Ateho  Elekma

b5234t3 koneen purku ja parantaminen?

  • 18 Vastauksia
  • 4239 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kallekoo78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
b5234t3 koneen purku ja parantaminen?
« : 30.08.2020, 10:12:07 »
Emännän kautta oon nyt muutaman vuoden saanut tutustua Volvoihin, ja kun yeki mieli vielä yhtä nopeaa autoa tuli perheeseen kakkoskoppanen V70 t5. Bsr stage 3 on kiinni ja auto on kaikinpuolin hauska.

Vuosia sitten jaksoin ruuvata ja säätää, oli cossua ja ahdettua 3000 Omegaa.

Niin hauska toi noin 300hp on, että rupesi vanha suola janottamaan.

Nyt vaan kaipaan neuvoja, sellaisia joita ymmärtää myös aloitteleva Volvo harrastaja.

Tarkoitus olis hankkia toinen kone, sellainen on jo tiedossakin, purkaa se osiin, ja kasata siitä tehokas paketti. Tarkotus olis mitottaa kone kestämään se noin 450hp.

Muutama kysymys, vaikka oon jo näistä lukenutkin:
Vakio männät kuulemma kestää 100hp kappale? Mikä välys on ookoo, eli millaisella välyksellä menee vakiot vaihtoon kuluneisuuden puolesta?
Mistä/mitkä männät jos haluu parempia?

Mistä ja mitkä on hyväksihavaittuja laadukkaita H veivejä?

Kannen saa joku tehdä kerralla hyvän, en lähde sotkemaan. Ehdotuksia?

Japan pakosarja on kuulemma hyvä?

Mitsun T19 ahtimeksi, riittää vissiin? Kun olis tarkotus pitää ulkonäkökin mahd vakiona, ja noita saa sopuhintaan.

R:n suuttimet vissiin riittää aika pitkälle, vai onko muita ehdotuksia?

Do88 cooleri ja isompi ahtoputkisto, vai onko muita ehdotuksia? Noi kaivoin lukemalla juttuja muista projekteista.

Kiinteää vauhtipyörää tekis mieli laittaa, eli mikä vauhtipyörä ja mistä kytkin?

Paljonko toi M56 laatikko edes kestää?

Bensalinjat, iso kysymysmerkki.

Putkistona autossa Simons, sen kaveriksi ferritan downpipe racekat yhdistelmä.

Vakio moottorinohjaus saa pysyä, sen rajoissa mennään. Riittää kuitenkin varmasti kunhan joku sen ohjelmoi. Sitä mietin kun sen aika on.

Vinkkejä otetaan vastaan.
Kone rakennetaan ajatuksella hiljaa hyvä tulee. Kaikki tasapainoitetaan ja tehdään pitkän kaavan mukaan. Sillä välin ajetaan tolla stage3 koneella.


Poissa mikkkis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • Volvo R Owners Finland
Vs: b5234t3 koneen purku ja parantaminen?
« Vastaus #1 : 30.08.2020, 11:03:41 »
19T taitaa olla noin 350hv mitä siitä irti saa.
855 T-5R CREAM YELLOW

EX: 855 2.4 10V -97

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: b5234t3 koneen purku ja parantaminen?
« Vastaus #2 : 30.08.2020, 11:08:34 »
Nimimerkki: visa  , viesti "Tinakoneiden(B4/5/6xxx) viritys"reseptit" ja dynolaput" -topikista:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=53591.0
Lainaus
Kaverille tehty kone s60 Ärrässä :)

B5234t5
s60r kansi
H-profiili kanget
Wössner takomännät 81.5mm
s60r pakosarja
Holset HY35w super 54/58 #10
3 dp, marteliuksen loppu putkisto
Karalan custom ohjelma
98 tankissa

1.8 bar ahtoja, 2.2 bar pakopainetta

416hp ja 500nm koneelta
Ja sieltä löytyy muitakin esimerkkejä.

Hyvin riittää vakiomännät jos jätät tehotavoitteen jonnekkin 300-350hv esim.
Max. käyntivälys jolloin menee pytyt poraukseen ja männät vaihtoon 0,10mm (960 B6304 ohjeesta).

Esim. Maxspeedingrods eli perus kinkki h-profiilit on ihan hyvät (hyvä hinta-laatusuhde).

Bensalinjoja ei tarvii vaihdella, riittää.
Kannelle ei välttämättä tarvii tehdä mitään (katso tuo ylläoleva linkki).
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa kallekoo78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: b5234t3 koneen purku ja parantaminen?
« Vastaus #3 : 30.08.2020, 13:09:01 »
Tuon bsr stage3 myötä koneessa on nyt siis noin 300 hp, joten 400hp on se minimi mihin tähtään. Onkos noi maxspeedin kanget oikeasti hyvät?

Käytössä kuitenkin vaan perus autotalli ja perus työkalut niin en viitsisi avata uudestaan kun sen kerran on saanu paikoilleen. Mutta kestääkö noi nyt sanotaan vaikka 500hp? Jos mitottaa 500hp ja ottaa sen 400 ni luulis kestävän herrasmies rääkkiä. Ei kuminpolttoa tai mitään kytkinpommeja oo multa odotettavissa.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: b5234t3 koneen purku ja parantaminen?
« Vastaus #4 : 30.08.2020, 13:24:27 »
Itsellä vakiot 81mm porauksella olevat turbon männät on kestäneet toistaiseksi noin 125hv ja 155Nm/kpl. Tiedä sitten missä raja oikeasti tulee vastaan, virheensietokyky tietysti pienentyy sylinteripaineen kasvaessa. Ja mitä alempana vääntö tulee, sitä kovemmalle osat joutuu.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa kallekoo78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: b5234t3 koneen purku ja parantaminen?
« Vastaus #5 : 30.08.2020, 13:28:47 »
Wössnerin mäntäsarjaa oon koittanu etsiä muttei oo vielä vastaan tullu. Tonnilla kait selviää, jos hinta on samaa luokkaa muiden kanssa.
Mistäköhän kannattais kysellä?

Alakerta näissä vissiin se herkin, sen kun tekee kunnolla niin muut vissiin kyllä kestää.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: b5234t3 koneen purku ja parantaminen?
« Vastaus #6 : 30.08.2020, 14:11:36 »
Rakotulkit pyttyjen väliin ja Lensu Power Shopista kanget ja tarvittaessa männät
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa kallekoo78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: b5234t3 koneen purku ja parantaminen?
« Vastaus #7 : 30.08.2020, 14:44:13 »
Rakotulkit?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: b5234t3 koneen purku ja parantaminen?
« Vastaus #8 : 30.08.2020, 16:29:51 »
Rakotulkit, eli ne millä mitataan esim. venttiilin välykset.
Noin 0,6-0,8mm rakotulkkeja tarvii, olikohan sen välin tarkoitus olla alunperin 0,7mm.. mut aika monesti on menny vähän pienemmäks.
Laittaa sellaset mitkä menee lyöntisovitteella paikoilleen.

Eli sylinterien välissä on yläpäässä semmoset rakoset, mistä noi sylinterit lähtee herkästi leviämään.

Lensulta saat valmiiks tarkastetut ja tasapainotetut(?) kanget.
Yleensä noi kiina kanget suositellaan tarkastettavan, et on pesät oikeissa mitoissa.
 Laatu on kyllä parantunut noissa maxspeedingrods kangissa ainakin, et ei oo enää ollu liian tiukkoja yläpäitä tai soikeita alapään pesiä.
Ja on aidoilla arp pulteilla.

Ne kanget kestää enemmän mitä ite lohko tulee kestämään.
Toki jos sinne nestepuristuksen tai muuta saa aikaan, ni sit voi mennä mutkalle mut sillo on kyllä muutenkin kone entinen. :D

Kanteen varmaan kannattaa jäykemmät jouset laittaa. Aika löysät nuo alkuperäiset ja voi olla yllättävän paljon väsyneet (ainakin osa).
Nekin löytyy esim. Lensulta.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa kallekoo78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: b5234t3 koneen purku ja parantaminen?
« Vastaus #9 : 30.08.2020, 18:44:00 »
Kiitos seikkaperäisestä vastauksesta.
Ei oikein aukee vieläkään toi rakotulkki homma, mut se kai selviää kun saa lohkon nenän alle.

Eli nyt vaan kone hakuun ja palasiksi.
Luotan siihen et täältä saa volvo noobi ohjeita ja neuvoja.

Olisko joku osannu tosta kytkimestä jotain sanoa? Mistä kiinteä vp ja mikä laadukas kytkinpaketti olis hyväksi todettu?


Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: b5234t3 koneen purku ja parantaminen?
« Vastaus #10 : 31.08.2020, 16:27:59 »
Ei oikein aukee vieläkään toi rakotulkki homma, mut se kai selviää kun saa lohkon nenän alle.

Nyt varmaan aukee :juhau:




Poissa kallekoo78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: b5234t3 koneen purku ja parantaminen?
« Vastaus #11 : 31.08.2020, 21:23:11 »
No sen tosta tajuan että taitaa olla rakotulkit paikoillaan? Pyttyjen välissä siis alunperin jotkut raot yläpäissä? Ja siihenkö riittää että laittaa yhden sopivan paksuisen rakotulkin väliin?

Mikä olis sopiva bolt on ahdin noin 500hp tavoitteeseen?

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: b5234t3 koneen purku ja parantaminen?
« Vastaus #12 : 31.08.2020, 21:36:01 »
Garret gt3582r -kuulalaakeriahdin-, eikä niitä ainaisia holsetteja, vaikka ovatkin hyviä hinta-laatu-suhteeltaan... :idiot2:

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: b5234t3 koneen purku ja parantaminen?
« Vastaus #13 : 31.08.2020, 22:13:21 »
Garret gt3582r -kuulalaakeriahdin-, eikä niitä ainaisia holsetteja, vaikka ovatkin hyviä hinta-laatu-suhteeltaan... :idiot2:

Tomiko sulla kuinka hyvin? Millainen oli teholappu?
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: b5234t3 koneen purku ja parantaminen?
« Vastaus #14 : 31.08.2020, 22:48:02 »
Tomiko sulla kuinka hyvin? Millainen oli teholappu?

Ei oo mulla moista ahdinta, joten ei ole teholappuakaan, mutta kyseinen ahdin on tuohon tehotavoitteeseen riittävä ja spoolaa hyvin, on lisäksi fyysiseltä kooltaan järkevämpi kuin mökkiöljyn polttajien ahtimet.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron