Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 375040 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #105 : 12.10.2011, 18:59:24 »
Spacereistä...
Lukasin tossa jo tuossa alempana olleen lukitun 960 topicin.
Itsellä 25mm leventävät ja yhellä ruuvilla ovat kiinni, siintä kohtia mistä jarrulevykin on yhellä.
"SP25B" on stanssattuna niissä, muita merkkejä ei ole.
Semmosen käsityksen sain, etteivät olis lailliset sitten.

Mietin vaan kun on tuommoset 16" huulivanteet, niin pitäisköhä sitä vaan ajella katastamattomilla vanteilla ja spacereillä, ja katastukseen mennä noilla 15" virgon näkösillä, tosin ihmetteleekö kovasti pitkiä pinnapultteja sitten ???
Joulukuun 15 päivä tarvii katastaa viimeistään, ja silloin kelpaa mennä "virgoilla" nastakumeilla katastukseen ja ilman spacereitä ???

Pitää mun tuosta gts sarjastakin varmaan mainita ja ehkä muutoskatastaa?
Myös Ipd:n säädettävä panhard-tanko löytyy, saas nähä mitä siintä sanotaan jos sanotaan ???
Hommaisit ensinnäkin pultattavat spacerit huomattavasti parempi ratkaisu.
Spacerit ei saa olla katsastuksessa, ainakaan yleismalliset, jossain vanteessa on vanteen valmistajan spacerit mitkä muistaakseni lain hengen mukaiset.

Joulukuussa muutenkin tarvii olla ihan käytännönsyistäkin talvikumit alla joten ei pitäs olla ongelma.

Itse en maininnu GTSstä mitään, eikä katsuri kysynyt muutoskatsastuksen perään ainakin toi farkun 40/30 sarja oli niin mieto että näyttää sen kanssa normaalilta autolta ei normi traktorilookilta.

PS. lesjötuunajat, kun kuitenkin toteette takajouset liian pehmeiksi ja laitatte taakse katkastut kuormajouset, niin mää voin kierrättää ne takalesjöt  ::)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 409
  • Ei mihinkää!!
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #106 : 14.10.2011, 12:27:10 »
Pultattavat tulee varmasti hommattua ehkä joskus, jos tuota volvoa innostuu pitämään useamman vuoden S*
Rahatilanteen mukaan laitellaan kaikenlaista :)
Volvo 245 gl b200k(b200et)maxxecu v1 -89vm.ikuinen harrasteproju.
On tää some kyllä yks ja hankala paikka tulla eriäviä mielipiteitä omaavien kanssa toimeen/välttää niitä mielipiteitä.

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #107 : 14.10.2011, 15:56:58 »
Tarpeeksi vanhassa autossa ei tarvitse käsittääkseni muutoskatsastaa alustasarjaa. Pari vuotta sitten kun katsastin vähän reippaammin katsastettua 740:ppiä niin katsuri totes vaan et taitaa olla jonkun verran madallettu mutta muuten ei välittänyt asiasta. Asiasta varmaan löytyisi jotain faktaakin jos jaksaisi kaivella.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #109 : 14.10.2011, 20:34:11 »
Tuon mukaanhan pitää muutoskatsastaa myös -93 vanhemmat autot, jos alustamuutos on tehty vuonna -93 tai sen jälkeen. Voihan sitä sanoa, että tollanen se on aina ollutkin, mutta tekstissähän maininta "jos se muutoin on ilmeistä"... Joo, aina on ollu madallettu ja alla on kirkkaan punaiset ruosteettomat vieterit  :hello:
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #110 : 18.10.2011, 10:30:33 »
Saahan madallusjousiakin uusia eikä se vielä velvoita muutoskatsastamaan  ja onhan niitä pakko uusia esim katsastus sedän pyynnöstäkin jos on rikki mennyt..Ei se velvoita että ajaa vanhalla autolla että siinä pitäisi olla ruosteiset jouset siellä alla  :2funny:

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #111 : 18.10.2011, 11:06:09 »
Ite just vaihdoin tohon toiseen autoomme jouset ja iskarit taakse. Ja kyllä mä niistä rälläköin maalit pois...sit pari viikkoo kovaa ajoa sadekelillä ja kurasia teitä. Katsastussetä ei huomannu mitään, ja leima tuli  :hello:

No...jätetäänpä pari viimeistä omaan arvoonsa...
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #112 : 19.10.2011, 15:13:50 »
itse en kyllä viittisi ajella maaleja poikkee.
meillä on vaan 1 auto joutu muutoskatsastukseen ja seki johtunee kun käytettiin valtion konttorilla. :D
volvo 240 tdi :)

Poissa Valtra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • Se mikä ei kulje, kromataan...
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #113 : 19.10.2011, 15:56:50 »
Eikä ne katsastusinssit edes puutu yleensä moisiin seikkoihin jos muuten autossa on kaikki kunnossa. Ite en ole vielä yhtäkään autoa muutoskatsastanu alustan takia eikä ole koskaan tullu sanomista. Yhenkin kerran inssi kysy et mitkä jouset on ku tuntuu niin jämäkältä niin sanoin että rälläkällä lyhennetyt uudet vakiojouset, naureskeli vaan että pääasia että pysyvät tukevasti kupissaan eikä siinä sen kummempaa.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2011, 15:59:42 kirjoittanut Valtra »
Entiset volvot: 940 GL-92, 460 SE -92, 240 DL -88, 850 GLT -94, 740 Turbo -88, 240 Turbo -87, 242 DL -79, 244 GL -82

Nykyiset kulkineet: V70 -98, 240 DL -88, Ford Taunus 20m TS V6 -65

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #114 : 19.10.2011, 19:07:27 »
No on jossain sitten lepsua.
Itellä tullu korjauskehotus, kun lisäjarruvalo ei ollut kiinnitetty takalasiin vaan 10cm kauemmas. Tokasin sedälle, että vedänpä piuhat irti, johon vastaus, että toimimattomia laitteita ei sais olla autossa. Samaa sanoi toimimattomista etusumareistani ku ois halunnu tarkastaa suuntaukset. Auto muutoin täysin kunnossa.
Kaveri sai korjauskehotuksen väärän sävyisestä sivuvilkusta. Oli alkuperäinen ja n. 10 v vanha. Ei vaan sävy miellyttänyt setää. Auto muutoin täysin kunnossa.
Pari vuotta sitten veljen Golffi jouduttiin muutoskatsastaa alustasarjalle ku ei ollu otteessa. Onneksi oli alustasarjasta paperit tallessa (vaadittiin tyvi-todistukset, vai mikä nyt olikaan nimeltään). Lisäksi jouduttiin asentamaan lisäheijastimet taakse, ku kaupasta ostetuissa tummennetuissa tuuninkivaloissa ei ollu sedälle tarpeeksi säihkettä. Auto muutoin täysin kunnossa.
Vm.2007 traileria ei saanut vuonna 2009 leimasta läpi...aisajarrun mäntä meni sedän mielestä liian syvälle (ei todellakaan pohjannut ja jarrutehot oli hyvät ja tasaiset).
Vastaavia tarinoita riittäisi vielä monia...mutta tällasta täällä.

Eikä nää oo mitään Esson-baarin tarinoita... ja kyse ei voi olla pärstäkertoimestakaan, kun osassa ollu eri henkilöitä autoa näyttämässä. No, kateellisena täytyy tilittää jos jossain vielä käytetään ihan järkeäkin.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2011, 19:33:41 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #115 : 20.10.2011, 15:46:56 »
vissiin onni asua kajaanissa :)
volvo 240 tdi :)

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #116 : 20.10.2011, 16:53:05 »
Saakos uusia Turbon jousia enää mistään? Ja paljonko turbossa on edessä ja takana jousein langanvahvuus?

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #117 : 24.10.2011, 01:53:31 »
Saakos uusia Turbon jousia enää mistään? Ja paljonko turbossa on edessä ja takana jousein langanvahvuus?
Paa eteen diesel/v6 jouset ja taakse farkun kuormajouset, niin saat jämäkän alustan.
Nuihin yhistät taakse korkeepainekaasut. Eteen en ole vielä löytänyt jämäköitä iskareita.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #118 : 24.10.2011, 10:01:42 »
Eteen en ole vielä löytänyt jämäköitä iskareita.
GTS. Vaimentavat mainiosti sporttisessa ajossa.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #119 : 24.10.2011, 15:27:53 »
Jotkut perus Bilsteinitkin varmaan menis hyvin noiden jousien kanssa. Mitään urheiluautoa ei olla rakentamassa, lähinnä sellaisia "huomaamattomia" muutoksia, eli madallusjouset eivät tule kysymykseen.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

 

Kulkukoira  Proturbo