Ateho  Elekma

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 370446 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vmattine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #555 : 08.11.2013, 18:06:09 »
Mites ootte toteuttanu ton 240 takajousituksen iskarit taakke tiedossa rallyracelta mut jousitusta ne ei tienny et vinkkejä ? :)
Alle 1.9Bar ahdoilla ei ajeta!!!

Poissa JSe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #556 : 09.11.2013, 19:08:25 »

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #557 : 10.11.2013, 07:30:54 »
Juuri tuota hain että pystyykö sitä lyhentämään alapäästä jotenkin siten että yläpää kierteineen säilyy "ehjänä"

Olet kyllä minun mielestä vähän hukassa nyt. En tarkkaan tiedä, mitä meinasit alustalle tehdä, mutta jos laitat lyhyemmät iskarit, niin laita niihin vakio tolppiin sinne pohjalle lisää tavaraa. Sielä on yleensä jonkinlainen kumi pohjalla, niin laita niitä lisää. Aivan turha alkaa niitä tolppia pilkkoon, voi jopa olla, että se on vastoin lakia.
V70 TDI

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1278
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #558 : 10.11.2013, 13:23:31 »
Olet kyllä minun mielestä vähän hukassa nyt. En tarkkaan tiedä, mitä meinasit alustalle tehdä, mutta jos laitat lyhyemmät iskarit, niin laita niihin vakio tolppiin sinne pohjalle lisää tavaraa. Sielä on yleensä jonkinlainen kumi pohjalla, niin laita niitä lisää. Aivan turha alkaa niitä tolppia pilkkoon, voi jopa olla, että se on vastoin lakia.

Kyllähän sillä tolpan lyhentämisellä on oma tarkoituksensa.

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #559 : 11.11.2013, 10:13:24 »
Jep, jousituksen saa toimimaan myös pienellä maavaralla.  Varsinkin kun aikomus on oikeesti madaltaa se. Ja tuskin beristä se laillisuus niin kiinnostaa, volvo varmaan matelee alle sallitun maavarankin..  ::)

Jos ei halua, että minimimadallus on 3" = 7.62cm, niin siitä tolpasta voi katkasta vaikka 2", jolloin lisää 1" verran tavaraa sinne pohjalle.

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #560 : 20.11.2013, 22:07:32 »
Kuinka paljon lyhkäsemmät ne audi 80 iskarit on? Olis vaan tuntuvasti halvemmat mitä Saabin..  Tartteis vaan iskarit saaha enään, niin osais laikata sopivan verran tolpasta  ::)

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #561 : 20.11.2013, 22:12:42 »
Kuinka paljon lyhkäsemmät ne audi 80 iskarit on? Olis vaan tuntuvasti halvemmat mitä Saabin..  Tartteis vaan iskarit saaha enään, niin osais laikata sopivan verran tolpasta  ::)

Muistaakseni hiukan vajaa 5cm lyhyemmät ku vakiot. Joten ei niillä ihan tonttiin saa, mutta aika matalaksi kuitenkin.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #562 : 20.11.2013, 22:33:57 »
Kiitos tiedosta. Ajatuksena olis rakentaa yläoäähän seiskan tyylinen ratkaasu, että sais iskarin ylemmäs. http://volvospeedshop.com/sites/default/files/styles/x-large/public/Engine%20Bay%20Before%203.JPG

Mutta tarveis vaan camber säädön sitte patentoida jotenkin..

Poissa tombrez

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • #Pikkutomppa
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #563 : 24.11.2013, 23:15:29 »
mimmone homma tuo 240 tolppien kanssa, kun meinasin että tekisin säädettävät tolpat eteen siihen, niin onko se edes laillista ja toiseksi millaset jouset kannattas laittaa kun pitäis saada maan läheiseksi  :P
740.5 D24+m90
740 Oem turbo+holset
Amazon b20

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #564 : 25.11.2013, 20:56:36 »
On lailliset. Laitat Saab 9-3 iskarit 98-02 vuosimallista. Katkaset tolppaa 3" ja jousiksi 350lbs..

Poissa tombrez

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • #Pikkutomppa
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #565 : 27.11.2013, 22:41:01 »
entä tarviiko muutos katsastaa, ja taakse tulikin jo v70 kuormajouset= kiekan lyhemmät ja jäykemmät  S*
740.5 D24+m90
740 Oem turbo+holset
Amazon b20

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #566 : 27.11.2013, 23:27:42 »
Muutama tuttu käynyt normaalissa vuosikatsastuksessa ite tehtyjen coilien kanssa, eikä passitettu muutoskatsastukseen. Periaattessahan pitäisi, mutta ei sitä näköjään valvota kovinkaan tarkkaan..  :)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #567 : 29.11.2013, 10:04:17 »
Juuri tuota hain että pystyykö sitä lyhentämään alapäästä jotenkin siten että yläpää kierteineen säilyy "ehjänä"

En nyt varma ole, mutta muistelisin että 200-sarjalaisessakaan ei ole mitenkään liikaa tilaa renkaan ja jousilautasen välissä. Eli jos lyhennät tolppaa alapäästä, joudut laittamaan ulkohalkaisijaltaan pienemmät pyörät. Tämä vain noin huomiona, itse tekniseen toteutukseen kantaa ottamatta. 900-sarjasta olen kerran irrottanut tolpan alapäästä, mutta se tolppa ei tullut enää käyttöön.
200-sarjasta ei ole muistikuvia, mutta 900 sarjassa tolppa on ainakin prässätty alapään valurautaosaan, joka on muuten pirun tiukalla sovitteella ja lisäksi alapuolelta tolpan pää tyssätty halkaisijaltaan isommaksi.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #568 : 29.11.2013, 10:18:18 »

200-sarjasta ei ole muistikuvia, mutta 900 sarjassa tolppa on ainakin prässätty alapään valurautaosaan, joka on muuten pirun tiukalla sovitteella ja lisäksi alapuolelta tolpan pää tyssätty halkaisijaltaan isommaksi.
Samanlaiselta vaikuttaa omien muistikuvieni perusteella.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Beris

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
    • Flickr
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #569 : 30.11.2013, 01:04:58 »
Täällähän on tullut tekstiä :D
Lainaus käyttäjältä: lassii
Olet kyllä minun mielestä vähän hukassa nyt. En tarkkaan tiedä, mitä meinasit alustalle tehdä, mutta jos laitat lyhyemmät iskarit, niin laita niihin vakio tolppiin sinne pohjalle lisää tavaraa. Sielä on yleensä jonkinlainen kumi pohjalla, niin laita niitä lisää. Aivan turha alkaa niitä tolppia pilkkoon, voi jopa olla, että se on vastoin lakia.

Sulta tais jäädä perimmäinen pointti tässä hukkaan eli juuri tuo jousituksen toimivuus reilulla madalluksella on se mitä tässä haetaan ja lyhyemmän iskarin saaminen tuubiin ilman ylimääräisiä kikkailuja. Omasta mielestä ei ole yhtään turhaa, eikä nämä vehkeet muutenkaan niin hirvittävän laillisia ole :) +että katsastukseen kun ajan coilien kanssa nyt niin nosturilla jousella on varaa liikkua noin 20cm eli kun koko pakettia saa lyhyemmäksi niin jousikin pysyy paikallaan.

Lainaus käyttäjältä: J_Lanttola
En nyt varma ole, mutta muistelisin että 200-sarjalaisessakaan ei ole mitenkään liikaa tilaa renkaan ja jousilautasen välissä.

Varmasti tulisi ongelmia vakio jousilautasilla, mutta kun on coilit kyseessä niin alkuperäinen jousilautanen on heivattu menemään.

Ja katsastusasiaa: Leimalla kävin coileilla ja läpi meni. Laitoin kaverilta lainatut apujouset paikoilleen niin pysyi pääjousetkin keventimellä paikallaan.
Lainaus käyttäjältä: The_OttoB
Kukaan järkevä ihminen ei irroita etutolppaa 200-sarjan Volvosta jos ei ole pakko.

 

Elekma  Autoracing