Ateho  Elekma

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 373006 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #480 : 25.07.2013, 22:47:58 »
Tottakai se muuttaa ohjausgeometriaa, FenixOmenalla on havainnollistava kuva päiväkirjassa

Ohjausgeometria muuttuu, mutta miten se tekee ohjauksen jäykemmäksi? En tiedä mitä kuvaa tarkoitit, mutta itselleni ei noista ainakaan heti auennut. En nyt siis tarkoita etteikö se sitä tekisi, mutta onko sille jokin looginen selitys?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #481 : 26.07.2013, 09:48:25 »
Eihän se jäykemmäksi muutu niin kauan kun raidetangon nivelissä riittää liikkumavara. ???
240 -86 @buildingbrick240

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #482 : 26.07.2013, 09:52:18 »
Ei kans oikein käy järkeen miten ohjaus muuttuisi raskaammaksi lentokorkeuden muuttuessa, rengastus kylläkin vaikuttaa
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #483 : 26.07.2013, 10:33:26 »
Yön yli nukkuneena...täytyy kyllä pitää kiinni tuosta aiemmasta väitteestäni, että korkeus ei vaikuta ohjauksen jäykkyyteen. Geometria alustassa kyllä muuttuu, mutta suuri vaikutus on juurikin tuolla käytettävän renkaan leveydellä ja sen on monesti huomannut ihan käytännössä. Erityisesti tehostamattomassa ohjauksessa leveillä läskeillä voidaan pahimmillaan mennä kiroiluntäyteisiin parkkeeraustilanteisiin saakka, jos ruista ei sitten ole ranteessa keskivertoa enemmän. Eipä silti, ei se punttijunttikaan onnesta hyppele, jos auto ei tahdo taittua kohtuudella. Kovemmassa vauhdissa tietysti tilanne ei ole samaa luokkaa.
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

Poissa Jonesku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #484 : 26.07.2013, 18:13:55 »
Jep joo...elikkä voi ilmeisesti madaltaa  :)  palautuukohan ohjaus kuiten vielä samalla lailla? Ketuttais kyllä jos joutuis vielä ite rullaamaan takasin suoraksi?

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #485 : 26.07.2013, 18:16:37 »
No camber lisääntyy joten tuskin se ainakaan huonommin palauttaa  ::)
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #486 : 26.07.2013, 20:03:48 »
camberi vaikuttaa hyvin vähän palautumiseen? no ehkä hivenen.. casteri sitte taas aika paljonki..
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #487 : 29.07.2013, 21:21:43 »
Oon nyt kattonu motonetistä ja kysyny fixukselta eikä enää saa "farkun kuormajousia" eli progressiivisesti vahvistettuja.. Onko ne paljonki jäykemmät ku noi farkun vahvistetut/sedan SPORT -jouset? Et kannattaako kallata semmoset jostain vaikka purkaamolta vai rupeanko värkkäämään jtn muuta takapään jäykistämiseksi?  :idiot2:

Takana kaaren ja kumen välissä ylhäällä on ~ 4-5cm ja kun 3 aikuista istuu takana niin perä tipahtaa niin, että alkaa raapimaan kaariin. Pokkaukset poies, sillä paranee hieman, ja perää laikata vielä ~3 cm jolloin jousi jäykistyy entisestään..mut ei taida jäykistyä tarpeeksi... ???

Saako tohon 240:iin kelvollisia coilovereita taakse mihin hintaan? Vai värkkäänkö vain sisäänjoustonrajoittimet ja otan katastukseen poies..nehän ei oo lailliset..? ???
« Viimeksi muokattu: 30.07.2013, 08:34:48 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #488 : 29.07.2013, 21:35:50 »
kertokaas nyt tyhmälle mitenkä säädän tuon panhard tangon? tangossa on toisessä päässä vasen kierre ja toisessa päässä oikea mutta ei tuota voi paikalla kääntää ku ottaa perän koppaan kiinni niin mitnekä nyt teen että saan oikein? jos otan esim perästä irti ja säädän tankoa mitenkä hemmetissä saan sen takas siihen perään kiinni kun se on aivan eri kohdassa? itellä on vielä tuossa tangossa uniball nivelet joten aika tiukka. mitenkä porukka tehnyt? kiitos ja anteeksi
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #489 : 29.07.2013, 22:31:40 »
jos otan esim perästä irti ja säädän tankoa mitenkä hemmetissä saan sen takas siihen perään kiinni kun se on aivan eri kohdassa?

Jos auto on pyörien varassa, niin heilutat koppaa sivuille päin, jos taas korista tuettuna ilmaan, niin heilutat akselia sivuille päin. Sitten tuikkaat kiinni kun osuu kohdalle. Kaveri voi olla avuksi tuossa hommassa. Tai sitten kiristät jostain tukipisteestä toiseen, esim kuormansidontaliinalla.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #490 : 30.07.2013, 08:05:22 »
N.1mm pitää muistaakseni halkasijasta ajaa kamaa pois tolpasta. Sorviin nuo on hieman hankalahko kiinnittää olka-akselin kanssa joten itse vedin ihan rättilaikalla+rälläkällä vähän kerrallaan. Ja "viimeistelin" hieman hienommalla laikalla sitten. Tuli jopa odotettua siistimpi jälki. Ja rallyracen holkit on täälläkin.

Omani kyl sorvasin ja ei siinä mitään hankalaa ollut.



Molempiin päihin kartiot ja pylkällä kireälle pakkaa vasten. Rauhalliset kierrokset ja ei muuta kuin lastua pois. Meni muutama minuutti tossa.

Rallyracea mullakin



Ylälautasia muokkasin pikkusorvilla kans hiukan:

« Viimeksi muokattu: 30.07.2013, 08:09:25 kirjoittanut mista »

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #491 : 30.07.2013, 12:33:28 »
Sorviin nuo on hieman hankalahko kiinnittää olka-akselin kanssa.........

Siksi tuo hieman hankalahko viittaus. Ei tosiaan mahdoton mutta yhteen pikkusorviin kokeiltiin niin ei olisi mahtunut edes pyörimään.. Ja jos ei ole sopivia kartioita/sovitteita niin ei sitä ihan heittämällä kiinnitä isoonkaan sorviin. Ja kun ei ole omaa sorvia niin päädyin ko. ratkasuun mitä käytin. Ja jälkeen olen tyytyväinen joten onnistuu niinkin. Tosin aikaa meni ehkä aavistuksen enemmän kun vedin vähän kerrallaan (maltilla) ja sovittelin välillä..

Rallyracessa onnistuu nuo sorvaushommatkin jos ei omia vehkeitä ole. Tosin helpompi käydä paikanpäällä ihmettelemässä.. Mulla on rallyracessa sorvattu:
-Iskareista pieni palje sorvattu pois yläpäästä että jousilautanen ja cambersäätölevy istuu paremmin
-Yläjousilautasen reikää suurennettu ja tehty kartio että istuu bilsteinin hieman "pallomaiseen" muotoon
-Camber säätölevyjen sovitusholkit sorvattu iskareille sopivaksi
-Camber säätölevyjen ja yläjousilautasen väliin sorvattu adapteri/kartioprikka

Eli homma on mennyt niin että pakettia on suunniteltu paikanpäällä Rallyracessa ja Sami on odottaessa samantien tehnyt noi sorvaushommat. Ja hinnasta puhutaan muutamista kympeistä.. Helppoa, halpaa ja nopeaa.. 5/5
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #492 : 30.07.2013, 12:49:10 »
Siksi tuo hieman hankalahko viittaus. Ei tosiaan mahdoton mutta yhteen pikkusorviin kokeiltiin niin ei olisi mahtunut edes pyörimään.. Ja jos ei ole sopivia kartioita/sovitteita niin ei sitä ihan heittämällä kiinnitä isoonkaan sorviin. Ja kun ei ole omaa sorvia niin päädyin ko. ratkasuun mitä käytin. Ja jälkeen olen tyytyväinen joten onnistuu niinkin. Tosin aikaa meni ehkä aavistuksen enemmän kun vedin vähän kerrallaan (maltilla) ja sovittelin välillä..

Rallyracessa onnistuu nuo sorvaushommatkin jos ei omia vehkeitä ole. Tosin helpompi käydä paikanpäällä ihmettelemässä.. Mulla on rallyracessa sorvattu:
-Iskareista pieni palje sorvattu pois yläpäästä että jousilautanen ja cambersäätölevy istuu paremmin
-Yläjousilautasen reikää suurennettu ja tehty kartio että istuu bilsteinin hieman "pallomaiseen" muotoon
-Camber säätölevyjen sovitusholkit sorvattu iskareille sopivaksi
-Camber säätölevyjen ja yläjousilautasen väliin sorvattu adapteri/kartioprikka

Eli homma on mennyt niin että pakettia on suunniteltu paikanpäällä Rallyracessa ja Sami on odottaessa samantien tehnyt noi sorvaushommat. Ja hinnasta puhutaan muutamista kympeistä.. Helppoa, halpaa ja nopeaa.. 5/5

On se tosiaan jos ei sorville pääse. Mulla oli hyvä tilanne kun iso sorvi on tarvittaessa kaytössä ja pieni sorvi on omassakin tallissa.

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #493 : 31.07.2013, 14:16:37 »
Minulle tarjottiin 100sarjan madallusjousi sarjaa, olisi edullinen,mutta sopiiko suoraan -78 242:seen?  :o
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #494 : 31.07.2013, 15:43:21 »
Minulle tarjottiin 100sarjan madallusjousi sarjaa, olisi edullinen,mutta sopiiko suoraan -78 242:seen?  :o

200:ssa on edessä jo Perssonit, eli ei käy.
V40 T2 -17
Kuvat

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo