Autoracing  KL-varaosat

Volvo 343 vm 1979

  • 112 Vastauksia
  • 30059 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #60 : 10.08.2019, 20:57:37 »
Edellisen kommentoijan kanssa olisin samoilla linjoilla, että ei pitäisi tulla kampuralta. Ensinnäkin tarkastusreiästä pilkoittava vauhtis näyttää kuivalta. Öljysumu voi olla ihan vauhtipyörän kytkinkopassa generoiman ilmavirtauksen mukaansa tempasevaa öljyä, mikä sattuu oleen tarkastusreiän huulilla kytiksellä.

Onhan kannentiiviste varmasti oikein päin, koska minusta siinä takapäässä on kanteen menevän öljyn reikä ihan siellä kulmassa? Taitaa tuo kannnentiiviste sopia kummin päin hyvänsä, mutta väärin päin laitettuna blokkaa öljyn kierron kanteen. Eri valmistajilla voi olla kummin päin sopivia.
Jos näin, niin öljy lirisee siitä kannentiivisteen välistä kytkinkopan päälle ja siitä mosan alle.
Alla kuva Victor Reinz tiivisteestä.


Mitäs jos venakopan alle kurkkaa? Eikös se pitäisi olla aika märkä, jos kannentiiviste ei blokkaa tuloreikää. Koneen pyöriminen ja kampikammion huohotus kyllä pikkasen vatkaa öljyä ees taas. Ellei öljyä ole joka kolo täynnä, niin en kovin paljoa käyttelisi, ettei nokkavivut ala käymään keppiinsä väljiksi.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2019, 21:10:49 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #61 : 11.08.2019, 10:58:43 »
Edellisen kommentoijan kanssa olisin samoilla linjoilla, että ei pitäisi tulla kampuralta. Ensinnäkin tarkastusreiästä pilkoittava vauhtis näyttää kuivalta. Öljysumu voi olla ihan vauhtipyörän kytkinkopassa generoiman ilmavirtauksen mukaansa tempasevaa öljyä, mikä sattuu oleen tarkastusreiän huulilla kytiksellä.

Onhan kannentiiviste varmasti oikein päin, koska minusta siinä takapäässä on kanteen menevän öljyn reikä ihan siellä kulmassa? Taitaa tuo kannnentiiviste sopia kummin päin hyvänsä, mutta väärin päin laitettuna blokkaa öljyn kierron kanteen. Eri valmistajilla voi olla kummin päin sopivia.
Jos näin, niin öljy lirisee siitä kannentiivisteen välistä kytkinkopan päälle ja siitä mosan alle.
Alla kuva Victor Reinz tiivisteestä.


Mitäs jos venakopan alle kurkkaa? Eikös se pitäisi olla aika märkä, jos kannentiiviste ei blokkaa tuloreikää. Koneen pyöriminen ja kampikammion huohotus kyllä pikkasen vatkaa öljyä ees taas. Ellei öljyä ole joka kolo täynnä, niin en kovin paljoa käyttelisi, ettei nokkavivut ala käymään keppiinsä väljiksi.

Tää itse asiassa pitää jo tutkia. Mielestäni siinä tiivisteessä kyllä luki "top" mutta tuossa ei kyllä kauaa mene kun asian tarkistaa. Kaikki öljykanavat kuitenkin puhdistin huolella kun putsasin koneen, joten vika tuskin on siinä.

Kiitos Kenoviiva ja Huikkoster!

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #62 : 11.08.2019, 12:56:21 »
Puhdista se kannen takaosa öljystä rätti/brackleeni/pensseli sydeemillä. Nasauta käymään ja katso heti peilin kanssa, että vuotaako se tuosta kannentiivisteen välistä. Pistä vaikka joku tuke siihen vauhtiksen tarkastusluukkuun tsekkauksen aikaan, ettei sen ilmavirtaus sotke asiaa.

Mulla kävi joskusmuinon yhden auton kanssa siten, että konetta kasatessa kopautin nokka-akselin stefan ihan pohjaan asti. Pohjan kulmassa oli poraus, josta laakerilta poistuvan öljyn piti valua takaisin kampikammioon. Tämä poraus oli ehkä hieman pieleen porattu, kun stefa pääsi tukkimaan sen. Ainoa tie öljylle oli puskee itsensä läpi stefan tiivistyspinnan, että oli konehuone komeassa kunnossa. Alkoi öljyt pysyyn koneessa uudella stefalla ja ei niin pohjaan juntattuna.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #63 : 11.08.2019, 14:08:51 »
Puhdista se kannen takaosa öljystä rätti/brackleeni/pensseli sydeemillä. Nasauta käymään ja katso heti peilin kanssa, että vuotaako se tuosta kannentiivisteen välistä. Pistä vaikka joku tuke siihen vauhtiksen tarkastusluukkuun tsekkauksen aikaan, ettei sen ilmavirtaus sotke asiaa.

Mulla kävi joskusmuinon yhden auton kanssa siten, että konetta kasatessa kopautin nokka-akselin stefan ihan pohjaan asti. Pohjan kulmassa oli poraus, josta laakerilta poistuvan öljyn piti valua takaisin kampikammioon. Tämä poraus oli ehkä hieman pieleen porattu, kun stefa pääsi tukkimaan sen. Ainoa tie öljylle oli puskee itsensä läpi stefan tiivistyspinnan, että oli konehuone komeassa kunnossa. Alkoi öljyt pysyyn koneessa uudella stefalla ja ei niin pohjaan juntattuna.

Nyt kun tarkemmin asiaa ajattelee ja kirjasta tuli vielä uudelleen luettua niin "uusi tiiviste laitetaan paikoilleen niin, että se jää 1-1.5 mm ulospäin alkuperäisestä asennuskohdasta, jotta mahdollinen akselin painauma ei vuotaisi"...

Oppirahoja, oppirahoja...

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #64 : 11.08.2019, 14:21:15 »
Tuonhan pystyy tarkistaa jos silläkin, että ensin putsaa öljyn pois, sitten tulppaa sen tarkastusaukon kytkinkoppaan. Jos pysyy kuivana, niin silloinhan se tulee nimenomaan sieltä kytkinkopan sisältä.

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #65 : 18.08.2019, 21:32:52 »
Noniin, tänään piti mennä tuota käyttistojotaa korjailemaan katsastusta varten mutta tuli sen verran rankka ukkoskuuro että lähdinkin talliin tutkimaan Volvoa.

Otin konetta auki sen verran että otin keinuvipuakselin käteen ja aloin tutkimaan sitä vähän tarkemmin. Sehän oli aivan täysin muurattu umpeen, eikä siellä voi öljy kulkea.

Todennäköisesti tämän on aiheuttanut noin 20 vuotta sitten vuotanut syyläri, johon on kaadettu entisen omistajan toimesta sitä jäähdytinsementtiä ja kun kansipahvi on pian palanut sen jälkeen, vedet ja öljyt on menneet sekaisin.

Lopputulema on että se on tukkinut akselin kaikki öljyreiät, ja öljy ei pääse kukkopojille ja liekö tehnyt niin lujan paineen alapuolelle että on pullauttanut stefan ulospäin, tai sitten tässä on kaksi erillistä vikaa, eli stefa on laitettu omasta toimesta väärin ja keinuvipuakseli on tukossa.

Onneksi tuo ei ole iso homma!

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #66 : 19.11.2019, 14:02:03 »
Jaahas. On pidetty pientä radiohiljaisuutta täällä, mutta hommat edistyy.

Öljyvuoto hoidettu, vikana oli tosiaan kampiakselin stefa.

Jarrut on nyt työn alla ja vetarin suojakumit haen huomenna Motonetistä.

Tämä alkais pian, toivottavasti, olemaan katsastuskunnossa.

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #67 : 27.11.2019, 12:50:55 »
Vetarit on nyt irroitettu ja putsattu, suojakumit paikallaan.

Tankki käytettiin irti ja putsattiin sisältä, se olikin sinkitty sisäpuolelta niin sehän olikin uutta vastaavassa kunnossa!

Tankin täyttöputki oli vuosikymmenien aikana hapristunut ja mennyt poikki, joten se menee hankintalistalle. Jos jollain on jäänyt alkuperäistä joutilaaksi tai osaatte vinkata sopivan putken niin vinkkejä otetaan vastaan!

Tuulilasin vaihto on vielä edessä ja jotain pikkufiksejä.

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #68 : 29.11.2019, 13:18:53 »
Huoltokirjaa ja kuitteja tutkiessa tein vähän laskelmia, tällä hetkellä Volvon kunnostus on tullut maksamaan maltillisesti alle 500€.

Mukaan en ole laskenut kemikaaleja ja pientarvikkeita tai työkaluja.

Vielä tulee listaan uusi tuulilasi ja mahdollisesti alustan osia kuten koiranluita, alapallonivelia, raidetankoa ja sitten takapään jarrujen osia. Iskunvaimentimet taidan ostaa ainakin kaiken varalta, ne kun löytyy halvalla Tarviketorilta.




Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #69 : 30.11.2019, 21:37:55 »
Jaa laitetaanpa nykytilasta muutama kuva niin ei mene pelkästään kirjoitteluksi :) Ulkoisestihan tuo näyttää jo hyvältä :)








Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #70 : 01.12.2019, 14:11:25 »
Eikö noissa vanhemmissa ollut manuaalissa niitä vaihteiston jäähdytysaukkojen suojalätkiä alunperinkään?

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #71 : 01.12.2019, 18:15:43 »
Ei oo ollu. Liekö ne tuli sitten jostain 80-luvulta eteenpäin?  ???

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #72 : 01.12.2019, 18:18:01 »
Vissiin kai sitten faceliftin myötä, kun tuli muutenkin uusi puskuri.

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #73 : 24.01.2020, 17:08:18 »
Hiljalleen tämäkin valmistuu, ongelma on lähinnä ollut työ- ja perhekiireet. Eilen hain tankin täyttöputken ja sain muuten hankittua sen alkuperäisen radion ja vieläpä alkuperäisen huoltokäsikirjan Facebookin kautta!

Ainoa ongelma on enää se kuuluisa jarrupääsylinteri, mitä ei löydä maasta eikä puusta. Ulkomaita myöten on joka paikka soitettuna ja sähköpostitettuna.

Laitetaanpa tänne tällainen lupaus:

Se joka löytää mulle tuon Girlingin jarrupääsylinterin, kun tuo auto on ajokunnossa, ajan hänen pihaansa ja tuon mukanani löytöpalkkiona jonkun oikeasti hyvän viskipullon tai korin olutta. Tarjous voimassa rajoitetun ajan ja Manner-Suomen sisällä  ;D











 

Elekma  Autoracing