RallyBaron  Samppasport

440 -94 B20F Aut. jäähdytysneste vuotaa, moottori vaihtoon?

  • 4 Vastauksia
  • 4743 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ristosu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Tarina alkaa tavallaan jo vuosien takaa. Jäähdytysneste on aina ollut ruosteenruskeaa. Nelisen kuukautta sitten lämmittimen kennoon johtava letku irtosi ajossa. Läheltä löytyi huoltoasema. Sen verran kone kuitenkin kuumeni, että lämpömittarin anturi suli, ts. se muoviosa, jossa johto oli kiinni. Tai sitten se oli vaan vanhuuttaan niin hapertunut. Moottori vuoti myös öljyä ihan kunnolla, mutta se korjaantui suodatinta kiristämällä. Luultavasti suodattimen tiiviste on kuitenkin kuumentunut liikaa ja hapertunut sekin.

Vaihdoin sen lämpöanturin ja lämmittimen kennon (mikä oli kyllä aika hankalaa), ja luulin selvinneeni säikähdyksellä. Jäähdytysneste kuitenkin alkoi vähetä, ja jokaisen pidemmän ajon jälkeen paisuntasäiliö oli tyhjä. Nyt tuli korjaamolta tuomio, että öljyn seassa olisi jäähdytysnestettä. Taitaa olla monta paikkaa, missä vuoto saattaisi sijaita?

Mitäköhän tässä nyt kannattaisi tehdä? Katselin jo vaihtomoottoreiden hintoja. Pelkästään kilometrien (190 000) perusteella tuo ei ole varmaankaan vaihtokunnossa, joten luulen, että se neljän kuukauden takainen tapaus on tässä syynä.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Ettei olisi vuodon seuraksena kannentiiviste palanut ?...Sen vaihtaminen näihin on ihan helppo homma ja siihen menee muistaakseni jotain 3-5h. Helpompi se kansipahvi on vaihtaa kuin alkaa koko moottoria vaihtamaan. Kyllä tuo jäähdytinnesteen katoaminen ja öljyn sekaan meneminen viittaa aika varmasti palaneeseen kannentiivisteeseen.

Poissa ristosu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Se on varmaan ihan mahdollista ja jopa todennäköistä. Ehkä se on juuri se alue, joka moottorissa eniten kuumenee. Korjaamon kaveri vaan pelotteli, että se on saattanut jo syövyttää arkoja paikkoja moottorin sisällä, kuten männän ja sylinterin rajapintaa, eivätkä enää voisi antaa takuuta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
En usko että on välttämättä aiheuttanut mäntiin/sylinteriin syöpymiä, mutta kampiakselin runkolaakerit ovat saattaneet ottaa vahinkoa jäähdytinnesteestä, mikäli on pitkäänkin ajeltu. Voi olla myös että kansi on haljennut ylikuumentumisen takia.

Tosin ei näihin käytetyt kannet paljoa maksa. Itse ostin aikonaan B18FT koneenkin kannen 50e hintaan.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2017, 22:57:03 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa ristosu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Kiitos tiedoista! Minulla ei oikein ole paikkaa, missä noita korjauksia alkaisi tekemään, ja kormaamojen hinnat tuntuvat vähän kovilta. Aikaa saattaisi löytyä, mutta työkaluja puuttuu. Osia tuntuu kyllä olevan vielä saatavilla, käytettyjä. Täytyy nyt yrittää vähän kysellä vielä. Itse tehdessä se on kuitenkin vähän sellaista arvailua. Toisaalta tuntuu, että korjaamoilla on välillä sama ongelma.

 

Elekma  Autoracing