Elekma  Autoracing

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1445 Vastauksia
  • 599318 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1140 : 19.09.2019, 23:04:47 »
Eilen vaihdoin englantilaiseen uuden penkin kuskille, Sparco Circuit II. Täytyy saada vaan pari senttiä taaemmas, nyt istuu liian edessä. Takareunan joutui jättämään pykälän ylemmäs, koska penkin pohja menee syvemmälle kuin vanhassa. Korjaa tilanteen paremmin kunhan poistaa vakiokiskon ja tekee kunnolliset lattiakiinnikkeet penkeille.




Otin valkean liikenteeseen, pesin sen ja pari settiä vanteita. Kaivoin Galaxyt varastonnurkasta ja vaihdoin ne alle. Ei tarvitse enää kuin madaltaa lisää jottei ole isoa rakoa pyöränkaariin 205/50 kumeilla. Samankokoiset semisliksit meinasin Hydrille. Eihän ne ns. ratarenkaiksi ole yhtään liian leveät, mutta englantilaisellakin pärjännyt 215 ja 225 leveillä.



Tuolileikkiä tuli jatkettua ja nyt valkeassakin on kupit molemmilla. Englantilaisen Pro2000 siirtyi kuskille ja Sprint apparille. Molemmat vanhat etupenkit on sinisessä odottamassa paikoilleenlaittoa.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1141 : 21.09.2019, 21:21:50 »
Tänään tein valkeaan takaosastolle lasinkorvikkeet 3mm polykarbonaatista ja samalla muutaman ruostekorjauksen takasivulasien alle. Laitoin liimaa reunojen alle ja varmistus parilla ruuvilla. Butyylinauhalla ois saanu heti nätimmän, nyt joutuu maalaamaan reunat. Takaovista poistin lasinnostinmekanismit ja liimasin sekä kiilasin levyt paikalleen.








245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1142 : 24.09.2019, 21:32:38 »
Valkean keulan kevennys otti pienen lisäaskeleen eilen kun vaihdoin englantilaisessakin käyneen pikkuakun normikokoisen tilalle. Riittää perusstarttailuun hyvin.

965:n osittaisena maksuna tuli käytetty -588 Truetrac. Heppailin anturikehän kiinni ja nakkasin paikoilleen. Loppui se oikean takapyörän turha pyörittely. Poskilaakerit siirsin tottakai vanhasta murikasta ja anturia piti siirtää pikkaisen taaksepäin. Takapyöränlaakerit voitelin samalla, niissä ei enää paljoa rasvaa näkynyt.

Alustakin päivittyy lähiaikoina, kävin äsken hakemassa Postista BC Racingin palikat. Ostettava nyt ennen kuin ehti käyttämään rahat muuhun kalustoon :D Nykyään taitavat tarjota oletuksena 6kg jouset eteen ja taakse. Sarjan oma takajousihan on tarkoitettu vakiolle yläkupille, eikä sitä versiota saa kuin yhtä jäykkyyttä. Eteen otin 7kg ja taakse 4,5kg perusjousen jottei perä mene ihan liian jäykäksi. Löysempi olisi ollut 3kg, mutta ajattelin kokeilla tuota ensin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1143 : 25.09.2019, 23:57:10 »
Töiden jälkeen laitoin alustan paikalleen valkeaan.
Etutolpat sai kasaan nopeasti, ei tarvinnut taistella kummankaan iskarinmutterin kanssa jotta sai vanhan tolpan purettua. Turautin saumat ja perään vähän ruosteenestopohjamaalia. Keulaan käänsin suoriltaan iskareihin 10 naksua ja se tuntuisi ajelun perusteella olevan kohdallaan. Jarrulinjojen kiinnikkeet ei puristu tarpeeksi tolpan ympärille vaan jäävät hieman heilumaan. Tehtävä joku parannus jottei hiero maalia rikki.

Takapään kanssa meni hetki iskarien jäykkyyttä ja pituutta ruuvatessa. Ja tein jousille yläkupit. Jouset joutui säätämään aivan yläasentoon, mutta korkeus voisi olla nyt ihan ok. Käänsin iskareihin ensin 7 naksua ja sen jälkeen aina vaan lisää kun ei puskurista painelemalla tuntunut pomppiminen asettuvan. Ei tullut enää laskettuakaan kokonaismäärää. Paljon piti kumminkin kääntää ja nyt ne on tottakai ajossa liian jäykät :P Kokeilla vaikka kolme naksua kerrallaan pois.






Onhan se huimasti parempi kuin ennen, vakaajia kaipaa silti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1144 : 26.09.2019, 20:38:23 »
Seiskan ja yhden 244 otannalla joku 20 naksua on takana aika lähellä...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1145 : 26.09.2019, 20:49:41 »
Löysäsin valkeasta takaiskareita ja on se jonkin verran parempi, mutta lisää joutuu hakemaan sopivaa kohtaa. Kokeiltava löysemmälle ja vielä reilusti tiukemmallekin.

Poistin muutamia välyksiä vaihteensiirrosta, lyhensin panhardin, säädin ratin suoraan ja tein kytkinpolkimelle stopparin. Ei muuta kuin M10 pultti läpi lattiasta parin mutterin ja isojen prikkojen kanssa. Hioin pultinkannan koveraksi jotta poljin istuu siihen nätisti. Parempi ollakin kun tarvittava liike on todella lyhyt vakioon verrattuna.

Seiskan ja yhden 244 otannalla joku 20 naksua on takana aika lähellä...
Ensin oli yli, nyt on ehkä niillämain tai pari alle, eikä kumpikaan tunnu sopivalta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1146 : 26.09.2019, 22:25:01 »
Innostuin ruuvaamaan takaiskareita ja 20 naksua tuntuisi olevan paras vaihtoehto. Laskeskelin vähän ja ensin oli 25, sitten 19. Tänään kokeilin 16, 22 ja 20. 16 oli jo ihan vetelä, 22 vähän liian kova ja lopulta 20 ihan ok. Varmaan testattava englantilaisesta Gazeja saako tilannetta vielä paremmaksi. Niissä tosin voi olla jo näiden vuosien jälkeen säätöruuvit jämähtäneet.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1147 : 01.10.2019, 22:54:15 »
Tuli käytyä valkealla tänään penkissä kattomassa mitä koneesta löytyy pikku ruuvaamisella. Kuvat suurentuu painelemalla.

Ensimmäinen veto antoi tällaisen 228hv ja 309Nm:



Ennakontestailun ja nokkienkääntelyn myötä lopputulos tällä kertaa 235hv ja 325Nm:


Kahden asteen lisäys toi vähän lisää tehoa, kaksi astetta lisää ei enää muuttanut tilannetta. Nyt on yläkierroksilla 30 astetta. Nokkia kokeilin ensin imua myöhäselle ja pakoa aikaiselle, tulos huonontui. Imu alkuperäistä aikaisemmalle ja pako myöhäisemmälle tuli viimeinen tulos. Yläkierroksille sai selvästi lisää vetoa, oli parhaan kuuloinenkin ja jätettiin toistaiseksi tuohon. Lisää penkitystä E85:een siirtymisen ja säädön jälkeen.

Yläkierroksilla veto loppuu kuten näkyy vaikka nokkien kääntö auttoikin jonkin verran, ei taida imupuoli hengittää enää. Imuputki on 3" ja joku perus halpisputsari. Putsarin poistolla ei ollut vaikutusta, mutta ois tietysti pitänyt olla kauluskin imuputken suulle. Seuraavaan penkitykseen huvikseen kokeilla isompi imuputki ja putsari. Sen jälkeen oiskin imusarjahommia tiedossa. Alemmilla kierroksilla ei tullut säädettyä seosta ihan niin tarkkaan, sen takia käppyrä seilaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1148 : 01.10.2019, 23:28:39 »
Oon kyllä yllättynyt, että noinkin paljon tehoja lähtee.
 Miks ei muuten viinalla ajettu penkissä, vai vertailuako on tarkoitus tehdä (bensa vs. e85) ?

Vakio imusarjan pituus on aika hyvä (n. 5500-6000rpm huipputeholle, vakio nokilla), mut runnerit sais olla vähän isommat ja imusarjan tilavuus.
Joskus kyllä voi jopa tippua tehot kun ottaa putsarin pois. Parashan se olis jos siellä olis kotelo isolla suodatinprofiililla.
Sen kotelon mitoittamiseenkin löytynee jostain kaavat.. mut en ole perehtynyt kuin ainoastaan läppärunkojen "plenumiin" jossa karkeesti tilavuus 3-3,5x moottorin kuutiotilavuus.
 Toki niissäkin voi mitoittaa kotelon tilavuuden paikkaamaan esim. jotain vääntönotkahdusta.

Iso suodatin voisi kyllä auttaa silti.

Huomaako muuten ajossa tuon 'puutumisena', kun kierrättää vaikka 6000rpm pidemmälle?
Toki 7000rpm tienoillakin n. 200hp, niin ei se nyt niin kauheasti tipu tuo teho, vaikka vääntökäppyrä näyttääkin suorastaan romahtavan 5500rpm->.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1149 : 02.10.2019, 09:22:25 »
Maukkaan näköinen momenttikäyrä  8)
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1150 : 02.10.2019, 23:08:18 »
Eiks se ole kiva, että lukemat on ns. kohillaan :D Kelikin on ollut suotuisa tehon kannalta, vaikka pitäisihän ohjelman korjata olosuhteiden mukaan. Kuuleman mukaan penkin tehot on olleet vertailukelpoisia muihinkin joiden lukemat on suht kohdillaan, mutta pääasiassahan se on säätötyökalu. Ja sen takia E85:llä erikseen. Näkee tuleeko eroa muutamaa yksikköä enempää. Sen takia seuraavaan penkitykseen ei myöskään tule suurempia muutoksia.

Kyllähän vedon hiipumisen huomaa yläkierroksilla aika helposti. Näkyy hyvin myös bensakartassa, polttoaineentarve laskee samassa suhteessa käyrien kanssa.

Kävinkin tänään tankkaamassa E85:ttä, muutin reqfuelin lähelle sopivaa ja aloitin säätöajon. Pientä hienosäätöä lähinnä ja kevyemmälle kuormitukselle kaksi astetta lisää ennakkoa. Täyskaasun muutan vasta penkissä. Aamulla kokeilla miten lähtee kylmiltään.

Eilen ja tänään vaihdoin uudet heijastimet ajovaloihin ja nurkista löytyneet Osram Silverstarit. Oikeasta umpiosta piti rikkoa yksi kiinnitysmutteri sekä pultti. Poistin jämän ja laitoin uuden pultin liimalla tilalle. Samalla poistin ajovalopesurit. Niinhän noiden heijastimien kanssa käy, että valoa tulee hyvin mutta kuvio on pielessä. Eli polttimon asento heijastimessa ei ole ihan oikein. Ei sentään häikäise vastaantulijoita ja on parempi näkyvyys kuin vanhoilla kulahtaneilla.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2019, 23:14:51 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1151 : 08.10.2019, 21:20:51 »
Poikkesinpa penkissä valkealla. 4" imuputkea en tehnyt, koska ei ollut tarpeeksi alumiiniputkea(kohta on).

Ilman mitään muutoksia tehossa oli hyvin lievä nousu, vääntö samoilla kierroksilla. Väännön aaltoilukin taitaa johtua ennemmin pakosarjasta nyt kun seos on kohillaan:


Kaksi astetta lisää ennakkoa noin 4500rpm jälkeen. Huipputehon ja väännön kierrokset on marginaalisesti ylempänä kuin bensalla. Lukemien muutos aika odotettu eli 98 verrattuna teho +5hv ja vääntö +3Nm. Käppyrät kulkee myös loppuun asti vähän korkeammalla. Hyvin samassa suhteessa muuttui kasikoneessakin E85:een siirtymisen jälkeen.


Kahden asteen lisääminen uudestaan ei enää muuttanut tehoa niin paljoa, että olisi kannattanut nostaa. Jotain videota on penkistä, kokeilis saada vähän ajomelua videolle myös ennen kuin uppailee mitään.

Otinkin englantilaisen tänään pois liikenteestä kun Motopark onkin jo suljettu tällä viikolla. Talven aikana penkkien kiinnityksien muuttaminen, ym. aikaa vievää pikkumuutosta. Ei päässyt myöskään testaamaan semisliksejä valkeassa, ne tuli vähän aikaa sitten.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2019, 21:42:20 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1152 : 08.10.2019, 22:22:11 »
Noniin, hienoa. O0
Tässähän ei ilmeisesti suurempia virityksiä ollut, mikäli oikein muistan?
Tää vaan osoittaa tinakutosen potentiaalin myös vaparina.

Miten pitkä muuten tuo veto on penkissä, jotain 15-18s luokkaa?

Taitaa siis viinasta olla merkittävää hyötyä vasta kun koneen tekee vaan viinamoottoriks.
Eli puristuksia saa olla ihan huolella koneessa.
Toki siullakin näkyy käppyröissä suurempaa eroa esim. @ 4000rpm ja huipputehon jälkeen?

Ja toki ei ole tosiaan niin tarkka seoksien ja ennakoiden suhteen... ja tosi vaikea saada naulaamaan vaparia missä edes suht järkevä palotila.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1153 : 09.10.2019, 00:13:19 »
Seetit ja pakosarja on nyt suurimmat muutokset koneen hengitystä ajatellen. Kanavien kevyellä porttauksella tai lähinnä siistimisellä tuskin on näillä tehoilla kovin suurta merkitystä. Vielä ei voi puhua kovin suuresta potentiaalista. Katellaan kunhan imupuoli muuttuu. Sitten kun se osasto on kunnossa, voi laittaa nokat ja ihmetellä kun mikään ei toimi enää vaan pitää tehdä uusiksi :D

Eihän inertiapenkissä kovin pitkiä vetoja yleensä saa jollei ole reilun kokoinen rulla. Videolta laskettuna 10-11s vitosvaihteella. Ei annettu kovin paljoa turhaan jäähtyä vetojen välissä, aluksi vähän renkaan lämmitystä ja heti perään kolme vetoa kymmeneen minuuttiin.

Joo eipä tässä vaiheessa suurta hyötä ole kuin käyttökuluissa, vaikka tietysti näin matalilla tehoilla pienikin lisä tuntuu vedossa. E85:llä voikin joutua säätämään enemmän pieleen jotta nakuttaa, bensalla se ei ole mikään ongelma. Kuten kirjoitin ja näkyy, pieni parannus on koko alueella noin 4500rpm ylöspäin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1154 : 09.10.2019, 07:31:28 »
Nojoo, potentiaalilla meinasin sitä et ei vaadi kovin merkittäviä muutoksia esim. 240hp/328nm saavuttaakseen.
Et ei joudu koko konetta pyöräyttämää sen takia uusiks.  :D

Käytännössä kevyesti viritetyn m52b28/m54b30 tehot. :P
 Että oikeen hyvät lukemat tässä vaiheessa ainakin.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Autoracing  KL-varaosat