Futurez  Kulkukoira

360 2.0 turbo laatikko/perä

  • 8 Vastauksia
  • 5567 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa santtu1991

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
360 2.0 turbo laatikko/perä
« : 23.02.2014, 14:10:29 »
 :idiot2: onko kellään tietoa 360 possuvolvon laatikko / perä saadaan kestämään isompia vääntöjä? Onko siihen jonkun muun auton laatikko sopiva? Eppäilen vahvasti että ei kun tuo laatikko o perässä. Autossa tällä hetkellä ~ 250 nm . Sen se kestää mutta tarkoitus olisi nostaa ahtoja ja vähän muuta niin tulee olemaan  400 - 500nm vääntöjä..  >:(

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: 360 2.0 turbo laatikko/perä
« Vastaus #1 : 23.02.2014, 14:18:31 »
Katseleppas käyttäjän SJS projektitopicista, mitä kaikkea se on koittanut tehdä laatikon kestävyyden eteen  ;)
« Viimeksi muokattu: 23.02.2014, 14:21:40 kirjoittanut jaskajokunen »
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 360 2.0 turbo laatikko/perä
« Vastaus #2 : 23.02.2014, 17:13:08 »
Ei sitä vakiolaatikkoa saa kestämään, rattaat ihan onnettomat noissa M4x sarjan volvo laatikoissa mitä näistä 70-80 luvun takavedoista löytyy. 420Nm kestää jatkuvasti, 450Nm ni pamahtaa kertavedolla 3 tai 5 vaihteilla. 1+2 vaihteet kestää hyvin laillisesti kilpiin saatavilla ahdetuilla koneilla, eli alle 2,5L ja samaten 4.vaihde kun on suora, kun noi ahdetut koneet ei anna pikkuvahiteilla sellasia vääntöjä ulos et hajottais mitään.

Fiksu jos olet, pidät sen 2,0L koneen ahdettuna, 16v hattu päälle jos oikeen tekee mieli, mut 8v pärjää kans. Ahtimeks joku vakiovolvon esim TD04-18T tai 19T tai S60/V70R KKK K24 tms alle 50mm siivillä, ni väännöt ei karkaa sinne yli 450Nm. Laitat vaikka rajumman turbonokan, eikä mitään alavääntönokkaa, ni ei tuu liikaa vääntöä alas, ni vakiolaatikko kestää.

Itellä 2,5L 16v pannulla ja E85 toi laatikko kesti hyvin 0,7-0,8bar ahtoja (n.400Nm), mut 1bar (n.500Nm) ni pamahti heti kertavedosta ja 1,45bar (664Nm) sai olla jo oikeesti varovainen ohituksissa. Nyt 2,1bar (varmaan 750Nm nurkilla) ja BMW E36 325TDS laatikko+perä kestäny ainakin sen vähän mitä sillä on ajettu. Senverta on ruutia, että perä hakeutuu sivulle moottoritie-vauhdeissa. :)

Eli älä asenna mitään isolohkoa, toi B200 riittää näihin ihan hyvin, sit kun vaihtaa isolohkon tilalle, ni saa olla vaihdelaatikkokaupoilla heti, ja projekti jää siihen. Usko, on kokeiltu. :D

Sit kun laatikkoa halutaan vahvemmaksi, ni fiksuin tie on vaihtaa Porsche 928 tai Corvette C4, C5 tai C6 laatikko, löytyy 4v automaatti, 6v manuaali ja 6v automaatti uusimmista ja on taka-akselin yhteydessä.

Jos ite toteuttaisin tänä päivänä tekniikan, ni otaisin B6254S koneen 1994-96 960 volvosta, eli 2,5L kutonen, siihen kaveriks automaatin kytkinkaaveli, johon hitsataan kiinni joko corvetten alumiininen kardaaniputki ja laatikko takana, joko automaatti tai manuaali (ite ottaisin automaatin, jos ei oo vaan radalla tarkotus ajaa). Koneeseen HX40 kokoinen ahdin, eli n. 500hv riittävä. Kevyt koppa liikkuu tolla jo ihan sairaasti, kun tolla mun pelillä kellotettiin vartilla itse kokeillessa 12,4s ja karvan vajaa 200km/h loppunopeutta TÄYDELLÄ KUORMALLA (4hlö). :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa santtu1991

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 360 2.0 turbo laatikko/perä
« Vastaus #3 : 23.02.2014, 23:09:43 »
Kiitoksia näistä. Juu lueskelin sun topiccia. 8)

Tuoreemman 240:sen (B200F) ruisku- ja sytytysvermeet modattuna.

- Volvon oma VR anturi lukee rankasti modattua bemarin triggeripyörää koneen etupuolla.

- RENIX pottavauhtipyörä.

- APE importin 4lapainen sintterilevy

- 740 Turbon Sachs HD asetelma.

- Kytkinpaketti shimmattu.

- Kotikutoinen tukkipakosarja t3 laipalla.

- 740 2.3 Turbon ahdin Garrett t03

- Walbro kopio 255lph bensapumppu.

Tollasta possussa kiinni tällä hetkellä.. laatikko pitäisi kestää jos laitan isommat suuttimet ja nostan ahtoja? Oliko paha muutostyö saada bemarin laatikko sopimaan?

Poissa santtu1991

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 360 2.0 turbo laatikko/perä
« Vastaus #4 : 23.02.2014, 23:17:07 »
Niin ja ahdot tällä hetkellä 0, 5 baarissa omassa.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 360 2.0 turbo laatikko/perä
« Vastaus #5 : 24.02.2014, 00:05:19 »
Hyvältä kuullostaa muuten, mut heitä toi antiikkinen T03 roskiin, heräävät joskus ja turbopotku on hevosenpotkuun verrattava, ja ovat aika pakokaasujarruja 200hv jälkeen. :D

Itellä 65/70mm siivillä oleva kiinakopio-ahdin, herää hyvin eikä ole hevosenpotkua. Tosin B200F koneen kaveriksi tuo on aivan ylimitoitettu, B200 koneelle about 50mm siivillä oleva tosiaan.

Samaten kandee varmistaa että koneessa on vahvat kanget, heikot 9mm kestävät 200-220hv/400Nm hikisesti, sit tulevat lohkosta läpi rytinällä, vahvemmat kanget löytyy yleensä 1989 valuvuodesta eteenpäin (lohkossa valuvuosi päivämäärineen öljyfilsun alapuolella), vahvat 13mm kanget kestävät luotettavasti 350-400hv/600Nm. Varmuuden kangista saat esim kurkkaamalla sisään bensapumpun laipan kohdalta.

Itellä ollut tuollainen sintterilevy, täyttä skeidaa sanon vaan, pääs kerran luistamaan, asetelma halki, sintteri paskana, ja ihan paska ajaa, värisi ja tärisi aina liikkeelleähdössä ja oli hankala ajaa, eikä kestänyt vääntöä sen enempää kun vakio levykään, vaikka oli shimmattu.

Nyt tilalla littupyörä jossa SRE765 asetelma BMW M5:stä ja vakio levyn keskiöön modattu 240mm kitkapinnat T4 volvosta. Väännönkesto mitattu 720Nm ja hyvä ajaa.

Tuolla vakioruiskulla et kyllä helpolla saa paljoa yli 200hv modaamatta sitä, lastut jne, JOS on LH2.4 (eli EI ole hall-jakajaa) ni sen saa esim foorumin tonin lastulla 400hv nurkille, tosin vaatii muitakin modeja.

Suuttimiksi tehotavoitteen mukaan 600cc->. Itellä 1600ccm E85 käytössä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: 360 2.0 turbo laatikko/perä
« Vastaus #6 : 06.09.2015, 09:46:50 »
Jatketaan tähän aiheeseen,eli alkaa olla ajankotaista päivittää omaan sianpäähän voimalinjaa ja ite miettiny seuraavia vaihtoehtoja.

1. Laatikon siirto eteen ja askiks zf, sit joku kardaani ja bmw/(volvon?) perä
Tehtävissä oleva homma,vaatii ainakin kardaanitunnelin ja tulipellin laikkausta. Zf askit ainakin kestäviä ja joku typ188/typ210 perän pitäis kanssa kestää? Entäs nuo 960 retkuperät? Vetari/nivelet? Koko taka akselin vaihto?

2. C5/c6 veten koko voimalinja+taka-akseli joko 6v manuaali tai c6 6v automaatti. Millaisia laatikoita  näissä yleensä on/onko hyvä tuntuma laatikossa? Automaatin käytettävyys rata/katuajossa?

3. Porchen laatikko-perä paketti
Saatavuus? Kesto?

Koneena toistaiseks vielä b230 531 kannella 40 superi ahtimena ja viinalla mennään. Tarkoitus päivittää joskus tinakoneeseen joko 5 tai 6 syl

Tehoa pitäis kestää sen 600hv. Käyttö rata/drifting ja mahollinen varttimaili sekä katukäyttö ja kuminpoltto+sudittelu
Auto pitäis vielä saada kilpien väliin.
 
Mietteitä/ideoita?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 360 2.0 turbo laatikko/perä
« Vastaus #7 : 06.09.2015, 13:26:47 »
Vetten voimalinja on edullisin ja kestävin ratkaisu, niitä saa reilulla tonnilla. Ja kans helpoin asentaa, kun sopii pienellä työllä paikalleen, kardaanin etupää tarttee sovittaa, vetarit ja perä/laatikon ripustus sekä tottakai vaihdekeppi.

1000e et pysty ostamaan 5v ZF askia ja TYP188 tai 210 perää lukolla jotka on kunnossa JA sovittamaan niitä 300 sarjalaiseen. Askista saa maksaa 300e, perästä ilman lukkoa 300e romikselta ja lukolla 500e, siihen lisäks vetarit 100e ja hirvee määrä hitsausta, putkea jne rojua.

Porsche 928 paketti on kans ihan ok, mut hankalampi löytää ja kalliimpi kun corvetten osat.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: 360 2.0 turbo laatikko/perä
« Vastaus #8 : 06.09.2015, 17:24:21 »
Samaa itekki mietin et corveten voimalinja voi olla paras vaihtoehto. Jos sinne sovittas koko taka-akselin nii siinähän se vetari ongelmaki ratkeis samalla, pitää vielä mittailla et mahtuuko. Raideleveys c5 takana 1590mm ja sianpäässä 1400mm. Näissä tais automaatit olla sähköohjattuja,ainaki c6 6v.Toisaalta voi olla tuo manuaali paras mun käytössä

 

Elekma  Autoracing