Futurez  Kulkukoira

Team Recycle Racing Finland - Volvo Amazon 2D 1971 Käyttöentraus

  • 197 Vastauksia
  • 86205 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Tuli tuossa 8.2.2013 tehtyä heräteostos. Kävin yövuorossa ollessani nopeasti nettiautossa ja siellähän oli myynnissä ryhdikkään näkäinen ama ja vieläpä Huittisissa.
No ei muuta kun soittoa myyjälle, kun kello oli sen verran, että kehtasi soittaa ja sovittiin, että tulen katsomaan autoa. Matkaa ei kotoa ollut kuin muutama kilometri.

Myyjä oli ostanut auton Eurasta sen ensimmäiseltä omistajalta noin viikkoa aikaisemmin ihan vain saadakseen auton alta leveämmät peltivanteet omaan PV Volvoon.
Itse Amazonia hän ei tarvinnut, joten laittoi sen myyntiin. Ruostehommaa autossa olisi, mutta ei se muuten pahalta vaikuttanut, joten ostopäätös oli tehty.
Olihan autossa alkuperäisiä dokumentteja vaikka millä mitalla ja jopa alkuperäinen vastaavuustodistus/maahantuontitodistus tai miksi tuota nyt kusuttiinkaan.

Auton hain pois trailerin kanssa, koska auon jarrut oli aika huonossa kondiksessa ja olivat olleet jumissa. Auto käy kyllä nätisti, mutta palataan siihen myöhemmin.
Ostohetkellä autosta oli iroitetu puskui, mutta muuten auto oli osiltaan täydellinen.

Auon ensimmäinen omistaja ja myös siis ainoa oli Euralainen lukkoseppä. Soittelin hänelle autosta ja hän kertoikin paljon tarinaa miten oli aina käyty Hangon regatassa
ja miten auton vuosimalli on 70, mutta koska Volvon papereissa ei ollu merkitty turvavöitä kun se suomeen saapui niin rekisteröinnissä oli ongelmia ja se menikin vuoteen
1971. Hän muisteli myös miten hänen tuttavansa oli auton vuonna 70 rättirenkailla Euraan ajellut Helsingistä. Auto ei kuulemma ollut koskaan jättänyt tien päälle.

Ama oli ollut Rauman ammattikoulussa joskus aikanaan hetken opetuskäytössä lainassa, jolloin siihen myös tehtiin hieman peltihommia. Samalla oppilaat olivat purkaneet
myös auton perän ja tilanneet sinne kaikki uudet osat. Kilometrejä autossa on siis 280tkm ja 80tkm sitten moottori oli rakennettu uudelleen öljyrenkaan rikkouduttua.
Koneeseen laitettiin kaikki uutta. Nokka-akselia myöten. Moottori käykin kyllä hienosti.

Ostohetkellä auto oli kuitenkin seissyt suulissa parikymmentä vuotta käsittääkseni ja vaikka katto oli pään päällä niin ruostetta autossa riitti. Liekö mennyt huonoon kunoon
aikanaan ja siksi laitettu seisomaan vai onko seistessä pellit kadonneet.

Päällisin puolin auto näytti melko hyvältä, joka puolestaan vauhditti ostopäätöstä. Totuus oli hieman karmeampi.

Tämän kuvan perusteella lähdin autoa katsomaan



Tässä kuva vielä ekalta omistajalta suulista:



Auto sisältä:





Konehuoneessa majailee B20



Tältä se näytti kun sen sain valmiiksi ja myin heti pois:







Päällisin puolin mätää löytyi vain kuskin puolelta. Takakaari, helma, varapyörän kotelo ainakin..







Aloitin pehmeästi paikkaamalla etulokarissa olevan reijän.





Seuraavaksi tuhosinkin helmapellin ja takakaaren. Helman alta paljastui puolikas sisähelmapelti, josta puolet oli ruostunut pois ja kaaren alta tietysti mätä sisäkaari.





Hiukan puljaamista ja muljaamista ja tein pintakaaresta sisäkaaren.







Sitten sisähelman takapätkä.



Huomaa pyöreät reijät :)



Tässä jo pintahelma hitsattu takaisin ja kaaren sisälle uutta pelliä.







Muita paikkoja vielä tekemättä:



Hitsausta tähän mennessä 22h. Ja varaosiin käytetty muutama satanen. Eli yksi pintahelma, kaksi pintakaarta, takasivuposki (helma)

Projekti etenee sitä mukaan kun perheeltä aikaa jää, mutta tarkoitus olisi saada kesäksi käyttis tästä.

15.3

Tänään tuli rälläköityä taka-akselin kannake irti ja tehtyä tuo palkki pienestä palapelistä :)



Samalla tein koko takapyöränkotelon etuosan valmiiksi.



Kerkesin vielä laikkaamaan lattiasta hiukan paikkoja auki niin pääsee ensi kerralla niitä paikkaamaan.





Täytynee tuo käsijarrukahva vaan irroittaa, että pääsee helpommin tekee tuota koteloa. En edes kerenny kattomaan miten se on siellä kiinni, mutta vinkkejä saa toki antaa.

26.3

Eilen tuli jokunen tunti taas heftailtua keskiyön tunteina.

Käsijarrun nurkilta puuttui hieman palkkia, joten pöytää vasten naputtelemalla syntyivät tälläiset kököstykset. Kanttikone olisi hieno keksintö, mutta ostetaan sellainen kuin sopiva vastaan tulee.



Kauheasti en kerennyt tekemään noiden jälkeen, mutta ensi kerraksi naputtelin pellit tuohon kohtaan. Aihiot on ainakin valmiit ja noista voi työstää paremmin sitten.





Noiden molemmilta puolilta laikkaan sitten taas lattian reunat pois kun saan nuo ensin kiinni kunnolla. Reikää löytyy kyllä vielä reilusti ympäriltä.. 

Noiden jälkeen sitten etujalkatilan alla olevaa palkkia laittamaan.



28.3

Hitsausta takana 33h40min.

Sain takajalkatilan kursittua kasaan. Pientä palapeliä, mutta eipä tässä museoautoa olla tekemässäkään.



Komiasti paistaa läpipalanut lankakin  :D



Laikkasin kuskin jalkatilan auki, jotta sain sen palkin poistettua mahdollisimman totaalisesti. Samalla avasin polkimien vasemmalta puolelta kulman, kun siellälin näytti olevan haperoa.
Täytyy siis tehdä sinne sisähelmapelli ja sitten siitä peltiä kohti auton keulaa. Sitten palkki kiinni ja sen päälle lattiaa.

Pimeä kuva niin ei näy tuonne kulmaan asti, että on laikattu auki.





Ja vähän huollettuja jarruosia



9.4

Pientä edistymistä havaittavissa. Pala kerrallaan. Nyt on etujalkatila tehty ja palkki vaihdettu.



Lattia alkaa olemaan tilkkutäkki, mutta onpahan kaikki tehty.





Tässä vielä etujalkatilan poikkipalkki, jonka olin jo kanttaillut aiemmin.



Lievä pettymys oli kun ehjäksi arvioimastani hantin puolesta löytyi jo alkutaipaleella reikää etujalkatilasta mattojen alta.



Ruosteenestomaalia vetäisty ja seuraavaksi korisaumakitti sinne missä sitä tarvitaan.





Kyllä se siitä kait.. Seuraavaksi sitten varapyöräkotelon kimppuun.



15.4


Vähän aloitettu varapyörän kotelon pellittämistä.





ja takakulmaa  hahmottelemaan.



22.4

Hiukan takaluukku eteni.. paljon peltiä ja paljon reikää.



Takakulmaakin heftailtu





Auton alta siivottu tähän mennessä leikeltyä.. osa on jo heitetty aiemmin pois.

« Viimeksi muokattu: 11.12.2014, 01:58:09 kirjoittanut mista »

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 2D 1971
« Vastaus #1 : 12.03.2013, 18:05:09 »
Hyvin tuo edistyy :) kylillä nähdään sitten ainakin kaksi amukkaa ens kesänä, ja parasta vuosikertaa vielä O0
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa Kariaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 2D 1971
« Vastaus #2 : 12.03.2013, 18:12:06 »
Tämä onkin mielenkiintoinen projekti. Pakko seurata koska itse asustelen Eurassa ja käyn tällä hetkellä Rauman ammattikoulua autopuolella! :D
Volvo 850 T5-R

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Vs: Volvo Amazon 2D 1971
« Vastaus #3 : 12.03.2013, 18:15:49 »
yhtä romu lähtökohta taisi olla kun minulla ;D

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24987.msg448679#msg448679

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 2D 1971
« Vastaus #4 : 12.03.2013, 22:47:56 »
Hieman on huonompi kuin se lukkoseppä mulle kuvaili. Hyvä että meni hitsaustaitoiselle. ;)
Mites sun farkku etenee?

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 2D 1971
« Vastaus #5 : 12.03.2013, 23:04:15 »
Katoha....meinaat oikein tosissaan taas välillä nelipyöräisiäkin harrastaa  :hello: O0
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa joneee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • Amazon b20 -68
Vs: Volvo Amazon 2D 1971
« Vastaus #6 : 13.03.2013, 09:04:57 »
hyvä projekti! seurantaan menee.  :P

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Vs: Volvo Amazon 2D 1971
« Vastaus #7 : 13.03.2013, 09:18:03 »
Katoha....meinaat oikein tosissaan taas välillä nelipyöräisiäkin harrastaa  :hello: O0

Joo tai siis Volvoa. Tota Chargeria tullut hieman nypittyä, mutta aika vähän sitäkään. Tän hommasin ihan käyttikseksi, joten siksi hiukan enempi kiire tän kanssa. Hitsaushommat on kyl hienoja kun taas on makuun päässyt.

Hyvin tuo edistyy :) kylillä nähdään sitten ainakin kaksi amukkaa ens kesänä, ja parasta vuosikertaa vielä O0

Joo pidetään amatreffenit :) En oo vieläkään klerenny sun luona poikkee, kun on olevinaan kokoajan jotain menoa.  Täytyy tulla käymään joku väli.

Hieman on huonompi kuin se lukkoseppä mulle kuvaili. Hyvä että meni hitsaustaitoiselle. ;)
Mites sun farkku etenee?

Oli tuo pintapuolelta aika hyvän näköinen. En itekkä olettanu, että näin paljon olis. Tosin lattian alta etummainen poikkipalkki on puoliksi irti ja aivan paperia, takimmaisesta palkista puuttuu pää ja kuskin puolen lattia-alueet, jotka lähellä helmaa on aika mädät. Joten tekemistä tuli aika paljonkin.

Farkkuama ei ole juurikaan edennut vaikka on pelleiltään paremmassa kunnossa kuin tämä. Tosin siinä on sitten niin paljon muuta, etten ole edes pitänyt sen kanssa kiirettä. Se on ollut tuolla vanhassas kylmässä tallissa jo vuodenpäivät.

« Viimeksi muokattu: 12.03.2014, 00:29:50 kirjoittanut mista »

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6317
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo Amazon 2D 1971
« Vastaus #8 : 13.03.2013, 11:07:56 »
Onpa yllättävän hapan! Muutaman -69 mallisen olen nähnyt joissa samanlaista ruostetta, eikä jälkeäkään alkuperäisestä punaisesta pohjamaalista.

Terveisiä vaan niille Rauman amiksen opiskelijoille. Minunkin Pyhimykseen oli aikanaan lätkitty siellä useampi paikka, tosin ilman vanhan mädän poistamista :2funny:

Poissa Joni145

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 2D 1971
« Vastaus #9 : 13.03.2013, 11:12:08 »
Pysyykö tekniikka alkuperäisenä?  :)
145 B20a+M41 -73, 244 B19e+M47 -80, PV B18+M40 -64 projekti. PV 544 JM B22+M40, 142 jm B230+M40 Plus muutama varaosa-auto.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8880
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo Amazon 2D 1971
« Vastaus #10 : 13.03.2013, 12:24:06 »
Seurantaan  S*

Hienoa että taas yksi Ama pelastetaan takaisin tien päälle.

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 2D 1971
« Vastaus #11 : 13.03.2013, 13:15:18 »
Mulla olis ollu parempi raato pihalla. ;)
Onhan tuo toisaalta tosi alkuperäinen ja sisustasta saa pienellä paikkailulla siistin. Mulla olis oikeansävyistä punaista paikkakangasta tiedossa sulle.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Vs: Volvo Amazon 2D 1971
« Vastaus #12 : 15.03.2013, 22:49:52 »
Tänään tuli rälläköityä taka-akselin kannake irti ja tehtyä tuo palkki pienestä palapelistä :)



Samalla tein koko takapyöränkotelon etuosan valmiiksi.



Kerkesin vielä laikkaamaan lattiasta hiukan paikkoja auki niin pääsee ensi kerralla niitä paikkaamaan.





Täytynee tuo käsijarrukahva vaan irroittaa, että pääsee helpommin tekee tuota koteloa. En edes kerenny kattomaan miten se on siellä kiinni, mutta vinkkejä saa toki antaa.


Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6317
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo Amazon 2D 1971
« Vastaus #13 : 17.03.2013, 09:46:09 »
Täytynee tuo käsijarrukahva vaan irroittaa, että pääsee helpommin tekee tuota koteloa. En edes kerenny kattomaan miten se on siellä kiinni, mutta vinkkejä saa toki antaa.

Kahvasta auton keskelle päin lähtevän tangon sisäpäässä on sellainen kiinnike, joka on kiinni kahdella 1/2" kannalla olevalla pultilla. Toinen on läpipultti ja toinen menee runkopalkkiin. Tarvitset siis kaksi avainta toisen pultin avaamiseksi ja toisen avaamiseen riittää yksi avain. Kiinnike lähtee tangon päästä irti ihan vetämällä ja sen jälkeen kahva/tanko yhdistelmää on liu'utettava sen verran sivuun, että se tulee siitä toisessakin päässä olevasta saranatapista pois. Tämän jälkeen kahva on pujoteltavissa pois paikaltaan. Lähtee siis hytin kautta pois. Ihan ensimmäiseksi pitää muistaa irroittaa se vaijereille lähtevä vipu. Se on kiinni tavallisella saksisokalla.

Riittääkö ohjeistus ;D

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo Amazon 2D 1971 RedAir
« Vastaus #14 : 17.03.2013, 13:14:54 »
Hienoa työtä.
Onhan sulla pukit siellä auton alla, ettei pelkästään tunkin varassa: ;)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy