä täälläkin foorumilla) niin vaatisi vain yhden lastun asennuksen, yhden audi immun asennuksen ja liittimen muokkauksen. Eikä tarttis säätää yhtään mitään. Monelle olis vaan se helppo ratkasu stage 2, kuin alottaa vaikkapa nollasta ecujen säätö.
-
Tarkoitin vaan jos jollain olisi se käppyrä ja osaamista enemmänkin (onhan niitä täälläkin foorumilla) niin vaatisi vain yhden lastun asennuksen, yhden audi immun asennuksen ja liittimen muokkauksen. Eikä tarttis säätää yhtään mitään. Monelle olis vaan se helppo ratkasu stage 2, kuin alottaa vaikkapa nollasta ecujen säätö.
No samalla vaivalla sen auton kiikuttaa säädettäväksi kun ostaa tuon lastun, immun ja muokkaa liittimen. Koska jos jollain on osaamista tehdä se lastu itse, hän saa kyllä Speeduinon säädettyä itse. Jos taas osaaminen ei itsellä audin immun asentamiseen, lastun muokkaamiseen ja polttoon riitä, joutuu ne teettämään kuitenkin jollain toisella ja ollaan samassa pisteessä kun sen säätämättömän Speeduinon kanssa.