Carcom Oy  Ateho

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 373031 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #360 : 04.02.2013, 16:49:12 »
Kummat iskarit otan Sasch Advantage vai Bilstein B4. Sain molemmista
aika hyvät tarjoukset. Saschit 60€ kalliimmat kuin Bilsteinit. Nyt pitäisi
päättää kumpi vai kampi.

Etujousiksi tulee pornon punaiset Lesjöt ja taakse laikatut kuormajouset.
Autosta ei ole tulossa ratakilpuria...

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #361 : 04.02.2013, 17:35:42 »
Lyheneekö iskarien käyttöikä tai huononeeko auton ajo ominaisuudet hirveesti jos siirtää takapäässä iskarin yläkiinnityspistettä 2-3 cm taaksepäin parin sentin lisämadalluksen toivossa?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Valtra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • Se mikä ei kulje, kromataan...
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #362 : 04.02.2013, 18:12:57 »
Lyheneekö iskarien käyttöikä tai huononeeko auton ajo ominaisuudet hirveesti jos siirtää takapäässä iskarin yläkiinnityspistettä 2-3 cm taaksepäin parin sentin lisämadalluksen toivossa?
Ei varmaankaan käyttöikä juurikaan tuosta muutu, mut eikö ole vaan helpompi laittaa lyhyemmät iskarit tai siirtää alapäästä ennemmin sitä iskaria??
Entiset volvot: 940 GL-92, 460 SE -92, 240 DL -88, 850 GLT -94, 740 Turbo -88, 240 Turbo -87, 242 DL -79, 244 GL -82

Nykyiset kulkineet: V70 -98, 240 DL -88, Ford Taunus 20m TS V6 -65

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #363 : 04.02.2013, 19:02:37 »
Ei varmaankaan käyttöikä juurikaan tuosta muutu, mut eikö ole vaan helpompi laittaa lyhyemmät iskarit tai siirtää alapäästä ennemmin sitä iskaria??

Mulla on jo GTS sportit eli -40mm lyhemmät ja lähes uudet viel niin en oikeen viiti ostaa enää uusia.. on tullu toiselle puolelle alapäähän hitsattua lattaraudanpala vahvikkeeks ku oli niin löysät reiät, että varmaan vähemmällä rälläköimisellä selviää ku siirtää yläpäätä. Mut mä tutkin asiaa tarkemmin ku pääsen taas auton alle. :) Kiitos vastauksesta!

etupää on laskenu yli 10cm niin ois peräki kiva saada siihen 60-80mm tuntumaan.  :pomo:
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #364 : 04.02.2013, 20:55:04 »
240 etupään jousituksen (tolpan) kokonaisliikevara on jotain 14 cm. Jos keulaa madaltaa 10 cm eli iskarille jotain 7-8 cm ja jousitus on vakiona jotain 5 cm  kokoonpuristunut niin mun laskuopin mukaan on sisäänjoustovara syöty aika kokonaan.

14 cm on mitattu deCarbon iskarista, jossa on sellainen Bilstein tyylinen pohjaanlyöntikumi, joka ehkä antaa sentin pari lisää joustoa.



Edit: millit ja sentit sekaisin.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2013, 09:45:21 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #365 : 04.02.2013, 23:19:03 »
240 etupään jousituksen (tolpan) kokonaisliikevara on jotain 140 cm. Jos keulaa madaltaa 10 cm eli iskarille jotain 7-8 cm ja jousitus on vakiona jotain 5 cm  kokoonpuristunut niin mun laskuopin mukaan on sisäänjoustovara syöty aika kokonaan.

140 cm on mitattu deCarbon iskarista, jossa on sellainen Bilstein tyylinen pohjaanlyöntikumi, joka ehkä antaa sentin pari lisää joustoa.

Ei mulla koskaan pohjaa etupää.. Saa ajaa töysystä aika v*tun lujaa, että joustovara loppuis kesken.. Iskarissa kyllä on varaa, noi on vielä ne GTS sorvatut eli -80mm iskarit ja ku vakioiskarillakin madaltaa keulaa jo jonkin verran. Tarkkaa madallusta en muista, mutta sen muistan, että etupäässä jousien pituus oli 33cm.. muistaakseni 28cm saakka ois ollu varaa niin sillon esijännitystä ois jääny alle 1 cm. Eli mulla on nuo iskarit sen 5cm kokoonpuristunut..? Jos käsitin oikein..  :idiot2:

Ja pohjaanlyöntikumet löytyy. :)
« Viimeksi muokattu: 04.02.2013, 23:21:45 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #366 : 05.02.2013, 06:34:44 »
Ei mulla koskaan pohjaa etupää.. Saa ajaa töysystä aika v*tun lujaa, että joustovara loppuis kesken.. Iskarissa kyllä on varaa, noi on vielä ne GTS sorvatut eli -80mm iskarit ja ku vakioiskarillakin madaltaa keulaa jo jonkin verran. Tarkkaa madallusta en muista, mutta sen muistan, että etupäässä jousien pituus oli 33cm.. muistaakseni 28cm saakka ois ollu varaa niin sillon esijännitystä ois jääny alle 1 cm. Eli mulla on nuo iskarit sen 5cm kokoonpuristunut..? Jos käsitin oikein..  :idiot2:

Ja pohjaanlyöntikumet löytyy. :)

Taisikin olla kyse siitä että koko tolppa pohjaa, mikä kyllä pitäisi olla jo aika lähellä, jos madallusta on oikeasti 100mm. Silloinhan ei iskarin lyhentäminen auta enää, jos itse tolpan runko pohjaa, vaan pitäisi käyttää lyhyempirunkoista patruunaa ja lyhentää koko tolpan putkea. Näin tein itse ysisatkussa että jäi edes vähän joustovaraa.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #367 : 05.02.2013, 08:07:10 »
Taisikin olla kyse siitä että koko tolppa pohjaa, mikä kyllä pitäisi olla jo aika lähellä, jos madallusta on oikeasti 100mm. Silloinhan ei iskarin lyhentäminen auta enää, jos itse tolpan runko pohjaa, vaan pitäisi käyttää lyhyempirunkoista patruunaa ja lyhentää koko tolpan putkea. Näin tein itse ysisatkussa että jäi edes vähän joustovaraa.

Okei, nyt ymmärsin. Mut suht hyvä tuo on ajaa, eikä oo koskaan tuntunu siltä, että pohjais etu- tai takapää.. :idiot2:
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa JSe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #368 : 05.02.2013, 23:11:52 »
Bilstein Clupsportit ovat vakiona n. 30-40mm lyhemmät.
ja tuossa alla mitä Bilsteiniltä muuta löytyy 240:een.

 
 
95087593    Stötdämpare fram. Club Sport. Hårdhet 250/125         
95087595    Stötdämpare bak, Club Sport. Volvo 240/140/160
95087601    Stötdämpare, fram. Rally. Hårdhet 400/200    
95087600    Stötdämpare, fram. Rally. Hårdhet 350/150    
95087599    Stötdämpare, fram. Rally. Hårdhet 300/200    
95087643    Stötdämpare bak, rally/racing Volvo 240/140/160 275/200 
95087594    Stötdämpare fram, Rally/Racing. Hårdhet 350/150    
95087606    Stötdämpare, bak. Rally. Hårdhet 350/130 

 
« Viimeksi muokattu: 05.02.2013, 23:22:49 kirjoittanut JSe »

Poissa -Sampo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #369 : 27.02.2013, 20:57:58 »
Paljonko on takajousen pituus puristettuna eli silloin kun auto alhaalla normi korkeudessa ?
Vakio jousen mitta.

Minkä paksuinen on etutolpan päässä oleva kohta johon yläpään laakeri tulee, siis jengan alapuolella ?
Volvo 240 -88 Käyttis
Volvo 242 -84 T6 Projekti
Volvo 242 -78 16V
Carina ta 60 coupe 18rg turbo

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #370 : 28.02.2013, 17:28:55 »
Onko kakkosnelkun turbomallissa erilaiset etutolpat? Purkaamolla olis tuollasen etuiskarit mitkä voisi poistaa talteen, mutta kaveri väittää ettei mene normi kakkosnelkun tolppiin?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #371 : 28.02.2013, 19:28:19 »
No ne on about 20 vuotta vanhat pumput, että ehkä ei ihan tikissä enää.

Sopii vuosimalliin ->89 jos poistaa alarinkulan. Ei sovi 90-> jos on orgis turboiskarit.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa wiile

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #372 : 03.03.2013, 20:05:19 »
täälläkin haetaan rajua madallusta niinkuin diudi. eteen/taakse 100/65
 eteen lienee järkevintä laittaa kierreholkki ja kynäjousi.(minkä mittanen kynäjousen tarvisi olla?)
http://www.tommyrace.fi/kynajousi-22557mmx-8200mm-p-1834.html
http://www.tommyrace.fi/kierreholkki-tolppaan-52mm554mm-l150mm-p-1640.html

mutta mitä taakse?
 onko vielläkään tullu selvyytä mitenkä sen 60-70mm madalluksen saavuttaa?
850 T5 -95
240DL B200k -88
740 GLT 16v -89 (Myyty)
740 sedan -89 (myyty)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #373 : 03.03.2013, 21:10:39 »
täälläkin haetaan rajua madallusta niinkuin diudi. eteen/taakse 100/65
 eteen lienee järkevintä laittaa kierreholkki ja kynäjousi.(minkä mittanen kynäjousen tarvisi olla?)
http://www.tommyrace.fi/kynajousi-22557mmx-8200mm-p-1834.html
http://www.tommyrace.fi/kierreholkki-tolppaan-52mm554mm-l150mm-p-1640.html

mutta mitä taakse?
 onko vielläkään tullu selvyytä mitenkä sen 60-70mm madalluksen saavuttaa?

Lyhemmillä iskareilla..esim. noilla GM iskareilla saa takapäätä laskettua kuulemma, mutta itellä on GTS-Sportit eli -40mm.. koitan iskarin ylä- ja alapään siirroilla kikkailla sinne sen 20-30mm lisää. :) Mutta varmaan tuossa huhtikuun puolella vasta tulee tuo työn alle..on maaliskuu niin kiireinen ja tulee oltua ulkomaillaki jonkin verran, niin en ehdi nyt sitä laittaa.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa wiile

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #374 : 04.03.2013, 07:17:10 »
mikä iskari olisi eteen hyvä? vakiota sorvissa lyhyemmäksi?
850 T5 -95
240DL B200k -88
740 GLT 16v -89 (Myyty)
740 sedan -89 (myyty)

 

Proturbo  Autodiagnoosi