Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 373518 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #405 : 17.04.2013, 16:17:59 »
Millaisia coileja tarkoitat? Kyllähän nuo kynät oisivat tietysti sijoituksen arvoiset. Toimisiko takapäässä hyvin tuo ehdokuseni eli korkeapainekaasut ja farkun kuormajouset, joista nappaa kierroksen tai pari pois? :)
tollaset ku edellisen sivun kuvissa, Rusakon viestissä.

Koitin joskus raapia hiukan ostoslistaa omasta kokoonpanosta:
70-luvun audi 80 spaxit
kierreholkkisarja x2
kynäjousi x2
apujousi x2
+muuta pientä hilpettä
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Norkin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #406 : 17.04.2013, 21:09:43 »
Mistä kannattaisi nuo kynäjouset hommailla? Ja siis millaisia iskareita(ja mistä) minulle suosittelisit? Olen autoharrastuksessa vielä melko amatööri, sillä peltoautoihin ei paljon alustaa väsäilty(tai paljoo muutakaan, kunhan toimi :D) ja tähän asti on kakspyöräset ollut se ykkösjuttu, mutta nyt pitäs alkaa autoiluun enemmän panostaa :D Joten anteeksi tyhmät kysymykset :)

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #407 : 17.04.2013, 21:30:51 »
Mistä kannattaisi nuo kynäjouset hommailla? Ja siis millaisia iskareita(ja mistä) minulle suosittelisit? Olen autoharrastuksessa vielä melko amatööri, sillä peltoautoihin ei paljon alustaa väsäilty(tai paljoo muutakaan, kunhan toimi :D) ja tähän asti on kakspyöräset ollut se ykkösjuttu, mutta nyt pitäs alkaa autoiluun enemmän panostaa :D Joten anteeksi tyhmät kysymykset :)
en oikeestaan voi kokemuksen perusteella suositella, koska volvot on mullekkin melko tuore juttu :) . Mutta tavalliset tolpat ja niille näyttää hiukan laikkaa (foorumilta löytyy ohjeita) sitte esim. rally racelta kierreholkkisarja, sellaset kynä jouset kun itelle passaa ja iskarit, itte ostan nuo spaxit koska eivät ole montaakaan euroa kalliimmat kuin sachsin kaasut ja spaxit yleensä olleet melko jämäkät pumput.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Norkin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #408 : 17.04.2013, 21:35:08 »
Meneekös nuo spaxit suoraan, vai onko paljon modailemista? Saisiko noista GTS-iskareista tehtyä järkevästi?

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #409 : 17.04.2013, 21:38:47 »
Meneekös nuo spaxit suoraan, vai onko paljon modailemista? Saisiko noista GTS-iskareista tehtyä järkevästi?
Muistaakseni tolppaa tarvii lyhentää. Parempi muistiset korjatkoon :)
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa vinski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #410 : 23.04.2013, 08:58:17 »
Oma 240 GL -89 kaipais alustan päivitystä alkuperäisen nokka korkealla ja perä aivan maassa alustan tilalle.

Mikä olis paras jousi/iskari yhdistelmä käyttöautoon. Kynätolppien rakennus ei innosta. Bilsteinit ilmeisesti olis hyvät iskarit mutta mitä jousiksi? Edestä sais tippua n.50mm ja takaa vaikka 20mm

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #411 : 23.04.2013, 10:28:38 »
Lueppa nyt aivan ensiksi koko topicci läpi.
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa vinski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #412 : 23.04.2013, 20:33:38 »
Koko keskustelu luettu läpi.

Ilmeisesti siis paras vaihtoehto jousiksi on eteen 67-5180 katkaistuna, mutta kumpi taakse 67-5036 vai  67-5007. Ja edestä 2½ lenkkiä pois ja takaa 1½?


Vakio alustan korkeus edestä 395mm kaareen ja takaa 355mm kaareen.

Jos vain laitan nuo 67-5007 katkaisemattomana taakse, niin pitäiskö tulla suunnilleen yhtä korkea edestä ja takaa?

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #413 : 02.05.2013, 22:06:31 »
Onko kukaan kokeillut erilaisia camber-kulmia ym. madalletussa alustassa? Keulaa laskettu sen verran että tukivarret on jonkin verran yläviistoon ja ens viikolla olisi säätöaika. (Muistaakseni 33cm kaaresta navan keskelle) Ohjearvonahan 240:iin on positiivinen-camber mutta ajattelin säädättää camberin negatiiviseksi? Kiinnostaisi sekä aurauksen että camberin määrä. Casteria oikealle ilmeisesti myös hieman enemmän jottei puolla, kun tie on kalteva.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #414 : 02.05.2013, 22:36:30 »
Taitaa saada just -1 asteen campperin. Loppuu säätövara kesken.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa volsse360

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #415 : 07.05.2013, 16:47:56 »
mitä luulette tuloo liian kova kun olen rakentamassa 240 volvoa jäälle ja aattelin laittaa eteen diisselin jouset ja taaks farkun kuormat että tuleeko liian kova jäälle? kummistakaan ei ole nimittäin aikaisempaa kokemusta. tarkoitus olisi päästä "kovaa" eikä jatkuvassa luisussa.
nykyiset.
Volvo V90 D4 AWD käyttis

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #416 : 08.05.2013, 12:42:27 »
mitä luulette tuloo liian kova kun olen rakentamassa 240 volvoa jäälle ja aattelin laittaa eteen diisselin jouset ja taaks farkun kuormat että tuleeko liian kova jäälle? kummistakaan ei ole nimittäin aikaisempaa kokemusta. tarkoitus olisi päästä "kovaa" eikä jatkuvassa luisussa.
kannattaa jokkiskuskeilta kysellä alustavinkkejä. Ainakin kova alusta ja piikit ni irtoo viivalta paremmin ku pehmeellä alustalla, myös perän asento vaikuttaa liikkeelle lähtöön...eli vimosen päälle kun tekee ni linkeillä perä. Ja kääntyvyyttä saadaan herkemmäksi kapealla perällä ja eteen käänetyt pellit ja camberia+lisää aurausta.

Tuohon, onko nuo jouset liian jäykät jäälle niin voisin väittää että ei ole. Itellä tulossa c kadet b200 moottorilla ja alustaa katkotut diesel mersun jouset.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa volsse360

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #417 : 08.05.2013, 15:25:15 »
juu kiitoksia vastauksesta. piikit löytyy jo, mutta linkki perää ei varmaan tule. (koska auto maksoi 100e niin ei siihen viittis hirveest ainakaan näin aluks upottaa rahaa  :D )
nykyiset.
Volvo V90 D4 AWD käyttis

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #418 : 08.05.2013, 15:50:00 »
Jäällä saa olla jäykkä alusta. Etupyöriin haritusta 0-5 mm niin kääntyilee paremmin ja etupäässä raideleveys saisi olla isompi kuin takana, eli käännetyt vanteet tai speisserit eteen. Lisäiskarit voi joutua virittelemään jos ei omissa riitä puhti jäykkien jousien kanssa, ainakin edessä luultavasti tarvitsee. Lankun takatuenta on aika onnistunut jo vakionakin (löysyyttä lukuunottamatta), ei kannata ruveta muuttamaan linkeille. Ylälinkit voi muuttaa säädettäväksi, saa haettua säädöt, joilla irtoaa parhaiten viivasta. Tuplavakaajia harkitsisin vakavasti jääratakamppeeseen.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Kari Takaeilola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #419 : 15.05.2013, 22:58:41 »
On nyt tullu lueskeltua tätä aika paljo mutta vielä ei oo ihan selvyyttä saanu asiaan. Eli tarkotus ois pitää auto katsastuskuntosena. Laiska mies ku oon nii enpä jaksais joka leimalle jousia vaihella. Eli 245 Dieselin etujousista on nyt laikattu 1.5 kierrosta. Nii kärsiikö napata vielä sen puolikkaan et ois siinä 2 kierroksessa ne laikkaukset? Ja se että paljoko kärsii takajousista ottaa ennenku irtoaa auton ollessa korista nostettuna?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron