Proturbo  Autodiagnoosi

B230FK/FT Vakiosuuttimilla polttoaine ei riitä, paras päivitysvaihtoehto?

  • 9 Vastauksia
  • 2905 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JoniTripod

  • Vieras
Ongelmana ilmeisesti polttoaineen riittämättömyys vakiosuuttimilla, etsinnässä helppo ja mahdollisimman vähän muutoksia vaativa vaihtoehto. N. 5500 kierroksen kohdalla tulee cut ja veto loppuu kovimmissa kiihdytyksissä.
Voisiko riittävä vaihtoehto olla bensapaineensäädin ja tehokkaampi pumppu korkeamman paineen hakemiselle, jotta vakiosuuttimet virtaisivat hiukan paremmin? Vai onko ihan turha idea? Helpoin olisi varmasti ostaa suuttimet + 012 3" imm + valmis lastu suuttimille, mutta noiden immujen saatavuus todella huono, ellei valmis maksamaan 450e uudesta. Vinkkejä otetaan vastaan!

Kokonaisuudessaan polttoaineen lisätarve ei varmasti ole kovin suuri, en ole kuullut 16T ahtimen kanssa vakiosuuttimien riittämättömyyttä aijemmin. Tämä ongelmana kun ahdot nostetaan +0.8bar, tavoitteena olisi saada 1-1.1bar toimimaan ongelmitta.

Auto siis 940, b230fk moottorilla johon tehdyt muutokset: Viking polttoaine ja sytkälastu kultaboksissa, 16T mitsu ahdin, 531 kansi T-nokalla ja 3" putki koko matkalla ja KL racing mallikohtainen välijäähdytin.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Jos se yhtään lohduttaa niin ei noita aitoja 012" IMMuja saa enää tuolla ~450€ summallakaan uusia kun myyvät eioota vaikka listoilta löytyisikin...

Yksi ratkaisu on siirtää 016 elektroniikka 3" runkoon. Esim. LMR ja KL Racing myy noita tyhjiä runkoja ja kyllä ihan valmiitakin 3" ilmamassamittareita.

Mutta itse suutinongelmaan:
Vaihda suosiolla isommat suuttimet, esim. 668cc Dekat tai ärrän vihreät jotka ovat ~465cc. Vaatii sitten etuvastuksien ohittamisen ellet jostain löydä matalaohmisia suuttimia.

 Mikäli auto on jo pelkällä yhdellä tankin sisäisellä pumpulla, alkaa se melkeimpä olla sit seuraava päivityksen kohde. Vanhemmalla kaksipumppuisella järjestelmällä se soppa riittää hieman pidemmälle.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
500 euroon saa jo ihan hyviä moottorin ohjausjärjestelmiä.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

JoniTripod

  • Vieras
Jos se yhtään lohduttaa niin ei noita aitoja 012" IMMuja saa enää tuolla ~450€ summallakaan uusia kun myyvät eioota vaikka listoilta löytyisikin...

Yksi ratkaisu on siirtää 016 elektroniikka 3" runkoon. Esim. LMR ja KL Racing myy noita tyhjiä runkoja ja kyllä ihan valmiitakin 3" ilmamassamittareita.

Mutta itse suutinongelmaan:
Vaihda suosiolla isommat suuttimet, esim. 668cc Dekat tai ärrän vihreät jotka ovat ~465cc. Vaatii sitten etuvastuksien ohittamisen ellet jostain löydä matalaohmisia suuttimia.

 Mikäli auto on jo pelkällä yhdellä tankin sisäisellä pumpulla, alkaa se melkeimpä olla sit seuraava päivityksen kohde. Vanhemmalla kaksipumppuisella järjestelmällä se soppa riittää hieman pidemmälle.

Mitenkäs tuo auto reagoi mikäli nyky seteille vaihtaa 465cc suuttimet jos vastusarvot suuttimilla on kunnossa? Vai tarvitseeko muutoksen polttoainelastulle, että ymmärtää olevan eri kokoiset suuttimet paikallaan? Mikäli tarvitsee, onnistuukohan vakio immulle ja isommille suuttimille tehty lastu..

JoniTripod

  • Vieras
500 euroon saa jo ihan hyviä moottorin ohjausjärjestelmiä.
Joo, kyllähän tää paras vaihtoehto olisi varmasti sinänsä jos olisi aikaa ja tilat laitella, mutta muutosten tarve suhteellisen pieni ja autolle tarvetta pitää ajossa joten täytyy ristiä täydeksi harrastevehkeeksi ensin.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Mitenkäs tuo auto reagoi mikäli nyky seteille vaihtaa 465cc suuttimet jos vastusarvot suuttimilla on kunnossa? Vai tarvitseeko muutoksen polttoainelastulle, että ymmärtää olevan eri kokoiset suuttimet paikallaan? Mikäli tarvitsee, onnistuukohan vakio immulle ja isommille suuttimille tehty lastu..

Tottakai vaatii muutokset aina lastulle. Ja jälkimmäiseen vastaten: Onnistuu.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Jokuhan oli sen V8 Audin immun laittanu -012 immun tilalle, vaatii linearisointi käppyrän ja toimisi ihan hyvin.

Valitettavasti Suomalaiseen tapaan jokaisen pitäisi se käppyrä rakentaa itse kun ei haluta jakaa tietoa.

Olis vaan monelle se stage 2, hölmöä vaihtaa ecu yhden immun takia jonkun niin perus setupin takia. ::)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
hölmöä vaihtaa ecu yhden immun takia jonkun niin perus setupin takia. ::)

Mulla on tähän vähän toinen mielipide, mutta taidan olla aika yksin mielipiteitteni kanssa.

Alottajaa kehoittaisin tutustumaan Speeduino-moottorinohjausjärjestelmään:

https://speeduino.com/home/

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Mulla on tähän vähän toinen mielipide, mutta taidan olla aika yksin mielipiteitteni kanssa.

Alottajaa kehoittaisin tutustumaan Speeduino-moottorinohjausjärjestelmään:

https://speeduino.com/home/

Ei huono vaihtoehto yhtään.

Tarkoitin vaan jos jollain olisi se käppyrä ja osaamista enemmänkin (onhan niitä täälläkin foorumilla) niin vaatisi vain yhden lastun asennuksen, yhden audi immun asennuksen ja liittimen muokkauksen. Eikä tarttis säätää yhtään mitään. Monelle olis vaan se helppo ratkasu stage 2, kuin alottaa vaikkapa nollasta ecujen säätö.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Tarkoitin vaan jos jollain olisi se käppyrä ja osaamista enemmänkin (onhan niitä täälläkin foorumilla) niin vaatisi vain yhden lastun asennuksen, yhden audi immun asennuksen ja liittimen muokkauksen. Eikä tarttis säätää yhtään mitään. Monelle olis vaan se helppo ratkasu stage 2, kuin alottaa vaikkapa nollasta ecujen säätö.

No samalla vaivalla sen auton kiikuttaa säädettäväksi kun ostaa tuon lastun, immun ja muokkaa liittimen. Koska jos jollain on osaamista tehdä se lastu itse, hän saa kyllä Speeduinon säädettyä itse. Jos taas osaaminen ei itsellä audin immun asentamiseen, lastun muokkaamiseen ja polttoon riitä, joutuu ne teettämään kuitenkin jollain toisella ja ollaan samassa pisteessä kun sen säätämättömän Speeduinon kanssa.

 

Elekma  Autoracing