Autodiagnoosi  Carcom Oy

volvo 240 vm-88 Orbit.

  • 240 Vastauksia
  • 82157 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
volvo 240 vm-88 Orbit.
« : 02.12.2013, 03:25:47 »
Tuli hommattua kesällä tuommoinen volvo 240 vm-88 papalta. Setä joka asuu papan kanssa samassa talossa uhkasi, että laittavat volvon paaliin, kun siitä levisi kytkin ja se ei käynyt kunnolla muuta, kuin imu päällä. Auton historia on jotenkuten selvillä, vuonna 1988 eräs maalaus/rakennus firma ostanut auton sihterin työautoksi ouluun ja ollut jonkun aikaa niillä käytössä jonka jälkeen sihteeri lunastanut auton itelleen ja ajellut jonkun aikaa ja sen jälkeen myynyt vanhemmalle miehelle haukiputaalle joka on pitänyt autoa melko tarkasti ja sen jälkeen minun pappani on sen ostanut, että pääsee käymään mökillä ja sillä auto ei ole hirveän tarkalla pidolla ollutkaan vaan tuumasi tässä, että hällä on tahtonut tuo huoltaminen jäädä vähemmälle, että ostanut enimmäkseen bensaa tankkiin ja ajellut vaan :D


Noh tuli sitten mietittyä, että onko kytkin totaalisesti finiitto vai onko joku muu vikana ja käynti ongelman paikallistinkin melkein heti. Kaasuttimen bakeliitin tiivisteet oli hajonneet ja osa löytyi imusarjan päältä, tuli sitten tehtyä tiivistepaperista uudet tiivisteet bakeliitin molemmin puolin, mutta kaasutinta oli myös papan kaveri säätänyt, kun joutui imu päällä ajamaan, ettei kone huuda niin kovasti nii tyhjäkäynti ruuvi oli säädetty melkein ihan kiinni. Tutkin sitten ja totesin, että kytkin on ihan loppu ja ostin kytkin paketin ja uuden vaijerin, kun kytkin oli ajossa hajonnut nii kytkinhaarukka ei liikkunut tarpeeksi ja kytkinvaijerin säätö oli juminut melkein kokonaan niin pistin vanhan vaijerin poikki.


Kytkin olikin tosissaan loppu, kun sain puotettua laatikoin alas ja kytkimen käsiini :D. Seuraavaksi tuli vaihdettua myös jakopään remmi, kun huoltokirjassa oli merkitty, että remmi on edellisen kerran vaihdettu 4.6.1998 ja 148880km  ja sen jälkeen ei merkintöjä ole tosin volvon mittarissa on tällä hetkellä 186424km, että eihän tuolla ainakaan kilometrit vielä ole mennyt yli aika vaan on voinut tehdä kepposensa :D. Kova peltinen volvo on mitä tutkin, paisi vasemmassa helmassa on pieni reikä joka sitten suureni vähäsen, kun nykäisin helmalistan irti ja sitten edessä poikittaisissä runkopalkin päätyissä pari pientä reikää mitkä pitäisi hitsata/hitsauttaa, itellä ei ole hitsaus vehkeitä eikä oikeen paikkaa missä tehä niin sillä venynyt tuo hitsaushomma. Pappahan tietysti on vähän kolaroinut volvoa, kun ei oikeen enää näe eikä kuule. :( Kuskin puolen molemmat ovet on lommoilla ja vasemmassa takavalossa on reikä ja etulippa on halki :( käyttäjältä dneproshin hommasin tähän vähän suoremmat saman väriset ovet jotka odottavat tallissa pesua ja paikalleen laittamista. :)


Seuraavaksi oli sitten jarrujen tutkiminen. Huomaisin jo sillon, kun pappa auton osti, että siinä on vähän kumipallomaiset jarrut ja nyt tutkiessa sitten huomasin, että vasemmasta takajarrusatulasta oli toinen mäntä jumissa,jarrupalat loppu, oikeassa suojakumit riekaleina ja oikeassa etujarrusatulassa kaikkien neljän männän tiivisteet vuotaa. Vasemman takajarrusatulan mäntä olikin melko jumissa, liuottelin sitä viikon wd-40 ja crc ja koitin paineilmalla poksauttaa mäntää ulos, mutta ei lähtenyt nii meinasin kokeilla viimeista konstia eli rasvaprässillä irroittamista. Sitä ennen vielä purin satulan ja koitin nitkutella mäntää irti ja lopulta menikin hermot ja vasaralla paukasin mäntään jolloin se läpsähtikin sylinterin pohjalle ja lähtikin kevyesti irti paineilmalla  ;D. Purin sitten kaikki satulat osiksi ja putsasin männät ja uusin kaikkiin uudet tiivistesarjat, kaikki ilmausnipat ja joka nurkkaan jarrupalat ja lopuksi vielä maalasin satulat mustaksi. Seuraavaksi katoin, että jarruletkut ovat pykineet ja että ne äkkiä myös vaihdan.. Noh sepä ei ollukkaan nii äkkiä tehty, kun letkut eivät lähteneet putkista irti millään ja putkien päät, kun on messinkiä niin aika äkkiä meni kantit sileeksi ja mureni ihan totaalisesti pikku palasiksi. Yksi nippa katkesikin vanhaan jarruletkuun ihan juuresta, että tuli sitten uusittua samalla keulaan kaikki jarruputket uusiksi :D. Jarruja ilmatessa tuli uusi ongelma eteen, kun vasemman jarrusatulan yksi ilmausnippa meni poikki ja jouduin poraamaan vanhan nipan pois ja kaikki näytti olevan ok. Uusi nippa sitten vuoti nestettä solkenaan niin ilmeni, että satulasta oli sen nipan reijästä mennyt joskus kartio rikki ja oli vissiin patentoitu nippa paikalleen, ettei vuoda nestettä ja siitä varmaan johtui ne kumipallomaiset jarrut, noh hommasin käyttäjältä 240 ehjän satulan johon myös vaihdoin sitten uudet kumit ja nipat ja maalasin senkin mustaksi ja sen jälkeen volvossa olikin jarrut :)






Nyt volvo onkin seissyt tuossa pihalla ja olen keskittynyt jonkun verran sisustaan. Hattuhyllylle on tulossa sonyn kuuspuolikkaat joille tein korokerenkaat ja mankan vaihdoin pioneerin cd-soittimeen. Volvossa oli paikallaan papalta saadessa orkkis kasettisoitin, mutta siinä ei jostain syystä toiminut radio oikeen mitenkään, huoltokirjassa olikin maininta, että soitinta on korjattu wetterilla huollossa vuonna 1990. Tein soittimelle ylälokeroon kehyksen jonka päällystin samalla sametilla jolla päällystin takakaiuttimien korokerenkaat ja soittimen viereen laitoin volttimittarin, kun papalla ollessa oli jotain virta ongelmia kuulemma ollut :D. Lisäksi soittimen vieressä oli jo valmiina erillinen vedenlämpömittari, kun auton oma on vissiinkin lakannut toimimasta, mittari oli asennettu samalla jakopään huollossa vuonna 1998. Seuraavaksi aloinkin etsimään, että mistä volvo syksyn sateiden tullessa alkoi vuotamaan vettä sisälle, vänkärinpuolelta lattiamatto oli märkä sekä sen alla oleva bitumieriste oli päältä märkä, sitä pitää vielä seurata, että vuotaako vielä, mutta foorumin kautta sain vinkkejä asiaan eli esim voi olla, että konepellin vedenpoisto aukot on tukossa, että tulipellistä pääsee vettä sisälle, nämä putsasin jo, mutta pitää vielä seurailla asiaa.






Seuraavana olisikin varmaankin, että saisi hitsautettua nuo reijät umpeen ja katsastettua volvon. Ajan kanssa myös löytäisi kaiken näköistä kivaa volvoon esim: snow capit,huoran portaat ja aluvanteet kesäksi, ajotietokone ja radio alapaikalle missä on la-puhelin samassa :D + Semmoinen vika on, että takatuhkakupin yläpuolella ei pala valo vaikka vaihtaa lampun, millä lailla tuon pitäisi toimia tai ottaa virtaa ?
« Viimeksi muokattu: 21.04.2020, 01:00:51 kirjoittanut Dmies »

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1278
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #1 : 02.12.2013, 17:44:52 »
Monasti saa kokeilla parillakin pienellä polttimolla, ennen kun saa tuhkakupin päällä olevan valon toimimaan (kannan kosketus). Jos ei tule virtaa polttimolle asti, niin liitin heti käsijarrun muovin alla (johdot turvavöihin). Tuo valohan syttyy samalla kun keskikonsolin valotkin ja on himmentimen takana.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #2 : 02.12.2013, 18:01:51 »
Monasti saa kokeilla parillakin pienellä polttimolla, ennen kun saa tuhkakupin päällä olevan valon toimimaan (kannan kosketus). Jos ei tule virtaa polttimolle asti, niin liitin heti käsijarrun muovin alla (johdot turvavöihin). Tuo valohan syttyy samalla kun keskikonsolin valotkin ja on himmentimen takana.
ok. pitää kokeilla vielä parilla polttimolla.. kokeilin myös heiluttaa polttimoa kannassa että jos on huono kosketus, pitää myös katella miten ne kosketuspinnat on. käsijarrukonsolista nykäsin sen pienen kotelon irti niin huomasin liittimen ja sitä kokeilin kans aiemmin heilutella, että jos olisi hapettumaa, mutta en saanut liitintä irti ku ei mahtuneet räpylät reiästä tarpeeksi pitkälle :D

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #3 : 18.12.2013, 15:57:18 »
pitäisi löytää oulunseudulta hyvä hitsari, että sais nuo reiät paikattua, kun ei raski ostaa omaa mikkiä... Toissa päivänä kävin ajelemassa pienen lenkin volvolla siirtokilvillä martinniemessä. Kävin kysymässä eräästä korjaamossa arviota paljonko maksaisi hitsauttaminen niin paikan pomo ei ollut paikalla, kun oli osia hakemassa. Paikalla ollut huoltomies meinasi, että kyllä se varmaan vähintään 150€ ottaa ku hitsaa nuo ja teenkö tästä museoautoa, kun heidän mikki ei  taho syöttää kunnolla lankaa, että sauma on vähä mitä on :D noh pitää vielä miettiä mitä asian kanssa tekee. Eilen kävin sitten hakemassa oulun wetteriltä huolto-osia.
Mukaan tarttui öljysuodatin, tulpat, öljykorkintiiviste, öljypropuntiiviste. Ilmansuodatinta ja venttiikopantiivistettä ei ollut hyllyssä, mutta en jaksanut tilailla niitä ja venttiilikopantiiviste oli sen verran kallis, että taidan hakea tarvikeena sen
« Viimeksi muokattu: 13.02.2020, 17:53:56 kirjoittanut Dmies »

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1400
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #4 : 18.12.2013, 19:53:09 »
Nätti auto ja sen verran hienoa jälkeä, että tätä täytyy seurata. :)

Millä tekniikalla tämä on?

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #5 : 18.12.2013, 22:40:08 »
Nätti auto ja sen verran hienoa jälkeä, että tätä täytyy seurata. :)

Millä tekniikalla tämä on?
B200k+m45 laatikolla.

Luulisin, että alkuperäinen kokoonpano, kun vaan 186xxx mittarissa. Konehuoneesta otan kuvia sitten, kun on saanut vähän ehostettua sitä, ainakin venttiilikopan maalaan ja lukkopeltia ja tulipeltiä pitäisi vähän hioa ja maalata, myös kuskin etupenkki pitäisi korjata, kun siitä on yksi jousi poikki ja yksi irti istuinosan pohjasta. Unohdin tuosta aikaisemmasta päivityksestä, että kävin siellä pajalla näyttämässä autoa nii vaihteisto piti kamalaa meteliä menomatkalla, kiljui ja vonku melkosesti kylmänä jostain 40km/h ylöspäin ja 3 ja 4 vaihteella  :-\ takaisin päin ajellessa ei kuulunut sitten mitään  :buck2:
« Viimeksi muokattu: 18.12.2013, 22:46:47 kirjoittanut Dmies »

Poissa arestes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #6 : 20.12.2013, 13:24:28 »
Volvo 240 GL -87 b230ft

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #7 : 20.12.2013, 14:30:52 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3943.0

Lääkettä ääntelyyn  ;)
meinaatko, että tommoinen getrag olisi lääke :D :D halvempi lääke aluksi taitaa olla, kun vaihtaa öljyt ja kattoo sitten, että ääntääkö vielä :D

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #8 : 27.12.2013, 00:21:48 »
mietin, että millä sais nuo pillerikapselien keskilätkät paremman näköisiksi, kun on tuo musta maaliosio kulunut melkein kokonaan pois, maalaamalla vai onnistuisiko kenties tarroittamalla. Toinen kysymys, että onko kuinka yleisesti ollut 240 volvoissa semmoista vetovaunujousta joka tulee normaalin kierrejousen sisälle   ???


« Viimeksi muokattu: 27.12.2013, 14:54:13 kirjoittanut Dmies »

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #9 : 27.12.2013, 12:42:50 »
Seurantaan!
Aina mukava nähä kun joku näkee vaivaa että saa näitä viittävaille paalilaitteita tieliikenteeseen!
Volvoton

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1278
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #10 : 27.12.2013, 12:48:46 »
Kuinka yleisesti ollut 240 volvoissa semmoista vetovaunu jousta joka tulee normaalin kierre jousen sisälle   ???

Erittäin harvoin. Koskaan ei ole tullut itselle vastaan. Kerran on ollut jousien välissä kumipaloja takana.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #11 : 27.12.2013, 14:53:01 »
Erittäin harvoin. Koskaan ei ole tullut itselle vastaan. Kerran on ollut jousien välissä kumipaloja takana.
niin mää vähän arvelinki, kun oli vähän kiven ja kannon takana löytää ees googlesta kuvaa tuommoisesta jousisarjasta.. ihmettelin noita pikkujousia ku kattelin omasta tuota takajousitusta ja arestes:in kanssakin sitä pähkäiltiin yhdessä muistaakseni, kun kylillä törmättiin.. tänään kävin tullin pultista kyselemässä venttiilikoppaan muttereita, kun wetterillä sanoivat silloin, kun hain noita huolto-osia, että niitä muttereita ei saa enää. tullin pultissa oli kyllä kupumuttereita, mutta niissä ei ollut samanlainen tuo kanta, kun alkuperäisessä on tavallaan rikka siinä kiinni ja sitten se myyjä myönsikin, että ei ees hoksannu muttereita hakiessa katsoa tuota muotoa, noh en jaksanut juoksuttaa sitä enää ees taas. Kävin myös oulun automaalissa hakemassa purkin vht wrinkle plussaa ja äidin autoon paikkamaali kynän :D kävin kyllä myös wetterilla jututtamassa entisiä työkavereita ja kyselin samalla, että olisiko jääny hyllyyn tai nurkkiin pyörimään lisävarustekatalookia 240 nii just viimeviikolla olivat siivonneet kaappeja, kun tiskit muuttuu erilaisiksi sen volvon omamekaanikko homman takia nii oli joku jonnekkin yläkertaan kantanu 3 volvon varaosakatalookia, mutta kaveri ei muistanu, että minne ne oli laitettu :/

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #12 : 06.01.2014, 00:48:46 »
noh tuli nyt sitten antikvariaatista tilattua volvo 240 korjausopas ja toisesta antikvariaatista lisävaruste kuvasto vm-87. Olis ollut myös vm-88 kuvasto, mutta oli ruottinkielinen nii ei oikein ymmärrä :D Korjausopas tuli jo pe postissa ja toivottavasti tulee ensviikollla tuo lisävaruste kuvasto. Ostin joku aika sitten kaverilta toisen venttiilikopan tähän niin sitä hioessa ja kirjaimia kiillotellessa meni uudenvuoden pyhät ja nyt tuli maalattua vht wrinkle plussalla ja uuniteltua se sunnuntai-illan ratoksi :D noo muutama valuma tuli, mutta tuskin niitä huomaa :D

lähtökohta:

valmis: melkein, teipistä jäi liimaa, niin tässä kuvassa olin puhdistetulla bensalla poistanut liimanjämät niin siksi vähän näkyy outoja kuvioita kiillotuksessa, pitää päivemmällä vielä kiillottaa noita kirjaimia :D niin ja jollain tehopesulla pestä konehuone, että kehtaa laittaa ees paikalleen :D
« Viimeksi muokattu: 06.01.2014, 00:51:43 kirjoittanut Dmies »

Poissa Fillarimies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #13 : 06.01.2014, 11:41:57 »
Tätä on ilo seurata. Tuota hitsausjuttua mietin, että halvimmillaan nuita täytelankahitsauskoneita saa varmaan 150€:lla ja tässä biltemasta 200€:lla http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hitsaaminen-ja-juottaminen/MIG-hitsaus/Hitsauslaite-MIG-140-17173/
Auton hitsaaminen kun on kuitenki vähän semmosta räpellystä, niin tuolla koneella varmasti hitsaa ne mitä pitääkin. Tuolla laitteella en välttämättä lähtis kuitenkaan ammatikseen hitsailemaan  ;)
Eli aika äkkiä maksaa itsensä takaisin. Tietty tarvit vielä hanskat, maskin, lankarullan ja hyviä hermoja.
Harmi että annalankankaan TI-halli ei ole enään toiminnassa :'(
« Viimeksi muokattu: 06.01.2014, 11:47:15 kirjoittanut Fillarimies »
Volvo 960 2.5 vm. -96
Maastopyöräilyä vuodesta 2003

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88
« Vastaus #14 : 06.01.2014, 18:10:40 »
Tätä on ilo seurata. Tuota hitsausjuttua mietin, että halvimmillaan nuita täytelankahitsauskoneita saa varmaan 150€:lla ja tässä biltemasta 200€:lla http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hitsaaminen-ja-juottaminen/MIG-hitsaus/Hitsauslaite-MIG-140-17173/
Auton hitsaaminen kun on kuitenki vähän semmosta räpellystä, niin tuolla koneella varmasti hitsaa ne mitä pitääkin. Tuolla laitteella en välttämättä lähtis kuitenkaan ammatikseen hitsailemaan  ;)
Eli aika äkkiä maksaa itsensä takaisin. Tietty tarvit vielä hanskat, maskin, lankarullan ja hyviä hermoja.
Harmi että annalankankaan TI-halli ei ole enään toiminnassa :'(
olen tässä koittanut katsella noita hitsauskoneita, että jos ostas jonkulaisen koneen. Niinhän se on semmosta räpellystä varsinki halvalla täytelanka migillä ulkona hitsatessa, sedällä olleella migillä koitin hitsata joskus aikanaan datsunia kasaan nii oli se melko tuskasta hommaa :D Kaverin kanssa tuli perjantaina kylillä juteltua nii se väitti, että ei kannata ostaa täytelanka miggiä vaan voimavirta kone suoraan ja että pullon täyttö on halpaa ja että ainoastaan kaasupullon katsastus maksaa eniten koneen jälkeen. Tuumasin vaan, että muuten hyvä, mutta kotipaikalla ei oo voimavirtaa käytössä tai pistoketta ja sitten se sanoi myös, että täytelanka migillä ulkona hitsatessa kannattaa hitsata silloin, kun ei tuule muuten se kaasu haihtuu ja tulee huonoa saumaa. Niinpä ja noitten tarvikkeiden lisäksi vielä peltiä pitäisi ostaa. Siellä TI-hallissa olis ollut hyvä hitsata harmi vaan, kun ei ole enää toiminnassa :(. Pitää vielä kysyä amiksesta onnistusko siellä mitenkään tuo hitsaaminen. Olisi ylimääräistä rahaa nii silloinhan tuo hitsaaminen ei olisi ongelma ja mieli tekis ostaa tupla weberit ja kireämpi nokka tähän, mutta saa nähä saako koskaan hankittua, kun on tämän harrasteen lisäksi mopo mitä tulee rapattua :D

 

Samppasport  Futurez