Race.fi  Puotilan autokorjaamo

140/160 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 7 Vastauksia
  • 5133 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Oliko tämmöistä? Jos oli niin vapaasti poistoon.

Huonosti löysin tietoja ko. autojen alustamuunnoksista.

Eli oletteko mistä muista autoista soveltanut jousia/iskareita?

Itse ostin etuakselille yhden ässämersun jousen, jonka katkasin kahtia. Pituus hyvä, halkaisia sopiva ja jousilanka 2mm paksumpaa kuin 140 orkkis. Nyt pitäisi miettiä iskareita jotka olisivat suhteessa yhtä jämyt (ja vakioita 3-4cm lyhyemmät).

Tällä hetkellä autossa paikoillaan uudet, mutta 90 luvulla ostetut Bilteman iskarit alapäätä 30mm alaspäin siirtävillä holkeilla, mutta eihän noin lötköt pamput jaksa paljon jäykempää jousta pitää, joten mielessä pyörinyt ties mitä hiacen iskareista lähtien.

140 iskarihan näyttää tältä:


Ja esim hiacen iskari tältä:



Siitä olisi helppo soveltaa jos mitat sattuisi. Kaverin hallilla oli joskus uudet hiacen KYBit ja ne oli ainankin jäykät.


Avatkaa suunne ja jakakaa tarinanne.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Mata76

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 294
  • www.vrcf.fi
Vs: 140/160 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1 : 16.04.2015, 13:01:39 »
Itsellä ois kanssa ajankohtainen tuo alustan muokkaus ja juuri iskarit ois hakusessa,eli onko kellään vinkkejä mitä iskareita kannattas kokeilla? 40/40 madaltavat jouset on tulossa jo :)

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: 140/160 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2 : 07.12.2015, 13:43:49 »
Nostetaas tätä!

Taakse ajattelin laittaa pätkityt 240 kuormajouset.
Mutta mitkä iskarit sinne olisi hyvät?
Missä autossa olisi sama kiinnitys, mutta lyhyemmät iskarit?

Onko kukaan tehnyt näihin säädettävää panhardia?

Etupäässä ajattelin käyttää vakio jousia reilusti lyhennettynä. Ja laskemalla iskareita alaspäin.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 140/160 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #3 : 01.04.2017, 11:56:53 »
Omaan olen tehnyt säädettävän panhardin. Mallia semmoinen ettei tarvitse irroittaa jos haluaa säätää.

Eli lukitusmutterit auki ja ruuvvaa haluttuun pituuteen.

Voisi olla joutavana uusine puslineen, itse joudun muuntamaan sivuttaistuennan jonkun muun tyyppiseksi ilmajousituksen myötä.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 140/160 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #4 : 01.04.2017, 14:14:06 »
Chevy A-bodyn (esim El Camino vm.80) etuiskarit on samanlaiset kuin 140 sarjassa mutta pari senttiä lyhyemmät.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: 140/160 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #5 : 01.04.2017, 17:52:13 »
Rallyrace myi ainakin ennen vakiopituisia Spaxin iskareita, joissa on säädettävä ulosjousto. Käy suoraan paikalleen. Tämän päivän tilannetta en tiedä mutta kysymällä selviää. Omassa tuollaiset on ollu vuodelta miekka ja kivi Intraxin madallusjousien kaverina ja pelaa hyvin. Tosin näillä olemattomilla ajoilla pelaa mikä vain...

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: 140/160 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #6 : 01.04.2017, 19:44:33 »
Chevy A-bodyn (esim El Camino vm.80) etuiskarit on samanlaiset kuin 140 sarjassa mutta pari senttiä lyhyemmät.

Tämä on hyvä tieto, kiitos Otto!
144-70

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 140/160 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #7 : 01.04.2017, 21:12:50 »
Putki keulan joutuu värkkäämään, pyörät pohjaa alkuperäisiin koteloihin.

Samalla modaukseen menee alatukivarret, nekin pohjaa palkin runkoon.





Kuvassa keula tosiaan ilman jousia, ei tuon matalampi pysty olemaan ilman em muutoksia.
V70 D5
850 T5
145 T5

 

Ateho  Elekma