Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Jesse M - 13.10.2021, 14:35:01
-
Tein uuden aiheen, sillä itse en ainakaan mitään tuoretta keskustelua aiheesta löytänyt. Osaako porukka sanoa, onko ahdetun ilman lämpötilassa ratkaisevaa eroa 69x18x6.5 kokoisessa välijäähdyttimessä 2,5" lähdöillä verraten 55x14x6.5 kokoiseen samankokoisilla lähdöillä. Pienempi olisi halvempi, kun budjetilla mennään... Toisena kysymyksenä, onko jollain suositella suoraan jotain lisäjousta hukkaporttiin b230fk koneessa, että saisi ahdot sinne 1 bar huiteille, tai niin paljon kun uskaltaa vakiohiluilla tonin lastujen ja 3" putken kanssa ottaa. Ei huvittaisi rp venttiilillä leikkiä. Kiitos 8)
-
Pienempi olisi halvempi, kun budjetilla mennään...
Eli osta halvempi ni saat auton nippuun.
-
Tein uuden aiheen, sillä itse en ainakaan mitään tuoretta keskustelua aiheesta löytänyt. Osaako porukka sanoa, onko ahdetun ilman lämpötilassa ratkaisevaa eroa 69x18x6.5 kokoisessa välijäähdyttimessä 2,5" lähdöillä verraten 55x14x6.5 kokoiseen samankokoisilla lähdöillä. Pienempi olisi halvempi, kun budjetilla mennään... Toisena kysymyksenä, onko jollain suositella suoraan jotain lisäjousta hukkaporttiin b230fk koneessa, että saisi ahdot sinne 1 bar huiteille, tai niin paljon kun uskaltaa vakiohiluilla tonin lastujen ja 3" putken kanssa ottaa. Ei huvittaisi rp venttiilillä leikkiä. Kiitos 8)
Jos ahtimena vakio Mitsu niin melko varmasti tuo avarampi putkisto jo aiheuttaa sen että ahdot hiipii sinne 1bar tuntumaan ilman sen kummempia kikkailuja
-
Jos ahtimena vakio Mitsu niin melko varmasti tuo avarampi putkisto jo aiheuttaa sen että ahdot hiipii sinne 1bar tuntumaan ilman sen kummempia kikkailuja
Joo vakio 13c, mutta ei kyllä nouse sinneasti lähellekkään, johonkin .4-5 nousee. Eli kyllä se sen jousen tms vaatii, ahdot hyppii mihin sattuu kun kokeilin rp venttiiliä :D Joten joku vähemmän patentti ratkaisu hakusessa.
Eli osta halvempi ni saat auton nippuun.
Jep, eli ei ole mitää ratkasevaa syytä ostaa tota himpun isompaa, kun kyllä nuo molemmat varmaan tehokkaampia on kuin vakio, sekä kestävempiä..
-
Eihän 3" pakoputkea myös tarvitse kuin vasta jossain yli 500hv vasta. Taitaa jopa 2.5" loppuputki riittää siellä myös vielä hyvin. Jollain vakiomitsulla mielestäni aivan turha tuollainen pakoputki, eikä kyllä taida olla 3" downpipestä silloinkaan tarvetta. Vakioputki varmaan olisi riittänyt pienessä virityksessä.
-
Eihän 3" pakoputkea myös tarvitse kuin vasta jossain yli 500hv vasta. Taitaa jopa 2.5" loppuputki riittää siellä myös vielä hyvin. Jollain vakiomitsulla mielestäni aivan turha tuollainen pakoputki, eikä kyllä taida olla 3" downpipestä silloinkaan tarvetta. Vakioputki varmaan olisi riittänyt pienessä virityksessä.
Sitähän tässä ei kysytty, se on tehty se. Vakioputki oli huonossa hapessa, takapönttö löytyi tienposkesta :P Niin tein sitten suoraa 3"
-
Nälkä kasvaa kuitenki syödessä, kerralla vaan isompi ::) Ei tarvi 2 kertaa tehä
-
Mahdollisimman iso, varsinkin jos haaveilee 1bar paineista sillä pillerillä. 1bar vaan rikkoo sen ahtimen.
-
Mahdollisimman iso, varsinkin jos haaveilee 1bar paineista sillä pillerillä. 1bar vaan rikkoo sen ahtimen.
Joo. 16t todennäkösesti tulossa, kannattaako sille hankkiä jäähy 2,5" vai 3" lähdöillä? Eikö kuitenkin jos laittaa liian isoa niin turbon viive kasvaa jne.
-
Joo. 16t todennäkösesti tulossa, kannattaako sille hankkiä jäähy 2,5" vai 3" lähdöillä? Eikö kuitenkin jos laittaa liian isoa niin turbon viive kasvaa jne.
Itellä on 20T ja kl racing mallikohtanen cooleri, vakio ahtoputkilla ysissä :) Et eikai 3" välttis tarvi
-
Itellä on 20T ja kl racing mallikohtanen cooleri, vakio ahtoputkilla ysissä :) Et eikai 3" välttis tarvi
Ilmastoinnillinen vai ilman ?
Mahtuuko ilmansuodatinkotelo olemaan paikoillaan ? Kattellu välijäähyä joka menis paikolleen vakiputkilla ja ilmansuodatinkotelolla. Nyt on paikalla 16T , suuttimet ja lastut ja n 1 bar ahtoja. Isompaa ahdinta tai tehoja ei tarvii ennenkuin on kytkin laitettu nyt ei tahdo enää pitää ja toisaalta torsen/lukkokin ennenkuin lisää kauheasti tehoja muuten menee vain savuna ilmaan ;)
-
Osaako porukka sanoa, onko ahdetun ilman lämpötilassa ratkaisevaa eroa 69x18x6.5 kokoisessa välijäähdyttimessä 2,5" lähdöillä verraten 55x14x6.5 kokoiseen samankokoisilla lähdöillä.
On.
Mutta koska en tiedä millainen jäähy sulla on kyseessä (onko laatukennosto esim. Garrett vai kiinakenno, onko muotoilua ym.) niin menen pelkästään pinta-alaolettaman perusteella ja sanon että isompi jäähdytin voi olla 35% tehokkaampi joissakin tilanteissa.
-
On.
Mutta koska en tiedä millainen jäähy sulla on kyseessä (onko laatukennosto esim. Garrett vai kiinakenno, onko muotoilua ym.) niin menen pelkästään pinta-alaolettaman perusteella ja sanon että isompi jäähdytin voi olla 35% tehokkaampi joissakin tilanteissa.
Juurikin tälläistä vastausta kaipasin. Kiitos. Eli toisin sanoen etsin itselle sopivan hintaisen ja isoimman mahdollisen cuulerin 2.5" lähdöillä.
-
Itellä on 20T ja kl racing mallikohtanen cooleri, vakio ahtoputkilla ysissä :) Et eikai 3" välttis tarvi
Joo, kakspuokeilla lähdöillä olevan hommaan 8)
-
Ilmastoinnillinen vai ilman ?
Mahtuuko ilmansuodatinkotelo olemaan paikoillaan ? Kattellu välijäähyä joka menis paikolleen vakiputkilla ja ilmansuodatinkotelolla. Nyt on paikalla 16T , suuttimet ja lastut ja n 1 bar ahtoja. Isompaa ahdinta tai tehoja ei tarvii ennenkuin on kytkin laitettu nyt ei tahdo enää pitää ja toisaalta torsen/lukkokin ennenkuin lisää kauheasti tehoja muuten menee vain savuna ilmaan ;)
Ilmastoitu, näyttää sille ku ois tehtaalta kaikki laitettu :)
-
Kiitos, täytyy semmonen talven aikana hommata. Mielummin 250 bolt on ko satasen halpis, pari iltaa ähkimistä ja satasella silikonikäyriä :)