Ateho  Elekma

S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta

  • 1688 Vastauksia
  • 565184 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #120 : 29.06.2011, 01:07:30 »
Tervehdys arvon foorumilaiset!

Nyt perheen pääluvun kasvaessa alkaa tuo pirssin vaihto olla taas ajankohtanen. Nykyinen kulkine S80 D5 manuaali -02, kilsoja 400tkm. Noh, nyt ois kiikarissa muutamia vaihtoehtoja joista ykköseksi nousee V70 2.4D automaatti vuosimallia -03 ajettu 394tkm, täydellinen merkkiliikkeen huoltohistoria ja suomiauto.

Miten on tuon automaatin kesto? Ennen tuota kasikymppistä oli -98 bensa v70 automaatilla varustettuna ja siinä ei kyllä mulla ollessa loota temppuillu.
Onko se näissäkin ihan asiallinen loota kunhan vain huollot on tehty ajallaan ja kunnolla?

Moottorina 2,4D taitaa olla sama motti mitä D5 paitsi D5 eri ohjelma----->enemmän kaakkeja vai onko ns. rakenteellisia eroja?

Ja jos tulee jotain muuta mieleen mitä kannattais katella tarkemmin V70N koppasista niin ois hyvä saada tietää...

Kiitos jo etukäteen vastauksista! :)

Reilut puoli milliä ajettuja samanlaisia on myynnissä vaikka kuinka monia, ilman mainintaa siitä että laatikko olisi koskaan uusittu. Ja sen jos minkä luulisi olevan asia, jonka myyjä mielellään mainitsee. Tietysti varmasti eroja laatikon kestävyydessä on auton käytön mukaan, kuten Helsingin taksi vs. maantiajoa nähnyt auto maakunnista.

Kone on ihan sama D5:ssä ja 2.4D:ssä. Ohjelmat vain erona.

Poissa Sujakka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #121 : 30.06.2011, 09:09:18 »
Joo, kävin kahtomassa ja ajamassa kyseisen auton ja olin kyllä erittäin tyytyväinen.. Kahdella omistajalla aikasemmin ollu joten ei mikään kiertopalkinto ja sen kyllä huomasi.. Täydellinen merkkiliikkeen huoltokirjakin löyty näihin kilometreihin asti.. Joten kyllähän siitä kaupat piti tehdä kun vielä reilusti hyvitti ässästä.. Ens maanantaina sitte hakemaan.  8)
Volvo XC90 -05 D5 awd geartronic

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #122 : 03.07.2011, 00:14:31 »
Reilut puoli milliä ajettuja samanlaisia on myynnissä vaikka kuinka monia, ilman mainintaa siitä että laatikko olisi koskaan uusittu. Ja sen jos minkä luulisi olevan asia, jonka myyjä mielellään mainitsee. Tietysti varmasti eroja laatikon kestävyydessä on auton käytön mukaan, kuten Helsingin taksi vs. maantiajoa nähnyt auto maakunnista.

Kone on ihan sama D5:ssä ja 2.4D:ssä. Ohjelmat vain erona.

Itsellä on nyt 450tkm -05 V70:n mittarissa. D5 geartronic automaatti.
Helsingissä taksina 280tkm saakka, 280-440tkm yksityisellä pääsääntöisesti pidemmässä ajossa, vaihteistoa ei ole vaihdettu vetolevy (levy jolla kampiakseli ja momentinmuunnin yhdistetään) on vaihdettu takuuaikana kerran.
Auto on käynyt taksi-aikana joka huollon merkkiliikkeessä ja vaihteistoöljyt vaihdettu n. 80tkm välein koko ajan, yksityisellä ollessa vaihteistoöljyjen vaihto jatkunut ja venttiilien ohjurinkumitkin vaihdettu.
Vaikka taksi-ajalta on jokainen huolto tarkasti tiedossa, on yksityisen omistuksen ajalta vielä tarkemmat dokumentit :)
Toki, oston jälkeen oli vähän hommaakin auton kanssa, etutukivarsien puslat oli riekaleina ja vesipumppu vuoti (joku piru mennyt laittamaan tarvikepumpun, itse en ole tähän päivään mennessä alkupeäispumppuun törmännyt joka olisi ollut siinä kunnossa, että ihan pakko vaihtaa, vaan aina kun vaihdetaan, niin on vaihettu varmuuden vuoksi.)

Pointti oli siis se, että vaihteiston keston kannalta on ehdottoman tärkeää öljyjen vaihto, näitä vaihteistoja kun on uusittu jo ennen kuin 200tkm tulee täyteen, mutta huollettuna ne kyllä kestää, vielä ei ole mitään vaihteisto-oireita ollut.

Poissa Tiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #123 : 04.07.2011, 10:14:37 »
Terve Volvoilijat

Liki kuusi vuotta sitten sanoin silloisessa Volvolandiassa morjens ja vaihdoin merkkiä. Nyt edessä siintelee paluu Volvoihin hiljaisen, matka-ajossa miellyttävän pirssin toivossa ;).

Asettamani hintahaarukan (6-8 te) puitteissa näyttää siltä, että D5:t jäävät vielä haaveeksi. Kysymykseni koskeekin enemmän autoja 2,5D -koneella ja eri vaihteistoilla, niitä kun näyttää saavan kohtuukilometreillä (~250 000). Tähtäimessä sedan, eli lähinnä S80, S60 näyttävät olevan syystä tai toisesta vielä arvokkaampia.

Ajovalo.netissä 2,5D konetta sanotaan vanhanaikaiseksi, olen kuullut polttoaineen kuluvan niin ikään huvemmassa, mutta mitä kokemuksia foorumilaisilla on, onko kone hyvä valinta, vai onko niin, että kannattaa ehdottomasti odottaa ja valita myöhemmin tuo D5?

Entä vaihteisto. 2,5D:ssä kuulemma on nelipykäläinen automaatti (ajovalo.netin mukaan edustaa mennyttä aikaa?), onko se kuinka miellyttävä ja toisaalta kestävä? Lisääkö loota paljon kulutusta verrattuna manuaaliin? Mikä on 2,5D ja automaatin kulutus maantiellä ylipäätään?

Tiedättekö, onko olemassa jotakin sivustoa, jossa voi vertailla eri automerkkien ylläpitokuluja mm. varaosien hintojen osalta? Suora vastauskin käy, onko Volvo edullinen/kallis esimerkiksi suhteessa mersuun tai bemariin?

Sitten vielä yksi kysymys: ruostuvatko S60- ja S80-Volvot? Auto on tulossa ajoon moneksi vuodeksi, joten olisi hyvä tietää, mitä on odotettavissa. Vaikka toisaalta kymmenen vuotta vanhat autot ovat ehkä jo alkaneet lahota, jos sellaista on odotettavissa.

Paljon kysymyksiä, mutta toivottavasti joku jaksaa vastata! :)
XC70 2013 D5 Polestar

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #124 : 04.07.2011, 10:55:26 »
Terve Volvoilijat

Liki kuusi vuotta sitten sanoin silloisessa Volvolandiassa morjens ja vaihdoin merkkiä. Nyt edessä siintelee paluu Volvoihin hiljaisen, matka-ajossa miellyttävän pirssin toivossa ;).

Asettamani hintahaarukan (6-8 te) puitteissa näyttää siltä, että D5:t jäävät vielä haaveeksi. Kysymykseni koskeekin enemmän autoja 2,5D -koneella ja eri vaihteistoilla, niitä kun näyttää saavan kohtuukilometreillä (~250 000). Tähtäimessä sedan, eli lähinnä S80, S60 näyttävät olevan syystä tai toisesta vielä arvokkaampia.

Ajovalo.netissä 2,5D konetta sanotaan vanhanaikaiseksi, olen kuullut polttoaineen kuluvan niin ikään huvemmassa, mutta mitä kokemuksia foorumilaisilla on, onko kone hyvä valinta, vai onko niin, että kannattaa ehdottomasti odottaa ja valita myöhemmin tuo D5?

Entä vaihteisto. 2,5D:ssä kuulemma on nelipykäläinen automaatti (ajovalo.netin mukaan edustaa mennyttä aikaa?), onko se kuinka miellyttävä ja toisaalta kestävä? Lisääkö loota paljon kulutusta verrattuna manuaaliin? Mikä on 2,5D ja automaatin kulutus maantiellä ylipäätään?

Tiedättekö, onko olemassa jotakin sivustoa, jossa voi vertailla eri automerkkien ylläpitokuluja mm. varaosien hintojen osalta? Suora vastauskin käy, onko Volvo edullinen/kallis esimerkiksi suhteessa mersuun tai bemariin?

Sitten vielä yksi kysymys: ruostuvatko S60- ja S80-Volvot? Auto on tulossa ajoon moneksi vuodeksi, joten olisi hyvä tietää, mitä on odotettavissa. Vaikka toisaalta kymmenen vuotta vanhat autot ovat ehkä jo alkaneet lahota, jos sellaista on odotettavissa.

Paljon kysymyksiä, mutta toivottavasti joku jaksaa vastata! :)

Kyllä se volkkarin 2.5 diesel hyvä kone on, huoltokustannukset siinä on himpun suuremmat, kuin D5:ssa, johtuen erillisestä pumpun remmistä joka vaihdetaan 60tkm välein ja sitten hieman vaativampi jakopäänhihnan vaihto, jonka vaihto tapahtuu 120tkm tai 4 vuoden välein. D5:ssa ei ole pumpunremmiä, vaan korkeapainepumppua pyörittää suoraan nokka-akseli.
S60:ä ei muuten ole 2.5 dieselillä vaan kaikki dieselit on volvon omia.
2.5Tdi konetta löytyy S80 malleista 1999-2001.
D5 on ehkäpä vähän sivistyneemmät äänet omaava, kuin tuo 2.5Tdi
Mutta molemmista moottorimalleista löytyy niitä autoyksilöitä jotka eivät ole kovin hyvää hoivaa saaneet, mitä enemmän auton myyjältä löytyy varaosa ja huolto kuitteja, niin sitä parempi.

Jos autolla on vain ajettu, eikä oikein ole huvittanut sitä korjailla, kun vikaa/kulumista esiintyy, niin auto voi tulla kalliiksikin, kuten tässä yhdessä keskustelussa muutama päivä sitten tälläisen auton ostaja kertoi laittaneensa heti muutaman tonnin rahaa palamaan  ja ihan vain kuluvien osien uusintaan..  jarrut, jakopää, puslia, niveliä, iskareita jne jne kaikkea mikä normaalisti kuluessa uusitaan... jotku ei vaan niitä laita vaikka tarve olisikin.. sitten auto myydään ostaja toteaa, että ompas kalliita nämä volvot

Eli katsele auto, johon on ihan varmasti kuluvia osia uusittu riittävästi viimeaikoina, muuten voi tulla kallis paukku sen kuntoon laitosta.
Pelkästään se, että autolla on täydellinen huoltohistoria, ei kerro mitään, koska se että korjataanko huollossa huomattuja asioita riippuu täysin auton omistajasta, ei huoltoliikkeestä, koska ilman omistajan haluahan ei voi autoon uusia osia kiinni iskeä, oli ne puslat tai jarrupalat jo ihan loppu tai ei.

Poissa Tiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #125 : 04.07.2011, 20:30:58 »
Kiitos Miksulle vastauksista. Tietääkös joku noihin loppuihin vastauksia, ruoste, kulutus, automaattilaatikko, varaosien hinnat? Yksi bonuskysymyskin on =): Jos kojetaulussa lukee

p-lämm. ajastin 1
00:00 ei

niin tarkoittaako se, että autossa on lämmitin mutta ei ajastettu. Näin itse päättelen, mutta myyjä ei ole kertonut onko lämmitintä, niin siksi kyselen. Auto on ilmeisesti vanha taksi (lienevätkö nämä kaikki?), että vaikuttaneeko se sitten auton hankinnan kannattavuuteen?

« Viimeksi muokattu: 04.07.2011, 20:37:44 kirjoittanut Tiku »
XC70 2013 D5 Polestar

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #126 : 04.07.2011, 21:23:47 »
Kiitos Miksulle vastauksista. Tietääkös joku noihin loppuihin vastauksia, ruoste, kulutus, automaattilaatikko, varaosien hinnat? Yksi bonuskysymyskin on =): Jos kojetaulussa lukee

p-lämm. ajastin 1
00:00 ei

niin tarkoittaako se, että autossa on lämmitin mutta ei ajastettu. Näin itse päättelen, mutta myyjä ei ole kertonut onko lämmitintä, niin siksi kyselen. Auto on ilmeisesti vanha taksi (lienevätkö nämä kaikki?), että vaikuttaneeko se sitten auton hankinnan kannattavuuteen?

Ruostepuoleen en mitään kommentoinut, kun siitä ei ole kokemusta näissä autoissa juurikaan, eli eipä ole ruosteisia vastaan tullut, vaikka niitä töissä pyörittelen päivittäin.

Autossa on siis polttoainetoimisen lisälämmittimen ajastin, ajastimia on 2kpl  eli ajastin 1 ja ajastin 2, nollat taulussa meinaa sitä, että siihen ei vain ole asetettu aikaa ja sana ei tarkoittaa tosiaan sitä, että ajastus ei ole aktiivisena.
Lisäksi siellä on suorakäynnistys, kun pyörittelee sitä viiksen rullaa, eli saa ns. pakkokäynnistettyä sen lämmittimen.

Olisko jättänyt lämmittimen mainitsematta, jos se on rikki, kuten näissä aika usein pakkaa lämmittimet olla :)

Poissa Tiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #127 : 04.07.2011, 22:44:58 »
Kiitos vielä kerran. Ruosteista ei tosiaankaan näissä autoissa juuri näe puhuttavan. No paikanpäällähän se selviää.

Lämmitin olisi autossa selkeä plussa, ainakin toimiva sellainen. Lueskelin foorumilta että ardicin huolto tai korjaus maksaa joitakin satoja euroja. Onhan se tietenkin vähemmän kuin uuden asennus.
XC70 2013 D5 Polestar

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #128 : 08.07.2011, 20:41:05 »
Sanoisin, että tuollainen S60/V70/S80-mallin Volvo ei ruostu luonnostaan, mikä erottaa sen edukseen vaikkapa useimmista Mercedes-Benzin malleista. Tietenkin saa ruostumaan, jos on tehty korikorjauksia ja maalaustyöt on pohjustettu huonosti, joten kannattaa katsella näkyykö maalipinnassa kuplia tai kukkasia. Ardicin toiminta on helppo testata, laittaa vaan suorakäynnityksen päälle ja katsoo & kuuntelee, mitä tapahtuu. :)

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #129 : 10.07.2011, 21:58:36 »
Se vielä piti mainita, että minun mielestäni ainakaan näihin vanhempiin Volvoihin eivät osat ja huollot ole puolentoista vuoden kokemuksella tuntuneet mitenkään erityisen kalliilta. Tietysti on syytä aina vähän vertailla, kannattaako ostaa jokin varaosa siniseltä, vai esim. kuten toisinaan on mahdollisuus, tismalleen sama osa mutta eri paketissa varaosaliikkeestä. :)

Poissa DeeViis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
2.5Tdi vai D5? Elinikä ja kustannukset?
« Vastaus #130 : 14.07.2011, 10:09:54 »
Korina olisi V70 jos se nyt tähän kysymykseen liittyy mitenkään  :) Kumpi moottori luotettavampi ja halvempi huoltaa?

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5Tdi vai D5? Elinikä ja kustannukset?
« Vastaus #131 : 14.07.2011, 20:59:59 »
Korina olisi V70 jos se nyt tähän kysymykseen liittyy mitenkään  :) Kumpi moottori luotettavampi ja halvempi huoltaa?

Jaa mitkä on vaihtoehdot, joiden luotettavuutta ja huoltohintoja piti pähkäillä?  :) EDIT: sori, olikin otsikossa ne vaihtoehdot :)

Luotettavuus tuskin on kummankaan koneen ongelma, mutta huoltohintapisteet taitavat mennä Volvon omalle vitosdieselille. Ainakin tuossa Volkkarin dieselissä on jakohihnan vaihto valmistajalleen ominaisesti iso ja kallis projekti, kun Volvossa taas suhteellisen halpa toimitus. Muistaakseni pitää TDI:ssä tehdä vielä taajemminkin kuin D5/2.4D:ssä. Tuskin se Volsun kone muutenkaan on Volvon dieseliä helpompi huollettava.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2011, 21:03:51 kirjoittanut Säppo »

Poissa DeeViis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #132 : 15.07.2011, 23:27:47 »
Eikös vw koneessa ollu pumpunhihnan vaihto 60tkm välein? ja tarkistus 30tkm välein? Minkähän verran maksaa jakopäänhihnan vaihdot, 2.5tdi ja D5? Syöttöpumputhan ei taida kovin paljoa yli 300tkm kestää kun vaatii jo huoltoa/vaihtoa? Mites syöttö on toteutettu D5 moottorissa? Pitäs osata päättää kun ihan piakkoin olisi autonvaihto edessä  :)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #133 : 15.07.2011, 23:41:05 »
Eikös vw koneessa ollu pumpunhihnan vaihto 60tkm välein? ja tarkistus 30tkm välein? Minkähän verran maksaa jakopäänhihnan vaihdot, 2.5tdi ja D5? Syöttöpumputhan ei taida kovin paljoa yli 300tkm kestää kun vaatii jo huoltoa/vaihtoa? Mites syöttö on toteutettu D5 moottorissa? Pitäs osata päättää kun ihan piakkoin olisi autonvaihto edessä  :)

D5 on commonrail järjestelmällä ja korkeapainepumppua pyörittää suoraan nokka-akseli ilman hihnaa, eli on sen puolesta huoltovapaa.
Tosiaan, se 2.5tdi:n pumpunhihnan vaihto on 60tkm välein ja jakoremmi 120tkm välein tai 4 vuotta, kumpi ensin täyttyy.
D5:ssa jakoremmin vaihto 160tkm välein tai sama 4 vuotta kuin 2.5tdi:ssä

Jos en paljon pieleen muista, niin merkkiliikkeen hinta D5:n jakopäänhihnan vaihdolle, ilman vesipumppua on jotain 350€ paikkeilla, ainakin joitain vuosia sitten, työn osuus n. 1,1 tuntia
Hatusta heitettynä vesipumpun hinta on jotain 100€ ja puoli tuntia lisää töitä päälle.

2.5tdi koneen jakoremmin vaihtohintaa en osaa edes hatusta heittää.
Mutta ajallisesti siihen menee vähintään kaksinkertainen aika, sen lisäksi tietysti sitten se pumpunhihna, pumpun ajoituksen säädöt ym.

Remmien osalta siis 2.5tdi on kalliimpi
Ellei sitten tee itse, erot vähän voi tasoittua siinä.. kai

Poissa DeeViis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #134 : 16.07.2011, 19:49:46 »
Joo kiitos vastauksesta  :) Taidan pysyä erossa noista VAG konsernin autoista ja tuotteista  :) Eli DeeViis pittää ostoo!

 

Ateho  Elekma