Elekma  Autoracing

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 372988 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #135 : 29.12.2011, 20:17:40 »
Mitä eroa on dieselin ja bensavehkeiden alustoilla, ku toi motonetin madallussarja ei käy dieseliin..? vai käykö se kunhan vaan laittaa.. :D Ja toi satsi ei sisällä iskareita ilmeisestikkään..? eikä niitä kyllä oo varastossakaan.. :D

Mul on 240 GL diesel -88..sanokaapas hyvät ja edulliset jouset toho..? ei rälläkkä jousia.. :D tarkotus ois laskia semmonen 25-45mm.. keulaa enemmän.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #136 : 30.12.2011, 04:43:27 »
Etujousien jäykkyys on ero dieselissä ja pensassa. Joten voit ihan hyvin laittaa lesjöt motonetista, jos tykkäät kantamattomammasta keulasta.

Mikä vika laikkajousissa? Hyvä ja toimiva ratkasu, ostat uudet jouset ja laikkaat parikierrosta pois, niin on varmasti dieselkoneen alla parempi ratkaisu kuin lesjö. Dieselin etuakselipainolle ei ole olemassa yhtää valmista madallusjousta.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #137 : 30.12.2011, 09:06:36 »
Jos ei laikalla halua vedellä, ainahan voi käyttää esim. Vallilan Takomossa puristettavana. V70:iin H&R:n etujousien puristaminen maksoi muistaakseni 60eur.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Terppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #138 : 30.12.2011, 09:58:26 »
voin suositella Vallilan Takomoa, hyvä palvelu, järki hintaista kampetta erittäin laadukkaasti.  O0
940 2.3T -95, 360 2.0T -90 Megasquirt & projekt. 242 2.3T -79 Megasquirt...yms.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #139 : 30.12.2011, 16:17:34 »
Jos ei laikalla halua vedellä, ainahan voi käyttää esim. Vallilan Takomossa puristettavana.
Melkeen jos vallilan takomoon asti jaksaa mennä niin melkeen tilais sieltä speksin X  mukaiset jouset ihan niitten vääntämänä.

242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #140 : 30.12.2011, 17:13:57 »
Etujousien jäykkyys on ero dieselissä ja pensassa. Joten voit ihan hyvin laittaa lesjöt motonetista, jos tykkäät kantamattomammasta keulasta.

Mikä vika laikkajousissa? Hyvä ja toimiva ratkasu, ostat uudet jouset ja laikkaat parikierrosta pois, niin on varmasti dieselkoneen alla parempi ratkaisu kuin lesjö. Dieselin etuakselipainolle ei ole olemassa yhtää valmista madallusjousta.

Mites sitte ku muutoskatsastan tuon turbolle ja vertaan sitä mallisarjantehokkaimpaan jne.. ja sitte jos haluan sen alustan muutoksen papereihin..? niin miten sen saa jos dieseliin ei oo jousia... ja siel sanovat, että alustasarja pitää vastata sitä turbovolvoa johon sen vertaa (myös mahdollinen alustasarja pitää olla turbon)..niin miten voi laittaa turbovolvon madallussarjan dieseliin jos se jäykkyys ei riitä.. :D ja laikkajousethan ei oo lailliset..? onko puristetut sitte? vai kusetanko vaan, että joo ne on turbon jouset..?

Vai onko sillä ees mtn merkitystä, muutoskatsastaako niitä vai ei..? täytyykö edes?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #141 : 30.12.2011, 17:26:15 »


Vai onko sillä ees mtn merkitystä, muutoskatsastaako niitä vai ei..? täytyykö edes?
Ei tarvitse jos vanhempi kuin 1993 ja ne asenukset on tehty ennen tuota ajankohtaa....
http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003%20Alustanmadallusmuistio.pdf

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #142 : 30.12.2011, 18:38:52 »
ja laikkajousethan ei oo lailliset..? onko puristetut sitte?
Em. muistiossa kerrotaan seuraavaa:

Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.

Muulla autolla tarkoitetaan tuossa ei-EY-tyyppihyväksyttyä autoa eli pätee 240:iin.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #143 : 30.12.2011, 18:42:48 »
Mites sitte ku muutoskatsastan tuon turbolle ja vertaan sitä mallisarjantehokkaimpaan jne.. ja sitte jos haluan sen alustan muutoksen papereihin..? niin miten sen saa jos dieseliin ei oo jousia... ja siel sanovat, että alustasarja pitää vastata sitä turbovolvoa johon sen vertaa (myös mahdollinen alustasarja pitää olla turbon)..niin miten voi laittaa turbovolvon madallussarjan dieseliin jos se jäykkyys ei riitä.. :D ja laikkajousethan ei oo lailliset..? onko puristetut sitte? vai kusetanko vaan, että joo ne on turbon jouset..?

Vai onko sillä ees mtn merkitystä, muutoskatsastaako niitä vai ei..? täytyykö edes?
Laikkaat jousia vaan pari kierrosta, niin ei pyöri ja on lailliset. Ei tarvii muutoskatsastaa; "on ne sielä aina ollu".

Määki olin leimalla, että on se kumma että joka vuos vaan laskee toi keula, on varmaan jouset väsyny  ::) :2funny:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #144 : 30.12.2011, 22:19:41 »
Em. muistiossa kerrotaan seuraavaa:

Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.

Muulla autolla tarkoitetaan tuossa ei-EY-tyyppihyväksyttyä autoa eli pätee 240:iin.

Eli jousen puristaminen on sallittua..? voiko joku muu sitten lyhentää ne jouset "asianmukaisesti"..joku ammattilainen? vai voiko niistä itse tehdä "asianmukaisen" näköset vai pitääkö olla joku kuitti, että ne on joku ammattilainen teheny?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #145 : 30.12.2011, 22:30:46 »
Lämmittämällä saa myös lyhennettyä jousen pituutta
kun se on puristuneena, eli esim jousi autossa paikallaan, ja eikun
lämpöä. Mutta sitten ihan omalla vastuulla ( niinkuin laikkauskin),
ja saattaapi jousen ominaisuudetkin muuttua.

Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #146 : 28.01.2012, 14:48:55 »
Jos nyt en ihan väärin ole käsittänyt tätä asiaa niin jousen "puristaminen" lyhyemmäksi esimerkiksi takomossa pienentää jousen jäykkyyttä. Laikkaamalla taas jäykkyys kasvaa. Eikös tähän joku laskukaavakin ollut, että mitä vähemmän kierroksia jousen pituuteen nähden, sitä jäykempi jousi. Tietenkin tämä on vertailukelpoinen vain jos aihio on sama.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2012, 14:54:11 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #147 : 28.01.2012, 16:32:57 »
Eli jousen puristaminen on sallittua..? voiko joku muu sitten lyhentää ne jouset "asianmukaisesti"..joku ammattilainen? vai voiko niistä itse tehdä "asianmukaisen" näköset vai pitääkö olla joku kuitti, että ne on joku ammattilainen teheny?
Laikka laualamaan vaan, mulla menny kahtena vuonna peräkkäin leimasta läpi laikatuilla etu ja takajousilla. Tosin tänä vuonna piti mennä näyttämään uudemman kerran, kun maavara oli huvennu alle 8cm. Mistään muutoskatsastuksesta ollu puhettakaan katsastusmiehen kanssa..

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8901
  • Teiden tukko
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #148 : 29.01.2012, 20:39:24 »
Laikka laualamaan vaan, mulla menny kahtena vuonna peräkkäin leimasta läpi laikatuilla etu ja takajousilla. Tosin tänä vuonna piti mennä näyttämään uudemman kerran, kun maavara oli huvennu alle 8cm. Mistään muutoskatsastuksesta ollu puhettakaan katsastusmiehen kanssa..

Kannatan itsekkin laikkaamista. Itsellä menny 940:lla monena vuonna leimasta läpi ilman ongelmia laikatuilla etujousilla ja tänä vuonna oli laikatut takajouset paikallaan. Kunhan ne on siististi tehty eikä pyöri vapaana niin ei ole mitään ongelmia.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #149 : 29.01.2012, 20:43:53 »
Puristettu jousi "pohjaa" helpommin kuin laikattu. Puristetussa kun on vähemmän tuota ilmarakoa eli joustomatkaa... muistakaahan se. Huomattavasti puristettu jousi voi aika helpollakin pohjata, ja tosiaan jos lämmittää niin tasainen lämmitys on tärkeintä, katkeamisen todennäköisyys kasvaa jos lämpökuorma on vaan pienelle alueelle kohdistunut.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

 

Kulkukoira  Proturbo