Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 373639 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #90 : 15.07.2011, 22:33:23 »
Ja käyttökokemuksethan jäävät kertomatta, mutta opetuksen sana on paikallaan.

Tosiaan itsellä oli iskareita sorvissa lyhennetty 8cm. Iskareita "ilmatessa" painoin epähuomiossa iskarit liian pohjaan siten, että uloke pamahti stefasta läpi... Kaasut ja vellit pihalle ja iskarit roskiin... Ajossa eivät varmasti olisi kovin helpolla pohjanneet...

Eli älkäähän painako lyhennettyjä iskareita "pohjaan"
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #91 : 16.07.2011, 23:20:36 »
Laitetaas tännekkin nyt infoa. Vakio 200:sen mitta etunavasta kaareen on keskimääräisesti juurikin tuo 395mm
335mm GTSalustasetin jousilla, eli laskee vähän enemmän ku luvatut 4cm  ;D
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #92 : 18.07.2011, 11:48:03 »
Nuo Saabin patruunat ei sitten käy lainkaan, hyvin lähellä vakiota lukuunottamatta pituutta, mutta kiinnitysmutterin kohdalta ja rungosta liian paksut.

Huomenna pitäis tulla -87 vuoden Camryn etuiskarit, josko ne sitten olisi pienellä vaivalla sovitettavissa.
ei kannata, 240.n omat on jäykemmät ja ne voi lyhentää mieleisekseen jos jousikin on katkottu.
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 409
  • Ei mihinkää!!
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #93 : 25.07.2011, 20:18:30 »
GTS-sarjassa tulee ISKARIT ja JOUSET, ei mitään tolppia.  :2funny:

E:

Vähän hakemalla olis varmaan löytyny täältä tai museosta tämä kuva.

Joo ;D  En tuhonnu vanhoja tolppia onneksi, vaan jäin ootteleen osien tuloa ja lamppu sytty päässä kun avasin paketin :D Tällä hetkellä jo paikallaan ko "Gts" sarja.

Etupää sais olla aavistuksen jäykempi ja takapää vähä sitte enemmän. Entiseen verrattuna kyllä rutkasti parempi silti, että ei kaduta osto.
Nyt vaan kulkee ajokoira tyyliin, tarviin siis lyhkäsemmän panhard-tangon/säädettävän.

Kardaani raapii tunnelia vasten kuivalla asvaltilla mutkiin ajaessa, kun on kolme kyytiläistä kuskin lisäksi ja vedetään kumit vonkumisrajalla mutkaan >:( Kuskin puolella 9,5cm kaaren reunasta renkaan kylkeen. Repsikan puolella 7,5cm sama paikka.
Pakoputkikin mennyt vähän länään, ottanu vääntövarteen ja "veto-akseliin" kiinni >:(

Ja paikaltaan ei voi lähteä kovin rivakasti (lähinnä pidon lipsuessa renkailta), käy ilkeesti hypyttämään ja tuntuu/kuullostaa että paikat hajoo jos jatkaisi.

Ja ipdusa ja dvs on katottu, liian kallista. Esim 75$ maksaa iskarin yläpään ja tulipellin väliin tulevat tukitangotkin, riistohintoja. Nuokin palikat väsäsin itse ruostumattomasta putkesta.

Edit: Säädettävä panhardi polyuretaanipuslilla hommattu ja vääntövarsiin polyuretaanipuslat myös. Väheni ongelmat, vielä tarvis saada moottori ja vaiheloota timmimmin kiinni kanssa, jolloin tuo hypytys häviäis kokonaan. Muutakin laittoa, mut ei niistä nyt varmaan tällä erää enempää.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2011, 16:11:23 kirjoittanut warkka »
Volvo 245 gl b200k(b200et)maxxecu v1 -89vm.ikuinen harrasteproju.
On tää some kyllä yks ja hankala paikka tulla eriäviä mielipiteitä omaavien kanssa toimeen/välttää niitä mielipiteitä.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #94 : 11.08.2011, 01:35:50 »
mulla ois 245:ssä mitat keskeltä lokarin reunaan:

405mm edessä 335mm takana.

eli edessä hieman korkea ja takana matala? no siltä se näyttääkin, minkä mittaiset kuormajouset ovat auton alla, siis auton kuorman kanssa.

tekis mieni raakasti pudottaa etupäätä se 60mm että ois samalla korkeudella, keulii niin pirusti nyt.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #95 : 30.08.2011, 16:00:12 »
Laitetaas tänne kyssäriä....
Ajatuksena olisi vain hiven madaltaa tuota 240:stäni (-89 sedan)...jollain motonetin halpisjousilla. Toteutus seuraavan katsastuksen jälkeen kun saan hylsyn etupään väljistä puslista yms. niin laitetaan sit kerralla muutakin.

Mutta kysymykseen... en mistään löytänyt tietoa missä vaiheessa ruvetaan tarvitsemaan säädettävää panhardia? Tarviiko panhardiin koskea jos madallus luokkaa 25-40mm (mitä tolla motonettisetillä nyt saa). Nykyiset jouset on varmaan alkuperäiset (245tkm ajettu), joten madallusta kuoleentuneista/vanhoista jousista johtuen on nyt varmaan 10-15mm  ;D ja suoraan tuo peli kulkee. Kokemuksia muilla millasella madalluksella alkaa kulkea kuin ajokoira?
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #96 : 30.08.2011, 16:02:06 »
Laitetaas tänne kyssäriä....
Ajatuksena olisi vain hiven madaltaa tuota 240:stäni (-89 sedan)...jollain motonetin halpisjousilla. Toteutus seuraavan katsastuksen jälkeen kun saan hylsyn etupään väljistä puslista yms. niin laitetaan sit kerralla muutakin.

Mutta kysymykseen... en mistään löytänyt tietoa missä vaiheessa ruvetaan tarvitsemaan säädettävää panhardia? Tarviiko panhardiin koskea jos madallus luokkaa 25-40mm (mitä tolla motonettisetillä nyt saa). Nykyiset jouset on varmaan alkuperäiset (245tkm ajettu), joten madallusta kuoleentuneista/vanhoista jousista johtuen on nyt varmaan 10-15mm  ;D ja suoraan tuo peli kulkee. Kokemuksia muilla millasella madalluksella alkaa kulkea kuin ajokoira?
Mitä noita vähiä lankkuja on katellut liikenteessä, niin kaikki ne näyttää menevän enemmän tai vähemmän kuin ajokoira.
En jaksaisi panostaa vielä Lesjö-madalluksessa panhardiin, jos ei tee jotain isompaa alustalle.

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #97 : 30.08.2011, 16:04:59 »
kaverilla on reilusti madallettu. sillä on 215/45 17 rengas lokarin sisällä.
viime talvena ainaki nuilla renkailla kulki suoraan.

ei kai tuolla madaltamisella sitä omgelmaa tule että se rupee kulkemaan hunosti vaan toisenpuolen lokasuojaan ottaa rengas ennemmin kiinni kuin toisen.
volvo 240 tdi :)

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #98 : 30.08.2011, 16:33:49 »
Kai sitä pitää sit vaan kokeilla miten käy. Nyt vaan 14" renkaat....enkä aio tulevaisuudessa laittaa 195/15" isompia renkaita. Mietityttää tuo vain kun olen lueskellut, että joillain alkanu kulkee vinoon madalluksen jälkeen ja joutuneet rakentaa säädettävän panhardin. Sekään ei sit taida kaikille katsastussedille kelvata?
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #99 : 31.08.2011, 06:53:25 »
Lainaus
Mietityttää tuo vain kun olen lueskellut, että joillain alkanu kulkee vinoon madalluksen jälkeen
akseli menee parisenttiä oikealle muistaakseni kun panhard tanko työntää sitä akselin laskiessa. mutta renkaita tuo ei käsittääkseni rupea syömään. raapii vaan toiselle puolelle helpommin kuin toiselle.

Lainaus
joutuneet rakentaa säädettävän panhardin. Sekään ei sit taida kaikille katsastussedille kelvata?
muistaakseni näitä saa tilattua laillisia. joku saa tarkentaa...
volvo 240 tdi :)

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3434
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #100 : 01.09.2011, 00:39:53 »
Itsellä tuli ainakin lesjön madallus jousilla helvetin pintakova alustasta, en suosittele kenellekkään niitä kun tuntuu että paikat tippuu suusta kun esim soralla ajaa.
Iskarit on ihan vakio kauraa eli ei pitäisi olla siitäkään kiinni.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa tappi77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #101 : 10.09.2011, 11:49:30 »
http://webbshop.l-m-r.se/index.do  Kukaan kokeillut..?  ::)

Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 409
  • Ei mihinkää!!
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #102 : 12.10.2011, 10:47:40 »
Spacereistä...
Lukasin tossa jo tuossa alempana olleen lukitun 960 topicin.
Itsellä 25mm leventävät ja yhellä ruuvilla ovat kiinni, siintä kohtia mistä jarrulevykin on yhellä.
"SP25B" on stanssattuna niissä, muita merkkejä ei ole.
Semmosen käsityksen sain, etteivät olis lailliset sitten.

Mietin vaan kun on tuommoset 16" huulivanteet, niin pitäisköhä sitä vaan ajella katastamattomilla vanteilla ja spacereillä, ja katastukseen mennä noilla 15" virgon näkösillä, tosin ihmetteleekö kovasti pitkiä pinnapultteja sitten ???
Joulukuun 15 päivä tarvii katastaa viimeistään, ja silloin kelpaa mennä "virgoilla" nastakumeilla katastukseen ja ilman spacereitä ???

Pitää mun tuosta gts sarjastakin varmaan mainita ja ehkä muutoskatastaa?
Myös Ipd:n säädettävä panhard-tanko löytyy, saas nähä mitä siintä sanotaan jos sanotaan ???

Volvo 245 gl b200k(b200et)maxxecu v1 -89vm.ikuinen harrasteproju.
On tää some kyllä yks ja hankala paikka tulla eriäviä mielipiteitä omaavien kanssa toimeen/välttää niitä mielipiteitä.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #103 : 12.10.2011, 12:41:32 »
Itellä on tuo ihan perusratkasu eli lesjööt ja motonetin kaasut. Ajettavuus muuttu kyl parempaan suuntaan eikä nyt ihan perus 2-satkus muuta tarvikkaan. En ole edes muutoskatsastanu tota ratkasua ku ei katsurit oo mitään kyselly. Autohan ei paljoo laske noilla kummiskaan. Oisko joku 20-40mm korkeintaan.

Tuo on ihan budjettiratkasu jos haluu hiukan alustaa parantaa.
V70 TDI

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #104 : 12.10.2011, 14:20:35 »
Mulla on talvipyörät Virgoilla tai Scorpiuksilla ja otan spacerin pois niin että pitkät pinnapultit sojottaa sieltä mutterikuopasta yli. Olen ruuvannut kupumallisen pyöränmutterin suojaamaan kierrettä. Vanneon kiinni tavallisella peltivannemutterilla. Volvon orgis aluvanteissa on teräskartio niin voi käyttää tavallisia muttereita. Ja siis katsastuksessa noproblem...
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Carcom Oy  Ateho