KL-varaosat  Race.fi

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 370294 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #150 : 29.01.2012, 23:32:24 »
Puristettu jousi "pohjaa" helpommin kuin laikattu. Puristetussa kun on vähemmän tuota ilmarakoa eli joustomatkaa... muistakaahan se. Huomattavasti puristettu jousi voi aika helpollakin pohjata, ja tosiaan jos lämmittää niin tasainen lämmitys on tärkeintä, katkeamisen todennäköisyys kasvaa jos lämpökuorma on vaan pienelle alueelle kohdistunut.

Laikkaamalla lyhennetty jousi on jäykempi. Puristamalla lyhennetyt jouset lyhennetään uunissa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #151 : 12.03.2012, 21:33:44 »
Paa eteen diesel/v6 jouset ja taakse farkun kuormajouset, niin saat jämäkän alustan.
Nuihin yhistät taakse korkeepainekaasut. Eteen en ole vielä löytänyt jämäköitä iskareita.

Katoin, että nuo kuormajouset on progressiivisesti vahv. Onko noiden kuormajousien rälläköiminen niiden ominaisuuksien kannalta mitenkään erityisempää mitä normi jousien?

Jos haluaa saada viralliset lyhennetyt jouset siis..niin kelpaako tuohon ihan joku paikallinen ammattitaitonen seppä joka nuo katkasis laillisesti vai tuleeko niin kalliiks, että kannattaa vaan tehdä ite ja yrittää valehdella että ne on joku ammattimies katkonu..?

"Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.

Muulla autolla tarkoitetaan tuossa ei-EY-tyyppihyväksyttyä autoa eli pätee 240:iin."
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Jomppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • FH Power
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #152 : 12.03.2012, 21:44:16 »
Millaisia kokemuksia bilsteinin iskareista?? sellaset alle tonnin ajetut irrotin g-spring jousien kera,edellisestä 242:sesta...edellinen omistaja oli rallipelin meinannu tehdä...sen aikaa mitä ajelin,ni kovalta tuntu vaikka hiukan korkeelta...mahtaako bilsteinit sopia madallus jousien kanssa....vara osa 245:ses näyttää olevan konin iskarit...
volvo 244 tic,242tic,vw golf g60 + pari takatuuppari turbo skodaa mettäs ja vara osa 245 ms tic..... :)

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #153 : 13.03.2012, 17:41:21 »
Katoin, että nuo kuormajouset on progressiivisesti vahv. Onko noiden kuormajousien rälläköiminen niiden ominaisuuksien kannalta mitenkään erityisempää mitä normi jousien?

Jos haluaa saada viralliset lyhennetyt jouset siis..niin kelpaako tuohon ihan joku paikallinen ammattitaitonen seppä joka nuo katkasis laillisesti vai tuleeko niin kalliiks, että kannattaa vaan tehdä ite ja yrittää valehdella että ne on joku ammattimies katkonu..?

"Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.

Muulla autolla tarkoitetaan tuossa ei-EY-tyyppihyväksyttyä autoa eli pätee 240:iin."

En tiedä mitenkä paljon haittaa laikkaus progressiivisiä jousia, mutta motonetissä on myös niitä tavallisen pitusia ja olosia paksummasta raudasta kyhättyjä.
Ittellä sellaset sedanin persiissä laikattuna(en muista oliko yks vaikko kaks kiekkaa), ja kyllä musta paljon parempi ajaa kuin niillä siimasta kyhätyillä  :pomo:

Ja mitä siihen katkasuun tulee, niin ei mulla ainakaan konttorilla mitään sanoneet, kun itte katkasin.
Senkun vaan leikkaat rälläkällä itte ja vähän siistit leikkausjälkeä vaikka lamellilaikalla, niin hyvä tulee.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=67-5007

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #154 : 13.03.2012, 20:05:08 »
mahtaako bilsteinit sopia madallus jousien kanssa....vara osa 245:ses näyttää olevan konin iskarit...
Jos kyseessä on vakiopituiselle jouselle tarkoitettu iskari, niin en paria senttiä enempää madaltaisi jotta toimii suunnitellulla tavalla. Konista riippuen sama homma.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #155 : 13.03.2012, 21:25:11 »

Ja mitä siihen katkasuun tulee, niin ei mulla ainakaan konttorilla mitään sanoneet, kun itte katkasin.
Senkun vaan leikkaat rälläkällä itte ja väh

än siistit leikkausjälkeä vaikka lamellilaikalla, niin hyvä tulee.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=67-5007

Jos ny ottaa vaikka ton 2 kierrosta edestä ja takaa kierroksen, niin ootteko yrittäny takoa niitä jouset päitä mitenkää "suoremmaks" että istuis paremmin??

Ja sitte tämmönen tyhmä kysymys, kummasta päästä laikkaatte etu- ja takajouset? :idiot2:

Tossa mainittiin, että 20mm madalluksella vielä menee vakiopitusilla iskareilla (korkeapaineiskarit varmaan laitan taakse, vakiopituiset). Mites jos otan eestä 2 kierrosta poies, niin kannattaako hommata jostain lyhemmät iskarit vai sorvauttaa uusista vakioiskareista..kumpi tulee halvemmaks?

Mietin sitäki, ku porukka on sanonu että ne motonetin madallusjouset on kuulemma vahvemmalla langalla, ja nekin pelittäis dieselin alla ihan hyvin..mut en tiedä pitääkö paikkaansa? Tosin perä niillä painuu aika alas..
« Viimeksi muokattu: 13.03.2012, 21:33:15 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #156 : 14.03.2012, 18:57:47 »
Lesjöt ja muut madallusjouset ovat normaalisti edessä 15mm langalla ja sitä paksumpaa ei vakionakaan löydy mistään. Siinähän ne dieselissä menevät kuin missä tahansa. Hieman alemmas vaan jää keula kuin bensakoneella mutta tuskin on iso ero.
Takana sedanin madallusjouset ovat 13mm langalla joka toimisi muuten hyvin, mutta progressiivisuuden takia jäävät turhan löysiksi. Farkun sarjassa ois jäykemmät takajouset. Riippuen miten paljon madaltaa lisää, saa sedanin jousestakin kohtuullisen toiminnaltaan. Eteen iskariksi joko valmiiksi lyhyempi tai jos saa edukkaasti sorvautettua lyhemmäksi vakiosta kuten tässäkin aiheessa on puhuttu.

Etujousissa on tullut suosittua laittaa katkaistu pää ylös. Jos ollaan siinä rajoilla jousen vapaapituuden kanssa, se tuntuisi pysyvän keula nostettuna vähän paremmin paikoillaan kun katkaisematon osa on kupissa. Takajousien katkaisu aina yläpäästä, alapäähän supistuu kiinnitystä varten.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2012, 18:59:29 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #157 : 14.03.2012, 19:18:12 »
Millaisia kokemuksia bilsteinin iskareista?? sellaset alle tonnin ajetut irrotin g-spring jousien kera,edellisestä 242:sesta...edellinen omistaja oli rallipelin meinannu tehdä...sen aikaa mitä ajelin,ni kovalta tuntu vaikka hiukan korkeelta...mahtaako bilsteinit sopia madallus jousien kanssa....vara osa 245:ses näyttää olevan konin iskarit...
En tiiä minkämalliset Bilsteinit oli kyseessä, mut ainaki ne perus mustat B4:t toimii oikein hyvin vakiomittasten Lesjön madallusjousien kans.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #158 : 26.03.2012, 15:29:44 »
Jos kyseessä on vakiopituiselle jouselle tarkoitettu iskari, niin en paria senttiä enempää madaltaisi jotta toimii suunnitellulla tavalla. Konista riippuen sama homma.

Onko eroa sit siinä, et jos ajaa 1 tai 2 kierrosta lyhemmillä jousilla vakioiskareilla niin et onko neste, kaasu vai korkepainekaasut? Siis meinaan sitä, että paljonko tommonen korkeapainekaasuiskari kestää sitä madallusta verrattuna normi nesteiskariin? Kestääkö 30-40mm vakiopituisena?

Tilaan tällä viikolla osia motonetistä, täs mietin vaan et ku en viel oikee tiiä haluunko takaa kierroksen vai enemmän ottaa poies.. Korkeapainekaasuja taakse ajattelin ja sit haen paikallisesta varaosaliikkeestä etuiskarit. Ku motonetissä ei oikee tunnu olevan suosiossa toi etuiskari valikoima 200-sarjalaiseen..

Paljon tommonen 240 laskee ku takaa ku ottaa kierroksen veke ja paljonko takapäästä kärsii ottaa poies, niin että jousi pysyy kupissaan?
Kiva ois ehkä taaksekki semmonen 3-4cm saada laskua.. puolestaan sit pitää varmaan eestä lähte 5-6cm.. on nimittäin tuo volvo jotenki takapainoinen..en kyl ymmärrä miks..vaikka on raskas 6-kone keulalla niin silti perä on alempana.. tosin mul on kyl vähä väsyny jo peräpään jouset mut..

Tuntuu olevan muillaki sama onkelma, et jos laittaa 40/40 madallukset niin perä on alempana?

Kumpia suosittelette taakse:
Näitä Vahv takajousi Volvo140/200

    242/244 Taakse VAHV [1974-1993]
    245-Farmari Taakse vakio [1974-1993]

Vai näitä

Vahv/Sport Volvo 145/245 (T)

    245-Farmari Taakse VAHV [1974-1993]
    242/244 Sportjousi taakse (vakiopituinen hyvin kova!) [1974-1993]  ??
« Viimeksi muokattu: 26.03.2012, 16:03:43 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3460
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #159 : 26.03.2012, 18:51:48 »
Onko eroa sit siinä, et jos ajaa 1 tai 2 kierrosta lyhemmillä jousilla vakioiskareilla niin et onko neste, kaasu vai korkepainekaasut? Siis meinaan sitä, että paljonko tommonen korkeapainekaasuiskari kestää sitä madallusta verrattuna normi nesteiskariin? Kestääkö 30-40mm vakiopituisena?

Tilaan tällä viikolla osia motonetistä, täs mietin vaan et ku en viel oikee tiiä haluunko takaa kierroksen vai enemmän ottaa poies.. Korkeapainekaasuja taakse ajattelin ja sit haen paikallisesta varaosaliikkeestä etuiskarit. Ku motonetissä ei oikee tunnu olevan suosiossa toi etuiskari valikoima 200-sarjalaiseen..

Paljon tommonen 240 laskee ku takaa ku ottaa kierroksen veke ja paljonko takapäästä kärsii ottaa poies, niin että jousi pysyy kupissaan?
Kiva ois ehkä taaksekki semmonen 3-4cm saada laskua.. puolestaan sit pitää varmaan eestä lähte 5-6cm.. on nimittäin tuo volvo jotenki takapainoinen..en kyl ymmärrä miks..vaikka on raskas 6-kone keulalla niin silti perä on alempana.. tosin mul on kyl vähä väsyny jo peräpään jouset mut..

Tuntuu olevan muillaki sama onkelma, et jos laittaa 40/40 madallukset niin perä on alempana?

Kumpia suosittelette taakse:
Näitä Vahv takajousi Volvo140/200

    242/244 Taakse VAHV [1974-1993]
    245-Farmari Taakse vakio [1974-1993]

Vai näitä

Vahv/Sport Volvo 145/245 (T)

    245-Farmari Taakse VAHV [1974-1993]
    242/244 Sportjousi taakse (vakiopituinen hyvin kova!) [1974-1993]  ??
Sitä en tiedä mikä iskari "kestää" parhaiten madallusta, mutta noilla pudotuksilla eteen pitää olla lyhyempi iskari ja taakse jotain rajoittamaan ulosjoustoa. Mulla on takana farkun kuormajouset joista 2 kierrosta laikattu vakiomittaisilla iskareilla, vapaana roikkuessaan on jo irti kupista:
http://i89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/244/Kuva0032.jpg

Edessä vakioiskarit ja jousista 3 kierrosta pois, vapaana ainakin 50mm löysää jousissa. Nosturilta alas laskiessa pitää jousi asetella erikseen lautaselle jotta ei painu miten sattuu ohi lautasten  :D Tuosta näkee miten "hyvin" istuu:
http://i89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/244/DSC09495.jpg

Ja matalaahan tuo laitos ei ole vielä nähnytkään:

http://s89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/244/?action=view&current=27122009019.jpg
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #160 : 26.03.2012, 20:19:10 »
Sitä en tiedä mikä iskari "kestää" parhaiten madallusta, mutta noilla pudotuksilla eteen pitää olla lyhyempi iskari ja taakse jotain rajoittamaan ulosjoustoa. Mulla on takana farkun kuormajouset joista 2 kierrosta laikattu vakiomittaisilla iskareilla, vapaana roikkuessaan on jo irti kupista:
http://i89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/244/Kuva0032.jpg

Edessä vakioiskarit ja jousista 3 kierrosta pois, vapaana ainakin 50mm löysää jousissa. Nosturilta alas laskiessa pitää jousi asetella erikseen lautaselle jotta ei painu miten sattuu ohi lautasten  :D Tuosta näkee miten "hyvin" istuu:
http://i89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/244/DSC09495.jpg

Ja matalaahan tuo laitos ei ole vielä nähnytkään:

http://s89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/244/?action=view&current=27122009019.jpg

Joo ehdottomasti eteen lyhempi iskari. Jos taaksekkin laittais lyhemmän, niin sit varmaa pysyis kupissaan?
Onko tohon takapäähän olemassa minkälaisia laillisia tapoja miten saa rajotettua tota liikettä?

Onhan tuo nyt iha sopivan matala..ei mikää low rider mut matala kummiski. :D :) Tohon ku iskee 225/50 R17 tai 225/40 R18 alle niin hyvä tulee! ;)

Mistä ootte hommannu edullisesti lyhempiä iskareita, etenki eteen?? Minkä merkkisiä? Onko mahdollista saada 50€ kpl hintaan lyhempää iskaria, vai maksaako vähintään 100€ kpl? Ettei tarttis sorvata..
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #161 : 27.03.2012, 00:29:42 »
Jotkut kiinnittäneet jollakin liinalla tai turvavyön pätkillä taka-alatukivarret runkoon, että ei pääse jousi "tippuun" yläkupista.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #162 : 27.03.2012, 16:28:37 »
Jotkut kiinnittäneet jollakin liinalla tai turvavyön pätkillä taka-alatukivarret runkoon, että ei pääse jousi "tippuun" yläkupista.

Onks se lainvaloa kestävää toimintaa vai katsurista riippuvaa?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #163 : 27.03.2012, 16:39:09 »
Onks se lainvaloa kestävää toimintaa vai katsurista riippuvaa?

Kestää valoa
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #164 : 27.03.2012, 16:42:25 »
Joku voi korjata, mutta mulla on tosi hämärä muistikuva
että amazonissa madalluksen kaa/ joku tehtaan sporttimalli tjsp,
ois ollu tehtaalta lähtien vaijerit taka-alatukivarsissa ettei jouset katoo.

Tää on sellane hämärä muistikuva, joku varmaan muistaa oikeen.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo