KL-varaosat  Race.fi

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 373667 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #615 : 28.02.2014, 20:44:50 »
Aikaisemmin oli vinkkejä että LotusCortinan Spaxit sopisi hyvin 200-sarjaan. Ne on säädettävät. Maksanee 150 € pari.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa stuge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #616 : 01.03.2014, 02:32:03 »
Ehkä vähän OT, mutta missäpäin porukka on käynyt hiekkapuhalluttamassa alustan osia pk-seudulla? Tattiksella kuulema joku paikka, mutta minkä Niminen? Ja minkälaisista hinnoista puhutaan? Tarkotus olis nuita alustan kilkkeitä viedä ensi viikolla puhallukseen:)

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #617 : 01.03.2014, 09:03:28 »
http://www.hiekanjyva.fi/ Tuolla mä olen käyttänyt. Mulla maksoi taka-akseli tukivarsineen ja etutolpat ja mitähän... pohjamaalattuna muistaakseni 180eur.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #618 : 01.03.2014, 13:56:44 »
Hiekanjyvässä mäkin käyttänyt.. Taka-akseli, etutolpat,vaihteistopalkki ja kardaani tukipalkki tais olla 80e pelkkä puhallus? Yhden taka-akselinkin käytin irralleen ni olikohan 60e. Nyt viimeisimpänä käytin keulapellit (lukkopelti ja umpioiden kehysraudat) niin maksoi 40e. Vaihtelee aika paljon työmäärän mukaan..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa eliäs

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #619 : 05.03.2014, 16:26:40 »
tuli tuosa käytyä motonetissä mutka vertailemasa lyhyempiä patruunoita eteen..

sielä kävi sitten ilmi että f astran etuiskarit on samanpaksuset ja kokoset mutta 6.2cm lyhempi patruuna ja huokea hintakin oli kun sai parin saabin iskariin verratessa.. Aika löysiltä kyllä tuntuivat tiedä sitten mitä tulee.. :D
240

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #620 : 10.03.2014, 13:18:01 »
Laitetaas nyt tännekkin. Eli eilen tein kilpuriin tolpat ja laitoin nuo audin patruunat volvon tolppiin siten että otin kierteen juuresta sen 32mm pois. Jousiksi sattui löytymään audi a4 b6 etujouset jotka laitoin, tuokaan yhdistelmä ei 200-sarjassa olis mahdoton jos sovittaa audin ylemmän jousilautasen.
ainakin tosaa kadetissa keulasta tuli niin kova et varmaan hampaat tippuu suusta :) mut muistetaan että kadetin koppa painaa sen 800kg eli volvossa vois toimia paremmin.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #621 : 10.03.2014, 16:02:03 »
Minkälainen homma tuo muutoskatsastus on esim. meikäläisen kohdalla jonka 240 on etupäästään madallettu n.40mm? Edessä siis Lesjöforsit ja Bilstein b4 iskari yhdistelmä. Pitääkö minulla olla jotain dokumenttia mukana (ei ole) kun menen sitä katsastamaan vai onko ihan läpihuutojuttu?
Pitääkö erikseen varata muutoskatsastusaika vai meneekö se siinä normi vuosikatsastuksen yhteydessä?
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #622 : 10.03.2014, 16:19:16 »
Monilla mennyt coilitkin ilman muutoskatsastusta, eli ei välttämäti edes paneudu madallukseen, mikäli iskaritestin läpäsee ja jouset ei heilu kupeissa.  :)

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #623 : 11.03.2014, 06:04:38 »
^Juu ei heilu kupeissaan kun on ihan vakiot. Iskarienkin pitäisi mennä testistä läpi kun on vasta reilun puoli vuotta vanhat. Eli menen vain ihan pokkana vuosikatsastukseen ja puuttuvat sitten madallukseen jos puuttuvat.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #624 : 11.03.2014, 08:31:08 »
^Juu ei heilu kupeissaan kun on ihan vakiot. Iskarienkin pitäisi mennä testistä läpi kun on vasta reilun puoli vuotta vanhat. Eli menen vain ihan pokkana vuosikatsastukseen ja puuttuvat sitten madallukseen jos puuttuvat.

Todennäköisesti eivät edes huomaa madallusta
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #625 : 11.03.2014, 09:15:30 »
^Juu ei heilu kupeissaan kun on ihan vakiot. Iskarienkin pitäisi mennä testistä läpi kun on vasta reilun puoli vuotta vanhat. Eli menen vain ihan pokkana vuosikatsastukseen ja puuttuvat sitten madallukseen jos puuttuvat.

Tiedä sitten kuinka konttorikohtaista tuo on, mutta ainakin meilläpäin on muutoskatsastus onnistunut ihan erikseen tilaamattakin, kun on kesken vuosikatsastuksen havaittu madallussarjaa tms. Lain mukaanhan siis tuo pitäisi muutoskatsastaa, mutta jos madallus on maltillinen, niin eihän sitä välttämättä huomaa, koska konttoreilla ei kuitenkaan ole mitään listoja autojen vakiokorkeudesta.
Mitää lappuja ei tarvitse, koska auto on riittävän vanha.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #626 : 11.03.2014, 13:40:27 »
Mitää lappuja ei tarvitse, koska auto on riittävän vanha.
täällä päin inssi sanoi että jälkeen -93 asennetut jouset pitää muutoskatsastuksessa todistaa että kuuluvat muutoskatsastettavaan autoon
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #627 : 11.03.2014, 14:08:53 »
Voi yrittää selitellä että jouset on aina olleet tuollaiset. Vastakysymykseen "Miksi ne ovat sitten uudet ja punaiset?" voi yrittää vastata että jousi meni poikki, nämä on hankittu mallin mukaan.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #628 : 11.03.2014, 14:18:42 »
Ei kai madallusjousen uusiminen uuteen vastaavaan tarvitse muutoskatsastusta jos ne on asennettu ekan kerran ennen tuota maagista 93:a ,olkoon jousi sininen tai punainen...

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #629 : 11.03.2014, 15:27:51 »
täällä päin inssi sanoi että jälkeen -93 asennetut jouset pitää muutoskatsastuksessa todistaa että kuuluvat muutoskatsastettavaan autoon

Kehotappa inssiä hieman opiskelemaan, ellei tätä ole kumottu? http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fc8325ff29ef8b56c2554516204f72f1/4711-Autonalustankorkeuden_muuttaminen_jousimuutoksin.pdf

Tuo, että pitää todistaa että jouset on tarkoitettu kyseiseen automalliin, koskee vain uudempia autoja:
Auton, jonka on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty tai sitä vastaava (1.1.1996 ja
sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja sen jälkeen
käyttöön otetut henkilöautot), korkeuden muuttaminen käyttämällä automalliin
soveltuvia alustan madallus- tai korotussarjoja saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa
edellä mainitun liikenneministeriön päätöksen ehdoin. Alustasarjan soveltuvuus autoon
voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla tai riippumattoman
tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella. Alkuperäisosina myytävien
korkeudenmuutososien osalta riittää maahantuojan tai valtuutetun jälleenmyyjän
ilmoitus osien sopivuudesta kyseiseen autoon.
Muun auton alustan korkeudenmuutos saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa edellä
mainitun liikenneministeriön päätöksen ehdoin.


Edellä mainitusta linkistä selviää myös, että jousia saa katkoa, jos kyseessä ei ole 1.1.-96 jälkeen tyyppihyväksytty uusi automalli, tai 1.1.-98 jälkeen käyttöönotettu henkilöauto.

Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla.
Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun
automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti
katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.


Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

 

Carcom Oy  Ateho