RallyBaron  Samppasport

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 373034 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #465 : 22.07.2013, 16:01:15 »
N.1mm pitää muistaakseni halkasijasta ajaa kamaa pois tolpasta. Sorviin nuo on hieman hankalahko kiinnittää olka-akselin kanssa joten itse vedin ihan rättilaikalla+rälläkällä vähän kerrallaan. Ja "viimeistelin" hieman hienommalla laikalla sitten. Tuli jopa odotettua siistimpi jälki. Ja rallyracen holkit on täälläkin.
Aivan, piti käydä oikein mittaamassa. 53mm oli tolppa pohjavärit päällä, aika ujosti jäis materiaalia tolla 50,5mm holkilla.

Edit: Eiku prkle, onko sittenkin sama holkki  :-[
« Viimeksi muokattu: 22.07.2013, 16:06:42 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #466 : 22.07.2013, 16:17:18 »
Noh kirjotellaanpa nyt sitten vähän kattavemmin omasta kokemuksesta tuosta aiheesta..

Eli vakiotolpan halkaisija on hiekkapuhalluksen jälkeen ~52mm. Rallyracen myymä holkkisarja on sisähalkasijaltaan 51mm. Joten n.1mm pitää halkasijasta saada pois. Joka tekee n.0,5mm säteestä (ainevahduudesta) pois = ei kovin paljoa.

Itse käytin tolpat hiekkapuhalluksessa alkajaisiksi että saa ruosteet yms pois. Tämän jälkeen leikkelin jousilautaset ja jarruputkipidikkeet pois rälläkällä.



Sen jälkeen ajoin 80-karkeuksisella rättilaikalla vähän kerrallaan pois ja mahdollisimman tasaisesti. Kun holkit rupesivat menemään paikoilleen ilman väkivaltaa ajoin vielä hienommalla (kuluneemmalla) laikalla tolpat läpi. Näin jälki oli melko siisti ja ei näyttänyt rujoilta.



Vielä hieman hifistelin ja tässä vaiheessa puhalsin lasikuulalla tolpat läpi. Nyt tolpista ei edes huomaa että niistä on laikattu materiaalia pois ja pinnankarheus on mukava. (Lasikuula on hienompaa ja hellävaraisempaa kuin hiekka)



Sen jälkeen kierreholkit on TIG-hitsattu kiinni (kierre alkaa 80mm tolpan yläreunasta). Väliin laitoin varuiksi "korroosiosuojaksi" jotain "super-hi-temp" kuparirasvaa.. Tähänkin on monta vaihtoehtoa mitä sille tekee mutta itse päädyin pikaisella harkinnalla tähän. Ei se välttämättä suojaa tarvitse ollenkaan?



Sen jälkeen maalasin tolpat. Pohjalle 2k epoksiprimer ja pintaan 2K epoksi-inerta.



Sen jälkeen jousien valinta ja tolppa alkaakin olemaan kasausta vaille valmis. Iskarit on Bilstein B6 jota on lyhennetty/ulosjoustoa rajoitettu 50mm. Jouset on 9" 550lbs (228mm, 96kg/cm) ja apujouset on 80mm, 20kg. Yläjousilautaset on Rallyracesta myös (kuuluu muistaakseni kierreholkkisarjan hintaan) ja ne on siellä sorvattu istumaan noihin Bilsteinin iskareihin.



Ja näin istuu vanteen kanssa. Vanne on 17x8,5" ja spacerin kanssa ET 3.



Yläpäät mulla on myös rallyracesta ostetut "puolivalmisteet". Eli itse porannut niihin kiinnitysreiät ja hitsannut mutterit alle. Rallyracessa on sorvattu nuo sovitusholkit.



Näillä eväillä laitteet pitäis saada omaan makuun ainakin suht riittävän tonttiin. Jos oikein himotontuttaa haluaa niin sitten voi olla fiksumpi lyhentää tolpan runkoa ja hommata lyhyemmät patruunat esim. Saabista. Aamen.

EDIT: Tuossa yksi kuva korkeuden sovittelusta. Tuosta on ~2cm matkaa ennenkun alkaa nojaamaan pohjaanlyöntikumeihin. Iskareissa mulla täysimittaiset pohjaanlyöntikumit ja ne antaa vielä perää jotain 2-3cm?

« Viimeksi muokattu: 22.07.2013, 17:28:12 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #467 : 22.07.2013, 16:23:33 »
Seuraavaksi olisinkin kysynyt noista yläpäistä. Hyvä opastus, kiitokset.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #468 : 22.07.2013, 17:40:48 »
Itse itselleni vastaten:

Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto määrätä muutoskatsastettavaksi. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on määrättävä muutoskatsastettavaksi, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä.

Lisäksi:

TÜV:n hyväksymiin jousiin on aina merkitty hyväksyntänumero. Valmistajan alkuperäisissä jousissa saattaa tunnistamista varten olla väri- tai muita merkintöjä.

Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.

Ja vielä:
Vaihdettujen tai muutettujen kierrejousten tulee olla jousilautasiin sopivat. Jouset eivät saa akselisto kevennettynäkään päästä irtoamaan jousilautasista. Riittävä esijännitys on tarkastettava täydessä ulosjoustossa.


Toi tekstipätkä missä puhutaan 1993 vuodesta niin se koskee muutoskatsastus velvollisuustta. Eli periaatteessa tuon vuoden jälkeen on pitäny muutoskatsastaa laikkajouset ym. alustasarjat.

TUV-hyväksyttyt jouset pitää olla vasta myöhemmin, tässä tekstiä samasta lakisäädöksestä.

"Auton, jonka on edellytetty olevan EY - tyyppihyväksytty tai sitä vastaava (1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja sen jälkeen käyttöön otetut henkilöautot), korkeuden muuttaminen käyttämällä automalliin soveltuvia alustan madallus - tai korotussarjoja saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa edellä mainitun liikenneministeriön päätöksen ehdoin. Alustasarjan soveltuvuus autoon voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella."

"EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousituksen korkeutta saadaan muuttaa automalliin tarkoitettuja jousia tai muutossarjaa käyttäen."

Eli aiemmin kuin -98 käyttöönotetut autot ja vanhemmat uudet automallit kuin -96 kuuluvat siihen "muu auto" -luokkaan.

"Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää.
Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä."

(=240, 740, 940 vanhempi kuin -96, osa 850:istä, jne.)

Kunhan vain ne laikkajouset ei irtoa jousilautasista, ja on riittävä esijännitys. Eli näin ollen johonki vanhempaan kasipätkäänki saa laittaa vielä laikkajouset, muttei enää V70:iin, ellei ole -97 vuotinen ja tuotu ulkomailta ennen ajankohtaa 1.1.1998..näin minä sen käsitän..  :idiot2:

Näin minä sen ymmärrän..tosta -93 vuodesta on ollut puhetta ennenkin ja koskee siis muutoskatsastusvelvollisuutta. Eli jos on vanhempi kuin -93 auto ja ostat sen vieraalta paikkakunnalta niin voit sanoa omalla konttorilla, että "on siinä ne laikkajouset ollut aiemminki, jo vuodesta -92.." ::) Tällöin ei tarvitse muutoskatsastaa, mutta jos sanot että "joo edellinen omistaja laittoi ne siihen viime kesänä..", niin katsurin kuuluu sanoa että 78€ kiitos (=muutoskatsastus) ;D
« Viimeksi muokattu: 22.07.2013, 17:43:03 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #469 : 23.07.2013, 23:52:29 »
Juu-u. Nää on niin näitä tulkintakysymyksiä täällä Suomessa. Miksi nämä asiat on tehty noin vaikeiksi ja epäselviksi? Hermothan tässä menee noita lukiessa. En kyllä usko ja ihmeenä pitäisin, jos vuosikatsastuksessa tulee sanomista vm. 1992 940 turbofarkun laikatuista jousista ja GAZ-takaiskareista + etupään Koni sport-iskareista. Keskeytän katsastuksen, jos niin käy ja menen jollekin muulle konttorille, jossa ei saivarrella. Onneksi niitäkin on ja sellaisia katsureita löytyy, jotka hyväksyvät sellaisetkin toteutukset, jotka eivät aivan lainmukaisia ole. Kunhan ne on fiksusti ja ajatuksella toteutettu, eivätkä mitään "tämmönen tästä nyt sitten tuli"-sätöstelyjä.  ;)
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #470 : 24.07.2013, 09:41:21 »
Juu-u. Nää on niin näitä tulkintakysymyksiä täällä Suomessa. Miksi nämä asiat on tehty noin vaikeiksi ja epäselviksi? Hermothan tässä menee noita lukiessa. En kyllä usko ja ihmeenä pitäisin, jos vuosikatsastuksessa tulee sanomista vm. 1992 940 turbofarkun laikatuista jousista ja GAZ-takaiskareista + etupään Koni sport-iskareista. Keskeytän katsastuksen, jos niin käy ja menen jollekin muulle konttorille, jossa ei saivarrella. Onneksi niitäkin on ja sellaisia katsureita löytyy, jotka hyväksyvät sellaisetkin toteutukset, jotka eivät aivan lainmukaisia ole. Kunhan ne on fiksusti ja ajatuksella toteutettu, eivätkä mitään "tämmönen tästä nyt sitten tuli"-sätöstelyjä.  ;)

Laikkajouset kuiteski on lainmukaiset kaikissa joissa ei vaadita TUV-hyväksyttyjä jousia. Soittaa konttorille ja jos ne ei oikein osaa sanoo niin pyytää tarkistamaan asian Trafilta. Ton tekstin perusteella ei ainakaan saa antaa periksi, jos meinaa hylsy tulla kunnes Trafi toisin todistaa. ;)

Tosin nykyään alkaa olla coilovereita niin edullisesti tarjolla ja laillisestikkin asennettavissa myös joihinkin vanhempiin autoihin ettei kannata paljon muuta alustaa edes miettiä.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2013, 09:47:33 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #471 : 24.07.2013, 13:01:42 »
Juu-u. Nää on niin näitä tulkintakysymyksiä täällä Suomessa. Miksi nämä asiat on tehty noin vaikeiksi ja epäselviksi? Hermothan tässä menee noita lukiessa. En kyllä usko ja ihmeenä pitäisin, jos vuosikatsastuksessa tulee sanomista vm. 1992 940 turbofarkun laikatuista jousista ja GAZ-takaiskareista + etupään Koni sport-iskareista. Keskeytän katsastuksen, jos niin käy ja menen jollekin muulle konttorille, jossa ei saivarrella. Onneksi niitäkin on ja sellaisia katsureita löytyy, jotka hyväksyvät sellaisetkin toteutukset, jotka eivät aivan lainmukaisia ole. Kunhan ne on fiksusti ja ajatuksella toteutettu, eivätkä mitään "tämmönen tästä nyt sitten tuli"-sätöstelyjä.  ;)

Eipä se oikeastaan ole edes tulkintakysymys. Sen takiahan noi lait ja ohjeistukset on tehty niin monimutkaisiksi, ettei niihin jäisi sitä tulkinnanvaraa, tosin aina siinä ei ole oikein onnistuttu.
En tiedä onko lakiin tai trafin ohjeistukseen tullut jotain muutoksia, sillä osa katsastusmiehistä on edelleen vahvasti sitä mieltä että jousia ei saisi katkoa missään autossa. Ilmeisesti heillä on jotain vanhaa tietoa, eikä ammattitaito enää ajan tasalla.
Mutta se on varmaa että tuosta -92 vuotisesta saa katkoa jousia, kunhan ne muilta osin täyttävät vaatimukset :)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #472 : 24.07.2013, 18:12:29 »
Eipä se oikeastaan ole edes tulkintakysymys. Sen takiahan noi lait ja ohjeistukset on tehty niin monimutkaisiksi, ettei niihin jäisi sitä tulkinnanvaraa, tosin aina siinä ei ole oikein onnistuttu.
En tiedä onko lakiin tai trafin ohjeistukseen tullut jotain muutoksia, sillä osa katsastusmiehistä on edelleen vahvasti sitä mieltä että jousia ei saisi katkoa missään autossa. Ilmeisesti heillä on jotain vanhaa tietoa, eikä ammattitaito enää ajan tasalla.
Mutta se on varmaa että tuosta -92 vuotisesta saa katkoa jousia, kunhan ne muilta osin täyttävät vaatimukset :)

Näimpä. Ei siihen lakiin mtn muutoksia ole tullut, sillä nuokin dokumentit on voimassaolevia lakisäädöksiä. Mutta se on totta, että varmasti osa katsastusmiehistä pitää edelleen laikkajousia täysin laittomina vaikka toisin on..omalle kohalle ei oo sattunu, mutta jostain tuokin "huhu" johtuu ku niin moni on puhunut laikkajousista toruvasti ettei ne lailliset ole..kyllä ne vaan on tietyin edellytyksin. Ja hyvä niin, esim. 200-sarjalaiseen deekuun ei saa mistään riittävän jäykkää alustasarjaa..joten laikkajouset ainoa vaihtoehto. Coiloverit on tiesti ne "parhaat", mutta ne onkin oma lukunsa sitten.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Jonesku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #473 : 24.07.2013, 21:14:41 »
240 madaltamisesta? Jos ei ole tehostajaa, niin meneekö ohjaus liian raskaaksi? Alkaako vetelemään?

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #474 : 24.07.2013, 22:43:52 »
^

Terveillä yläpään laakereilla on aika iso merkitys tuohon ohjaukseen. Ei ole omat muuttuneet raskaiksi mutta toki muitakin muutoksia on tehty ja vielä pikkuratilla mennään.
Tuolla vanhalla forumilla muistaakseni Juha U:n kanssa todettiin 240:sta tulevan suorastaan mikroautomainen ajettava sopivilla ratkaisuilla.



Tässä on yläpäästä lyhennelty _ilmeinen_ vakiojousi. Kiepin halkaisija on hieman liian iso ylälautaseen joten siihen tuli vielä kumi. Toinen vaihtoehto ois kyetä muokkaamaan kierrosta "tiukemmaksi". Iskari myös muokattu.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #475 : 25.07.2013, 09:03:11 »
Näimpä. Ei siihen lakiin mtn muutoksia ole tullut, sillä nuokin dokumentit on voimassaolevia lakisäädöksiä.

Tarkoitinkin siis niin päin, että onko laikkajouset joskus ennenmuinoin olleet kiellettyjä, kun niin monella tuntuu olevan se käsitys että ovat. :)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #476 : 25.07.2013, 10:05:35 »
Tarkoitinkin siis niin päin, että onko laikkajouset joskus ennenmuinoin olleet kiellettyjä, kun niin monella tuntuu olevan se käsitys että ovat. :)

Aivan, vaikea sanoa.  :idiot2: ehkä joku osais kertoa..

Harvemmin se niin päin vaan menee...yleensä kaikki helppo ja hauska kielletään. :-\
« Viimeksi muokattu: 25.07.2013, 10:07:10 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #477 : 25.07.2013, 13:01:24 »
240 madaltamisesta? Jos ei ole tehostajaa, niin meneekö ohjaus liian raskaaksi? Alkaako vetelemään?

Auton korkeus ei vaikuta ohjauksen jäykkyyteen.
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #478 : 25.07.2013, 13:11:06 »
Auton korkeus ei vaikuta ohjauksen jäykkyyteen.
Tottakai se muuttaa ohjausgeometriaa, FenixOmenalla on havainnollistava kuva päiväkirjassa
No kun halvalla sai.

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #479 : 25.07.2013, 18:48:38 »
Tottakai se muuttaa ohjausgeometriaa, FenixOmenalla on havainnollistava kuva päiväkirjassa

Ohjausgeometria muttuu juu...olipahan taas aivopieru. Hyvä, että korjasit.  ;)
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

 

Kulkukoira  Proturbo