Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 588047 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1125 : 05.10.2017, 19:02:19 »
Ei nyt sitte läpät jää takertelemaan?

Erillisillä läppärungoilla/kaasareilla huomaa kuumalla koneella etenkin jos käy laihalla takertelevat läpät  siitä kun alkaa ampumaan imupuolelle (tai putkeen) ja pyrkii nostamaan tyhjäkäyntiä pikku hiljaa.

Tai sitten ihan vain laihan seoksen takia paukkuu putkessa tyhjäkäynnillä.

Ite ainakin säätäisin vaan kuuman koneen 'vaatimuksien' mukaan -- kuten pitäisikin, ja sitten seurailisin tuleeko omituisia poikkeamia seossuhteeseen kesken ajon.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1126 : 06.10.2017, 23:20:50 »
Laihalla tuo tahtoo kestää ajaessa, ettenkin kun tyrkkään vitosen päälle tasaisessa 80kmh vauhdissa, niin mittari tipahtaa laihan puolelle. Neloselle takasin niin nousee juuri ja juuri optimin puolelle. Kierrokset hyppii siinä 2000-2500 nurkissa suunnilleen.

Luin että monella on noissa 152 dcoe:issa sama ongelma, joka johtuisi noista progressioreijistä. Tuossa siis on 3 reikää, jotkut sanoo että pitäis olla 4.

Tosiaan kuten yllä mainitsin, niin kierrokset kun tippuu kuormassa(maantieajossa vitoselle), niin seos laihtuu. Mutta silti tyhjäkäynti (1000rpm) käy silti kutakuinkin aina optimissa keskellä, mittarin mukaan. Siltä se kuullostaakin että kohdillaan on. :idiot2: En tajua yhtään tuota, nyt on jo 65F8 tk-suuttimet, kuinka isot ne pitää oikein tuossa olla ??? Vai tilaisiko sitten suoraan vaikka 65F9, joissa on pienempi ilmareikä ???

Pääsuuttimet 155 on myös ihan liian pienet, vetää keskialueella ja kiihdyttäessä täysillä (3000-->) myös laihaksi.


------

Kuva asiasta (netistä poimittu):



Eli reijät osuu kaasareissa juuri noin kuten kuvaan on itse piirretty, päin mäntyä :idiot2: Eikä noita pahemmin säädetä kohdalleen.

Ja tutkin lisää vielä vaikka miten paljon, niin asia korjaantuu luuultavasti reilusti isommilla tk-suuttimilla, mutta haittapuolena maantieajon kulutus nousee reilusti ihan "turhaan" :-\

TÄSSÄ tosi hyvä infopaketti asiasta jos ketä kiinnostaa lisää.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2017, 00:45:39 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1127 : 07.10.2017, 07:40:15 »
Eikös ne läpät ole ruuveilla kiinni akselissa? Jos löysää niitä ruuveja hieman, niin läpän asentoa voisi saada hienosäädettyä. Mikäli kaasari on joskus purettu, niin läppä voi olla myös ylösalaisin jolloin se kyllä sopii mutta ei osu ihan oikealle kohdalle.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1128 : 07.10.2017, 07:59:26 »
Melko sattumaa että niin monella on aivan identtinen ongelma sitten  ???

Ja minä merkkasin tussilla oikeat asennot ennen kuin itse purin. Ei niitä voi asentaa kurkulle kuin yhteen kohtaan, muuten vastapuolelle jää rako väkisin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1129 : 07.10.2017, 08:44:24 »
Kannattaisko unohtaa se laajakaista hetkeksi viedä säädettäväksi jollekki spesialistille täällä se olisi kaasutinexpertti.. kattoo synkat tulpat päästöt ja korvakuulolta säätää ja vasta sitten kattot mitä laajakaista näyttää. Voisko se olla liian kaukana, väljästi putkessa että virtaus menee ohi, tai sekaisin et näyttää väärin vaikka kuinka sen mukaan säädät?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1130 : 07.10.2017, 08:52:50 »
Ei sitä laajakaistaa ole varaa hommailla nyt muutenkaan. Tuota olen pohtinut että pitääkö mittari kutiaan alkuuniaan vai ei. Säädätettäväksi veisin jos olisi joku paikka vähän lähempänä, mutta niin lähelle on jo päästy itse hakemalla, että mielellään itse myös opettelisin tuon loppuun asti, koska koneeseen tulee vaihtumaan mm. nokka ja kansi jossain vaiheessa, ja taas säädöt menee uusiksi.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1131 : 07.10.2017, 09:04:02 »
Etkö tunne/tiedä ketään esim. jokkisharrastajaa sieltäpäin? Ne kyllä monikin hallitsevat tuplien säätämiset ::)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6350
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1132 : 07.10.2017, 09:08:16 »
Onko kaasareita ylipäätään mahdollista säätää niin hyvin, että laajakaista näyttää koko ajan optimaalista seosta? Aikana jolloin enemmälti oli kaasareita, oli myös kapeakaistalambdoja, jos niitäkään. Yleensä kaasarivehkeillä ajetaan lappu lattiassa ja piupaut välitetään osakaasuseoksista.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1133 : 07.10.2017, 09:26:11 »
Yksin täällä rakentelen, ei kuulu tuttaviin ketään ralli/jokkisporukkaa, oikein ketään muutakaan ylipäänsä :idiot2: Eikai tuo laajakaistakaan tarkasti tyhjäkäyntiä pysty näyttämään, eikös ne toimi kaikki parhaillaan kun on kova virtaus putkessa ? Mutta kunhan saan tilailtua isompaa suutinta pääpiiriin niin alan hieroa tuota uudestaan, nyt sentään on se colortune tuonne tk-piirin tarkkaan säätämiseen. Koitan olla ajelematta amukalla nyt etten tahallani riko laihan seoksen kanssa, tässä oli pari poikkeuspäivää kun muut autot oli kaikki purettu leimakorjausten vuoksi.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1134 : 07.10.2017, 10:03:37 »
Kulmamies on ihan oikeassa.

Täyskaasulle säätö, osakaasut ja muut niin ettei nyi ja ryi. Ei moottori hajoa osakaasulla laihalla (eikä edes nosta pakolämpöjä jos ei nakuta). Nostaa vaan nakutuskynnystä mikä nyt on aika vaikeaa muutenkin osakaasulla jos siellä päinkään seos.

Yhden toimivan kaasari Amazonin seoksia nähnyt laajakaistalla ja ruiskumiestä itketti, mutta sellasia ne on ja kuuluu olla.

Laajakaista näyttää sen mitä siellä putkessa on siinä hetkessä. Oli se sitten tyhjäkäynti tai täyskaasu.
Laajakaista kaasarissa aiheuttaa vaan tuskaa ja turhaa miettimistä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1135 : 07.10.2017, 10:09:30 »
Joo ei se nytkään ryi ja nyvi, käy kaikkiaan tosi kauniisti. Paitsi 1800-2000 on kohta, jossa se kuolee ihan totaalisesti, mutta tehnyt ton nokan kanssa aina sitä. Nakutusta ei ole kuulunut koskaan sen jälkeen kun jakaja vaihtui 123-jakajaan. Reippaassa lähdössä laittaa takapyörät sutien kuin jäällä ajaisi, ensimmäiset kaksi vaihdetta, että voimaa kyllä on ja kone hyrrää hienosti, vaan laihana.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1136 : 07.10.2017, 10:25:19 »
Joo ei se nytkään ryi ja nyvi, käy kaikkiaan tosi kauniisti. Paitsi 1800-2000 on kohta, jossa se kuolee ihan totaalisesti, mutta tehnyt ton nokan kanssa aina sitä. Nakutusta ei ole kuulunut koskaan sen jälkeen kun jakaja vaihtui 123-jakajaan. Reippaassa lähdössä laittaa takapyörät sutien kuin jäällä ajaisi, ensimmäiset kaksi vaihdetta, että voimaa kyllä on ja kone hyrrää hienosti, vaan laihana.

Onko kuinka laihalla ja oletko varma toimiiko mittari edes? Muutenkaan sillä kapeakaistalla nää karkeasti muutakuin onko rikas vai laiha.

Hirveästi en itse säätelisi tyhjäkäynnin mukaan optimalille, kuitenkin jo vakio kaasarilla reippaasti rikkaalla kapeakaistan optimalista.
Äkkiseltään vakio B20 P1800 tyhjäkäynti olis 2.5 co, mikä 13.5afr (kapeakaista sanoo kyllä täysin rikasta). Kun 0.1 co ois 14.7 eli se optimal siinä sun mittarissa.

Niin hirveästi kaasareita säätänyt, enkä ainakaan 8v koskenutkaan. Mutta itse rikastaisin sitä tyhjäkäynti puolta nykyisestä niinkun itsekin tuossa kirjoitit, vaikuttaa kuitenkin jonkun matkaa seokseen vielä tyhjäkäynnistä?

Kaasari kun on loppuenlopuksi aika karkea, tyhjäkäynti liian paksulla, osakaasu miten sattuu ja täyskaasulla ok.  :P
« Viimeksi muokattu: 07.10.2017, 10:26:53 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1137 : 07.10.2017, 10:30:40 »
Sillä säätötulpallahan tuon kapeakaistamittarin tarkkuuden voi jossain määrin varmaan testata ???

Säätää joka pytyn tyhjäkäynnillä ihanneseokseen, ja tutkitaan sitten mitä tuo mittari näyttää.


Kaasari kun on loppuenlopuksi aika karkea, tyhjäkäynti liian paksulla, osakaasu miten sattuu ja täyskaasulla ok.  :P

Ainakin vanhat SU:t toimi juuri noin, jos noinkaan hyvin :D Auto kuullosti ihan V8:lta, ja moni tulikin kyselemään että mikä kone oikein on pellin alla :P Sai vaan vähän soppaa tyhjäkäynnillä, päivän ajot muksu aamulla tarhaan ja päivällä haku kotiin (20km), ja 15litraa bensaa tuohon, joka päivä :idiot2:

Siksi ne vaihdoinkin pois, haaveena että nämä dcoer:t pitäisi säädöt vähän tarkemmin kohdillaan, ja yleensäkin saisi vähän tarkemmaksi ::) SU:illa sentään seosmittari hyppi laihalle ja rikkaalle oikein kilpaa edestakaisin, oli kuin joulukuusi, hieno koriste ;D Nyt se sentään jo pysyy aloillaan, heiluu kuormituksen mukana hissukseen.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2017, 10:36:43 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1138 : 07.10.2017, 10:34:28 »
Sillä säätötulpallahan tuon kapeakaistamittarin tarkkuuden voi jossain määrin varmaan testata ???

Säätää joka pytyn tyhjäkäynnillä ihanneseokseen, ja tutkitaan sitten mitä tuo mittari näyttää.

Ihanneseos on varmaan tuolla 2.5co eli se mittarin rikkaalla... Riippuen tietenkin kaasarista, muttei se 0.1 co ole kuitenkaan. :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1139 : 07.10.2017, 10:41:34 »
Tuollainen mittari kyseessä, ei siinä mitään lukemia näy. Seos tyhjäkäynnillä on suunnilleen aina tuossa optimin puolivälissä. Ajaessa (~60kmh) se vajoaa ehkä klo.10 kohdille, 80kmh ja kovemmin se viihtyy pääasiassa klo.8-9 kohdille, ja jos antaa kuormaa yhtään, niin pysyy laihalla kokoajan ja alkaa vajota syvemmälle, kunnes taas lasken tyhjäkäynnille niin se nousee johonkin klo.10-11 kohdille.



Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Ateho  Elekma