Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: JuHaU - 17.02.2020, 12:38:16

Otsikko: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64 - MYYTY
Kirjoitti: JuHaU - 17.02.2020, 12:38:16
Laitetaampa tästäkin hankinnasta jotain juttua foorumille ja nimenomaan projektipuolelle. Tuskin tämä kuitenkaan ihan vakioksi tulee jäämään.

Speksit:

Volvo PV 544 -1964
Moottori: B18, jossa B20 männät, kanteen tehty uudet seetit joten voi ajaa ilman lisäainetta
Moottorinohjaus: Weber
Vaihteisto: M40

Auto on rakennettu uudelleen 2008-2010 välisenä aikana. Kori on ollut peltipuhdas ja ruostehommat on tehty silloin kunnolla.
Kesästä 2010 auto on ollut joka kesä ajossa noin 1000 - 2000 km suoritteella. Lähtökohtana / rakenteluaihiona tämä on ihan kivassa kunnossa.
Suunnitelmia tälle on jo jonkin verran. Katsotaan mitä asetus ajoneuvon rakenteen muuttamisesta kesällä tuo sitten loppujen lopuksi tullessaan.
Sen jälkeen sitten tehdään päätöksiä lopullisista muutoksista tekniikan suhteen.

Tämän hetken suunnitelmissa on tehdä päivityksiä kulkukorkeuteen ja etujarruihin. Eli eteen on tarkoitus sovittaa levyjarrut. Samoin sisustus tulee kokemaan muutoksia. Sinisen plyyshin tilalle mustaa nahkaa.

Muutama kuva laitteesta:
(https://uusitorppa.kuvat.fi/kuvat/Omat%20autot/Volvo%20PV%20544%20-64/20200217113014_2A3A2305.jpg?img=medium)

(https://uusitorppa.kuvat.fi/kuvat/Omat%20autot/Volvo%20PV%20544%20-64/20200217113041_2A3A2308.jpg?img=medium)

(https://uusitorppa.kuvat.fi/kuvat/Omat%20autot/Volvo%20PV%20544%20-64/20200217113059_2A3A2310.jpg?img=medium)

(https://uusitorppa.kuvat.fi/kuvat/Omat%20autot/Volvo%20PV%20544%20-64/20200216_192835.jpg?img=medium)

Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: TJA - 17.02.2020, 12:43:01
Vaikuttaa vahvasti siltä että tämä(kin) pelastetaan museoinnilta  S*

Seurataan  8)
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: Ribbe - 17.02.2020, 13:18:02
Minkälaiset näissä on viralliset tehorajat? Voi olla ahtimen kanssa vaikea päästä niihin. Vähän erilainen olisi kovaa ja korkealta kiertävä vapari vitonen.
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: JuHaU - 17.02.2020, 14:15:19
Minkälaiset näissä on viralliset tehorajat? Voi olla ahtimen kanssa vaikea päästä niihin. Vähän erilainen olisi kovaa ja korkealta kiertävä vapari vitonen.

Eikös se Sportin max teho ollut 90 vai 95 hv ja omapaino 1030 kg. Tehopainosuhde siis on ratkaiseva tekijä.

Uudessa muutosehdotuksessa on seuraava kohta ja sen mukaan / toteutuessa autoon saisi asentaa 103 kw / 140 hv moottorin.

Jarruthan näissä on samat riippumatta varustetasosta Favorit / Sport.

Lainaus
Moottorin vaihtaminen tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen on sallittua, jos ajoneuvo muutetaan vastaamaan vertailuajoneuvoa seuraavin edellytyksin:
1)   ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat vertailuajoneuvoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;
2)   moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset;
3)   jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ahtimen asen-tamisen katsotaan lisäävän tehoa vähintään 30 prosenttia.

Ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei kuitenkaan saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:
1)   vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 25 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2)   vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3)   vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4)   vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5)   vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 4 kilogrammaa/kW.
Edellä 1-4 alakohdissa ajoneuvon omamassan katsotaan vastaavan punnittua oma-massaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa oma-massaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten ai-heuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoai-neen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 prosenttia, taikka jos bensiinikäyttöinen ajoneuvo muutetaan käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta.
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: Ribbe - 17.02.2020, 14:22:17
Eikös se Sportin max teho ollut 90 vai 95 hv ja omapaino 1030 kg. Tehopainosuhde siis on ratkaiseva tekijä.

Uudessa muutosehdotuksessa on seuraava kohta ja sen mukaan / toteutuessa autoon saisi asentaa 103 kw moottorin.

Jarruthan näissä on samat riippumatta varustetasosta Favorit / Sport.
Tuohon rajaan menisi 2.4 litrainen 10v kone.
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: JuHaU - 17.02.2020, 14:56:03
Tuohon rajaan menisi 2.4 litrainen 10v kone.

Kyllä siihen rajaan löytyy myös 20v vitosvapareita. Eikös se vitoskone olekin ns modular engine, jolloin eri koneista yhdistelemällä voi saada mielenkiintoisia tehorajoja täyttäviä moottoreita.

Niin ja ainahan takataskusta voi kaivaa vinokoneen R-Sport kannella.
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: Turbo 242 - 17.02.2020, 15:03:08
Täytyy tulla katsomaan tätä joku päivä. Jotain muutakin puuhaa olisi tallissa luvassa. :juhau:
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: Ribbe - 17.02.2020, 15:09:55
Kyllä siihen rajaan löytyy myös 20v vitosvapareita. Eikös se vitoskone olekin ns modular engine, jolloin eri koneista yhdistelemällä voi saada mielenkiintoisia tehorajoja täyttäviä moottoreita.

Niin ja ainahan takataskusta voi kaivaa vinokoneen R-Sport kannella.
Ei taida olla tehtaalta saanut 20v joka menisi tuohon rajaan. Tai no voi olla joku makaroni-maan 2-litrainen joka voisi mennä. Tietty jos kasaa oman ja penkittää noihin rajoihin.
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: puppet - 17.02.2020, 16:45:37
Ei taida olla tehtaalta saanut 20v joka menisi tuohon rajaan. Tai no voi olla joku makaroni-maan 2-litrainen joka voisi mennä. Tietty jos kasaa oman ja penkittää noihin rajoihin.
B5244s? Esim mk2 v70 jne p2 koristen "mopo" kone? ???
Siistin näköinen aihio O0
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: JuHaU - 17.02.2020, 17:14:30
Ei taida olla tehtaalta saanut 20v joka menisi tuohon rajaan. Tai no voi olla joku makaroni-maan 2-litrainen joka voisi mennä. Tietty jos kasaa oman ja penkittää noihin rajoihin.

No ei tätä tarvitse sen enempää enää spekuloida. Asetusluonnoksessa lukee, että kg / kw ja jos ei sovi muuten niin kasvatetaan sitten hieman painoa.
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: TOK - 17.02.2020, 17:47:03
Ei taida olla tehtaalta saanut 20v joka menisi tuohon rajaan.

 :nohnoh

V70 mk1 2.5 karvalakkibensa on juurikin tuon rajan mukainen 140 hv ja 20V.
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: hyvoneju - 17.02.2020, 18:32:11
Minkälaiset näissä on viralliset tehorajat? Voi olla ahtimen kanssa vaikea päästä niihin.

Kyllä mä luulen että pääsee , ja ylikin ... ;)
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: ata - 17.02.2020, 19:12:51
Sehän on siistin näköinen vanhus.

Eikös se Sportin max teho ollut 90 vai 95 hv ja omapaino 1030 kg. Tehopainosuhde siis on ratkaiseva tekijä.
Viimeisen vuosimallin 1965 Sport oli tosiaan 95 SAE hv. Mulla on jossakin sellainen dokumentti, missä on tehtaan ilmoittama DIN teho, olisiko ollut 86 hp? Enemmän kuitenkin kuin mitä tulee rafin muutoskertoimella tuosta 95:stä.
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: JuHaU - 25.02.2020, 21:00:25
Pakollinen ajovalopäivitys "klarglaseihin".

(https://uusitorppa.kuvat.fi/kuvat/Omat%20autot/Volvo%20PV%20544%20-64/20200225_200643.jpg?img=medium)

Rengastus tuli myös päivitettyä. Loppuviikosta saapuu ja viikonloppuna ehtinee laittaa paikalleen. Sen verran teaserinä, että vannekoko kasvaa tuumalla 15 -> 16.
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: Volvo Setämies - 26.02.2020, 08:11:27
Tästä se lähtee ;)
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: Ribbe - 26.02.2020, 09:33:07
Pakollinen ajovalopäivitys "klarglaseihin".
En tiedä olisiko jo liian modernin näköinen, mutta jos noihin umpioihin tekisi vastaavan päivityksen mutta LED tekniikalla
https://www.retrofitlab.com/blog/volvo-v40-classic-xenon-retrofit/
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: bolinder - 26.02.2020, 16:38:01
Lainaus
Sen verran teaserinä, että vannekokog kasvaa tuumalla 15 -> 16.

Pysytään pelleissä kuitenkin :)

Hieno yksilö tämä, kyllä volvo osas ennen
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: vmt74 - 27.02.2020, 10:47:26
Pakollinen ajovalopäivitys "klarglaseihin".
.
(https://uusitorppa.kuvat.fi/kuvat/Omat%20autot/Volvo%20PV%20544%20-64/20200225_200643.jpg?img=medium)

Rengastus tuli myös päivitettyä. Loppuviikosta saapuu ja viikonloppuna ehtinee laittaa paikalleen. Sen verran teaserinä, että vannekoko kasvaa tuumalla 15 -> 16.

Mistäs tuollaaset umpiot löytää?
Tars kans päivittää omasta
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: JuHaU - 27.02.2020, 16:26:39
Mistäs tuollaaset umpiot löytää?
Tars kans päivittää omasta

Motonetin hyllystä 7" umpiot tuotenumero 48-5722 Hinta 29.90 eur pala.
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: Zebe - 27.02.2020, 17:04:55
Mulla kanssa samat umpiot ollu Amazonissa muutaman kesän, tuo kivan päivityksen keulan ilmeeseen
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: JuHaU - 11.04.2020, 13:53:33
Tulipahan ajettua tälläkin moottoritienopeutta ja taisi olla ensimmäinen kerta, kun millään laitteella tuli vähän epävarma olo. Sen verran se huojui ja vaappui. Joten tilasin tähän kierroksen Bilsteinin pumppuja ja uusia puslia jonkin verran.

(https://www.fahrwerke-stossdaempfer.de/images/pictures_popup/bilstein/24-060196_1.jpg)

Samalla ostoskoriin meni myös etulevyjarruja varten kiinnikkeet. Syylärin päätin uusia myös samalla alumiiniseen.
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: Turbo 242 - 11.04.2020, 14:35:19
Tulipahan ajettua tälläkin moottoritienopeutta ja taisi olla ensimmäinen kerta, kun millään laitteella tuli vähän epävarma olo. Sen verran se huojui ja vaappui. Joten tilasin tähän kierroksen Bilsteinin pumppuja ja uusia puslia jonkin verran.

(https://www.fahrwerke-stossdaempfer.de/images/pictures_popup/bilstein/24-060196_1.jpg)

Samalla ostoskoriin meni myös etulevyjarruja varten kiinnikkeet. Syylärin päätin uusia myös samalla alumiiniseen.

60 km/h tämä oli vielä ihan hyvä ajaa ja liikenneympyrässä tuntui tukevammalta kuin oma seitenkymppinen. :D Uriin, tai tämän päivä maantiellä - raiteisiin, tämä auto kyllä ottaa kovasti. Sai ihan kunnolla pitää ratista kiinni ja kääntää vastaan.
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: JuHaU - 11.04.2020, 16:22:38
60 km/h tämä oli vielä ihan hyvä ajaa ja liikenneympyrässä tuntui tukevammalta kuin oma seitenkymppinen. :D Uriin, tai tämän päivä maantiellä - raiteisiin, tämä auto kyllä ottaa kovasti. Sai ihan kunnolla pitää ratista kiinni ja kääntää vastaan.

Ei tuo raideleveys ja leveämmät tassut kompinaatio kyllä ole ihan optimi nykyä
ajan uraisille teille.
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: TPK1980 - 12.04.2020, 19:36:27
Ei tuo raideleveys ja leveämmät tassut kompinaatio kyllä ole ihan optimi nykyä
ajan uraisille teille.
Minkäs kokoiset renkaat tässä on alla?
Ikäkauteen sopivat rättirenkaat vai jo tuoreempaa teknologiaa?
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: JuHaU - 12.04.2020, 20:37:11
Minkäs kokoiset renkaat tässä on alla?
Ikäkauteen sopivat rättirenkaat vai jo tuoreempaa teknologiaa?

205/55/16 paloletkut siellä on alla.
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: JuHaU - 17.04.2020, 08:52:00
Ostoskoriin kilahti myös 25 mm etuvakaaja ja 25 mm madallusjouset.
Otsikko: Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
Kirjoitti: JuHaU - 19.05.2020, 09:51:06
Laitoin alle "sport" peltivanteet. Edessä 5.5x15 ja takana 6.5x15. Kumeina edessä 195/65/15 ja takana 205/65/15.
Hienosti mahtuu paikalleen, eivätkä ota minnekään kiinni. Tässä alla olleet Rotan alut menivät Duettiin alle.
Nämä tulivat Duetin mukana.

Alle myös muutama myyntikuva. Tää on ehkä hiukan liian "museopeli" mun käyttöön :juhau:

https://www.nettiauto.com/volvo/pv/11349966

(https://uusitorppa.kuvat.fi/kuvat/Omat%20autot/Volvo%20PV%20544%20-64/IMG_20200518_215621_953.jpg?img=medium)

(https://uusitorppa.kuvat.fi/kuvat/Omat%20autot/Volvo%20PV%20544%20-64/IMG_20200518_214918.jpg?img=medium)

(https://uusitorppa.kuvat.fi/kuvat/Omat%20autot/Volvo%20PV%20544%20-64/IMG_20200518_215022.jpg?img=medium)