Futurez  Kulkukoira

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 373279 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #525 : 16.09.2013, 05:36:22 »
Juu peräpäähän en ole vielä perehtynytkään niin, tarkoitin etutolppia. Sori jos jäi Se tieto uupumaan. :D

Poissa Valtra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • Se mikä ei kulje, kromataan...
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #526 : 16.09.2013, 08:29:10 »
Kuten on jo moneen kertaan täällä todettu niin audin etupumput käy pienellä sovituksella volvon tolppaan tai sit sorvauttaa iskariin lisää kierrettä ja katkasee ylimääräsen päästä.
Entiset volvot: 940 GL-92, 460 SE -92, 240 DL -88, 850 GLT -94, 740 Turbo -88, 240 Turbo -87, 242 DL -79, 244 GL -82

Nykyiset kulkineet: V70 -98, 240 DL -88, Ford Taunus 20m TS V6 -65

Poissa retox

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #527 : 19.09.2013, 12:02:52 »
Hei, kumpaako ihmiset suosittelisivat, farkun vahvistetut takajouset ja tiisselin etu jouset laikattuina vai motonetin madallusjouset laikattuna? Ja nuista iskareista sen verta että paljonko sitä kierrettä pitäis jatkaa esim,madallus jouset+kiekka laikattuna? ja paljonko motonetin kaasuissa on edes joustovaraa? Tämän luin jostakin muttei nyt löytynyt.  :)
Eise ole hullu joka pyytää, vaan pylly joka huutaa!
Volvo 240 b230f
Vikakoodin lukua joensuussa autocomilla

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset/
« Vastaus #528 : 19.09.2013, 13:06:03 »
Tässä tiivistelmä kaikista informatiivisistä viesteistä jotka ovat tähän ketjuun päätuneet:



Rallyracelta Spaxin etuiskarit maksavat noin 350e pari alkuperäisillä mitoilla ja halutun pituisella varrella.
Takaiskarit ovat omilla mitoilla noin 240e ainakin Gazina. Niillä jäykkyys säätyy samalla kertaa molempiin suuntiin, Spaxilla vain ulosjousto säätyy. Säätövaraa molemmissa ihan tarpeeksi, luokkaa 36-38 naksua.


Laitoin kesällä 240:seen sen tuningstudion 45/35 sarjan. Perä roikkuu ehkä himpun matalalla.
 Mulla ois tallessa vielä vanhat vakiopituset jouset ja mietin, että saisko niistä tehtyä hiukka pidemmät, kun mitä nuo Lesfjörssit on.
 Eli kannattaako lyyä vaan jääkiekot pohjalle, (tuleeko leimalla sanomista) vai pätkästä orggis jouset



Noniin kokemuksia tuli hankittua sitten ihan ite. Motonetin Lip Gasit vaihtui Bilsteinin (PNE-3031) kaasuihin, enkä vaihtais mistään
hinnasta takas. Mukavempi, mutta ei silti yhtään löysempi kyyti... ihme hommaa.



Kellään kokemusta tai suoraa vertailupohjaa miten eroaa 200 sarjalaisessa Konin keltaiset tai bilsteinin iskarit toisistaan..
Toiset on säädeättävät ja toiset ei, mutta ulkoisesti toisessa on varsi niin perkeleesti isompi kuin toisessa.. En ole bilsteineillä
 päässyt ajamaan joten en tiedän. Moiset olisi hyllyssä, mutta en uskalla vaihtaa konien tilalle jos meneekin paskempaan suuntaa


Keltainen Bilsu ei riitä edes vakio Lesjön etujousien kanssa. Pyörä irtoaa tiestä kuopissa. Bilsteinin varsi ei ole mikään paxu,
vaan se iskari on väärinpäin niin kuin Volvon DeCarbonit.  Joissakin tolpissa Bilstein on TOSI tiukka siihen iskarin putkeen,
tarrat saa ottaa pois ja maaleja raapia. Mitään jaystettä ei saa olla etutolpan sisäpinnalla. Iskarin ulkoputken alapäästä voi joutua ottamaan
n. 3 mm pois että saa sen holkkimutterin kiinni.

 

Bilsteinin b6 on saatavalla 4 erijäykkyydellä 200 volvoon. Itsella odottaa b6 pääsyä auton alle. Omien pamppujen jäykkyyttä en muista,
mutta olivat ainakin aika arvokkaat.




Laitetaas tännekkin nyt infoa. Vakio 200:sen mitta etunavasta kaareen on keskimääräisesti juurikin tuo 395mm... Itse laikkasin Lesjön
jouset siten, että mitta on nyt jotakuinkin 320-325mm.

Ostin uudet Volvon kaasuiskarit Motonetistä 34,90e/kpl ja Alppilen Metallisorvaamo lyhensi niitä 8cm sorvissa samanpäivän aikana sopuhintaan.

Ja käyttökokemuksethan jäävät kertomatta, mutta opetuksen sana on paikallaan.Tosiaan itsellä oli iskareita sorvissa lyhennetty 8cm. Iskareita
"ilmatessa" painoin epähuomiossa iskarit liian pohjaan siten, että uloke pamahti stefasta läpi... Kaasut ja vellit pihalle ja iskarit roskiin...
Ajossa eivät varmasti olisi kovin helpolla pohjanneet...Eli älkäähän painako lyhennettyjä iskareita "pohjaan"



335mm GTSalustasetin jousilla, eli laskee vähän enemmän ku luvatut 4cm


Kaverilla on reilusti madallettu. sillä on 215/45 17 rengas lokarin sisällä.
viime talvena ainaki nuilla renkailla kulki suoraan.



montako kierrosta uskaltaa laikata pois vakio etu jousista ettei lähde pyörimään vakio iskareilla..?? kestääkö vakio iskarit muutaman kierroksen
madalluksen..?? ei viittis yhtään ylimäärästä € laittaa tohon talvi autoon.. vaan vähän alemmas pitäis keulaa saada  :P


Öbaut kaks kierrosta kai kärsii,  ja katsuri ei sano mitään jos on siististi tehty, eikä jousi ole löysänä kun auto nostetaan ylös.



Lesjöt ja muut madallusjouset ovat normaalisti edessä 15mm langalla ja sitä paksumpaa ei vakionakaan löydy mistään. Siinähän ne dieselissä
menevät kuin missä tahansa. Hieman alemmas vaan jää keula kuin bensakoneella mutta tuskin on iso ero.Takana sedanin madallusjouset ovat 13mm
langalla joka toimisi muuten hyvin, mutta progressiivisuuden takia jäävät turhan löysiksi. Farkun sarjassa ois jäykemmät takajouset. Riippuen miten
paljon madaltaa lisää, saa sedanin jousestakin kohtuullisen toiminnaltaan. Eteen iskariksi joko valmiiksi lyhyempi tai jos saa edukkaasti sorvautettua
lyhemmäksi vakiosta kuten tässäkin aiheessa on puhuttu.

Etujousissa on tullut suosittua laittaa katkaistu pää ylös. Jos ollaan siinä rajoilla jousen vapaapituuden kanssa, se tuntuisi pysyvän keula nostettuna
vähän paremmin paikoillaan kun katkaisematon osa on kupissa. Takajousien katkaisu aina yläpäästä, alapäähän supistuu kiinnitystä varten.



En tiiä minkämalliset Bilsteinit oli kyseessä, mut ainaki ne perus mustat B4:t toimii oikein hyvin vakiomittasten Lesjön madallusjousien kans.
tiisselin jousista sai ainakin laikata 2 1/4 kieppiä että pysy vielä kupissaan, muistaakseni 2 3/4 niin alko katsuri mussuttaa et on vähän löysässä jousi

Jos et halua nostaa niin tee niin kuin minä tein ja laita Audi 80:n (1972-1978) etuiskarit niin ei pitäisi heilua kupeissa jos on 3 kierrosta laikattu,
3 1/4 laikatut meinaa hitusen heilua. Sivulla 15 on kuvaa ja hieman enemmän tarinaa. Bilteman "matala" 3 tonnin tunkki menee heittämällä alle.
 

240 etupään jousituksen (tolpan) kokonaisliikevara on jotain 14 cm. Jos keulaa madaltaa 10 cm eli iskarille jotain 7-8 cm ja jousitus on vakiona jotain 5 cm 
kokoonpuristunut niin mun laskuopin mukaan on sisäänjoustovara syöty aika kokonaan.14 cm on mitattu deCarbon iskarista, jossa on sellainen Bilstein-tyylinen
pohjaanlyöntikumi, joka ehkä antaa sentin pari lisää joustoa.



Bilstein Clupsportit ovat vakiona n. 30-40mm lyhemmät.
ja tuossa alla mitä Bilsteiniltä muuta löytyy 240:een.
 
95087593    Stötdämpare fram. Club Sport. Hårdhet 250/125         
95087595    Stötdämpare bak, Club Sport. Volvo 240/140/160
95087601    Stötdämpare, fram. Rally. Hårdhet 400/200     
95087600    Stötdämpare, fram. Rally. Hårdhet 350/150     
95087599    Stötdämpare, fram. Rally. Hårdhet 300/200     
95087643    Stötdämpare bak, rally/racing Volvo 240/140/160 275/200 
95087594    Stötdämpare fram, Rally/Racing. Hårdhet 350/150     
95087606    Stötdämpare, bak. Rally. Hårdhet 350/130 



Eli tarkotus näyttää lähiaikoina vakiojousille laikkaa ainakin edessä. Ärsyttää ku tuo "keulii" tolla vakioalustalla. Kaipaisin kokemuksia/vinkkejä ketkä on noita pätkiny.
Tarkotus ois saaha keula tippumaan semmonen 5-7senttiä. Ei haittais vaikka perä ois vähä korkeemmalla ku keula. Kuinka paljon uskaltaa pätkästä?
2-kierrosta vai kenties enemmän..? Sais kesäks vähän fiksumman näköseks

mulla volvossa on edestä 3 kierrosta ja takaa 2...eikä raavi joka paikkaan


Toimisiko takapäässä hyvin tuo ehdokuseni eli korkeapainekaasut ja farkun kuormajouset, joista nappaa kierroksen tai pari pois? :)

Mulla oli eka versio Motonetin kaasut ja kuormajousi (ei lyhennettynä). Pintakova ja epämukava paketti kaiken kaikkiaan.
Toinen kokeilu Bilsteinin B4 iskarit ja sama jousi. Huomattavasti parempi paketti. Ei mitenkään mukava silti. Pintakovuus
yhä tallella. Kun lastasin konttiin 70 kiloa lisäkuormaa, niin silloin toimi jo kivasti.

En tiedä kuinka tuon kuormajousen lyhennys vaikuttaa ajotuntumaan. Muut kertokoon siitä, jos tietoa omaavat.
Jätä noi Motonetin iskarit ostamatta ja ota vaikka nuo B4:set. Ero noiden välillä on nimittäin suuri.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #529 : 20.09.2013, 20:12:15 »
Tässä tiivistelmä kaikista informatiivisistä viesteistä jotka ovat tähän ketjuun päätuneet:
Iso plussa kun jaksoit tehdä :) Ite miettiny samaa urakkaa, mutten oo jaksanu :D
No kun halvalla sai.

Poissa -linttamummo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #530 : 22.09.2013, 13:53:19 »
Ajattelin laittaa jääkiekot molempien takajousien päälle koska haluan perää hieman ylemmäksi. Voisiko joku kertoa vinkkejä operaatioon liittyen?  ???
S40 2.0t classic -03

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #531 : 22.09.2013, 13:56:59 »
Ajattelin laittaa jääkiekot molempien takajousien päälle koska haluan perää hieman ylemmäksi. Voisiko joku kertoa vinkkejä operaatioon liittyen?  ???
Laita ennemmin jousen ja tukivarren väliin. Eli jousen alle. Tosin kuormajouset on fiksumpi ratkaisu kuin nuo jääkiekot, jääkiekot kun eivät lisää kantavuutta tippaakaan. Niin, ja ei sinne jousen päälle kyllä kiekkoa saakaan, syy selviää ihan heti kun katsoo sinne suuntaan :)
Jäitä housuun!

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #532 : 29.09.2013, 00:07:18 »
Onko normaalia että dieselin etujousilla ja kaasuiskari kombolla jää etupää näin ylös 1,25 kierrosta laikatuilla jousilla?

Itsellä heräsi epäilys, että tulikohan kasattua oikein, kun jäi noin pirun ylös.

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #533 : 29.09.2013, 00:17:30 »
Onko normaalia että dieselin etujousilla ja kaasuiskari kombolla jää etupää näin ylös 1,25 kierrosta laikatuilla jousilla?

Itsellä heräsi epäilys, että tulikohan kasattua oikein, kun jäi noin pirun ylös.

Veikkaisin että on normaalia....Volvo-tyyliin on yleensä kuulunu, et dieselin jousi on samalla langanvahvuudella ku bensankin, mut pituutta on parisen kierrosta lisää.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #534 : 29.09.2013, 00:23:21 »
Veikkaisin että on normaalia....Volvo-tyyliin on yleensä kuulunu, et dieselin jousi on samalla langanvahvuudella ku bensankin, mut pituutta on parisen kierrosta lisää.

Selvä eli laikkaa vaan lisää....

E: Olin eläny uskossa että dieselin jouset ois jäykemmät mut ilmeisesti sit väärä uskomus :D.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2013, 00:26:35 kirjoittanut Konefriikki »

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #535 : 29.09.2013, 00:26:25 »
Selvä eli laikkaa vaan lisää....


Näin o....940:iin meinasin ensin pätkittyjä dieselin jousia, mut sit jostain täältä löysin tiedon, että se on käytännössä sama jousi pitempänä. Päädyin vallan toisenlaiseen ratkaisuun.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #536 : 29.09.2013, 00:27:59 »

Näin o....940:iin meinasin ensin pätkittyjä dieselin jousia, mut sit jostain täältä löysin tiedon, että se on käytännössä sama jousi pitempänä. Päädyin vallan toisenlaiseen ratkaisuun.

Noh kai ne vähä paremmat on noi uudet jouset kuin noi 28v vanhat :)

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #537 : 29.09.2013, 00:28:21 »
Onkohan noita mitenkää mahollista laikata paikallaan? Kun aikamoine jumppa tääs ottaa poies  :buck2: Onko olemassa parempia jousipuristimia ku ne Motonetin?
« Viimeksi muokattu: 29.09.2013, 00:50:07 kirjoittanut Konefriikki »

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 630
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #538 : 29.09.2013, 11:53:38 »
Mulla on dieselin laikatut jouset eessä on on matalalempi. Mittaa minkä kokonoinen jousi vielä pysyy paikaan kupeissa. Itse tein näin eikä jousipuristimia tarvinnut ja jousi puristui napakasti kuppien väliin kun kiristi paketin.

Laita sinä se laikattu osa ylöspäin, Itsellä alhaalla ja ikävästi aina kolahtaa kun nostaa auton ylös. Kiinnittää inssin huomion.. Vaikka laillisethan toi pitäs olla kun pysyy tukevasti paikallaan.

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #539 : 29.09.2013, 12:42:03 »
Mulla on dieselin laikatut jouset eessä on on matalalempi. Mittaa minkä kokonoinen jousi vielä pysyy paikaan kupeissa. Itse tein näin eikä jousipuristimia tarvinnut ja jousi puristui napakasti kuppien väliin kun kiristi paketin.

Laita sinä se laikattu osa ylöspäin, Itsellä alhaalla ja ikävästi aina kolahtaa kun nostaa auton ylös. Kiinnittää inssin huomion.. Vaikka laillisethan toi pitäs olla kun pysyy tukevasti paikallaan.

Kuinkas korkee tulee tolla tyylillä?

Laitoin laikatun osan ylös. Ei oikein asettunut nätisti siellä ylhäällä, mutta ilmeisesti ihan ok?

Volvo 240DL -85 B200K+M45

 

Futurez  Kulkukoira