Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: AtAi - 14.01.2011, 09:25:42

Otsikko: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: AtAi - 14.01.2011, 09:25:42
Elikkäs, nyt olis spekulaation kohteena.
A ) onko mahdollista kyseisestä moottorista saada 200-220heppaa ulos vakio imu- ja pakosarjoilla?
B ) Mitä tarvitaan yli 200heppaseen vaparivitoseen?

Harkinnassa siis kartoittaa mahdollisuudet rakentaa 5-6ke budjetilla Endurance Saloon -luokan kilpuri 850stä.

Sen verran vielä noitten sarjojen lisäks rajotuksista että vakio immu ainakin.

*jatkoa museosta*

Vastauksiin vastattuja rajoituksia
17.70.4.2. Puristussuhde
Vapaa, huomioitava polttoainerajoitus.

17.70.4.3. Sylinterikannen tiiviste
Vapaa

17.70.4.4. Männät
Vapaat, kuten myös männänrenkaat, -tapit ja niiden
kiinnitysmekanismi.

17.70.4.5. Kiertokanget, kampiakseli
Alkuperäiset osat on voitava tunnistaa. Osia voidaan
hioa, keventää, tasapainottaa ja lämpökäsitellä. Myös
aineen lisäys (esim. naarmun korjaustäyttö) on sallittu.
Iskupituus tulee säilyttää alkuperäisenä.

17.70.4.6. Laakerit:
Valmiste ja materiaali ovat vapaat, niiden tyyppi ja alkuperäiset
päämitat tulee säilyttää. Niin kutsutut yli ja
alikokolaakerit sallitaan.

17.70.4.7. Vauhtipyörä
Vapaa.

17.70.4.8. Polttoaineen syöttö
Alkuperäinen lukuun ottamatta ilmansuodattimen
panosta, suuttimia, siirtopumppua, keräilysäiliötä, suodatinta,
polttoainesiirtoputkia ja polttoainesäiliötä. Kaasuttimen
tai suihkutuslaitteen käyttövaijerit/ -vivustot
ovat kiinnikkeineen vapaat. Kaikenlaiset aineet ja laitteet
polttoaineseoksen jäähdyttämiseksi on kielletty.

17.70.4.11. Nokka-akseli(t)
Vapaa paitsi lukumäärä ja laakerien lukumäärä. Laakerointi
voidaan korjata holkittamalla, mutta laakerin leveys
ei saa muuttua. Nokka-akselin vetopyörä on vapaa.

17.70.4.13. Keinuvivut ja nostimet
Alkuperäisiä keinuvipuja voi koneistaa. Venttiilinostimet
ja säätöosat ovat vapaat edellyttäen, että ne ovat vaihdettavissa
alkuperäisten kanssa. (esim. hydrauliset voi
korvata mekaanisilla).

17.70.4.14. Sytytys
Sytytyspuola(t), kondensaattori ja tulpat ovat vapaat ehdoilla, että sytytysjärjestelmä säilyy samana, jonka auton valmistaja on kyseiseen moottoriin tarkoittanut. Elektronisen säätölaitteen uudelleen ohjelmointi vapaa, mutta ohjaustoimintoja/informaatiota moottorin ja ohjainlaitteen välillä ei saa lisätä eikä poistaa. Moottorinohjauksen johtosarjan on oltava alkuperäinen. Johtosarjan
väliin/rinnalle asennettava säätölastu on kuitenkin sallittu, jos sen ainoana tehtävänä on olemassa olevan tiedon muuttaminen. Moottorinohjauksen ohjelman muuttaminen ajon aikana on kielletty. Alkuperäisen virranjakajan sytytysennakon säätöosien muutokset ovat vapaat.

17.70.4.18. Pakojärjestelmä
Vakio pakosarja, muuten pakoputkisto vapaa edellyttäen,
että melurajoitusta ei ylitetä. Pakoputken päiden tulee
olla auton ääriviivojen sisällä ja niiden on oltava etuovien
takareunan takapuolella. Pakokaasujen virtausta
ei saa muuttaa sähköisesti tai mekaanisilla laitteilla.

VUODEN 2009 Rajoituksia, tullaaan tarkistamaan 2011 sääntökirjasta lähiviikkoina vielä...

Siellä oltiin silloin kauan sitten nihkeitä, jos täällä vaikka olis jotain viriguruja ilmaantunut.
linkki joka tuli puheeseen: 230hp/240Nm vaparin tarina: http://www.swededemon.com/SDM/TheSDM.html
Mutta kai tosta joku on muutenkin saanut voemoo?
200heppaakin riittää, jos painosäännöt muuttuu..
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: Ristus - 14.01.2011, 10:51:10
Museossa ihan imun ja pakon porttaamisella ja kanavien vähän siistimisellä 480 2.0 otettiin vakio ohjelmalla lisää hepoja ja vääntöä noin 10 hv ja vääntöä 50Nm... ja jos nyt ihan metässä en ole että 170Hv 20V saa ohjelma muutoksella ja putkistolla 180-188 kaakkia niin luulisin tommosen 200 irtoovan ihan tommosella perus virillä ns. oldskoolia
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: 850V70 - 10.02.2011, 10:31:40
Näitä moottoreita on hirveän vähän viritetty BTCC:tä ja muutamaa muuta esimerkkiä lukuunottamatta. Potentiaalia kuitenkin on aivan törkeästi. Endurancen säännöillä ei luulisi olevan vaikeata ottaa sitä 200 heppaa. Itse laittaisin virinokat ja tarpeen vaatiessa kireämmät venajouset. Perään sopivan kokoinen putki ja siinä enskan viritysmahdollisuudet aikalailla on.

Suurin kysymysmerkki lienee, miten saadaan moottorinohjaus olemaan sekoamatta kun nakataan overlappia sisältävät virinokat sisään. Ehkäpä uudelleenohjelmoinnilla asia hoituu.

Kiinostava ajatus sinänsä. Itsekin olen miettinyt moista.
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: norrback - 12.02.2011, 13:10:47
Varmasti onnistuu!!

Voin laskea kaikki tarvittavat arvot jne. jos kiinnostaa ja hommata kaikki osat, myö pakosarjan jälkeen oleva pakoputkiston vaimentimien paikotus ja esim. pakonokka akselin suunnittelu toimimaan vakio pakosarjan pituuden mukaan haluttuun kierroslukuu ja sen jälkeen imusarjna pituuden mukaan suunnitellaan imunokan aukioloaika. Kevyt porttaus riittää, jos saa täyttää niin kannattaa pienentää kanavaa epoxylla. Vakionokista on vaikea hiota tarpeeksti paljon nostoa, kun perusympyrä on melkein yhtä pieni kun laakeerit vakiona. Kannattaa joko tehdä billet akseleitä ja täyttää nokan ettei tarvii hiota perusympyrästä paljon.

Jos kiinnostaa ota yhteyttä.

/Andre'
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: AtAi - 19.05.2011, 19:53:01
Tää alkaa kovasti lähestymään, mutta kovin vähän muut jakaa tietoa, meiän tarvii vissiin kääntyä 99,9% tässä asiassa andren puoleen.

Nyt ollaan sopivaa aihioautoa kateltu, aikataulu on suunnilleen se että syyskuussa olis VIIMEISTÄÄN moottori irti ja virityksen alla, riippuen toki rahoitus ja yhteistyökuvioista.

Varmasti onnistuu!!

Voin laskea kaikki tarvittavat arvot jne. jos kiinnostaa ja hommata kaikki osat, myö pakosarjan jälkeen oleva pakoputkiston vaimentimien paikotus ja esim. pakonokka akselin suunnittelu toimimaan vakio pakosarjan pituuden mukaan haluttuun kierroslukuu ja sen jälkeen imusarjna pituuden mukaan suunnitellaan imunokan aukioloaika. Kevyt porttaus riittää, jos saa täyttää niin kannattaa pienentää kanavaa epoxylla. Vakionokista on vaikea hiota tarpeeksti paljon nostoa, kun perusympyrä on melkein yhtä pieni kun laakeerit vakiona. Kannattaa joko tehdä billet akseleitä ja täyttää nokan ettei tarvii hiota perusympyrästä paljon.

Jos kiinnostaa ota yhteyttä.

/Andre'
Viskoin sua maililla aikasemmin viikolla asiasta, pistin mailiin budjettikattoa yms ja säännöt tarkemmin.

Nokat saa vaihdella ihan billetteihin yms.
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: Veksi - 19.05.2011, 20:24:25
B230 F-ryhmän kilpureissa +100hv/litra. Rahaa menee koneeseen viisinumeroinen summa. Kyseessä kuitenkin vain 2,3 litrainen nelipyttyinen 8v kone

Viisipyttyinen moniventtiilikone josta on tehtaalta puristettu "kivasti" voimaa. Ei lienee ongelma saada kantta viilaamalla kaikki pihalle vakio imu- pakosarjoilla

Laitoin YV
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: AtAi - 24.11.2011, 04:42:20
Aiheeseen palatakseni, onko mitään oikeaa syytä että hydenostajat ei pelittäis?

Muuten alkaakin olemaan aika valmis tämä suunnitelma, ja kansi herkkuineen lähtee pohjanmaalle kun kyytii saadaan hommattua.
Samalla kikkaillaaan vähän alakerralle peruskunnostusta.
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: Hannu_264 - 24.11.2011, 10:40:04
Aiheeseen palatakseni, onko mitään oikeaa syytä että hydenostajat ei pelittäis?

Pari kaveria tehnyt jokkikseen noita 16v moottoreita, niin ovat kokeilleet että hydrauliset nostajat toimivat tuonne 8500 rpm tietämille kunhan venttiilin jousi on riittävä. Hydraulisia nostajia epäillään yleinsä ensimmäiseksi, vaikka ongelmat johtuvat liian löysistä venttiilinjousista, jos venttiili jää jälkeen -> hydraulinen nostin täyttyy => venttiili jää raolleen teho laskee  >:(

Jos hydraulinen nostin ei ehdi täyttyä tai öljyt karkaavat venttiiliä avatessa sieltä välistä, niin silloinhan nosto pienentyy ja teho vähenee .

Dynossa voi testata, ajoitettavalla strobolla kun valaisee imuventtiiliä imukanavan kautta (läppärungot) niin sieltähän tuon näkee, jos venttiilin aukeama lisääntyy kierrosten kasvaessa niin venttiilinjouset ovat liian löysät ja jos toimii toisin päin niin silloin painimissa häikkää.


Yhden B5254 moottorin olen korjaillut, oli pyörähtänyt kiertokangen laakerit päälekkäin -> tuho oli aika vakuuttavaa, kampiakseli , kiertokanki, mäntä, 4 venttiiliä, kansi saanut männästä osansa ja joku paininkupeista. Ei varmaan haittaa jos koloatte hyvin ne kiertokangen laakerien "kynnet" sinne veiveihin. Turbossa on muistaakseni paksummat veivit jotka taitavat kestää vähän pidemmälle kierrättämistä. (tarkistakaa)

Taitaa katti, nokat, imusarja ja 5-1 peltisarja toimia "kuristimina". Kanavat näyttivät aika hyville, pelkkä niiden putsaus ja imuventtiileihin 30 viiste riittää luultavasti pitkälle kun imusarjan pitää olla alkuperäinen. Katti pois, nokkien uudelleen ajoitus dynossa, ehkä myös vähän kireämmät nokat 260 / 11mm aluksi. Ilman kattia, vakio osin nokat ajoitettuna tuosta voisi irrota joku 260 Nm ja 210 Hv. Bensaa tuommoinen teho syö sitten 30-33 l/h, joten 20 litralla pääsee 36-40 min eli 9 tankkausta 6h kipailuun.

Jos budjetti rajoittaa niin jarrujen ja alustan optimoimiseen kannattaa minusta ensimmäiseksi satsata. 10% tehon lisäys ei vaikuta kierrosaikaan kovinkaan paljoa n.1s/kierros. Sinne päin säädetty alusta hidastaa 2-3 s/krs ja keskinkertaiset jarrut 1-2 s/krs.

Hieno homma että intoa löytyy ja toivottavasti valmista tulee ennen kevään kisoja että pääsette testaamaan!

Luotettavuus etusijalla, sitten vasta vauhti 8) 
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: pukema - 24.11.2011, 10:52:09
Turbossa on muistaakseni paksummat veivit jotka taitavat kestää vähän pidemmälle kierrättämistä. (tarkistakaa)
Turbossa ja vaparissa on samanlaiset veivit
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: AtAi - 24.11.2011, 14:35:46
Pari kaveria tehnyt jokkikseen noita 16v moottoreita, niin ovat kokeilleet että hydrauliset nostajat toimivat tuonne 8500 rpm tietämille kunhan venttiilin jousi on riittävä. Hydraulisia nostajia epäillään yleinsä ensimmäiseksi, vaikka ongelmat johtuvat liian löysistä venttiilinjousista, jos venttiili jää jälkeen -> hydraulinen nostin täyttyy => venttiili jää raolleen teho laskee 
Ei tuu siis hydenostimista ongelmia, ei oo mitään järkeä huudattaa tota vitosta tommosia lukemia, ei se vie ku enemmän bensaa.
7-7,5krpm on se mihin jäädään, jossei ny galaksit räjähdä ja löydy 300hp 8000rpm. :2funny:


Taitaa katti, nokat, imusarja ja 5-1 peltisarja toimia "kuristimina". Kanavat näyttivät aika hyville, pelkkä niiden putsaus ja imuventtiileihin 30 viiste riittää luultavasti pitkälle kun imusarjan pitää olla alkuperäinen. Katti pois, nokkien uudelleen ajoitus dynossa, ehkä myös vähän kireämmät nokat 260 / 11mm aluksi. Ilman kattia, vakio osin nokat ajoitettuna tuosta voisi irrota joku 260 Nm ja 210 Hv. Bensaa tuommoinen teho syö sitten 30-33 l/h, joten 20 litralla pääsee 36-40 min eli 9 tankkausta 6h kipailuun.
Katotaan mikä tulee kannen tuomio tuolta, paras toki budjetillisesti on että tuomioksi tulee että riitti putsaus.
Nokat päivittyy.
Kattia ei tietenkään ole kilpa-autossa.

Ja bensankulutukseen esitän vastalauseen sitten Toukokuussa Alastarolla.
260Nm jos, niin sitä voi ajella enemmän väännöllä mitä Escortilla  ;)

Jos budjetti rajoittaa niin jarrujen ja alustan optimoimiseen kannattaa minusta ensimmäiseksi satsata. 10% tehon lisäys ei vaikuta kierrosaikaan kovinkaan paljoa n.1s/kierros. Sinne päin säädetty alusta hidastaa 2-3 s/krs ja keskinkertaiset jarrut 1-2 s/krs.

Luotettavuus etusijalla, sitten vasta vauhti 8)
Alustaksi tulee ihan kelvollinen ratkaisu, optimointia paha harjoittaa, kun tässä maassa ei oo juur kenelläkään kokemuksia ratakäytössä tollasesta ja ruotti ei suju.
"Vakio"jarruilla mennään ensitestissä, siitä alkaa optimointi kun saadan benchmark, että niin tietää että paljonko suoritus huononee päivityksien myötä.

Vauhdilla korjataan puuttuva taito. Eikun.


Ja vielä lajiin, päättävät tahot olis voinu jättää ecun vapauttamatta ja vapauttaneet imusarjan.
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: Hannu_264 - 25.11.2011, 16:37:29

Ja bensankulutukseen esitän vastalauseen sitten Toukokuussa Alastarolla.
260Nm jos, niin sitä voi ajella enemmän väännöllä mitä Escortilla  ;)
Alustaksi tulee ihan kelvollinen ratkaisu, optimointia paha harjoittaa, kun tässä maassa ei oo juur kenelläkään kokemuksia ratakäytössä tollasesta ja ruotti ei suju.
"Vakio"jarruilla mennään ensitestissä, siitä alkaa optimointi kun saadan benchmark, että niin tietää että paljonko suoritus huononee päivityksien myötä.


Mites paljon tuo tulee painamaan kisakunnossa? oletteko mitanneet / laskeneet?



Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: AtAi - 25.11.2011, 18:01:38
Mites paljon tuo tulee painamaan kisakunnossa? oletteko mitanneet / laskeneet?
Suunnilleen samat kuin e36(ilman harmaata aluetta).
 :hello:
Eli jää vähän ylipainoiseksi, painotaulukoiden säätöä odotellessa  :buck2:
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: Hannu_264 - 25.11.2011, 21:16:20
Suunnilleen samat kuin e36(ilman harmaata aluetta).
 :hello:
Eli jää vähän ylipainoiseksi, painotaulukoiden säätöä odotellessa  :buck2:

Eikös tuommoinen 850 paina jotakin 1350-1450 kg korimallista riippuen, sedan on kai kevyempi mistä pitäisi vielä ottaa 350 kg pois. Taitaa saada painotaulukko muuttua melkoisesti ::), E36 kisakunnossa kun painaa aika tarkalleen sen 1050 kg.

Sen volvon korin voisi vaikka upottaa happoaltaaseen?  ;)   (jenkkien tapa tehdä kevyitä koreja)

Volvoista kun en löytänyt sopivan kevyttä ja riittävän tehokasta versiota muuta kuin turboja, niin sitten päädyimme Fordiin  :-[  Escortin sijaan myös mietimme Racing Pumaa (155 hv), se taas ei kelvannut lajiryhmälle.
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: AtAi - 25.11.2011, 21:47:28
Eikös tuommoinen 850 paina jotakin 1350-1450 kg korimallista riippuen, sedan on kai kevyempi mistä pitäisi vielä ottaa 350 kg pois. Taitaa saada painotaulukko muuttua melkoisesti ::), E36 kisakunnossa kun painaa aika tarkalleen sen 1050 kg.
ei kuulu viritykseen mutta kommentoidaan vielä;
Auton on punnittu lähtöpainosta, ja se on huomattavasti vähemmän mitä arviot.

E36 on edelleenkin ilman harmaata aluetta ja cromokaaria 50-100kg ylipainoinen.
Aika hyvin jos saat farkku Volvon samaan painoon pikku Bemarin kans  :)
Lähtöpainossa ei oo mikään hirvee ero loppupeleissä, "pikkuauton" ja auton välillä.

Mutta tämäkään ei liity itse moottorin viritykseen taas mitenkään.

Vielä faktaa:
e36 323 coupe omamassa 1350-1385kg
e36 325 sedan omamassa 1300-1330kg (325 liian tehokas muuten lajiin)

Mutta unohdetaan bemaribullshit ja jatketaan aiheesta.
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: Juke-Maza - 26.11.2011, 00:59:13
Aika hyvin jos saat farkku Volvon samaan painoon pikku Bemarin kans  :)

Jossain englantilaisella foorumilla oli aika hyvä juttu vapari kasipätkän virityksestä radalle, en vaan millään nyt löydä kyseistä sivua mistään. Oli kyllä mielenkiintoinen projekti se, pitää koittaa löytää jos et ole vielä nähnyt.
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: Volvo Setämies - 26.11.2011, 08:29:57
Aika hyvin jos saat farkku Volvon samaan painoon pikku Bemarin kans  :)

Jossain englantilaisella foorumilla oli aika hyvä juttu vapari kasipätkän virityksestä radalle, en vaan millään nyt löydä kyseistä sivua mistään. Oli kyllä mielenkiintoinen projekti se, pitää koittaa löytää jos et ole vielä nähnyt.

Olisko tämä?
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=59108

Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: Juke-Maza - 26.11.2011, 12:02:40
Ei kyllä ollut tuo mutta wau mikä rojekti!  :o

Se oli vanhakeulainen sedan 850 2,4 20v koneella. Ei ollut kauheasti tehty myllyyn muutoksia ja oli 250-270hp otettu mutta en muista tarkkaa lukemaa. Olikohan vielä vakio pakosarjalla.
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: Volvo Setämies - 26.11.2011, 14:23:11
Entäs tämä?

http://www.swededemon.com/SDM/engine.html
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: Juke-Maza - 26.11.2011, 16:02:57
Ei ollu tuokaan. Siinä oli enempi kuvia koko auton rakennuksesta. Ja autossa oli kaaret ja kaikki eli kokonaan radalle rakennettu kampe kyseessä. Hitto kun ei löydy.
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: Volvo Setämies - 26.11.2011, 17:26:38
Ei ollu tuokaan. Siinä oli enempi kuvia koko auton rakennuksesta. Ja autossa oli kaaret ja kaikki eli kokonaan radalle rakennettu kampe kyseessä. Hitto kun ei löydy.

Nyt loppui minulta linkit... toivottavasti juttu löytyy. Kiinnostaa kovasti itseänikin.
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: tikkku - 09.10.2019, 21:28:23
Hiljasta on
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: AtAi - 06.07.2022, 19:15:55
Oli vähän pettymys suhteessa hintaan nuo kansityöt, koneesta loppujen lopuksi irtos vähän yli 200hv, ja paino saatiin jonnekkin 1100 alapuolelle. Mutta tosiaan, epäilen että koskemattomalla moottorilla päästään lähes samaan...


Ilmastointilaitteet ja ohjaustehostin ja muut ökyvarusteet paikallaan oli paino inan yli 1100kg...
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: Juho_ - 07.07.2022, 06:40:36
Tinakoneen kantta saa kyllä aika reippaasti muokata ennen kuin merkittävää eroa syntyy.
Valun puolesta on varaa kerryttää melko paljon alumiinipölyä kannesta.

Pienehköt muutokset, ni jää johonkin ~5-10hp ero koskemattomaan kanteen riippuen mitä tehty.

Hitsatut/hiotut nokat antaa parhaan vastineen rahalle yksittäisenä muutoksena todennäköisesti - hinnasta riippuen toki.
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: AtAi - 07.07.2022, 18:32:51
Tinakoneen kantta saa kyllä aika reippaasti muokata ennen kuin merkittävää eroa syntyy.
Valun puolesta on varaa kerryttää melko paljon alumiinipölyä kannesta.

Pienehköt muutokset, ni jää johonkin ~5-10hp ero koskemattomaan kanteen riippuen mitä tehty.

Hitsatut/hiotut nokat antaa parhaan vastineen rahalle yksittäisenä muutoksena todennäköisesti - hinnasta riippuen toki.
Nokatkin Norrback teki siihen. Ei ollu hyötyä niistä.
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: Juho_ - 07.07.2022, 19:22:59
Speksit, mittoja?

Kansi tehty, nokat tehty on vähän epämääräistä tietoa jotta voisi jotain ajatuksia heitellä.

Oliks tässä se ns. muuttuvapituuksinen imusarja vielä ?

Tehoista puhuttaessa myös dyno olisi hyvä olla tiedossa, koska eri dynoista saadaan eri lukemia monista muuttujista johtuen.  :)

Oliko suorituskyky suurinpiirtein odotetulla tai toivotulla tasolla?

Omassa tina kutosessa oli läppärungoilla ja 6-2-1 diy pakosarjalla ym, reippaasti muokatun kannen kanssa huipputeho n. 7000rpm / vääntö ~4000rpm ja max rpm ajossa 8200.
Vakionokilla jotka jarrutti merkittävästi tehoa jo 5000rpm jälkeen.. vaikka ihan hyvin jaksoi vetää tuonne +8krpm.

Jos sit ensi vuonna ehtisi sen koneen pariin kun nyt laitteet alkaa olee kunnossa et voi jotain oleellista tehdäkkin, ja kohti uusia tavoitteita.
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: AtAi - 21.07.2022, 13:50:19
Speksit, mittoja?

Kansi tehty, nokat tehty on vähän epämääräistä tietoa jotta voisi jotain ajatuksia heitellä.

Oliks tässä se ns. muuttuvapituuksinen imusarja vielä ?

Tehoista puhuttaessa myös dyno olisi hyvä olla tiedossa, koska eri dynoista saadaan eri lukemia monista muuttujista johtuen.  :)

Oliko suorituskyky suurinpiirtein odotetulla tai toivotulla tasolla?
Ei enään tallessa speksit kannelle ja nokille.

Siis imusarja pakko olla vakio, kuten pakosarjakin, ja niille piti kansi optimoida, ei tullu kovin optimoiduksi.

Ei ollu, ämpärillisellä rahaa pitäis suorituskykyä saada enemmän tuollaisesta moottorista. Huudattaminen jonnekkin vakio punarajan yläpuolelle on ihan järjetöntä endurancessa koska polttoainettakin käytettävissä rajallinen määrä.



Seuraavan tinavitosen kun väsään, niin jätetään ammattimiehet kokonaan pois väsäämästä ja tehdään fiilispohjalta, ei se voi tuota huonommaksikaan mennä.
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: laatikkovika - 21.07.2022, 15:42:59
Hö, kaivaa vähän taskunpohjalta ropoja niin kai nyt samaan pystyy kuin britit. Ne vieläpä asuu saaressa! :)
https://youtu.be/dEW_MS72Dao

Pitää tähän nyt vielä lisätä että ei varmaan ihan enduranceen mutta ei myöskään tosikoille. :nohnoh
Otsikko: Vs: 850 2.4 20V 200hp+?-viritys
Kirjoitti: Juho_ - 24.07.2022, 10:40:20
Ei enään tallessa speksit kannelle ja nokille.

Siis imusarja pakko olla vakio, kuten pakosarjakin, ja niille piti kansi optimoida, ei tullu kovin optimoiduksi.

Ei ollu, ämpärillisellä rahaa pitäis suorituskykyä saada enemmän tuollaisesta moottorista. Huudattaminen jonnekkin vakio punarajan yläpuolelle on ihan järjetöntä endurancessa koska polttoainettakin käytettävissä rajallinen määrä.



Seuraavan tinavitosen kun väsään, niin jätetään ammattimiehet kokonaan pois väsäämästä ja tehdään fiilispohjalta, ei se voi tuota huonommaksikaan mennä.
Juu, kyllä tuo oli tiedossa että imusarjan tulee olla vakio - mutta näissä taisi olla kahta eri versiota vuosimallista riippuen?
Eli ns. muuttuvapituuksinen ja 'kiinteä'.

Endurancessa tosiaan vähän eri juttu kun ralli tai rata-autossa minkälainen kone pitää saada tehtyä.. ja tuo sitten omat haasteensa siihen.

Vaatii noin 100% volymetrisen hyötysuhteen @ 6000rpm jotta 200hv menee rikki.
Ja nokkien osalta pärjäisi vaparin vakionokilla, vaikka joo tehokäppyrän nousu nyykähtää jo noin 5000rpm jälkeen.
 Mut isommilla nokilla saa sen tehokäppyrän venymään pidemmälle ja huipputehon kierroslukua nostettua.
Se että onko se toivottua, on asia erikseen. Endurancessa tuskin - ainakin jos kone ei vedä kunnolla jo mielellään alle 4000rpm.