Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: -hh- - 13.04.2019, 23:39:06

Otsikko: Tinakoneen paino
Kirjoitti: -hh- - 13.04.2019, 23:39:06
Mitäköhän nämä alumiinimöykyt painaa?

T4?
T5?
T6?
Otsikko: Vs: Tinakoneen paino
Kirjoitti: Maxxxed - 14.04.2019, 10:29:11

(https://i.ibb.co/rpQ73kk/Screenshot-20190414-102739.jpg) (https://ibb.co/rpQ73kk)

Britti foorumilta tollanen.
Otsikko: Vs: Tinakoneen paino
Kirjoitti: ata - 14.04.2019, 18:55:10
Muistelen vihreäkantisen ilmoittavan vitosen painoksi 173kg, kun sellaista tietoa katsastusta varten kerran satuin tarvitsemaan. Ei mainittu mitä kaikkea tuohon sisältyy, mutta ilmeisesti perus apulaitteet. Vinokone 155 kg (E-moottori +10kg) vertailun vuoksi.
Otsikko: Vs: Tinakoneen paino
Kirjoitti: Juho_ - 14.04.2019, 21:30:01
Tina 6 ilmoitettu paino oli jossain korjausoppaassa noin 180kg sisältäen öljyt ja apulaitteet.
Tarkoittaen B6254 tai B6304F moottoreita.

Omassa koneessa alakerta nipussa moottoripukissa, niin sen punnitseminen ehkä mahdollista jos saa jotenkin vaa'alla pysymään.
Ja kansi erikseen. Mutta alakerran punnitseminen henkilövaa'alla voipi olla vähän kinkkinen.. :D

Kiinnostaisi kyllä tietää pitääkö tuo ilmoitettu paino miten hyvin paikkansa, jos heittää muutamia oletuksia mitä kaikkea käytännössä apulaitteet on volvolla tarkoitaneet.
Otsikko: Vs: Tinakoneen paino
Kirjoitti: ata - 15.04.2019, 18:48:44
Mutta alakerran punnitseminen henkilövaa'alla voipi olla vähän kinkkinen.. :D

Vauhtipyörä tai kytkikoppa vaa`alle ja jakopää taivasta kohti onnistuu?
Otsikko: Vs: Tinakoneen paino
Kirjoitti: Juho_ - 15.04.2019, 20:06:33
Irrallista koppaa ei löydy, mut vauhtipyörästä pitää muutenkin poistaa nykyiset ohjaintapit niin sitä voisi kyllä käyttää.
Pitää muistaa punnita, kun alakertaa ei tarvitse pitää pukissa esim. ympärille tulevien palikoiden sovittelujen vuoksi.

E:
Tyhjä lohko (eli molemmat lohkon osat) = 33kg vaa'an mukaan.
Tuon moottorin alakerran (= vain vauhtipyörä+kytkinpaketti puuttuu ja kansi sekä tietenkin nesteet) kyllä jaksaa nostaa moottoripukin kanssa ilmaan, mut en sitä saanu pois pukista 'käsin' kun sen verran takerteli..  :buck2:
Eli pitää punnita sitte samalla kun pulttaan vauhtiksen, kytkimen yms. palikkaa ja vaihdelaatikon hetkeä ennen autoon asentamista.
Otsikko: Vs: Tinakoneen paino
Kirjoitti: Juho_ - 28.12.2019, 23:17:46
Punnitsin B6294S (2001 S80 muistaakseni) alakerran:
- automaatin vetolevy
- etuvedon öljypohja
- ei apulaitteita (apulaiteteline kuitenkin)

103.5kg näytti henkilövaaka.
Saman moottorin kansi ilman paininkuppeja ja nokkia 26.2kg.
Otsikko: Vs: Tinakoneen paino
Kirjoitti: Vmax - 29.12.2019, 16:20:57
B5244t5 ilman turboa turbonputkia ja siihen liittyviä härpäkkeitä, mutta muuten täydellinen eli apulaitteet paikoillaan. 135kg purkaamolla punnittuna ja kaukokiidolla toimitettuna niiden mittaama paino lavan kanssa 158kg.

Peruskone ilman apulaitteita on keveämpi kuin vinokone. Jaksan kantaa vauhtipyörää vaille täydellistä tinakoneen alakertaa ihan ok:sti nostossa apuna liina joka kiertää hartioiden ympäri.

Eli tuo 180kg on kyllä reilusti yläkanttiin, veikkaan että vaihteiston kanssa punnittu paino.


edittiä sen verran että olin kirjottanut et jaksan kantaa vinokoneen alakertaa kun siinä piti lukea tinakoneen alakertaa, menee tinat ja vinot sekasi  :)
Otsikko: Vs: Tinakoneen paino
Kirjoitti: puliukk0 - 17.01.2020, 23:37:28
B5244t5 ilman turboa turbonputkia ja siihen liittyviä härpäkkeitä, mutta muuten täydellinen eli apulaitteet paikoillaan. 135kg purkaamolla punnittuna ja kaukokiidolla toimitettuna niiden mittaama paino lavan kanssa 158kg.

Peruskone ilman apulaitteita on keveämpi kuin vinokone. Jaksan kantaa vauhtipyörää vaille täydellistä vinokoneen alakertaa ihan ok:sti nostossa apuna liina joka kiertää hartioiden ympäri.

Eli tuo 180kg on kyllä reilusti yläkanttiin, veikkaan että vaihteiston kanssa punnittu paino.

180kg 6 pyttynen öljyineen sekä apulaitteineen taitaa olla aika linjassaan? 5 kone on pätkän kevyempi.

Vertailun vuoksi 1JZ Toyota painaa Toyotan mukaan (kahdella turbolla) 207kg ja äkkiä googletettu ilman imusarjaa sekä turboja, öljyjä ja jotain apulaitteita n. 150kg.
Aika massiivinen valulohko niissä. Tosin vapari olisi vain 200kg, noh japanissa vähän pyöristelty tasa lukemiin.  :D
Otsikko: Vs: Tinakoneen paino
Kirjoitti: Jambo - 18.01.2020, 15:50:05
Toki Jaakko-Zorroissa on rautalohko ja taitaa olla muutoinkin aika raskastekoisia verrattuna tinakutoseen  ???
Otsikko: Vs: Tinakoneen paino
Kirjoitti: puliukk0 - 18.01.2020, 18:10:30
Toki Jaakko-Zorroissa on rautalohko ja taitaa olla muutoinkin aika raskastekoisia verrattuna tinakutoseen  ???

No, aika yksinkertaisia nekin on. Ne on perus rakenteeltaan todella lähellä toisiaan, jos ei venttiilikoppaa lasketa tinakoneista.

180kg tina vs 200kg valurauta lohko on aika lähellä varmaankin totuutta ajokuntoisena vapareina.
BMW M50/M52 rautalohko vs alumiinilohko pelkällä pinnoituksella (tai viimeisissä oli tosi ohut rautaputki) säästi parhaimmillaan 23kg. Muuten identtisiä.

Lähinnä tarkotin vain, että putkitetut (paksut putket) alumiinilohkot on yllättävän painavia. Nissanilla alumiinimoottori ei pudottanut painoa yhtään, rautalohko CA18DET ja alumiinilohko SR20DET oli kiloilleen samoja. Molemmissa lähes identtiset turbot jne. Ilmoitettu paino 160kg vapari, 180kg turbo. Mikä sitten syy alumiinilohkoon, en tiedä.

Tämä vaan tuli siitä mieleen tähän topikkiin, kuin mittasin konttorilta lainaamilla puntareilla, projektiauton olevan aika liki täysin vakion painoinen 1jz + cd009 (painava) askilla.
Todellisuudessa virallisilla painoilla olisi pitänyt tulla n. 80kg enemmän painoa moottorista ja vaihteistosta.

ps. Voin mitata tuon 1JZ jos sattuu vaaka olemaan käsillä samaan aikaan kun kone on irti, ihan mielenkiinnosta. Olisi kiva tietää tinakoneidenkin painoja.