RallyBaron  Samppasport

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 877 Vastauksia
  • 373634 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4067
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #660 : 01.09.2014, 08:01:49 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Lesjön farkun kuormajouset takana, edessä dieselin ja joka kulmassa monroen öljyt. Kaunista.  S*  S*


 :2funny:

Nyt on kyllä niin komeeta että :smitten:
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #661 : 11.09.2014, 14:24:16 »

Edestä pitäis saada pari senttiä alas sitte etupää täydellinen ja taakse pitäis hommata ruottista coilover setti. etupäähän aivan älyttömän hintaset valmiit coiloverit niin ei nyt ainakaan vielä sellasia tuu.
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #662 : 11.09.2014, 15:37:30 »
Äkkiäkös sinne itse coilit väsää ;)

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #663 : 11.09.2014, 16:47:27 »
Äkkiäkös sinne itse coilit väsää ;)

Ei ole oikein kokemusta tai tietoa tuosta hommasta... eli pitää hitsata se kierreosa tolppaan kiinni? sitten joku lyhyt jousi ja sit isompi jousi päälle vai voiko suoraan yhen pitkän jousen laittaa? mutta mikä iskari sopii minkäki jousen kanssa ja minkälaiset jouset että kuinka jäykkiä ne on? entäs yläpään kiinnikkeet?
« Viimeksi muokattu: 11.09.2014, 16:57:56 kirjoittanut Fileman »
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #664 : 11.09.2014, 17:36:12 »
Kyllähän noista löytyy tarinaa vaikka ja kuinka tästäkin topicista.. tuossa oma versioni (löytyy tästä topicista)

Noh kirjotellaanpa nyt sitten vähän kattavemmin omasta kokemuksesta tuosta aiheesta..

Eli vakiotolpan halkaisija on hiekkapuhalluksen jälkeen ~52mm. Rallyracen myymä holkkisarja on sisähalkasijaltaan 51mm. Joten n.1mm pitää halkasijasta saada pois. Joka tekee n.0,5mm säteestä (ainevahduudesta) pois = ei kovin paljoa.

Itse käytin tolpat hiekkapuhalluksessa alkajaisiksi että saa ruosteet yms pois. Tämän jälkeen leikkelin jousilautaset ja jarruputkipidikkeet pois rälläkällä.



Sen jälkeen ajoin 80-karkeuksisella rättilaikalla vähän kerrallaan pois ja mahdollisimman tasaisesti. Kun holkit rupesivat menemään paikoilleen ilman väkivaltaa ajoin vielä hienommalla (kuluneemmalla) laikalla tolpat läpi. Näin jälki oli melko siisti ja ei näyttänyt rujoilta.



Vielä hieman hifistelin ja tässä vaiheessa puhalsin lasikuulalla tolpat läpi. Nyt tolpista ei edes huomaa että niistä on laikattu materiaalia pois ja pinnankarheus on mukava. (Lasikuula on hienompaa ja hellävaraisempaa kuin hiekka)



Sen jälkeen kierreholkit on TIG-hitsattu kiinni (kierre alkaa 80mm tolpan yläreunasta). Väliin laitoin varuiksi "korroosiosuojaksi" jotain "super-hi-temp" kuparirasvaa.. Tähänkin on monta vaihtoehtoa mitä sille tekee mutta itse päädyin pikaisella harkinnalla tähän. Ei se välttämättä suojaa tarvitse ollenkaan?



Sen jälkeen maalasin tolpat. Pohjalle 2k epoksiprimer ja pintaan 2K epoksi-inerta.



Sen jälkeen jousien valinta ja tolppa alkaakin olemaan kasausta vaille valmis. Iskarit on Bilstein B6 jota on lyhennetty/ulosjoustoa rajoitettu 50mm. Jouset on 9" 550lbs (228mm, 96kg/cm) ja apujouset on 80mm, 20kg. Yläjousilautaset on Rallyracesta myös (kuuluu muistaakseni kierreholkkisarjan hintaan) ja ne on siellä sorvattu istumaan noihin Bilsteinin iskareihin.



Ja näin istuu vanteen kanssa. Vanne on 17x8,5" ja spacerin kanssa ET 3.



Yläpäät mulla on myös rallyracesta ostetut "puolivalmisteet". Eli itse porannut niihin kiinnitysreiät ja hitsannut mutterit alle. Rallyracessa on sorvattu nuo sovitusholkit.



Näillä eväillä laitteet pitäis saada omaan makuun ainakin suht riittävän tonttiin. Jos oikein himotontuttaa haluaa niin sitten voi olla fiksumpi lyhentää tolpan runkoa ja hommata lyhyemmät patruunat esim. Saabista. Aamen.

EDIT: Tuossa yksi kuva korkeuden sovittelusta. Tuosta on ~2cm matkaa ennenkun alkaa nojaamaan pohjaanlyöntikumeihin. Iskareissa mulla täysimittaiset pohjaanlyöntikumit ja ne antaa vielä perää jotain 2-3cm?



Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #665 : 13.09.2014, 17:36:27 »
Tuossa tolpan hiomisvaiheessa kannattaa muistaa antaa tolpan jäähtyä välillä, kun se tolppa tahtoo lämmetessään laajentua hieman. (hiotessa syntyy kitkaa ja kitka lämmittää)
Parempi, että se holkki on siihen tolppaan jämpti.

Kaikista paras, jos pääsisi sorvaamaan tolpat, mutta tarttee olla suht iso sorvikin jo.

Ei ole tosiaan mitään rakettitiedettä, kolmet tolpat tehnyt ja yhdet ovat rallikäytössäkin  :)

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #666 : 13.09.2014, 17:38:23 »
Tuossa tolpan hiomisvaiheessa kannattaa muistaa antaa tolpan jäähtyä välillä, kun se tolppa tahtoo lämmetessään laajentua hieman. (hiotessa syntyy kitkaa ja kitka lämmittää)
Parempi, että se holkki on siihen tolppaan jämpti.

Kaikista paras, jos pääsisi sorvaamaan tolpat, mutta tarttee olla suht iso sorvikin jo.

Ei ole tosiaan mitään rakettitiedettä, kolmet tolpat tehnyt ja yhdet ovat rallikäytössäkin  :)
Miten sen tolpan saa järkevästi sorviin kiinni?
No kun halvalla sai.

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #667 : 13.09.2014, 18:11:55 »
Miten sen tolpan saa järkevästi sorviin kiinni?

Mista muistaakseni ainakin pyöräytti sorvissa omat tolppansa, omakohtaista kokemusta ei ole tolppien sorvaamisesta, mutta kyllä niitä tällä foorumilla tehty on.

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #668 : 13.09.2014, 19:40:35 »
oukei poijat...

http://www.myranesracing.com/store/index.php?id_product=160&controller=product#/bilmodell-volvo_240/utforande-standard_stal/langd-17
no sitten ajattelin tilata taakse tuollaiset niin mites kun tuossa saa valita tuon korkeuden? 15" 17" ja 18".. niin mitäs se meinaa loppupeleis?
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #669 : 13.09.2014, 22:24:12 »
Miten sen tolpan saa järkevästi sorviin kiinni?

Vaikka siten että sorvaa ensin alapäähän jatkopalan jonka saa pakkaan kiinni, raidetangon pään kiinnitysvarren saa sopivasti nojaamaan leukaan josta veto välittyy kappaleeseen. Toista päätä varten tekee loivan kartion johon kärkipylkälle PIENEN upotuksen joka mahdollistaa kartion kallistuksen naputtelemalla ja siten tolpan kellotuksen suht suoraan. Aluksi tein suoraan keskittävät apupalat mutta tolpissa oli sen verran heittoa että päädyin ylläolevaan ratkaisuun joka on hyväksi todettu monessa muussakin yhteydessä..

Poissa wsq´-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #670 : 14.09.2014, 12:13:33 »
.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2014, 12:18:55 kirjoittanut wsq´- »

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #671 : 15.09.2014, 20:10:29 »
Kun näyttää siltä että tuo rallyracen kynäjousi setti on niin suosittu niin vois keräillä kokemuksia eri jousijäykkyyksistä. Itsellä on 400lbs/90kg ja 20kg apujouset, iskarit on lyhennetyt bilstein b4:t ja 21mm vakaaja. Omaan makuun turhan jäykkä, arvelin ens kesäksi kokeilla 300 tai 350lbs vietereitä ja paikata kallistelua whitelinen 25mm vakaajalla. Ajo on suht tavallista ajoa, tosin jonkun verran joutuu ajelemaan soralla ja huonomilla teillä..

Poissa vmattine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #672 : 15.09.2014, 20:31:08 »
Miten sen tolpan saa järkevästi sorviin kiinni?

Helposti me tehtiin siitä palikasta mihin alapallo tulee kiinni niiin adapteri ja toimiii omat tolpat on sillee sorvattu ja priimaa tuli   8) 8)
Alle 1.9Bar ahdoilla ei ajeta!!!

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #673 : 15.09.2014, 22:07:55 »
Kun näyttää siltä että tuo rallyracen kynäjousi setti on niin suosittu niin vois keräillä kokemuksia eri jousijäykkyyksistä. Itsellä on 400lbs/90kg ja 20kg apujouset, iskarit on lyhennetyt bilstein b4:t ja 21mm vakaaja. Omaan makuun turhan jäykkä, arvelin ens kesäksi kokeilla 300 tai 350lbs vietereitä ja paikata kallistelua whitelinen 25mm vakaajalla. Ajo on suht tavallista ajoa, tosin jonkun verran joutuu ajelemaan soralla ja huonomilla teillä..

Eikös R-sportin jousi ollut joku 350, joten kunnon iskarilla varmasti hyvin sporttinen, mutta mukava ajettava.

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #674 : 16.09.2014, 20:16:54 »
http://www.myranesracing.com/store/index.php?id_product=160&controller=product#/bilmodell-volvo_240/utforande-standard_stal/langd-17
no sitten ajattelin tilata taakse tuollaiset niin mites kun tuossa saa valita tuon korkeuden? 15" 17" ja 18".. niin mitäs se meinaa loppupeleis?

eikö tuo oo niinku koko  iskari/jousi paketin kokonaiskorkeus mutta mistä tiedän mikä noista olisi hyvä korkeus... itsellä 16" vanne ja rengastus 225/45 kummilla.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2014, 20:19:56 kirjoittanut Fileman »
Volvo 242 -77 B230
Garaget

 

Futurez  Kulkukoira